دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بررسی چری a15 و مشخصات فنی این خودرو

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

سدان کامپکت چری a15 تولید سال های ۲۰۰۳-۲۰۱۶ شرکت چری چین چند سالی توسط شرکت سناباد خودرو طوس مونتاژ و روانه بازار کشور شد. در این مطلب به بررسی چری a15 می پردازیم تا مشخص شود این خودرو از چه امکاناتی بهره می برد.

خودروی مونتاژی چری a15 توسط شرکت سناباد خودرو طوس، چند سال پیش به بازار کشور ارائه شد. این خودرو از موتور ۴ سیلندر خطی از نوع انژکتوری چند نقطه ای با حجم پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی در دو نوع بنزینی و گازسوز بهره می برد. با بررسی چری a15 با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

بررسی چری a15 چینی با مونتاژ سناباد خودرو

سدان کامپکت چری a15 ساخت شرکت چری چین از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶ روی خط تولید قرار داست. این خودرو در ایران با اسم چری ویانا (چری a15 تیپ ۲) به مدت محدودی توسط شرکت سناباد خودرو طوس مونتاژ و عرضه شد. این خودرو از موتور ۴ سیلندر خطی از نوع انژکتوری چند نقطه ای با حجم پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی در دو نوع بنزینی و گازسوز بهره می برد. نام اصلی چری a15، کویین COWIN می باشد و این خودرو حاصل طراحی مجدد چری A11 است که بر مبنای سیات تولدو و بر روی پلتفرم فولکس واگن ساخته شد.

نخستین محصولات خودروسازی چینی چری در بازار کشور خودرو QQ3 بود که با اسم ام وی ام ۱۱۰ روانه بازار شد. در ادامه ورود سدان ۵۳۰ و کراس اوور x33 طیف محصولات ام وی ام را گسترده تر نمود. ولی ام وی ام ۵۰ با اسم اصلی چری A5 نخستین سدان برند چری در بازار کشور ما نبود بلکه این عنوان را باید به برادر کوچکتر آن یعنی چری a15 متعلق دانست.

خودرویی که نسبت به ام وی ام ۵۳۰ در نزد عموم افراد کمتر شناخته شده و تاحدودی گمنام باقی مانده است. چری a15 یا COWIN  با اسامی دیگری مانند Amulet, Flagcloud هم شناخته می شود. این خودرو لیفت بک و در کلاس کامپکت می باشد که همانطور پیشتر اشاره شد بر پایه پلتفرم و شاسی نسل اول سیات تولدو ساخته شده است. خودروی تولدو بر روی پلتفرم a2 گروه فولکس واگن توسعه پیدا کرده بود.

در حقیقت بررسی ها حاکی از آن است نمای ظاهری و فرم کلی بدنه a15 و به ویژه مواردی مانند قالب درب ها، شباهت و اشتراکات این خودرو با محصول دهه نودی سیات به وضوح نمایان می شود. البته چری اول a11 یا windcloud را در پایان دهه ۹۰ میلادی معرفی نمود و سپس در سال ۲۰۰۳ خودرو a15 را به عنوان نسخه فیس لیفت و به روز رسانی شده a11 به بازار ارائه کرد.

  •  آرون گروپس

در اواسط دهه ۸۰ شمسی شرکت سناباد خودرو طوس با همکاری ایران خودرو به مونتاژ و تولید چری a15 در کیلومتر ۳۵ جاده مشهد- قوچان اقدام کرد و آن را به جاده های کشور روانه نمود. جالب است بدانید که ابتدا قرار بود این خودرو را شرکت ایران خودرو به تولید برساند ولی بنا به دلایلی چری a15  را سناباد خودرو به بازار عرضه کرد. در نهایت نیز چری a15 با مدل ۱۳۸۸ و قیمتی حدود ۱۲.۸-۱۳.۶ میلیون تومان در دو نوع بنزینی و دوگانه سوز مهمان جاده های کشور شد.

فروش و خدمات پس از فروش آن را نیز برخی نمایندگی های منتخب ایران خودرو بر عهده گرفتند. با این مقدمه در ادامه به بررسی طراحی و امکاناتی که چری a15 با خود همراه کرده می پردازیم.

طراحی بیرونی و داخلی

با توجه به بررسی ها می توان گفت طراحی ظاهری و داخلی چری a15(هرچند نمای عقب خودرو مورد پسند اکثریت نبود) خوب صورت گرفته و قابل قبول است. در نمای ظاهری چری a15 برخلاف ویانا با رینگ های ۵ پره آلومینیومی شاهد رینگ های فولادی یا قالپاق هستیم و در ضمن طرح جلو پنجره ای چری a15 با ویانا متفاوت بوده و از نظر طراحی داخلی هم کابین چری a15 متفاوت تر از کابین ویانا با تزئینات نقره ای رنگ و بعضی جزئیات در پنل مرکزی داشبورد می باشد. ضمنا غربیلک فرمان چری a15 چهارشانه است درحالی که در ویانا غربیلک فرمان سه شانه است.

از نظر کیفیت مواد و متریال استفاده شده در کابین چری a15 و ویانا بررسی ها نشان داد چندان قابل قبول نیست و صندلی های خودرو به ویژه برای افراد قد بلند و در مسافت های طولانی تا حدود زیادی موجب ناراحتی و خستگی سرنشینان می شود ولی فضای کابین و فضای پای سرنشینان جلو و عقب با توجه به ابعاد چری a15 تقریبا قابل قبول بوده و ظرفیت ۵۵۰ لیتری صندوق عقب آن هم کاملا جادار و عالی به نظر می رسد. این ظرفیت صندوق بار در نسخه دوگانه سوز ۴۸۰ لیتر است.

دو نوع پیشرانه

در بررسی ها مشخص شد بر روی کاغذ مشخصات فنی تقریبا مطلوبی به ویژه در نسخه ویانا با چری a15 همراه بوده است. ضمنا قیمت گذاری خودرو نیز چندان غیرمعقول و غیرمنطقی نبوده است. چری a15 با دو نوع پیشرانه عرضه می شود. یک پیشرانه ۱.۶ لیتری ۸ سوپاپ که قدرتی برابر با ۸۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه را تولید نموده و حداکثر گشتاور ۱۳۲ نیوتن متر را در ۳۵۰۰ دور در دقیقه ارائه می دهد.مصرف بنزین این خودرو چینی در سیکل ترکیبی حدود ۸ لیتر در هر صد کیلومتر گزارش شده و قیمت مدل بنزینی چری a15 در سال ۱۳۸۸ حدود ۱۲.۸ میلیون تومان اعلام شده بود.

نسخه قدرتمندتر چری a15 یا تیپ ۲ آن با اسم چری ویانا از پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ بهره می برد که قدرتی معادل ۱۱۰ اسب بخار را در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید می کند و حداکثر گشتاور آن ۱۵۶ نیوتن متر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه می باشد و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی حدود ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر است. ضمنا با قیمتی بیشتر از چری a15 بنزینی حدود ۱۳.۵ میلیون تومان عرضه می شد.

امکانات رفاهی

سدان چری a15 با امکاناتی همچون فرمان هیدرولیک با قابلیت گردش کامل در شعاع ۵.۵ متر، تهویه مطبوع دستی، آینه های جانبی برقی، سیستم ضد قفل ترمز ABS، ایربگ راننده و سرنشین(آن زمان هنوز نصب ایربگ روی خودروهای داخلی اجباری نشده بود)، شیشه بالابر برقی جهت چهار درب، گرمکن شیشه عقب، کالیست اگزوز، چراغ مه شکن جلو و عقب و … ارائه می شد که نسبت به دوره عرضه محدود و رنج قیمتی در نظر گرفته شده برای چری a15 کاملا مناسب و قابل قبول ارزیابی می شود.

بازار فروش دست دوم

چری a15 و ویانا هنگام عرضه در مقابل خودروهایی مانند پژو ۴۰۵، تندر ۹۰ و سمند قرار می گرفتند. خودروهایی که نه فقط کیفیت ساخت مطلوب تری در مقایسه با a15 داشتند بلکه کیفیت سواری بهتری هم ارائه می دادند ولی اصلی ترین نقطه ضعف چری a15 در برابر این رقبا نه تنها کیفیت ساخت و قدرت حرکتی و دینامیکی آن بود بلکه به شرایط ایمنی پایین در تصادفات و ساختار قدیمی آسیب پذیر خودرو برمی گشت. ضمن سناباد خودرو در قسمت بازاریابی و خدمات پس از فروش نیز عملکرد ضعیفی داشت که اعتراض و ناراحتی بسیاری از مالکان چری a15 و ویانا را به همراه داشت.

از سویی در آن زمان خودروهای چینی مقبولیت و اعتبار بسیار پایینی در افکار عمومی جامعه داشتند و بیشتر مشتریان نسبت به این خودروها دید منفی داشتند. به عکس این روزها خودروهای چینی در جذب مشتری و جلب اعتماد آن ها وضعیت به مراتب بهتری نسبت به گذشته دارند و توانسته اند جای پای خود را در بازار محکم نمایند.

همه این موارد سبب شد تا علیرغم تلاش هایی مانند عرضه خودرو با شرایط ویژه به فرهنگیان ولی عرضه چری a15 با ناکامی روبرو شود و در ابتدای دهه ۹۰ شمسی حضور این خودرو در بازار کشور بدون ارائه نسخه فیس لیفت یا معرفی جانشینی برای آن به پایان برسد و سناباد خودرو به فراموشی سپرده شود. این روزها بازار دست دوم چری a15 و ویانا (مدل های ۸۸-۹۰ و تعداد محدودی ۹۱) شرایط نامساعدتری نسبت به اکثر دیگر محصولات چری در بازار کشور دارد و هرچند قطعات یدکی آن کمیاب نیست ولی به راحتی در دسترس نیست و قیمت بالایی هم دارند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *