دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلیل آواز خواندن خروس چیست؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که خروس ها بر اساس نیاز های بیولوژیکی خود در طول روز آواز می خوانند که با این وجود در این مقاله سعی داریم شما را با علل و دلیل آواز خواندن خروس ها به صورت کامل آشنا نماییم با ما همراه شوید.

با وجود اینکه آواز خواندن خروس ها برای انسان ها کاملا بی معنی و بدون محتوا است اما در حقیقت دلیل های مختلفی مانند هنگام جفت گیری، حفظ امینت و سایر موارد را شامل خواهد شد. اگرچه شنیدن این صدا از فاصله بسیار دور مزاحمتی برای افراد نخواهد داشت اما افراد نزدیک شاید از شنیدن صدای خروس ناراضی باشند.

آشنایی با دلیل آواز خواندن خروس ها

بهتر است بدانید که آوازخوانی در خروس ها نیز مانند سایر پرندگان تابع چرخه های روزانه خواهد بود که در اصطلاح بدان Circadian Rhythms گفته می شود. همچنین ساعت درونی مغز خروس ها به گونه ای تنظیم شده که کمی پیش از دمیده سپیده صبح زنگ می زند و در آن زمان است که خروج مشغول خواندن می شود. چنانچه ساعت زیستی یک خروس که در همسایگی چندین خروس دیگر زندگی می کند زودتر زنگ بزند قابلیت این را دارد که سایر خروس های اطراف را نیز تحریک به خواندن کند.

علت و دلیل آواز خواندن خروس ها

به طور کلی تنظیم کننده اصلی چرخه های روزانه خواندن در خروس ها، طول روز و اختلاف بین نور روز و تاریکی شب خواهد بود. در واقع نور های مصنوعی مانند چراغ هایی که تا صبح روشن می مانند یا پروژکتور ها تنظیم ساعت درونی جانوران مختلف مانند خروس را مختل خواهند کرد و به همین خاطر برخی از خروس های بی محل در ساعت هایی غیر از صبح شروع به خواندن می کنند.

توجه داشته باشید که خروس ها نیز مانند بسیاری دیگر از پرندگان بیشترین ارتباط خود را از طریق تولید صدا انجام می دهند و به همین خاطر صداهای پیچیده ای برای برقراری ارتباط با پرندگان دیگر و بیان نیاز ها و توجهات خود دارند. در واقع خروس ها این عمل را به واسطه ماهیچه های صوتی درون بدنشان انجام می دهند که همان اندامی خواهد بود که به طوطی ها اجازه می دهد مانند انسان صحبت کنند. به صراحت می توان گفت که آناتومی صوتی خروس با انسان متفاوت است زیرا آن ها حنجره ندارند.

خروس ها را می توان نوعی مرغ نر دانست که البته مرغ ها این صدا را از خود تولید نمی کنند و تنها خروس ها آواز می خوانند. همچنین خروس های عقیم شده نیز قادر به آواز خواندن نیستند و به همین خاطر یکی از راه هایی که می توان برای جلوگیری از خواندن خروس انجام داد عقیم کردن آن ها است که امروزه توصیه نمی شود زیرا برای سلامتی خروس ها ضرر دارد.

چگونگی آواز خواندن خروس ها

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شایع ترین علل آوازخوانی خروس ها:

همانطور که می دانید تولید صدا در خروس ها فاقد علت نیست و به همین منظور در ادامه سعی داریم شما را با شایع ترین علل و دلیل آواز خواندن پرندگان به ویژه خروس ها آشنا نماییم:

  • مشخص کردن محدوده قلمرو خود:

به طور کلی پیش از اهلی شدن خروس ها توسط انسان آن ها در سراسر جنوب شرقی آسیا، در کشور هایی مانند تایلند، چین، هند و میانمار به صورت وحشی یافت می شدند. همچنین این نوع پرنده عمدتا در جنگل هایی با پوشش گیاهی انبوه زندگی می کرد که این پوشش گیاهی برای نوع نر آن حکم سپر دفاعی را داشت.

امروزه پوشش گیاهی های متراکم باعث شده تا خروس ها نتوانند هم نوع خود را بیایند. به همین خاطر آواز خواندن در خروس ها به عنوان روش ارتباطی میان آن ها تکامل یافته است برای مثال آواز یک خروس می تواند شامل پیام ویژه (اینجا قلمرو من بوده و این مرغ ها مال من هستند پس از اینجا دور شوید) باشد.

همچنین این دسته از پرندگان دارای قدرت شنوایی خوبی هستند و با کمک همین حس شنوایی خوب است که می توانند صدای سایر خروس ها را از دور و نزدیک به راحتی تشخیص بدهند.

علل رایج آوازخوانی خروس ها

  • پیشگیری از مبارزه:

همچنین جالب است بدانید که آواز خواندن در خروس ها روشی برای پیشگیری از جنگ و مبارزه است. زیرا خروس ها این قابلیت را دارند تا با آواز خواندن به مهاجمان هشدار دهند فاصله خود را حفظ کرده و وارد قلمرو آن ها نشوند. با وجود اینکه این پرنده با اخرین نفس مقاومت کرده و در صورت لزوم جنگجوی خوبی هم هستند اما همیشه جلوگیری از بروز جنگ و مبارزه را ترجیح می دهد.

  • پس از عمل جفت گیری:

خروس ها معمولا پس از جفت شدن آواز خوانی می کنند. همچنین برخی تحقیقات نشان داده که خروس ها هنگام صبح با افزایش هورمون تستوسترون روبه رو می شوند که این افزایش موجب می شود آن ها اواز بخوانند. در واقع تنها طلوع آفتاب نیست که باعث آواز خوانی خروس ها می شود بلکه افزایش هورمون تستوسترون نیز موجب می شود تا این پرندگان احساس قدرت و پر انرژی بودن داشته باشند.

  • پس از تخمگذاری نوع ماده:

جالب است بدانید که بسیاری از خروس ها پس از تخم گذاری ماده خود آواز می خوانند اما تاکنون هیچ کس نمی داند که چرا این اتفاق رخ می دهد. البته احتمال دارد که خروس با انجام این کار می خواهد قدرت باروری خود را به خروس های رقیب اطراف نشان دهد.

چگونگی تولید صدا در خروس ها

  • ایجاد سلسه مراتب:

از آنجایی که خروس ها برای خودشان سلسه مراتبی تشکیل می دهند آواز خواندن می تواند برای این سلسه مراتب بسیار مفید باشد. در واقع در هر گله ای یکی از خروس ها ریاست را بر عهده دارد که به عنوان اولین خروس شروع به آوازخوانی می کند و این آواز خوانی به نوعی نشان دهنده سلسله مراتب میان آن ها خواهد بود.

پس از اینکه تمامی خروس ها آواز خواندند، خروس رئیس برای بار آخر مجددا آواز می خواند که به عبارتی آغاز و پایین هر آوازخوانی بر عهده رئیس خواهد بود.

گویا با انجام این کار خروس رئیس مقام خود را مجددا به همه نشان می دهد. با این حال سایر خروس ها می توانند این نظم و ترتیب را بر هم بزنند برای مثال اگر رئیس گله پیر و ناتوان شود یکی از خروس های جوان در پی تصرف مقام ریاست خواهد بود. خروس های جوان نیز سعی می کنند قدرت خود را در ریاست با آوازخوانی نشان دهند.

دلایل تولید صدا در پرندگان

  • تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن:

با وجود اینکه خروس ها در تمام طول روز آواز می خوانند اما آوازی که هنگام سحر و طلوع آفتاب می خوانند تقریبا در تمام آن ها به وضوح دیده می شود. تصویر کلاسیک از یک خروس را می توان تصویر حیوانی دانست که در هنگام آفتاب صبح بیدار شده و آواز می خواند. همچنین علمی ترین و کامل ترین مطالعه در رابطه با دلیل آواز خواندن خروس توسط محققات ژاپنی تاکاشی، تسویوشی شیمورا و یوشیمورا در سال ۲۰۱۳ انجام شده است.

آن ها بر اساس این مطالعه دریافتند که آواز خواندن خروس ناشی از دو دلیل اصلی محرک های خارجی و ریتم های بیولوژیکی داخلی است. در واقع خروس ها دارای ریتم های داخلی شبانه روزی یعنی ۲۳.۸ ساعته هستند که دقیقا پیش از طلوع آفتاب در هنگام صب آن ها در پاسخ به ساعت بیولوژیکی بدنشان تحریک به خواندن آواز می شوند. به همین خاطر می توان گفت با وجود اینکه عوامل مختلفی برای آواز خواندن خروس ها وجود دارد اما دلیل اصلی آواز خواندن صبگاهی شان کاملا غریزی خواهد بود.

همچنین هنگام صبح وقتی یک خروس صدای هم نوع خود را می شنود نسبت به خواندن آواز تحریک می شود اما با این حال بازم آوازخوانی صبحگاهی اندکی پیچیده تر خواهد بود. با وجود اینکه خروس ها هنگام صبح به عنوان یک پاسخ روبه رو خورشید آواز نمی خوانند اما برخی اوقات به عنوان پاسخ به نور این کار را انجام خواهند داد. به همین خاطر است که خروس ها گاهی اوقات حتی شب هنگام با مشاهده نور های مصنوعی چراغ ها هم آواز می خوانند.

اصول آوازخوانی پرندگان

  • هشدار برای وجود خطر:

همچنین خروس ها را می توان نگهبان گله دانست که به همین خاطر هنگام بروز خطر مثلا نزدیک شدن یک شکارچی را با آوازخوانی به گله خود هشدار می دهند.بسیاری از شکارچی ها مانند پرنده شاهین، عقاب، گربه، راکون و سایر حیوانات اگر به گاه نزدیک شوند خروس ها سریعا به ایجاد سروصدا به گله شان هشدار می دهند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *