دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آپشن اتو هلد خودرو (AUTO HOLD) چیست و چه مزایایی دارد؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

آپشن اتو هلد خودرو (AUTO HOLD) سیستمی برای جلوگیری از فرسودگی موتور اتومبیل و صرفه جویی در مصرف سوخت آن می باشد در ضمن راحتی بیشتر را برای راننده فراهم نموده و در ترافیک بسیار به کار می آید. در این مطلب با آپشن اتوهلد و طریقه استفاده از آن بیشتر آشنا می شوید.

در شهرهای شلوغ و پر ترافیک، آپشن اتوهلد بسیار کاربردی می باشد و رانندگی را در توقف و حرکت های مداوم ترافیکی آسان تر می کند. به این ترتیب به فشردن پدال ترمز و یا تعویض دنده در هنگام ترافیک نیازی نیست. با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا از آپشن اتوهلد و طریقه استفاده از آن بیشتر بدانید.

آشنایی با آپشن اتوهلد و طریقه استفاده از آن

امروزه خودروها با انبوهی از فناوری ها و آپشن های مختلف به مشتریان عرضه می شوند. در این بین آپشن هایی وجود دارند که با وجود مفید بودن توجه چندانی به آن ها نشده و کمتر در مورد آن ها صحبت می شود. یکی از این آپشن ها، سیستم اتوهلد (AUTO HOLD) خودرو می باشد که در این مطلب با این آپشن و طریقه استفاده از آن بیشتر آشنا می شوید.

به طور کلی خودروهای امروزی با تجهیز به آپشن ها و سیستم های پیشرفته متعدد به راننده کمک می کنند تا در نهایت آسایش و امنیت به رانندگی بپردازد. آپشن اتوهلد خودرو نیز در ترافیک های طولانی بسیار به راننده کمک می کند. در گذشته آپشن اتوهلد را فقط در خودروهای لوکس و لاکچری مانند بنز و بی ام و شاهد بودیم ولی به لطف پیشرفت شرکت های کره ای و چینی؛ این سیستم کارامد در دسترس همه قرار گرفت به نحوی که امروزه در خودروهای تاحدودی ارزان قیمت چینی نیز دیده می شود.

آپشن اتوهلد در شهرهای بزرگ و حتی کوچک با ترافیک های مکرر بسیار کارامد واقع خواهد شد و استفاده آن رفاه حال راننده را به دنبال دارد. در واقع به کمک این آپشن راننده از گرفتن و آزاد کردن مکرر ترمز در ترافیک و … آسوده خواهد شد . در ضمن این سیستم مانع از حرکت ناخواسته خودرو در سرازیری ها می شود. همچنین باید اشاره کرد که این سیستم در خودروهای مجهز به گیربکس اتومات حضور دارد. در حقیقت سیستم اتوهلد ارتقایافته سیستم اتوپارک می باشد. به این ترتیب در هنگام ترافیک به لطف این سیستم دیگر به تعویض دنده یا فشار پدال ترمز نیازی نخواهد بود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

به عبارت دیگر در ترافیک های طولانی که باید پای راننده دائما روی پدال ترمز باشد؛ آپشن اتوهلد می تواند بسیار مفید و کارآمد واقع شود. در خودروهای دنده دستی راننده باید پس از هر بار حرکت خودرو عمل نیم کلاچ را اجرا کند و هنگامی که خودرو متوقف است پای خود را روی پدال ترمز بگذارد تا مانع از حرکت اضافی خودرو شود. البته در توقف های طولانی می توان از ترمز دستی بهره گرفت.

به طور مثال وقتی خودرو در شیب تندی واقع شود تا قصد شروع حرکت کنید یعنی ترمز دستی را آزاد نموده یا پا را از روی ترمز بردارید و پدال گاز را فشار دهید خودروی کمی به عقب حرکت می کند یا در خودروهای دنده دستی چنانچه در نیم کلاچ کردن عکس العمل ضعیفی داشته باشید و وقت بیشتری را صرف این کار کنید اتومبیل مقداری به عقب حرکت می کند و اگر خودروی پشت سری با شما فاصله کمی داشته باشد یا عابری در حال حرکت باشد در صورت عقب رفتن خودرو ممکن است خسارت مالی یا جانی وارد شود.

این مورد درباره خودروهای با دنده اتومات نیز دیده می شود به این شکل که راننده یا باید دسته دنده را در حالت خلاص (N) و پای خود را روی پدال ترمز بگذارد یا باید دسته دنده را در حالت حرکت (D) گذاشته و با پدال ترمز ماشین را کنترل کند که این امر خسته کننده خواهد بود. در این شرایط سیستم اتوهلد کمک شایانی به راننده می کند در حقیقت توسط این آپشن هنگامی که خودرو را متوقف می کنید دیگر نیاز نیست برای ثابت نگه داشتن ماشین پدال ترمز را فشار دهید یا از ترمز دستی کمک بگیرید.

خودرو به لطف این سیستم ثابت باقی می ماند تا هنگامی که پدال گاز را فشار دهید. بدین ترتیب با فشردن پدال گاز، ماشین حرکت می کند و دوباره اگر خودرو را متوقف کنید و پا را از روی پدال ترمز بردارید خودرو ثابت خواهد ماند تا موقعی که مجددا پدال گاز را فشار دهید. بنابراین با وجود سیستم اتوهلد در ترافیک ها به اعمال فشار بر پدال ترمز نیازی نخواهد بود. در داخل کابین کلیدی برای فعال یا غیرفعال کردن این سیستم تعبیه شده که معمولا در اطراف کلید مربوط به ترمز دستی حضور دارد.

طریقه استفاده از آپشن اتوهلد

همانطور که پیشتر اشاره شد در میان فناوری های جدید که روی خودروهای مدرن امروزی نصب است و به آن کمتر توجه می شود آپشن اتوهلد می باشد. این قابلیت با نصب روی خودرو به این صورت عمل می کند که با گرفتن پدال ترمز به صورت خودکار مانع از حرکت ماشین در ترافیک های سنگین و سطوح شیبدار می شود. بدین طریق دیگر نیازی نیست تا دائما پا روی پدال ترمز باشد.

در این شرایط اگر کوچکترین حرکتی در ماشین حس شود قدرت این سیستم بیشتر شده تا همچنان خودرو را در حالت ثابت نگه دارد. فعال شدن این سیستم توسط چراغی که در داشبورد خودرو روشن می شود مشخص می گردد. در حال حاضر خودروسازهایی مانند مرسدس ، کیا و هیوندای این قابلیت را در بعضی مدل های تولیدی خود نظیر اپتیما، سانتافه و … نصب کرده اند و سایر کمپانی های خودرساز هم در حال برنامه ریزی برای استفاده از این قابلیت می باشند.

با این تفاسیر احتمالا تا چند سال آینده آپشن اتوهلد جزو انتظارات معمول مشتریان خودرو خواهد شد. تاکنون در کنار ترمزهای ضد قفل و سیستم الکترونیکی پایدار نصب سیستم اتوهلد نیز صورت می گیرد تا مکملی برای این ویژگی ها باشد. قابل ذکر است خودروهای تجهیز شده به این فناوری ها پیش از هر چیری باید قابلیت ترمز دستی الکترونیکی EPB را داشته باشند.

سیستم اتوهلد از فرسوده شدن موتور خودرو پیشگیری می کند و با صرفه جویی در مصرف سوخت در ضمن احساس راحتی بیشتری را برای راننده فراهم می کند. فعال کردن این قابلیت به راحتی با فشار دکمه AUTO HOLD در داشبورد ماشین می باشد. چراغ مربوط به این دکمه با فعال شدن آن روشن شده و در این هنگام کلید P یا ترمز دستی الکترونیکی هم به رنگ سبز در می آید که نشاندهنده فعال بودن آن است.

خودروهایی که از اتوهلد بهره می گیرند باید به فناوری ترمز دستی الکترونیکی مجهز باشند هنگامی که راننده پدال گاز را فشار می دهد اول کلید P و سپس کلید AUTO HOLD خاموش می شود تا ماشین بتواند حرکت کند. شایان ذکر است پیش از این که بتوانید از این قابلیت استفاده کنید باید ابتدا به موارد زیر دقت کنید.

  • خودرو روشن باشد.
  • درب ماشین سمت راننده باید بسته باشد.
  • راننده باید کمربند ایمنی را بسته باشد.

چنانچه هر یک از این موارد رعایت نشود این سیستم قادر به فعالیت نیست یا اگر در بین راه یکی از این موارد نقض شود سیستم به شکل خودکار غیرفعال می شود و کلید آن به رنگ زرد در می اید که به مفهوم عدم کارایی اتوهلد می باشد. همانطور که پیشتر اشاره شد می توان با فشار یک دکمه این سرویس را فعال یا غیرفعال نمود ولی در برخی ماشین ها امکان عملکرد خودکار این سرویس نیز لحاظ شده است.

به این ترتیب چنانچه پیش از این که ماشین خاموش شود این کلید را زده باشید به طوری که همچنان روشن و فعال بماند مرتبه بعدی که خودرو را روشن می کنید این آپشن به شکل خودکار فعال خواهد بود. از این رو در صورت تمایل برای جلوگیری از فعال شدن خودکار سیستم اتوهلد، حتما پیش از خاموش کردن ماشین کلید AUTO HOLD را باهدف غیرفعال سازی سیستم مجددا فشار دهید.

قابل ذکر است کلید فعال سازی سیستم AUTO HOLD معمولا کنار دسته دنده، کنار دکمه اتوپارک یا در سم چپ فرمان حضور دارد تا راننده سریعتر به آن دسترسی پیدا کند. برای فعال کردن آن فقط کافی است دکمه روشن اتوهلد را که به صورت AUTO H یا A، AUTO HOLD  نمایش داده می شود را بفشارید و بعد پا را از روی پدال ترمز بردارید. بعد از آن به محض این که پای خود را روی پدال گاز بگذارید این سیستم به آهستگی ترمز را رها نموده و خودرو می تواند رو به جلو حرکت کند.

مزیت اصلی سیستم اتوهلد راحتی بیش از حد راننده می باشد چرا که راننده تنها باید به فکر فشار پدال گاز باشد. ولی این آپشن مزایای دیگری نیز دارد. در خودروهای اتومات فاقد این سیستم اهرم دنده به دفعات جابجا می شود و در گیربکس اتومات تغییر زیاد اهرم دنده از حالت D به حالت N موجب استهلاک زیاد جعبه دنده می شود. به این ترتیب سیستم اتوهلد موجب افزایش عمر جعبه دنده خواهد شد.

چند نکته :

  • مانند هر فناوری دیگری هرگز به طور صد درصد کامل به این سیستم اطمینان نکنید و همواره بخشی از حواس خود را به عدم حرکت کردن ماشین متمرکز کنید.
  • هرگز با فعال بودن این سیستم خودرو را ترک نکنید.
  • این سیستم قادر به توقف کامل در سراشیبی های تند یا خیابان های یخ زده و لغزنده نمی باشد.
  • در خودروهای هوشمند این سیستم بعد از طی مسافتی مشخص که خودرو توقفی نداشته باشد خودکار خاموش می شود ولی در ترافیک تا زمانی که راننده آن را خاموش نکند همچنان فعال است و با برداشتن پا از روی پدال ترمز ، همچنان در حال سکون باقی می ماند تا نهایتا راننده پدال گاز را بفشارد.
  • تفاوت اتوهلد با HAC در تایم زمانی عملکرد آن ها است. HAC تنها چند دقیقه می تواند مانع از حرکت خودرو به عقب در سراشیبی یا ترافیک شود ولی در اتوهلد تا هر موقع که راننده مایل باشد این کار ادامه پیدا می کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *