دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان حساسیت پوست صورت و جلوگیری از بروز حساسیت های پوستی

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با روش های درمان حساسیت پوستی آشنا خواهیم کرد. یادتان باشد که پوست صورت شما حساس تر از سایر قسمت های بدن است بنابراین سعی کنید از روش های خانگی ایمن برای درمان حساسیت ها استفاده کنید.

پوست صورت از سایر نقاط بدن بسیار حساس تر است و زمانی که در معرض عوامل نامناسب مانند خشکی هوا و یا نور آفتاب بیش از حد قرار بگیرد ممکن است حساسیت هایی را نیز ایجاد کند. در ادامه شما را با روش های درمان حساسیت پوست صورت آشنا خواهیم کرد.

درمان حساسیت های پوستی

درمان حساسیت پوست صورت

درمان وستی روش های بسیار زیادی را شامل می شود و برای این که بتوانید بهترین راه ممکن را انتخاب کنید باید فاکتور های بسیار زیادی را مد نظر قرار دهید تا حساسیت های پوستی را تشدید نکنید. در ادامه روش شناسایی و درمان حساسیت پوست صورت را برایتان عنوان خواهیم کرد.

شناسایی ماده حساسیت زا

زمانی که می خواهید راه حلی برای مشکلات خود به کار ببرید باید سعی کنید مشکل و ماده حساسیت زا را شناسایی کنید. این روش به شما کمک می کند تا بدانید دقیقا به چه ماده ای حساس هستید و برای کاهش این حساسیت ها چه راه حلی را باید انتخاب کنید. بهتر است برای قدم اول از این مواد حساسیت زا دوری کرده و سعی کنید به هیچ عنوان با آن در تماس نباشید تا بتوانید از حساسیت های پوستی خود بکاهید.

برای درمان مشکلات پوستی باید علل آن را شناسایی کنید.

مواجهه با مشکلات پوستی

بعد از این که ماده حساسیت زا را شناسایی کردید سعی کنید بخشی از صورت خود را درگیر حساسیت شده است را با آب و صابون بشویید و با استفاده از یک حوله تمیز خشک کنید. سعی کنید برای خشک کردن صورت خود از دستمال های کاغذی استفاده نکنید زیرا این دستمال ها ممکن است حساسیت شما را تشدید کرده و صورت شما را حساس تر کند. بعد از خشک کردن پوست صورت خود می توانید از پماد های دارویی مانند پماد کالامین یا پماد کورتیزول استفاده کنید. بعد از استفاده از این دارو ها خارش پوستی شما متوقف می شود ولی به صورت کلی درمان نمی شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

استفاده از کمپرس سرد

یکی دیگر از کار هایی که باید برای درمان حساسیت پوست صورت انجام دهید اسن است که از کمپرس آب سرد استفاده کنید. استفاده از این روش به شما کمک می کند تا بتوانید خارش های پوستی را کاهش داده و در نتیجه التهاب آن را کم کنید.

دارو های گیاهی

استفاده از دارو های گیاهی برای همه افراد توصیه نمی شود و تنها برخی از افرادی که به آن گیاهان حساسیت ندارند می توانند از آن ها استفاده کنند. دارو های گیاهی که برای درمان حساسیت و مشکلات بعد از مورد استفاده قرار می گیرد شامل روغن درخت چای، روغن نارگیل، روغن زیتون، سرکه سیب و آلوئه ورا می باشد.

نکته : یادتان باشد که استفاده از آلوئه ورا و مواد گیاهی گفته شده برای همه افراد مناسب نمی باشد و ممکن است مشکلات بسیار زیادی برایتان ایجاد شود بنابراین قبل از استفاده از روش های گیاهی سعی کنید حتما روی بخش کوچکی از پوست خود امتحان کنید و در صورتی که واکنش آلرژیکی ایجاد نشد می توانید از آن ها به صورت گسترده روی پوست صورت خود استفاده کنید.

درمان حساسیت پوست صورت

دست نزدن

یکی دیگر ار روش هایی که به شما کمک می کند تا حساسیت های پوستی خود را کاهش داده و آن ها را از روی پوست صورت خود حذف کنید این است که جلوی خود را بگیرید و آن ها را نخارانید. خاراندن پوست شما می تواند منجر به ایجاد عفونت های شدید شود و در نتیجه طول درمان را طولانی تر کند. برای کاهش خارش پوست می توانید از کمپرس آب گرم و سرد استفاده کنید.

مراجعه به پزشک

راش های پوستی معمولا در اثر تحریکات پوستی برای افراد ایجاد می شود و اگر بتوانید از مواد آلرژی زا دوری کنید می توانید این مشکلات را کاهش دهید ولی در برخی از موارد باید به پزشک مراجعه کنید زیرا این مشکل می تواند دردسر های دیگری نیز با خود به همراه داشته باشد و شما مجبور هستید برای کنترل کردن آن از دارو های شیمیایی استفاده کنید. مراجعه به پزشک در صورتی واجب و ضروری می شود که یکی از موارد زیر را داشته باشید :

  • نشانه های آلرژیکی بعد از چند روز بهبود نیابد.
  • راش های پوستی در نزدیکی چشم شما باشند.
  • این حساسیت ها علاوه بر پوست صورت سایر نقاط بدن را نیز درگیر کرده باشد.
  • زمانی که پوست خود را لمس می کنید داغی آن را متوجه شوید.
  • با وجود استفاده از دارو هایی که در خانه از آن ها استفاده می کنید باز هم خارش های پوستی را نتوانید کنترل کنید.
  • درماتیت به همراه تاول برایتان ایجاد شود و این می تواند یکی از مشکلات بسیار جدی باشد که یک بیماری خاص آن را ایجاد می کند.
  • نشانه های دیگری که برایتان ایجاد می شود شامل مشکل در تنفس، تورم گلو، خس خس کردن سینه، تعریق بیش از حد، تنگی نفس و حالت تهوع و گیجی می باشد و بهتر است بعد از ظاهر شدن مشکلات سریعا به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

پیشگیری بهتر از درمان!

یکی از راه هایی که می توانید از بروز این بیماری پیشگیری کنید این است که خود را در برابر عوامل تحریک کننده پوستی قرار ندهید. اگر محرکی ناشناخته وجود دارد بهتر است از تماس آن با پوست صورت پیشگیری کنید. بهتر است قبل از این که حساسیت ها در بدن شما بوجود بیایند سعی کنید با ان ها تماس نداشته باشید یرا زمانی که حساسیت های پوستی خوب شوند ممکن است جای آن ها تا مدت ها روی پوست شما بماند و این مشکل می تواند بر زیبایی چهره شما نیز تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *