دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اختلال پیرومانیا (جنون آتش افروزی) چه نوع اختلالی است؟

  • ساناز براتی
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

آتش افروزی عمدا و تکراری و همچنین انجام اجباری آن توسط فرد نشان دهنده اختلال پیرومانیا می باشد. افراد دچار این مشکل گمان می کنند که نمی توانند رفتار خود را کنترل نمایند و آتش افروزی در آن ها باعث می شود تا تنش یا اضطراب درونی خود را از بین ببرند.

با وجود برخورد نادرست اجتماع با اصطلاح آتش افروزی و به شوخی گرفتن این موضوع، اشخاصی که به اختلال پیرومانیا یا جنون آتش افروزی مبتلا هستند در واقع یک بیماری جدی روحی و روانی دارند که در کنترل آن ناموفق می باشند.

اختلال پیرومانیا چیست؟

همواره اتفاقات بسیاری در اطراف ما ایجاد می شود که ممکن است اغلب افراد بسیار ساده از آن بگذرند. زمان های بسیاری اشخاصی را می بینیم که افسردگی و ناراحتی برایشان به موضوعی عادی در زندگی تبدیل شده است. روانشناسان بسیار مصمم هستند که اشخاص در طول زندگی خویش چه در دوره کودکی و چه در دوران بزرگسالی برای تشخیص مسیر درست زندگی خود باید به یک مشاور مراجعه نمایند.

 اختلال پیرومانیا چیست؟

مسلما اگر فردی به دلیل غرور بی جا مشکلات خود را نبیند، مشاور و درمانی که ارائه خواهد داد را نیز قبول نخواهد داشت. از این رو باید هر اختلال در فرد خیلی زود درمان شود. اختلال پیرومانیا یا همان جنون آتش افروزی است که در صورت درمان نشدن به موقع می تواند عواقب ناگواری را به دنبال داشته باشد.

 اختلال پیرومانیا و بررسی آن

پیرومانیا چیست؟

اختلال پیرومانیا که با نام بیماری آتش افروزی نیز شناخته می شود، مشکلی است که علی رغم مهم بودن، خیلی جدی گرفته نمی شود. افرادی که به این مشکل مبتلا هستند در واقع دچار یک بیماری جدی روانی شده اند. آتش سوزی به عمد و پر تکرار و انجام اجباری این عمل مشخصه ای برای پیرومانیایی ها می باشد. پیرمنی ها حس می کنند که نمی توانند از رفتار خود جلوگیری و آن را کنترل نمایند. این بیماران معتقد هستند که آتش زدن تنش اضطراب درونی را از بین خواهد برد و باعث می شود تا حس لذت و تسکین در آن ها ایجاد شود.

  •  آرون گروپس

 اختلال پیرومانیا چطور است؟

علائم اختلال آتش افروزی

با توجه به آخرین ویرایش کتاب راهنمای تشخیصی و آماری، پیرومانیا در بخش اختلال، کنترل فشار و اختلالات سلولی می باشد. ویژگی مهم و اصلی پیرومانیا بودن چند قسمت از آتش سوزی عمدی و هدفمند می باشد. همچنین اشخاص مبتلا شده به پیرومانیا قبل از آتش زدن دچار نوعی تنش و تحریک عاطفی می گردند. از دیگر علائم این مشکل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شیفتگی نسبت به آتش که می تواند شامل علاقه، کنجکاوی و جذابیت برای آتش و لوازم آتش سوزی شود.
  • تماشا کردن آتش سوزی در محله، به صدا درآوردن هشدارهای دروغ و لذت بردن از مواد آتش زا، تجهیزات و لوازم مخصوص با آتش سوزی.
  • وقت گذرانی در آتش نشانی محل زندگی، آتش سوزی برای وابسته گی به آتش نشانی یا نشان شدن آتش در بین همه.
  • در زمان روشن کردن آتش، مشاهده تاثیرات و شرکت در عواقب پس از آن، لذت و رضایت یا تسکین را تجربه می نمایند.

اشخاصی که دچار این مشکل هستند به خاطر سود مالی دست به آتش زنی نمی کنند. این افراد همواره فعالیت های جنایی، انتقام جویی یا بهبود زندگی خود را پنهان نمی کنند. علائم در این اشخاص می تواند به خاطر پاسخ به توهم یا وهم و گمان باشد.

بیماری روانی پیرومانیا

اختلال آتش افروزی به دلیل اختلال در قضاوت نیست

آتش سوزی نمی تواند به خاطر اختلال در قضاوت مثل ناتوانی ذهنی باشد. در صورتی که رفتار با بیماری روانی دیگری مثل اختلال سلوک یا اختلال شخصیت ضد اجتماعی بهتر توضیح داده شود و یا در یک دوره جنون اتفاق بیفتد، باز هم تشخیص داده نمی شود. اشخاصی که دچار این اختلال هستند، ممکن است از قبل برای آتش افروزی خود را آماده کنند. این افراد امکان دارد نسبت به این موضوع که فردی از لحاظ جسمی یا مالی صدمه دیده باشد یا از خرابی های ناشی از آن لذت ببرند، بی تفاوت باشند.

بیماری و پریشانی پیرومانیا

پیرومانیا در برابر آتش سوزی

فردی که به آتش سوزی فقط علاقه داشته باشد، امکان دارد کبریت و فندک را احتکار نماید، سوراخ های پارچه، فرش یا مبلمان را بسوزاند و همچنین تکه های کاغذ یا مواد قابل اشتغال دیگر را آتش بزند. اینها مواردی می باشند که امکان دارد وسواس آتش سوزی در فرد به نظر رسند، اما افراد مبتلا به پیرومانیا تمایل به صدمه زدن به دیگران را نداشته و به دنبال سودهای ناشی از آتش سوزی نمی باشند. از این رو در حالی که یک شخص می تواند به دلایل مختلف مثل انتقام جویی یا تلاش برای کسب پول بیمه خانه فردی را بسوزاند، اشخاص مبتلا به اختلال پیرومانیا این عمل راه فقط به دلیل منافع احساسی خود انجام می دهند.

مشکل روانپریشی پیرومانیا

علل بروز این اختلال

دلیل مشخصی از بروز این اختلال وجود نداشته است. تحقیقات انجام شده نشان داده اند که امکان دارد نوعی پیوند ژنتیکی برای این مشکل باشد و یا ممکن است شبیه به اعتیاد رفتاری باشد. به شکل دقیق مشخص نیست که چه تعدادی از مردم به این اختلال دچار هستند. اما تخمین زده شده است که تعداد بسیار کمی از جمعیت دچار این مشکل هستند.

 اختلال پیرومانیا یا جنون آتش افروزی

این اختلال در افرادی که دچار بیماری های روانی دیگری هستند، چگونه می باشد؟

اشخاصی که به بیماری های روانی دیگری دچار هستند امکان دارد در معرض خطر بیشتری نسبت به افراد سلامت قرار داشته باشند. اشخاصی که به اختلالات مختلف مانند اختلال در قمار، اختلال دو قطبی، اختلال در مصرف مواد و اختلال شخصیت ضد اجتماعی دچار هستند، احتمال بیشتری دارد که از نژاد این بیماری باشند. این مشکل می تواند هم در مردان و هم در زنان ایجاد شود. اما در مردان به شکل قابل توجهی در مردان شیوع بیشتری دارد. ولی اشخاص در هر رده سنی حتی از ۳ سالگی می توانند علائم این مشکل را دارا باشند. اینگونه بیماری در اشخاصی که در یادگیری ناتوان هستند و مهارت های اجتماعی ندارند، بیشتر دیده می شود.

 اختلال و آشفتگی پیرومانیا

پیرمانیا و افرادی که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند

اختلا پیرمانیا با اشخاصی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار داشته اند و یا از بی توجهی رها و رها شدن والدین رنج می برند، در ارتباط است. اشخاصی که دارای سابقه جرم می باشند هم تمایل به آتش افروزی بیشتری داشته اند. به عنوان نمونه بیشتر از ۱۹ درصد افرادی که دچار پیرومانیا می باشند در طول زندگی خود حداقل یک مرتبه به جرم خرابکاری متهم شده اند که حدودا ۱۸ درصد در جرم های جنسی غیر خشونت آمیز مقصر بوده اند.

بیماری پریشی پیرومانیا

جنون آتش افروزی در کودکان

آتش افروزی در نوجوانان یک موضوع و مشکل اساسی می باشد، ولی تعداد بسیار محدودی از جوانان معیارهایی این اختلال را دارند. برای بروز این مشکل سن بخصوصی وجود ندارد. امکان دارد در دوره کودکی پدیدار شود، ولی مشخص نیست که این مشکل تا بزرگسالی ادامه خواهد داشت یا نه. این اختلال در افراد مبتلا بیشتر رفت و آمد می کند. از این رو ممکن است در کودکی که علائم پیرومانیا دیده می شود با گذشت زمان قبل شروع مجدد آتش سوزی بهتر شود. این مشکل می تواند در دوره کودکی شناسایی شود، اغلب خانواده، دوستان یا معلمان اولین نفراتی هستند که این اختلال را در کودک شناسایی می نمایند و وسواس در آتش را در آن ها پیدا می کنند. آتش افروزی در نوجوانان بیشتر با اختلال سلوک یا اختلال سازگاری همراه می شود.

کمک به بیماران دچار مرض پیرومانیا

رفتار درمانی

برای پیشگیری از خطرات آسیب، خسارت اموال، زندان یا حتی مرگ درمان نمودن فوری پیرومانیا بسیار مهم می باشد. تنها روش درمانی موثر برای این مشکل، درمان شناختی رفتاری می باشد که به فرد آموزش می دهد که احساس تنش می تواند باعث آتش سوزی گردد و راهی امن تر برای از بین بردن این تنش وجود دارد که می تواند آن را تشخیص دهد.

در برخی موارد هم اعضای خانواده به دلیل نگران بودن در مورد فردی که ظاهرا به آتش افروزی وسواس دارد، به مشاور مراجعه می کنند تا خدمات او بهره مند شوند. خانواده درمانی کمک زیادی به این بیماران می کند و می تواند باعث شود تا این اختلال را درک کنند. بعلاوه می تواند آموزش دهد که چطور خانواده را در امان نگه دارند.

معرفی بیماری پریشی پیرومانیا

در این دوره، هیچ نوع آزمایش کنترل شده دارویی برای اختلال آتش افروزی وجود ندارد، اما درمان های پیشنهادی پزشکی مانند استفاده از SSRI ها، داروهای ضد صرع، داروهای ضد روان پریشی غیر معمولی، لیتیوم و ضد آندروژن برای آن وجود دارد. از این رو در در این دوره درمان شناختی رفتاری بهترین گزینه مناسب برای درمان این مشکل می باشد.

بیماری و اخلال پیرومانیا

پیرومانیا یک بیماری نادر

اختلال پیرومانیا یک نوع بیماری بسیار نادر می باشد که به شکل باور نکردنی تحقیق زیادی در مورد آن صورت نگرفته است. از این رو تعیین وقوع واقعی آن مشکل است. بعضی از تحقیقات نشان می دهند که فقط حدود ۳ تا ۶ درصد از اشخاص بستری شده در بیمارستان های روانپریشی دارای معیارهای تشخیصی آن می باشند.

بیماری پیرومانیا یا جنون آتش افروزی

انجمن روانپزشکی جهانی و پیرومانیا

بیماری و مشکل پیرومانیا در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی تحت عنوان یک اختلال کنترل تکانه تعریف می شود. اختلال کنترل تکانه وقتی است که شخص نمی تواند در مقابل اصرار یا انگیزه تخریب مقاومت نماید. از دیگر اختلالات کنترل تکانه می توان به قمار آیب شناختی و کلپتومانیا اشاره نمود. به منظور فهمیدن و تشخیص این اختلال، معیارهای DSM-5 بیان می نماید که:

  • شخص در بیشتر از یک مورد به شکل هدفمند آتش افروزی نماید.
  • قبل از انجام آتش افروزی تنش را تجربه نماید و بعد از آن رها گردد.
  • به آتش و لوازم آتش افروزی علاقه و جاذبه زیادی داشته باشد.
  • از آتش یا دیدن آتش گرفتن لذت ببرید.

بیماری و مشکل پیرومانیا

همچنین این افراد علائمی دارند که با دیگر اختلالات روانی بهتر توضیح داده نخواهد شد مثل:

اختلال رفتاری، اختلال شیدایی(اختلال دو قطبیاختلال شخصیت ضد اجتماعی.

شخصی که به این مشکل مبتلا باشد، فقط در صورت عدم آتش افروزی می تواند خود را نمایان کند، از این رو اینکار او برای سود و پول نیست، به دلایل ایدئولوژیک و برای ابراز خشم و انتقام نیز نیست.

مرض و اختلال پیرومانیا

پیرومانیا در واقع یک مشکل معمولی محسوب نمی شود و موضوعی نیست که خیلی راحت هر کسی بتواند آن را انجام دهد. درمان بالقوه باید فورا برای کمک به خود شخص و دیگر اعضای جامعه و خانواده و حفاظت از آسیب های مختلف انجام شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *