دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

روش های طبیعی و خانگی برای تامین رطوبت پوست

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که تامین رطوبت پوست کار چندان سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های خانگی و کاملا طبیعی برای مرطوب سازی پوستتان آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی داشتن پوستی شاداب و بدون نقص آرزوی تمام افراد است اما برای این منظور بایستی یک روال مراقبت از پوست مناسب را دنبال کنید. در واقع یک برنامه کامل مراقبتی شامل رژیم غذایی سالم، لایه برداری، نوشیدن آن فروان و استفاده از ضدآفتاب خواهد بود که البته ساده ترین و مهم ترین بخش آن تامین رطوبت مورد نیاز پوست است.

تامین رطوبت پوست

همانطور که می دانید پوست بیرونی ترین اندام بدن محسوب می شود و از آنجایی که با بخش های مختلفی در تماس است توجه به  سلامت آن از اولویت ها خواهد بود. امروزه بسیاری از بانوان برای جوان، شادابی و زیبایی پوستشان بیش از قبل ارزش قائل هستند. در این میان یکی از روش های شاداب کردن پوست، آبرسانی آن است یعنی انجام روشی که برای رفع خستگی پوست و طراوت و شادابی بخشیدن به آن لازم است و همه افراد نیز بدن نیاز دارند.

چگونگی تامین رطوبت پوست صورت

توجه داشته باشید که مرطوب سازی برای هر پوست و هر سنی کاملا بی ضرر بوده و با توجه به نوع هر پوست می توانید شیوه های مختلفی را به کار بگیرید. همچنین آبرسانی پوست می تواند برای ترمیم، پاکسازی، جرم گیری و حتی لایه برداری پوست تان نیز کمک کننده باشد. توجه داشته باشید که میزان آب موجود در پوست زنده تقریبا ۸۰ درصد خواهد بود. لایه خارجی پوست نیز لایه شاخی از سلول های مرده است که با مقدار آب کمتر یعنی ۱۰ الی ۳۰ درصد ساخته شده است.

رطوبت سازی پوست باعث افزایش نرمی و قابلیت ارتجاعی آن خواهد شد و زمانی که میزان آب پوستتان طبیعی باشد سطوح پوست به تدریج صاف، نرم، ارتجاعی و درخشان به نظر می آیند. معمولا در پوست طبیعی حرکت مداوم آب از لایه عمیق به سوی لایه های سطحی پوست می رود و در نهایت از سطح تبخیر خواهد شد. البته ممکن است این تعادل گاهی اوقات بر هم بریزد و نیاز به استفاده از یک کرم مرطوب کننده مناسب برای پیشگیری از خشکی پوست و آسیب های ناشی از آن باشد.

روش های مراقبت از پوست

راهکار های خانگی برای مرطوب سازی پوست:

از آنجایی که استفاده از راهکار های خانگی برای تامین رطوبت پوست کاملا بی ضرر خواهد بود در ادامه سعی داریم تا شما را با برخی از بهترین مرطوب کننده های طبیعی پوست آشنا نماییم:

  •  آرون گروپس
  • روغن زیتون:

روغن زیتون را می توان یک مرطوب کننده فوق طبیعی دانست که در تمامی خانه ها یافت می شود. این ماده دارای مقداری اسید لینولئیک است که مانع آبی درون پوست ایجاد می کند و از همین طریق رطوبت آن را حفظ و سطوح پوستتان را نرم و تغذیه خواهد کرد. همچنین روغن زیتون دارای ویتامین E می باشد که اثر اکسیدکنندگی رادیکال های آزاد را که به کلاژن آسیب می رساند خنثی خواهد کرد.

دستورالعمل تهیه:

برای استفاده از این نوع مرطوب کننده بایستی کمی روغن زیتون ولرم را بر روی دست ها، پاها و سایر نواحی بدنتان بمالید. سپس آن را با استفاده از حرکات دایره ای به آرامی ماساژ دهید.

اجازه دهید مدت زمان ۳۰ دقیقه روغن بر روی پوست بماند و پس از آن بشویید. بر اساس دفعات مورد نیاز می توانید این کار را هر روز یا چندین مرتبه در طول هفته انجام دهید.

تاثیر روغن زیتون در مرطوب سازی پوست

  • روغن نارگیل:

روغن نارگیل نیز مانند روغن زیتون یک مرطوب کننده عالی برای سطوح مختلف پوست خواهد بود زیرا اسید های چرب موجود در آن می توانند با رطوبت رسانی عمیق به پوست خشک آن را نرم و مرطوب نگه دارند. همچنین این روغن علاوه بر اثبات رطوبت مواد مغذی مورد نیاز پوستتان را نیز تامین می کند.

از آنجایی که این نوع روغن چندان چرب نیست می توانید از آن برای انواع پوست ها استفاده کنید. بر اساس مطالعات انجام شده این روغن اگر به عنوان یک مرطوب کننده مورد استفاه قرار گیرد به اندازه روغن های معدنی موثر و کاملا بی ضرر خواهد بود.

دستورالعمل تهیه:

برای استفاده از این روش در ابتدا کمی روغن نارگیل را به مدت چندین ثانیه درون فر گرم کنید و سپس بر روی پوست بمالید. بهتر است این کار را به آرامی انجام دهید تا روغن به داخل سطوح پوست نفوذ پیدا کند. تقریبا ۱۰ دقیقه صبر کنید و پس از آن دوش بگیرید. توصیه می شود برای رسیدن به نتیجه ایده آل این کار را به صورت روزانه یا بر اساس نیازتان انجام دهید.

فواید روغن نارگیل برای صورت

  • استفاده از عسل و شیر:

همچنین از عسل نیز می توانید برای تامین رطوبت پوست تان ستفاده نمایید زیرا یک هومکتانت یعنی ماده ی جذب کننده رطوبت محسوب می شود که به حفظ رطوبت پوست صورت کمک خواهد کرد. همچنین این ماده به داخل لایه های عمیق پوست نفوذ کرده و آن را مرطوب می کند.

دستورالعمل تهیه:

در ابتدا ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۲ قاشق غذاخوری شیر را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و سپس بر روی پوست تان بمالید. اجازه دهید مواد مدت زمان ۱۰ دقیقه بر روی پوست بماند و سپس دوش بگیرید. برای رسیدن به نتیجه ای رضایت بخش بایستی این کار را به صورت روزانه تکرار کنید.

مزیت های شیر و عسل برای رطوبت پوست

  • استفاده از گلیسیرین:

گلیسیرین را می توان یک هومکتانت طبیعی دانست که آب را جذب کرده و به حفظ رطوبت پوستتان کمک می کند. بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۰۲ انجام شد استفاده از کرم حاوی گلیسیرین جایگزین مناسبی برای کرم های حاوی اوره و کلرید سدیم در درمان خشکی پوست آتوپیک خواهد بود.

دستورالعمل تهیه:

برای انجام این روش باید گلیسیرین و گلاب را به نسبت های مساوی با یکدیگر مخلوط کنید. پیش از رفتن به رختخواب آن را به پوستتان بمالید و صبح روز بعد یک دوش آب ولرم بگیرید. توصیه می شود که این روش را به صورت روزانه بر اساس نیاز خود تکرار نمایید.

دستورالعمل هیدراته کردن پوست

  • استفاده از آلوئه ورا:

وقتی که صحبت از تامین رطوبت پوست می شود قطعا آلوئه ورا ماده ای مناسب خواهد بود که در اغلب خانه ها نیز یافت می شود. این گیاه دارای موادمغذی فراوانی مانند ویتامین های A و E است که می تواند پوست شما را در تمام طول سال نرم و باطراوت نگه دارند. بر اساس مطالعاتی که تاکنون انجام شده اثرات مرطوب کنندگی این گیاه در درمان پوست خشک نیز به اثبات رسیده است.

دستورالعمل تهیه:

در ابتدا یک برگ آلوئه ورا به خوبی برش دهید و با استفاده از یک قاشق ژل درون آن را خارج کنید. ژل به دست آمده را بر روی پوستتان بمالید و پس از گذشت مدت زمان ۱۰ الی ۱۲ دقیقه که به خوبی خشک شد با آب ولرم بشویید. برای رسیدن به نتیجه ای ایده آل می توانید این روش را هر ۲ الی ۳ روز یک مرتبه انجام دهید.

تاثیر آلوئه ورا در تامین رطوبت پوست

  • استفاده از خامه یا سرشیر:

یکی دیگر از مواد طبیعی برای مرطوب سازی سطوح پوست خامه یا سرشیر است که به شما در داشتن پوستی نرم، درخشان و بی عیب کمک شایانی خواهد کرد. این ماده برای انواع پوست قابل استفاده است و سرشیر به خاطر سرعت بالای خود به داخل منافذ پوست جذب می شود و آن را به مدت طولانی تری مرطوب نگه خواهد داشت.

دستورالعمل تهیه:

برای انجام این راهکار در ابتدا مقدار زیادی سرشیر را بر روی پوستتان بمالید و اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی پوست بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید. همچنین علاوه بر سرشیر شیر پرچرب و باترمیلک نیز برای پوست مفید خواهند بود و می توانید برای رسیدن به نتیجه ای رضایت بخش آن را ۲ الی ۳ مرتبه در طول هفته تکرار نمایید.

مرطوب کننده های طبیعی برای پوست

  • استفاده از آووکادو:

از آنایی که آووکادو پوست را لیز کرده و رطوبت طبیعی را به آن برمی گرداند می توانید از آن به عنوان یک نرم کننده طبیعی استفاده نمایید. در واقع این میوه غنی از ویتامین هایی است که از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت خواهد کرد.

دستورالعمل تهیه:

برای استفاده از این ماده بایستی تکه کوچکی از آن را به وسیله چنگال کاملا له کنید و مستقیما روی پوست بگذارید. اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی پوستتان بماند و سپس با آب ولرم بشویید. بر اساس میزان خشکی پوستتان می توانید از این روش به صورت روزانه یا چندین مرتبه در طول هفته استفاده نمایید.

اصول افزایش رطوبت پوست

  • استفاده از کره درخت روغن قلم:

با وجود اینکه کره درخت روغن قلم کمی گران است اما انتخابی ایده آل برای مرطوب کردن پوست به صورت طبیعی خواهد بود. در واقع این ماده دارای ویتامین ها A و E و همچنین اسید های چرب ضروری است که به هیدراته نگه داشتن پوست کمک زیادی خواهد کرد. نوع خالص این ماده علاوه بر تسکین پوست خشک می تواند مشکلات دیگری مانند اگزما، آفتاب سوختگی، درماتیت و بیماری های پوستی را نیز کاهش دهد.

دستورالعمل تهیه:

برای استفاده از این روش بایستی مقدار کمی از این ماده را درون دست بریزید و دست ها را به یکدیگر بمالید تا آب شود. سپس ماده را به تمام سطوح پخش کنید و چندین دقیقه ماساژ دهید تا به عمق پوستتان نفوذ پیدا کند. توصیه می شود که این ماده در طول شب روی پوست بماند و صبح روز بعد با آب ولرم شسته شود. می توانید این روش را بر اساس نیازتان به صورت روزانه استفاده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *