دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

جزیره نخیلو و آشنایی با جاذبه های تماشایی آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

جزیره نخیلو یکی از جزایر زیبا و توریستی در جنوب ایران است. این جزیره در استان بوشهر واقع شده است، و با زیستگاه ارزشمند خود مورد توجه می باشد. در این جزیره گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر یافت می شود، این دسته از پرندگان شامل پرستوی دریایی، پرستوری کاکلی و سلیم خرچنگ خوار می شوند که ارزشمند هستند.

استان بوشهر یکی از استان های پر جاذبه در جنوب ایران است. در این استان چشم اندازهای دیدنی بسیار زیادی وجود دارند. از مهم ترین جاذبه های طبیعی در استان بوشهر می توان به تالاب ها و بنادر آن اشاره کرد. یکی از جاذبه های دیدنی بکر و زیبا در این استان جزیره نخیلو است. این جزیره به عنوان بهشت پرندگان استان شناخته می شود. در این جزیره می توانید نمونه های نادری از پرندگان خاورمیانه را مشاهده کنید. این جزیره یکی از مهم ترین زیستگاه های پرندگان مهاجر دریایی است. این جزیره زیبا در محدوده ای شهرستان دیر قرار گرفته است، و نقش مهمی در زادآوری پرندگان مهاجر خاورمیانه دارد.

زیستگاه نخیلو

جزیره حیرت انگیز نخیلو:

این جزیره زیبا و دیدنی یکی از مناطق تحت حفاظت محیط زیست می باشد. دلیل این امر نیز ارزشمندی گونه های پرندگان مهاجری است که در آن یافت می شود. در استان بوشهر این جزیره از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. پوشش های گیاهی که در این جزیره یافت می شود، می تواند بستر بسیار ارزشمندی برای این پرندگان باشد. همچنین بسترهای صدفی که خالی از سکنه هستند، مکان بسیار ایده آلی برای تخم گذاری می باشند. در این بسترها آسیب های کمتری به این پرندگان وارد می شود، و می توانند به راحتی زاد و ولد کنند. نقش این جزیره در رشد گونه های این پرندگان نادر بسیار چشمگیر است، و در سال های اخیر نیز محیط زیست حفاظت های زیادی از آن انجام داده است.

جزیزه نخیلو

چه پرندگانی در این جزیره یافت می شوند؟

با ورود به این جزیره می توانید گونه های مختلفی از پرندگان را مشاهده کنید. تعداد این دسته از پرندگان بسیار بالا هستند. از نمونه های ارزشمند جانوری در این منطقه می توان به پرستوی دریایی پشت تیره اشاره کرد. این گونه به نوع خود ارزشمند می باشد. همچنین از دیگر گونه های پرندگان حفاظت شده در این منطقه می توان به پرستوهای کاکلی کوچک و بزرگ اشاره کرد. خرچنگ خوارها نیز می تواند بخش دیگری از پرندگان این منطقه را تشکیل دهند.

این گونه از پرندگان جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار دارند. در سراسر جزیره نخیلو می توانید گونه هایی از این پرندگان را مشاهده کنید. در این جزیره می توانید مناظر بسیار زیبایی را مشاهده کنید، همچنین در بخش های مختلفی از آن این پرندگان دیده می شوند. سلیم های خرچنگ خوار که یکی دیگر از گونه های پرندگان در این منطقه می باشند، این گونه از پرندگان زیبایی بیشتری به این جزیره بخشیده اند.

گونه های پرندگان نخیلو

  •  آرون گروپس

لاک پشت ها که نمونه ای جانوران این زیستگاه هستند، برای تخم گذاری ها به این جزیره می آیند. تخم گذاری لاک پشت ها در اواخر خرداد ماه انجام می شود و در این فصل تخم ها سر بیرون می آورند. جالب است بدانید، که هر شب سی جوجه از لاک پشت سر بیرون می آورند. این جزیره همانند جزیره کوشک خوزستان دارای جذابیت است، و از زیستگاه ارزشمندی برخوردار می باشد.

بررسی جزیره:

این جزیره مساحتی نزدیک به ۳۲ هکتار دارد. توپوگرافی این جزیره نشان می دهد، که سطح های ناهمواری بر روی آن وجود ندارد. این جزیره مدور است، و سطح آن نیز تشکیل شده از ماسه ها می باشد. در بخش های مختلفی از این جزیره پوشش های صدفی دیده می شود، که زندگی برای سکنه را سخت می کند. در بخش های عظیمی از این جزیره پشته هایی با بقایای رسوب صدفی آهکی دیده می شود. بخش های مرکزی در این جزیره رسوبات بسیار زیادی را به خود اختصاص داده اند. جزیره نخیلو از نظر زیستگاهی بسیار با اهمیت می باشد.

چشم انداز نخیلو

چرا این جزیره پر از پرنده است؟ این جزیره مکان بسیار امن و مناسبی برای تجمع پرندگان می باشد. همانطور که پیش از این اشاره شد، این جزیره خالی از سکنه است، پوشش های گیاهی آن بسیار مناسب می باشد، و هیچ گونه عوامل تهدید آوری مانند گوشت خواران در این نواحی وجود ندارد. بسیاری از این پرندگان مهاجر هستند، و در فصل تابستان برای ساختن آشیانه و تخم گذاری به این نواحی می آیند. این جزیره در حال حاضر یکی از زیستگاه های ارزشمند برای هزاران پرنده است.

عمده پرندگانی که در این جزیره یافت می شوند، از نواحی نیمکره جنوبی به این مناطق وارد می شوند. فصل مهاجرت این پرندگان بهار و تابستان است. جالب است بدانید که در ۵ سال اخیر تعداد پنج هزار از این پرندگان شناسایی شده اند، و پلاک گذاری گشته اند. با انجام پلاک گذاری ها مسیر مهاجرت اینگونه از پرندگان شناسایی می شود. در طی پژوهش های اخیر این پلاک گذاری تاثیر بسزایی داشته است، و در شناسایی مسیر مهاجرت این پرندگان مهم بوده است.

پرندگان نخیلو

زیستگاه جزیره نخلیو از اهمیت زیادی برخوردار است. در مرکز غرب و شمال غربی این جزیره گیاهان شور پسند روییده اند. صدف ها و مرجان های دریایی نیز از دیگر زیستگاه های ارزشمند این جزیره می باشند.

بازدید از جزیره:

برای بازدید از جزیره نخیلو می توانید در تمام روزها و ساعت ها به این منطقه بروید، اما بهتر است با اداره محیط زیست در این زمینه هماهنگ هایی داشته باشید. در بخش هایی از این جزیره دیدنی شاهد جنگل های حرا می باشید، که در اثر جزر و مد ایجاد شده اند. در این منطقه یکی از منحصر به فردترین اکوسیستم های دریایی وجود دارند. درختان زیبای حرا که سر از آب بیرون آورده اند، بخش مهمی از زیبایی های این منطقه را به خود اختصاص می دهند. این درختان در بیشتر فصل های سال سرسبز هستند، و بستر مناسبی برای تخم گذاری ماهی ها ایجاد کرده اند.

در سال های اخیر با توجه به اهمیت این زیستگاه از سوی محیط زیست اهمیت زیادی به آن داده شده است. در همین راستا سعی شده با کمک مردم به حفظ محیط زیست این منطقه بیشتر توجه کنند. این جزیره می تواند در جذب توریست نقش بسیار مهمی داشته باشد، به همین دلیل با داشتن امکانات مناسب در این زمینه می توان به حفظ و بهبود محیط زیست این منطقه کمک بیشتری کرد. این جزیره یکی از مکان های دیدنی بوشهر برای علاقه مندان است، که با معرفی این دیدنی های بوشهر می توانید اطلاعات مهمی را درباره این شهر کسب کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *