دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

میزان طبیعی ریزش مو برای خانم ها و آقایان در سنین مختلف

  • ساناز براتی
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

میزان طبیعی ریزش مو در طول روز حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار می می باشد، در صورت بیشتر شدن این مقدار باید به دنبال علت آن باشید و در صورت ریزش بیش از حد باید برای درمان با متخصص مشورت نمایید.

اغلب افراد دوست دارند که موهایی پرپشت و ضخیم و سالمی داشته باشند. در حالت کلی ریزش مو فرآیند طبیعی است، ولی ریزش مو در حجم بالا قابل توجه و ترسناک می باشد. صدها هزار مو بر روی سر وجود دارند که می توانند دچار ریزش شوند. در این مطلب به بررسی میزان طبیعی ریزش مو می پردازیم.

اندازه و میزان طبیعی ریزش مو

ریزش مو موضوعی است که افراد بسیاری به دنبال اطلاعاتی در این مورد هستند و می خواهند دلیل آن را بدانند. ریزش مو تا حد معمول را می توان طبیعی و بدون مشکل دانست. ولی اگر ریزش مو بیشتر از میزان طبیعی باشد، باید به فکر درمان ریز مو باشیم و از متخصصین پوست و مو کمک بگیریم تا از مشکلات بیشتر جلوگیری گردد.

اندازه و میزان طبیعی ریزش مو

مراحل رشد مو

در اغلب افراد حدود ۱۰۰۰۰۰ فولیکول مو وجود دارد. همانطور که می دانیم موها دارای چرخه ی رشد هستند و مراحل مختلفی برای رشد آن ها وجود دارد.

مرحله اول مرحله ی رشد یا آناژن می باشد که حدود ۲ تا ۸ سال به طول می انجامد، در این مرحله موها هر ماه حدودا یک سانتی متر رشد می نمایند. زمانیکه در این مرحله عاملی سبب توقف رشد موها شود به آن آناژن افلیوویوم گفته می شود.

مقدار طبیعی برای ریختن مو

پس از آن مرحله کاتاژن است که فقط در آن حدود ۱ تا ۲ درصد از موها در این مرحله رشد می کنند. در این مرحله که دو تا سه هفته به طول می انجامد رشد رشته موها متوقف می گردد. و در نهایت مرحله آخر رشد مو مرحله استراحت یا تلوژن می باشد که حدود ۵ ماه طول خواهد کشید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در این مرحله تارهای مو آماده خواهند شد تا از پوست جدا شده و ریش یابند. حدود ۸ تا ۹ درصد از موها در این مرحله می ریزند. بعد ار ریزش یک تار مو مجددا چرخه ی جدیدی آغاز خواهد شد و موی جدید در آن محل رشد خواهد کرد. تلوژن افلوویوم مشکلی است که این مرحله اتفاق می افتد که موقتی است، اما ممکن است موهای بیشتری به این دلیل ریزش داشته باشند. مواردی مانند استرس، جراحی و یا داشتن تب می تواند باعث بروز تلوژن افلوویوم گردد. ولی به احتمال بالا بعد از گذشت شش ماه موها به حالت طبیعی خود باز می گردند.

میزان طبیعی ریزش و ریختن مو

معمولا در پایان مرحله استراحت در طول روز حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو ریزش داشته باشند. از آنجایی که حدود ۱۰۰۰۰۰ فولیکول مو در سر وجود دارند، از دست دادن ۱۰۰ تار مو در روز خیلی مهم نیست و تفاوت چندانی نخواهد داشت. اما در برخی موارد ممکن است موهایی که ریخته اند مجددا رشد نکنند، پزشکان برای این مشکل ریزش مو اصطلاح آلوپسی را به کار می برند.

مقدار طبیعی برای ریزش مو

حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از فولیکوله ای مو در مرحله رشد هستند، این در حال است که بقیه موها در مرحله استراحت و یا ریزش می باشند. مقدار طبیعی ریزش مو در طول روز بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو می باشد اما ریزش بیش از ۱۲۵ تار مو در طول روز طبیعی نیست و دیگر ریزش مو محسوب نمی گردد و مشکلی است که باید آن توجه نمود.

اندازه طبیعی ریزش و ریختن مو

نحوه شمارش ریزش مو برای مطمئن شدن از طبیعی یا غیر طبیعی بودن ریزش

با توجه به تحقیقات انجام شده توسط دکتر جیمز سی ماروتا برای شمردن موها و مطمئن شدن از ریزش طبیعی و یا غیر طبیعی آن ها به این روش عمل می کنیم: حدود ۶۰ تار از موهای خود را دست گرفته و خیلی آرام آن ها را بکشید. حال اگر حدود ۵ تا ۸ تار مو در دستان شما جمع شوند، باید بگوییم که میزان ریزش کاملا طبیعی است. ولی اگر تعداد موهای جمع شده در دستتان ۱۵ تا ۲۰ تار مو باشد، ریزش موها غیر طبیعی است و برای درمان این مشکل باید از یک متخصص کمک بگیرید.

مقدار طبیعی ریزش مو در انسان

ریزش مو در آقایان

ریزش مو در خانم ها و آقایان با هم تفاوت دارد. ریزش مو در آقایان بسیار شایع می باشد. به گونه ای که ۹۰ درصد مردان درجاتی از ریزش موی مردانه را دارند. این موضوع می تواند مربوط به ژنتیک و یا مسائل هورمونی در مردان مربوط باشد.

همانطور که اشاره شد در حالت کلی در طول روز ریزش مو حدود ۵۰ تا ۱۰۰ عدد کاملا طبیعی می باشد. در واقع این میزان ریزش مو مربوط به موهای مرده در سر می باشد که باید ریخته شوند و طبیعی است.

میزان طبیعی ریختن مو

ریزش مو در مردها به شکلی است که از ناحیه شقیقه ها آغاز می شود و کم کم عقب تر می رود و حالتی مثلثی شکل به خود خواهد گرفت و در نهایت موهای فرق سر، کم و نازک خواهند شد. تمام این قسمت ها به هم چسبیده اند و می تواند هیچ تار موی روی سر باقی نماند. البته به جز نواحی مانند کناره های گوش و پشت سر که به هورمون های مردانه حساس نیستند.

میزان طبیعی در مورد ریزش مو

ریزش مو در خانم ها

در خانم ها ریزش مو متفاوت با آقایان می باشد. دلایل مختلفی برای ریزش مو در خانم ها وجود دارد که از شایعترین آن ها می توان به کمبود آهن اشاره نمود. اغلب زنان به خاطر خونریزی های دوره ماهیانه و رژیم های لاغری سخت که برخی خانم ها می گیرند، دچار کم خونی شده و ذخیره آهن در بدنشان کم خواهد شد. از دلایل دیگر شایع ریزش مو در خانم ها که مشابه آقایان می باشد، مسائل ژنتیکی می باشد. خانم ها نیز مثل آقایان دچار ریزش موی مردانه می شوند ولی طرح ریزش مو در زنان با مردان متفاوت می باشد.

مقدار میزان طبیعی ریزش مو در افراد مختلف

در زنان اغلب خط جلویی سر حفظ می گردد و تراکم موها در قسمت فرق و جلوی سر کم می گردند و خانم ها حس می نمایند که با باز کردن فرق سر کف سرشان نمایان می شود و موهایشان نازک شده است. در برخی موارد این موضوع در خانم ها به اندازه ای شدید می باشد که قسمت جلوی سر در آن ها مانند آقایان خالی می گردد. اما اغلب آنچه که در زنان دیده می شود، کاهش تراکم مو استت نه طاسی سر.

محاسبه مقدار طبیعی ریزش مو

تاثیر بیماری ها در ریزش مو

همانطور که گفته شد میزان طبیعی ریزش مو در طول روز ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو می باشد. باید بدانید که فولیکول های مو کاملا زنده هستند و تحت تاثیر شرایط عمومی بدن مثل بیماری های تب دار، حمله قلبی، زایمان، کشیدن سیگار و … قرار خواهند گرفت و دچار ریزش غیر طبیعی می شوند.

میزان طبیعی ریزش مو در افراد

ریزش موها در زمان شانه زدن

اغلب افراد بعد از شانه زدن موها و دیدن موهای باقی مانده روی شانه نگران خواهند شد. ولی در این مورد باید بگوییم که هنگام شانه زدن موها، فقط تعدادی از موها در شانه جمع می شوند که در همان روز از فولیکول ها جدا شده اند. از این رو در زمان مشاهده مو روی شانه نباید نگران شوید.

ولی باید بدانید که در برخی موارد شانه زدن بیش از حد موها سبب بروز مشکلاتی در مو خواهد شد، شکسته شدن موها یکی از این مشکلات می باشد. از این رو باید توجه داشته باشید که موهای خود را بیش از اندازه شانه نزنید و در هنگام اینکار، به آرامی آن را انجام دهید.

محاسبه اندازه طبیعی ریزش مو

دلایل مختلف ریزش موها به شکل غیر طبیعی

وقتی که فولیکول های تولید مو متوقف می شوند، میزان غیر طبیعی از مو دچار ریزش می شود. ریزش مو به علل مختلفی می تواند اتفاق بیافتد دلایلی مانند:

استرس، زایمان در زنان، کاهش وزن زیاد، ابتلا به بیماری ها با تب بسیار زیاد، تغییرات قابل توجه در زندگی مثل طلاق و فوت که سبب ناراحتی بیش از اندازه و افراط می گردد. علاوه بر این برخی از علل ساده وجود دارند که باعث بیشتر شدن ریزش مو از میزان طبیعی خواهند شد، که اغلب مورد بی توجهی هستند، این علل عبارتند از:

  • انواع داروها:

بعضی از داورها مثل آنتی بیوتیک ها، لووتیروکسین، متفورمین، قرص های ضد بارداری و بعضی دیگر از داروها باعث ریزش موها می گردند. در صورتی که داروی مصرفی تان دارای عوارض ریزش مو می باشد می توانید از پزشک بخواهید که آن را با دارویی مشابه تعویض کند.

اندازه طبیعی ریزش مو

  • شامپو ها و شوینده های نامناسب:

برای پیشگیری از زیزش موها نباید هیچوقت از صابون ها، حتی صابون های گیاهی برای شستن موهای خود استفاده کنید. میزان پی اچ در صابون مناسب پوست بدن می باشد نه سر و موها، از این رو استفاده از صابون سبب ریزش موها بیش از میزان طبیعی می شود. همچنین باید از شامپوهای استاندارد و تولیدی به سویله لابراتوارهای معتبر استفاده نمایید و هر ۶ ماه یک مرتبه شامپوی مورد استفاده خود را تغییر دهید. دو نوع شامپو که با موهایتان سازگاری دارند را انتخاب نمایید و به شکل دوره ای هر ۶ ماه یکبار آن ها را با هم عوض نمایید.

میزان طبیعی برای ریزش مو

  • شستن بیش از اندازه موها:

حمام کردن بیش از یک مرتبه در روز باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست خواهد شد و مقدار کمی چربی طبیعی به وسیله غدد سباسه در پوست تولی می گردد که برای سالم نگهداری موها ضروری می باشد. استفاده نمودن بیش از اندازه شامپو در هر مرتبه حمام نمودن باعث صدمه رسیدن به تار موها و ریزش آن ها می شود.

  • استحمام دیر هنگام:

وجود چربی بیش از اندازه روی پوست نیز می تواند باعث ریزش مو بیشتر از میزان طبیعی شود. در صورتی که چربی بیش از ۲ ت ۳ روز روی پوست بماند، کم کم سبب بسته شدن مننافذ پوست خواهد شد و رویش موها با مشکل رو به رو خواهد شد. با توجه به وجود آلودگی های محیطی توصیه می گردد موهای خود را با یک شامپوی روزانه ملایم در طول روز یا حداقل روز در میان بشویید.

میزان طبیعی در ریزش مو

  • حمام کردن با آب گرم:

استفاده کردن آب بیش از اندازه گرم در حمام باعث کشش پوست و گشاد شدن منافذ پوست خواهد شد و موهایی که ریشه سستی دارند را تحت تاثیر قرار داده و باعث ریزش آن ها می شود. بهتر از برای جلوگیری از ریزش مو حتما در هنگام استحمام از آب با دمای متعادل استفاده کنید.

  • سشوار کشیدن:

حرارت بالای سشوار مثل آب گرم باعث آسیب زدن به موها و پوست سر می شود و ریزش بیش از مقدار طبیعی مو را به دنبال دارد. اگر بنا به هر دلیلی مجبور به استفاده از سشوار هستند. بهتر است دمای حداقل را انتخاب کنید و سشوار در در فاصله ۳۰ سانتی متری از موی سر خود نگهدارید.

مقدار طبیعی ریزش مو

  • رنگ موها و حالت دهنده های شیمیایی:

رنگ نمودن بیش از حد موها و استفاده نمودن از انواع ژل و اسپری و مواد شیمیایی دیگر برای مو با گذشت زمان باعث صدمه دیدن تارهای مو و نازکی آن ها می شود و در نتیجه باعث ریزش مو خواهند شد.

اندازه ی طبیعی ریزش مو

  • داشتن تغذیه نامناسب:

نبود میوه و سبزیجات مختلف تازه و همچنین منابع غذایی دارای پروتئین به مقدار کافی در رژیم غذایی باعث می شود تا ویتامین ها و مواد معدنی و پروتئین در بدن دچار کمبود شوند و ریزش موها را به دنبال داشته باشند. از این رو توصیه شده است تا در طول روز ۲ وعده میوه و سبزی تازه که دارای ویتامین های A و C و کلسیم باشند و همچنین ۲ تا ۳ وعده ماهی در هفته که دارای پروتئین، ویتامین D، سلنیوم، روی و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند را مصرف نمایید. علاوه بر این بهتر است برنج را به شکل کته مصرف نمایید نه آبکش شده. با آبکش کردن برنج قسمت بالایی از ویتامین های آن هدر می شوند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *