دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های دالاهو بهشت زمینی کرمانشاه

  • ساناز براتی
  • ۵ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

منطقه ی زیبای دالاهو با کوهای سر به فلک کشیده و پوشیده شده از برف در کنار جنگل های زیبا و آبشار های دیدنی در استان کرمانشاه واقع شده است. از دیگر دیدنی های دالاهو می توان به مکان های تاریخی آن اشاره نمود.

دالاهو یکی از شهرستان های استان کرمانشاه است که در ۹۰ کیلومتری غرب شهر کرمانشاه قرار دارد. این منطقه دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی می باشد و مردمی کرد زبان دارد. این منطقه دارای جاذبه های بکر و زیبایی می باشد که در این مطلب با دیدنی های دالاهو آشنا خواهیم شد.

معرفی دیدنی های دالاهو

شهرستان و منطقه دالاهو با کوهایی سر به فلک کشیده و قله های پر شده از برف، رودخانه های خروشان و زیبا، جنگل های سرسبز و طبیعی بکر در کنار مردمی ساده و با صفا و صمیمی گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. دالاهو به خاطر طبیعت زیبا و بکر با عنوان بهشت زمینی کرمانشاه شناخته می شود.

این شهرستان دارای مساحتی ۱۹۷۰ کیلومتری می باشد که در قسمت غربی استان کرمانشاه قرار گرفته است. دالاهو به خاطر مرکزیت شهر کرند دارای دو بخش به اسامی مرکزی و گهواری می باشد که از پنج دهستان گوران، قلخانی، بان زرده، ریجاب و بیوه نیج شکل گرفته است. در کل این منطقه دارای ۱۵۶ روستا می باشد.

از مهمترین ارتفاعات در منطقه ی کوهستانی دالاهو می توان کوه نوا را نام برد که دارای آب و هوایی معتدل و سرد می باشد که باعث شده این منطقه سرد و معتدل و کوهستانی شود. همچنین مهمترین رودخانه در این ناحیه رودخانه کرند می باشد، علاوه بر این رودخانه های دیگری مانند زمکان، هورو و بریشاه نیز در این ناحیه وجود دارند.

آشنایی با نقاط دیدنی دالاهو

زیبایی ها و منطقه سرسبز دالاهو بیشتر مدیون سراب ها و رودخانه های خروشان آن می باشد. از مهمترین دیدنی های دالاهو می توانیم سراب خروشان شالان یا همان ریجاب را نام ببریم. علاوه بر این رودخانه های سراب کرند غرب، رشمینه قورچی باشی، سفرشاه، قلعه زنجیر و تختگاه جهانبخش نیز در این منطقه وجود دارند. داشتن طبیعتی بکر و جلوه های طبیعی منطقه ریجاب به ویژه جنگل ها، کوهستان های مرتفع، کوه دالاهو، رودخانه ها، دره ها و چشمه ها این ناحیه را از دیگر قسمت های استان متمایز نموده است.

برخی از دیدنی های دالاهو

  •  آرون گروپس

مردمان دالاهو

دالاهو از مکان های دیدنی کرمانشاه می باشد، مردم این شهرستان از اقوام کرد محسوب می شود و اغلب به زبان کردی و گریشهای جافی، کلهری و قلخانی صحبت می نمایند. مردمان این ناحیه بسیار ساده و صمیمی هستند و مانند گذشته لباس های محلی کردی بر تن می کنند که باعث شده تا صفا و صمیمیت بین آن ها در بین گردشگران دو چندان دیده شود.

مردان این ناحیه پوشاکی مانند شیه، شلوار جافی، کوله بال، کلاو و کلاش بر تن می کنند و زنان این ناحیه پوشاکی با اسامی شیه، پاپوش، جلسقه، ماشته، سرون، سلته و زبون و … را بر تن می کنند. تنبور ساز سنتی مردم دالاهو می باشد که دارای قدمتی هزار ساله می باشد.

معرفی دیدنی های دالاهو

تقسیمات کشوری

شهرستان دالاهو در ۹۹ کیلومتری کرمانشاه واقع شده است و آخرین شهرستانی می باشد که در پایان برنامه سوم به دیگر شهرستان های ایران اضافه شد. بعد از موافقت هیئت دولت بخش کرند غرب به شهرستان دالاهو ارتقا پیدا کرد. شهرستان دالاهو چهاردهمین شهرستان استان کرمانشاه محسوب می شود. این شهرستان ۱۹۳۰ کیلومتر مربع مساحت داشته و دارای ۱۵۴ روستا می باشد و دارای دو بخش مرکزی و گهواره است.

مناطق گردشگری دالاهو

موقعیت جغرافیایی و آب و هوا

دالاهو دارای مساحت ۱۹۳۰ کیلومتر مربعی می باشد. این شهرستان در قسمت غربی استان کرمانشاه از قسمت شمالی به جوانرود و ثلات باباجانی، از غرب به سرپل ذهاب، از قسمت جنوب غربی به گیلان غرب، از قسمت شرقی و جنوب شرقی به اسلام آباد غرب و همچنین از شمال شرق به کرمانشاه محدود می گردد. دالاهو دارای آب و هوایی خنک در فصل بهار و تابستان می باشد و در فصول پاییز و زمستان سرد و برف گیر می باشد. رودخانه پر آب الوند در این منطقه قرار گرفته است.

اماکن گردشگری و جاذبه های دالاهو

همانطور که گفته شد دالاهو شهرستانی است در غرب کرمانشاه که دارای جنگل ها و رودخانه های بکر و زیبایی می باشد. علاوه بر طبیعت زیبا دالاهو دارای دیدنی های بسیار دیگری می باشد که در ادامه با مهمترین آن ها آشنا می شویم:

  • مسجد عبداله بن عمر:

مسجد عبداله بن عمر یک جاذبه تاریخی از دالاهو می باشد که از تاریخی ترین مساجد صدر اسلام در ایران محسوب می شود. این مسجد اثری ارزشمند در شهرستان دالاهو می باشد که دیدن آن خالی از لطف نیست. ساخت این بنا در کتاب کرمانشاه باستان به عبداله بن عمر پسر خلیفه دوم نسبت داده شده است و قدمت آن را همزمان با دوره ساخت مسجد تاریخانه دامغان و شاید هم قدیمی تر عنوان شده است.

معرفی جاذبه های گردشگری دالاهو

  • طاق گرا یا طاق شیرین:

در شهرستان دالاهو، در گردنه پاتاق بنایی وجود دارد که با استفاده از بلوکه های سنگی ساخته شده است که قدمت آن به دوره ساسانیان باز می گردد. این مکان طاق گرا یا همان طاق شیرین نام دارد که با توجه به سالم ماندن یکی از بناهای مهم مثال زدنی از دوره باستان می باشد و در دسته مکان های گردشگری دالاهم قرار دارد.

جاهای دیدنی منطقه دالاهو

  • عمارت چهار قابی:

از دیگر دیدنی های مهم دالاهو می توان به عمارت چهار قابی اشاره نمود. عمارت چهار قابی در واقع آتشکده ای است که به دوره ساسانیان مربوط می شود. این عمارت در شهر مرزی قصر شیرین ساخته شده است. آتشکده مربعی شکل می باشد و دارای سقفی گنبدی شکل است. چهار قابی یکی از بناهای تقویمی در ایران بوده است که برای تشخیص فصول از آن استفاده می کرده اند.

دیدنی های مختلف در دالاهو

  • جنگل های نواکوه:

شهرستان اسلام آباد غرب دارای ظرفیت های طبیعی و زیست محیطی غنی می باشد که باید بسیار مورد توجه قرار گیرند. یکی از این مناطق جنگل های نواکوه است. این شهرستان منطقه حفاظت شده جنگلی قلاجه با وسعت ۴۲ هزار و ۶۰۵ هکتار، منطقه شکار و تیراندازی ممنوع نواکوه می باشد. این قسمت از دو سمت به دو منطقه آب و هوایی گرمسیری و سردسیری متصل می باشد که غنای طبیعی ویژه ای دارد.

این ناحیه بسیار زیبا و فوق العاده می باشد و زیستگاهی بسیار پر ارزش محسوب می شود از این رو باید به رعایت و حفظ نمودن شرایط زیست محیطی آن توجه ویژه ای داشت. جنگل های نواکوه دالاهو به خاطر پوشش، شیب زیاد و ارتفاع ۱۹۰۰ متری نواکوه از سطح دریا دارای سرعت وزش باد زیادی می باشد. متاسفانه با غلط خوردن زغال به پایین دست کوه آتش سوزی های زیادی در این منطقه اتفاق می افتد.

بعضی از مکانهای دیدنی دالاهو

  • مجموعه قلعه یزدگرد:

مجموعه تاریخی و فرهنگی یزدگرد در روستای زرده از توابع بخش مرکزی شهرستان دالاهو قرار دارد که نام این قسمت از قلعه ای با همین نام که بر روی یکی از قله های مرتفع دالاهو و مشرف به این مجموعه تاریخی قرار دارد، گرفته شده و از دیدنی های جذاب دالاهو می باشد. قلعه یزد گرد از چندین بنای محصور در پناه دیواری که حدودا داری ۴ متر قطر می باشد شکل گرفته است. این بناها شامل اتاق های نگهبانی، برج های پشتیبان و فضاهای پیکانی برای مستقر شدن تیراندازان مدافع می باشند.

از اجزا و بناهای مهم قلعه یزد گرد می توان به قلعه موسوم به یزدگرد، برج آشیاب، برج نقاره خانه، آشپزگاه، دیوار دفاعی پیوسته پیرامون مجموعه، دروازه، زندان، کاکا کشتیه، آتشکده قلعه داور، محوطه گچ گنبد، جای دار، هشتره و تپه رش را می توان نام برد. از لحاظ تاریخی ساخت این منطقه تاریخی به اواخر دوره اشکانی از می گردد و در زمان های بس از آن نیز به شکل مستمر مورد استفاده قرار گرفته است. برای رفتن این مجموعه باید مسیری ۱۸ کیلومتری را از سمت ریجاب به سرپل زهاب طی نمود.

مکانهای زیبا و بسیار دیدنی در دالاهو

  • سرخه دیزه:

سرخه ریزه دره ای است توریستی و کمتر معرفی شده از استان کرمانشاه که رد پایی از دوره ساسانیان در آن دیده می شود. این دره در کنار داشتن جاذبه های طبیعی زیبا، اثرهایی از دوره ساسانیان را نیز در خود دارد. سرخه دیزه قسمتی از شهرستان دالاهو می باشد که در ۲۵ کیلومتری شهر سرپل زهاب و ۳۰ کیلومتری کرند غرب و همچنین ۱۲۵ کیلومتری کرمانشاه قرار گرفته است. با توجه به گفته های اداره میراث فرهنگی استان کرمانشاه، سرخه دیزه نام قسمتی می باشد که یکی از ۱۴ روستای هدف گردشگری استان با نام روستای سرخه دیزه را در خود دارد. این ناحیه دارای آب و هوایی معتدل در بهار و تابستان و هوایی سرد و خشک در زمستان ها می باشد.

برخی نقاط دیدنی در دالاهو

مردم در روستای سرخه دیزه به زبان کردی و لهجه گورانی صحبت می کنند. درآمد اغلب مردن در این منطقه از فعالیت هایی مثل زراعت، دامداری و باغداری تامین می گردد. اغلب محصولات زراعی در این روستا سرخه دیزه، گندم، جو و نخود می باشد.

 دالاهو و دیدنی های آن

  • آبشار پیران:

آبشار پیران در منطقه ریجاب که در زبان کردی ریژاو به معنی ریزش آب می باشد، قرار دارد. رودخانه الوند در خود ریجاب جریان دارد که از دامنه های دالاهو سرچشمه گرفته است که از جاذبه های گردشگری و دیدنی های بکر دالاهو می باشد. در این قسمت چند چشمه قرار دارند، اما معرفترین دیدنی آن همین آبشار پیران می باشد که از ارتفاعی ۱۰۰ متری سرازیر می شود، آبشار دارای سه طبقه است و در بلندی با آبشار لاتون گیلان در رقابت می باشد.

جاذبه های دیدنی دالاهو

مسیر اصلی آبشار همانطور که از نامش مشخص است از روستای پیران در ۱۰ کیلومتری سرپل ذهاب می گذرد. جاده ای آسفالت پس از گذر از روستاهای جلالوند، بلوان و کلاه مال به روستای پیران می رود. پارکینگ آبشار پیرام در نزدیکی روستا قرار دارد و آخرین مکانی است که می توان با ماشین به آنجا رفت، به منظور رفتن تا بالای آبشار پله وجود دارد.

نواحی دیدنی دالاهو

  • روستای شالان:

روستای شالان که در ۵۰ کیلومتری کرند غرب و ۱۴۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد یکی دیگر از دیدنی های دالاهو محسوب می شود. در جنوب این روستا رودخانه پر آلوند قرار گرفته است. روستای شالان به خاطر درختان سیب بلند و پوشش سبز، چشمه ها، سرچشمه ها، رودهای کوچک، جنگل های انبوه و گسترده، باغات گردو و انجیر و انار از تفریحگاه های کم نظیر استان می باشد که مورد توجه مسافران بسیاری می باشد.

مکانهای دیدنی دالاهو

صنایع دستی و سوغات دالاهو

بازارچه دائمی صنایع دستی این ناحیه در ورودی شهر کرند در بلوار راه کربلا قرار گرفته است. از صنایع دستی مهم شهرستان دالاهو می توانیم به قالی بافی، چاقو سازی، فلز کاری، ساخت ادوات موسیقی، موج (چادر شب)، گلیم، گیوه و سبد اشاره کنیم که در نهایت زیبایی و چیره دستی به وسیله هنرمندان این ناحیه ساخته می شوند.

از دیدنی های دالاهو

از مهمترین سوغات دالاهو می توان به انگور و گردو اشاره نمود که به دلیل باغ های پر بار این منطقه می باشد. علاوه بر این نخود و روغن حیوانی مرغوبی را می توان از این منطقه به سوغات برد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *