دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اختلال تیک در کودکان و نحوه درمان آن

  • سحر هودانلویی
  • ۳ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

کودکان از روحیه بسیار حساسی برخوردار هستند که از این رو بایستی نسبت به اعمال آن ها توجه بیشتری داشته باشید. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا اختلال تیک در کودکان را بررسی نمایید.

آیا تا به حال برای شما نیز پیش آمده است که در فرزند خود انواعی از تیک ها را مشاهده نمایید؟ اعمالی به مانند پرش ابرو و پلک زدن های پی در پی از دیگر حرکات غیر ارادی و تکراری به شمار می آید که اختلال تیک در کودکان معرفی می گردد.

هنگامی که اولین علائم تیک را در کودک خود مشاهده کردید، باید هر چه سریع تر به روانکاو با تجربه ای مراجعه کرده و نسبت به درمان فرزند خود اقدام نمایید.

قابل به ذکر است که علائم اولیه اختلال تیک عصبی در کودکان نشان دهنده بروز دیگر بیماری های عصبی است که در زمان بزرگسالی بخش اعظمی از روزمرگی او را در بر می گیرد.

معرفی اختلال تیک در کودکان

آشنایی با اختلال تیک در کودکان

به گروهی از اعمال غیر ارادی و تکراری که در کودک به صورت ناگهانی ایجاد می گردد و در نهایت برخی از رفتار و واکنش های او را ححت تاثیر قرار می دهد، تیک عصبی می گویند.

همچنین تیک های عصبی به مانند دیگر بیماری ها دارای انواع و اقسامی است که هریک در بازه زمانی از زندگی فرد بروز پیدا می کنند و با توجه به شخصیت فرد، بایستی به دنبال روش های موثر در پی درمان آن باشید.

به طور کلی انواعی از این تیک ها را در گروه های زیر تقسیم می نمایند.

  • تیک صوتی

در حالتی که کودک یک کلمه و یا واژه را به طور مکرر تکرار نماید و یا به طور غیر حقیقی سعی برای اجرای گریه داشته باشد، و در پایان کشیدن حروف کلمات پایانی جمله از دیگر انواع تیک های صوتی که بسیار آزار دهنده است، به شمار می آید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

اختلال تیک در کودکان چگونه است؟

  • تیک حرکتی

در حالتی که کودک حرکت هایی به مانند ادا بازی، زبان درازی، کوچک کردن چشم، خشک کردن لب با پشت را به طور تکراری انجام دهد، می توان نتیجه گرفت که به تیک حرکتی مبتلا شده است.

  • شرایطی که در بروز این شرایط دخالت دارد

ایجاد اختلال تیک در کودکان تحت شرایط متفاوتی ایجاد می گردد اما به طور کلی استرس را می توان از عوامل موثر در این زمینه معرفی کرد. اگر والدین به خوبی توجه نمایند، می توانند بسیاری از این علائم را شناسایی کرده و به خوبی آن را برطرف نمایند.

  • چطور درمان می شود؟

بسیاری از افراد در رابطه با روش درمان قطعی این بیماری نگران هستند که در این رابطه باید چنین گفت که مشکل اساسی شما در این بروز این شرایط، عدم توانایی در ریشه یابی مشکل کودک است که از این رو بایستی به یکی از روانپزشک های با تجربه در محل زندگی خود مراجعه نمایید.

قابل به ذکر است که درمان این اختلال در کودکان از راه و روش های بسیار و موثری برخوردار است که باید به مسیر درمان، اعتماد و توجه خوبی داشته باشید.

همچنین قابل به ذکر است که در گام ابتدایی بایستی نسبت به این بیماری شناخت کاملی داشته باشید و در پی یافتن راهی موثر برای درمان آن باشید.

علائم اختلال تیک در کودکان

در صورتی که مطالعه این مطلب از بیماری های مربوط به کودکان برایتان موثر واقع گشت، می توانید با کلیک به روی دیگر مطالب مرتبط همانند اختلال دلبستگی کودکان و برخورد با کودک بیش فعال اطلاعات خود را در این رابطه افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *