دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روش صحیح انتقاد کردن از دیگران و نقش سازنده آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

روش صحیح انتقاد کردن از دیگران در داشتن یک انتقاد سازنده بسیار اهمیت دارند. افرادی که به ویژگی های فردی دیگران توجه می کنند، می تواند راحت تر انتقاد کنند. در حقیقت هدف شما از انتقاد نباید نصیحت کردن یا قضاوت باشد، بلکه شما باید با حفظ صمیمت و با هدف رفع مشکلات و اشتباهات فرد اقدام به این کار نمایید.

انتقاد کردن از دیگران دارای اصول و شیوه های مخصوصی است. افرادی که قصد انتقاد از دیگران را دارند، باید به خوبی این اصول را بدانید. در مرحله باید بدانیم که هدف ما از انتقاد چیست؟ برخی از افراد متاسفانه برای تخریب دیگران دست به این کار می زنند، و نتیجه مطلوبی از آن دریافت نمی کنند. از سوی برخی از افراد نیز نسبت به انتقاد تصورات منفی و اشتباهی دارند، آن ها فکر می کنند که انتقاد موجب تخریب شخصیت آن ها می شود. یک روش صحیح انتقاد کردن از دیگران، انتقاد سازنده است. یعنی اگر از دیگران انتقاد می کنید، باید راهی برای بهبود و سازندگی آن ها نیز داشته باشید، در غیر این صورت شما تنها فرد را قضاوت کرده اید. اگر شما از دیگران درست انتقاد کنید، احساس منفی در آن ها ایجاد نمی شود، و دیگران نسبت به شما حس نوع دوستی دارند.

انتقاد از دیگران

آشنایی با چند روش صحیح انتقاد کردن

انتقاد، باید سازنده و اصولی باشد. انتقادی که سازنده است، موجب شکل گیری رفتارهای بهتر در شخصیت فرد خواهد شد. در چنین مواقعی فرد نباید احساس کند که شما شخصیت او را زیر سوال برده اید، بلکه باید کار او را مورد انتقاد قرار دهید. نداشتن رفتارهای تهاجمی در این مواقع بسیار مهم است. لحن مثبت شما نیز تاثیر بسزایی در انتقاد دارد. شما باید هدف خود را از انتقاد به فرد بگویید، و توجه کنید، که لحن مناسب و ملایمی داشته باشید.

انتقاد سازنده

برای اینکه یک انتقاد سازنده و تاثیرگذار داشته باشید، باید به نکات مهمی توجه کنید. به عنوان مثال برخی از افراد رک بودن را با انتقاد کردن اشتباه می گیرند. در صورتی که این دو یک مقوله جدا از یکدیگر هستند. اما یکی از سوالات اساسی این است، که آیا همیشه در مقابل انتقادها باید پاسخگو باشیم؟ برخی از جوانب زندگی شخصی و سلیقه ای هستند، در این مواقع شما می توانید به دیگران پاسخ ندهید. اگر می بینید که انتقاد فرد مقابل به سمت شما تهاجمی است، سعی کنید با صبوری از آن عبور کنید. چگونه به فردی انتقاد پذیر تبدیل شویم؟ در لینک نیز در این باره توضیحات بیشتری ارائه شده است.

نیت خوب داشته باشید

دلیل انتقاد کردن از دیگران بسیار با اهمیت است. اینکه شما نیت خوبی از این کار داشته باشید می تواند احساس خوب و مثبتی را در فرد مقابل ایجاد کند. اگر تمایل دارید تا مشکلات و خطاهای فرد را بهبود دهید، می تواند احساس خوبی را به فرد منتقل کند. پیش از اینکه شروع به انتقاد کردن از دیگران کنید، کلماتی انتخاب کنید، که دارای بار مثبت و خوش انرژی هستند. واژه ها تاثیر بسزایی بر روی افراد و سطح روابط شما دارند، این تاثیر را نادیده نگیرید. این الفاظ به ویژه در زمانی که می خواهید درباره ظاهر دیگران انتقاد کنید، مهم تلقی می شوند. این روش یکی از روش های صحیح انتقاد کردن است.

روش صحیح انتقاد کردن

  •  آرون گروپس

درباره فرد مقابل بیشتر فکر کنید

بسیاری از افراد ذاتا توانایی پذیرش انتقاد دیگران را ندارند، در صورتی که ممکن است، خود آن ها به راحتی دیگران را انتقاد کنند. بنابراین قبل از اینکه وارد یک مذاکره شوید، کمی تحقیق کنید، که فرد مقابل برای این کار ساخته شده است یا خیر. شما باید اطمینان حاصل کنید، که جایگاه و مقام شما بعد از انتقاد کردن از آن فرد تغییر می کند یا نه؟

انتقادات سازنده

با چه ویژگی هایی انتقاد ما به انتقاد سازنده تبدیل می شود؟ زمانی که انتقاد شما مثبت باشد، می تواند تاثیرات خوبی بر روی دیگران داشته باشد. سعی کنید در روابط خود گرم و صمیمی باشید. استفاده از انتقاداتی که خشن هستند، می تواند نوعی احساس محکوم بوده به فرد منتقل کنند، و می تواند در روابط شما احساس تزلزل ایجاد کنند.

انتقاد درست

ضروری بودن انتقاد

قبل از اینکه شروع به انتقاد کنید، باید درباره لازم و ضروری بودن آن فکر کنید. اگر تصور می کنید که فرد مقابل با خواسته خود نیاز به انتقاد دارد، این کار درست است. اگر قصد شما از انتقاد کردن پیشبرد اهدافی است که در سر دارید، باید سعی کنید از این اشتباه دوری نمایید. توجه داشته باشید، که انتقاد کردن در راستای کمک کردن به دیگران باید صورت بگیرد نه اهداف شخصی شما بنابراین یکی دیگر از روش های صحیح انتقاد کردن از دیگران توجه به اهمیت آن است.

موقعیت مناسب را در نظر بگیرید

در نظر گرفتن موقعیت و زمانی که در آن می خواهید از فرد انتقاد کنید، بسیار با اهمیت است. برای تاثیرگذاری بر روی دیگران به نحو احسن باید در مکان مناسب و زمان مناسب این کار را انجام دهید. هیچ گاه نباید در حضور دیگران این نکوهش را انجام دهید. زمان مشخص داشتن زمانی است، که دو نفره باشید. در جلسات دو نفره ای که برای انتقاد تعیین شده است، باید به نقاط ضعف و مثبت فرد اشاره کنید، این جلسات برای کارمندان شما موثر است. زمانی که در مقابل دیگران هستید بدترین زمان برای انتقاد می باشد. سعی کنید به حریم خصوصی افراد در این مواقع توجه کافی داشته باشید.

روش درست انتقاد

احساسی برخورد نکنید

برخی از افراد در این شرایط ممکن است برخوردی احساسی داشته باشند. اگر فردی عصبی هستید، یا رفتار هیجان انگیزی دارید، باید ابتدا به خودتان مسلط شوید. تصمیم گیری در این شرایط و انتقاد کردن از دیگران می تواند تاثیرات منفی داشته باشد. گاهی احساسات و هیجانات فرد موجب می شود، شما مسائل را بزرگ تر کنید، بنابراین در این مواقع نمی توانید انتقادکننده خوبی باشید، زیرا با مسائل غیر واقعی و بزرگ برخورد می کنید. خونسردی خودتان را حفظ کنید، و زمانی که به خودتان تسلط دارید انتقاد کنید.

از نصیحت کردن خودداری کنید

دوری از نصیحت یکی از روش های انتقاد کردن از دیگران است. برخی از افراد در مقابل نصیحت جبهه دارند. شما نیز در انتقاد از دیگران به هیچ وجه به آن ها پند ندهید. در حقیقت انتقاد کردن نوعی نشان دادن روش صحیح به فرد است. نصیحت کردن گاهی شرایط را سخت تر می کند، و موجب شده روابط شما بدتر شود. برخی از افراد با این کار احساس بدی پیدا می کنند.

انتقاد پذیری چه تعریفی دارد؟ و چگونه ظرفیت انتقادپذیری را در افراد افزایش دهیم؟ در حقیقت با پی بردن به این مفهوم و تعریف آن نیز می توانیم بهتر انتقاد کنیم. بنابراین در لینک قرار داده شده می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، و با تعریف جامعی از انتقادپذیری سازنده آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *