دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان نیش عقرب با اقدامات فوری در خانه

  • سحر هودانلویی
  • ۲ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

افرادی که در مناطق گرم و خشک زندگی می‌کنند باید بسیار مواظب عقرب های آن منطقه باشند، چون این عقرب ها نسبت به دیگر هم نوعان خود سم خطرناک تری دارند و غلظت آن بسیار بالا تر از سم دیگر عقرب ها است. در ادامه این مطلب از مجله آرگا با ما همراه شوید تا روش های درمان نیش عقرب را مطالعه نمایید.

در کشور پهناورمان ایران، گونه های مختلفی از حیوانات زندگی می‌کنند و به طور کلی ۳ گونه خطرناک و سمی عقرب وجود دارد، که شما می‌توانید با دیدن شکل ظاهری آن ها نوع گزیدگی آن را به مراتب شناسایی کنید. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا روش های درمان نیش عقرب را مطالعه نمایید.

درمان نیش عقرب با راهکارهای خانگی

در رفع و بهبود نیش عقرب شناختن نوع و گونه عقرب بسیار مهم و حیاتی است. عقرب ها موجوداتی هستند که در برابر امواج اشعه رادیو اکتیو بسیار توانایی بالایی دارند، و از بمب های اتمی و جنگ های هسته ای به راحتی جان سالم به در می‌برند. این موجودات عجیب و شگفت انگیز برای انسان ها موجودات خطرناکی به حساب می آیند، و انسان ها باید بسیار مراقب عقرب زدگی باشند. هنوز هیچ مدرکی برای ثابت کردن اینکه عقرب چند دقیقه پس از مرگ هم می تواند گزش داشته باشد، وجود ندارد.

عقرب ها در هنگام نیش زدن کمی محتاط تر عمل می‌کنند و تمامی سم نیش خود را به بدن میزبان تزریق نمی‌کنند. عقرب ها وقتی نیش می‌زنند اول برای ترساندن دشمن فقط آنزیم به بدن آن ها تزریق می‌کنند و اگر بفهمند خطری بیشتری آن ها را تهدید می‌کند این بار سم خود را به آن ها تزریق می‌کنند.

آشنایی با حیوان عقرب

آشنایی با جنس سم عقرب

سم عقرب ها ساخته شده از کژدم که نوعی پروتئین است که خاصیت قلیایی دارد، و از عناصری چون ازت، کربن، هیدروژن و گوگرد تشکیل شده. و برخی پروتئین ها مانند توکسین و آنزیم نیز در ساخت آن نقش دارند. همچنین پروتئین های توکسین بر روی عصب ها اثر می گذارند.
اما این را بدانید مقدار عناصر تشکیل دهنده زهر عقرب وابسته به نوع تغذیه و محل زندگی و نوع عقرب باهم فرق دارند.
بیشتر عقرب ها سمشان فقط برای حشره ها و موجودات زیر کشنده است و می‌توان گفت که اکثر عقرب ها نیششان برای انسان ها کشنده نیست.
اما گونه ای عقرب در جهان به نام گاردیوم وجود دارد که در بین عقرب های کوچک جای دارد و رنگ آن زرد است که در ایران در جنوب کشور یافت می‌شود و زهر بسیار خطرناک و کشنده ای دارد.

علائم عقرب زدگی چیست؟

در بیشتر افرادی که عقرب آن ها را نیش زده است، در محل گزش تورم و درد شدید احساس می کرده اند. گاهی اوقات هم ممکن است شما بفهمید که عقرب نیشتان زده است اما هیچ علائمی در محل گزیدگی نداشته باشید. اما حتما در این شرایط هم به پزشک مراجعه کنید، چون علائم ثانویه عقرب زدگی بسیار خطرناک عمل می‌کند. علائم شایع عقرب زدگی می‌تواند تشنج در لحظات آخر، نامتعادل راه رفتن، آبریزش مخاط دهان و بینی، انقباض ماهیچه ها، مشکلات تنفسی، درد های شکمی، حساسیت های پوستی و بی قراری باشد.

درمان نیش عقرب چگونه است

  •  آرون گروپس

معرفی روش های درمان خانگی

درمان نیش عقرب و اقداماتی سریع برای درمان شامل اقداماتی در ادامه مطلب است.

  1. فرد گزیده شده توسط عقرب را آرام کنید و سعی کنید اضطراب و نگرانی را از او دور کنید.
  2. اگر در محل گزش کمپرس سرد قرار دهید باعث کمتر شدن درد و تورم آن ناحیه می‌شود.
  3. در مرحله بعد برای بهبود نیش عقرب حتما محل گزیده شده را با آب و صابون تمیز کنید و بشویید.
  4. ناحیه ای که گزیده شده را حتما از سطح قلب پایین تر قرار دهید تا سم به سمت قلب گسترش پیدا نکند، و فورا فرد را به بیمارستان منتقل کنید.
  5. هرگونه جواهرات و زیور آلات زینتی را از فرد جدا کنید.
  6. اگر بتوانید عقربی که فرد را گزیده به دام بیندازید می توانید برای آن گونه پادزهر مناسب را مشخص کنید.
  • برگ اسطوخودوس

استفاده از خواص برگ اسطوخودوس روش دیگر برای بهبود نیش عقرب می باشد. بدین صورت که آن را خرد کرده و آن را در محل گزش قرار دهید و پانسمانی دور آن بپیچید.

  • برگ نعنا

از دیگر روش های بهبود نیش عقرب می توانید برگ تازه نعنا را خرد کنید و بر روی محل گزیدگی قرار دهید و پانسمان کنید، در همین حین اگر یک قاشق چای خوری عصاره نعنا بنوشید و یا برگ نعنا را بخورید بسیار موثر است.

  • برگ سیب زمینی

برگ سیب زمینی را برای بهبود نیش عقرب آسیاب کنید، و به صورت خمیر در محل گزیده شده قرار دهید. اگر به برگ سیب زمینی دسترسی ندارید می‌توانید از خود سیب زمینی استفاده کنید.

خواص تمرهندی برای درمان نیش عقرب

  • دانه تمرهندی

یکی از روش های موثر در بهبود نیش عقرب در خانه استفاده از خواص دانه تمر هندی است. پوست قهوه ای خارجی دانه را بشکافید و بعد پوسته اصلی آن را بردارید و مغز سفید را روی گزیدگی بزنید، با این کار زهر و نیش عقرب را جذب دانه تمر هندی می‌کنید.

  • عصاره پیاز

با استفاده از عصاره پیاز و استعمال آن به محل گزیدگی می‌توانید در بهبود گزیدگی موثر عمل کنید. حتما بدانید که فرد گزیده شده توسط عقرب حتما تا ۲۴ ساعت باید در بیمارستان تحت نظر دکتر باشد و فقط به درمان های خانگی بسنده نکنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *