دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مواد غذایی جوش آور را بشناسید

  • ساناز براتی
  • ۲۶ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

پوست صورت بنا به دلایل مختلف و همچنی در برخی شرایط مستعد بروز جوش و آکنه می شود. در کنار استرس و عوامل دیگر مصرف برخی از مواد غذایی جوش آور می توانند باعث ایجاد جوش و یا افزایش آن در پوست شوند.

متخصصین بر این باورند که جوش زدن دلیل مشخص و دقیقی ندارد، با این وجود برخی از مواد غذایی و خوراکی ها وجود دارند که باعث جوش زدن بیشتر خواهند شد. رژیم غذایی نقش مهمی در بروز جوش و آکنه و سلامت پوست ایفا می کند. مواد غذایی جوش آور مختلفی وجود دارند که با آن ها آشنا خواهیم شد.

معرفی مواد غذایی جوش آور

داشتن پوستی شفاف و بدون جوش و آکنه خواسته هر فردی است و البته در دوران بلوغ به اوج خود می رسد. حساسیت در این مورد در دخترها بیشتر از پسرهاست که اغلب در تلاشند تا با انتخاب یک رژیم غذایی سالم و همینطور رعایت بهداشت پوست از بروز جوش و آکنه بر روی پوستشان پیشگیری نمایند.

متاسفانه برخی اوقات با وجود تلاش برای داشتن تغذیه ای سالم باز هم امکان دارد، پوستتان دچار آکنه و جوش شود. برای داشتن چهره ای بازتر و شفاف تر روش های متفاوت و کارامدی وجود دارند که مصرف نکردن مواد غذایی جوش آور یکی از آن ها می باشد.

مواد خوراکی جوش آور

در حقیقت درمان پوست باید از دورن شما آغاز شود. هر چیزی که خورده می شود و رژیم روزانه به شکل مستقیم بر روی پوست تاثیر گذار است. با این حال اگر به دنبال رهایی از شر جوش های غیر منتظره می باشید، باید بدانید که یک سری مواد غذایی سالم وجود دارند که با وجود ارزش غذایی بالا می توانند باعث بروز جوش در پوست شما شوند. در ادامه این مطلب با انواع مواد غذایی جوش آور آشنا خواهیم شد.

برخی از غذاهای دریایی

میگو یکی از مواد غذایی جوش آور محسوب می شود. بعضی از غذاهای دریایی مثل میگو به خاطر دارا بودن میزان بالایی از ید و همینطور سطح عناصر شیمیایی، باعث بروز جوش و حساسیت های پوستی در پوست خانم ها خواهند شد.

برخی مواد خوراکی جوش آور

  •  آرون گروپس

گوشت های غیر ارگانیک

گوشت های غیر ارگانیک در دسته مواد غذایی جوش آور قرار می گیرند. باید در مورد گوشتی که مصرف می کنید دقت لازم را داشته باشید و بدانید که از کجا آمده و چطور پرورش داده شده است. باید مطمئن شوید که گوشت خریداری شده از حیوانی است که توسط چمن ارگانیک تغذیه شده باشد. در غیر اینصورت می تواند برای پوستتان مشکل ساز شده و باعث جوش زدنتان شود. با توجه به تحقیقات انجام شده مصرف گوشت های غیر ارگانیک می تواند سبب بروز جوش صورت شود. برخی حیوانات که آنتی بیوتیک مصرف کرده اند و یا هورمون های رشد به آن ها داده شده است، منابع خوبی از گوشت های سالم محسوب نمی شوند و سبب بر هم خوردن تعادل در هورمون ها خواهند شد و در بدن باکتری تولید می کنند که نتیجه آن می تواند جوش زدن صورت باشد.

بررسی انواع غذاهای جوش آور

سویا

استفاده زیاد از سویا باعث بروز تاثیرات بدی بر روی پوست خواهد شد و عامل مهمی در جوش زدن محسوب می شود. این موضوع به دلیل این موضوع است که ۹۰ درصد از سویاهای موجود اطلاح شده بوده و یا دستکاری ژنتیکی شده اند. مصرف زیاد سویا باعث ایجاد اختلال در هورمون های بدن می شود و عدم توازن هرمونی باعث بروز جوش، آکنه و چروکیدگی پوست خواهد شد، از این رو سویا در دسته مواد غذایی جوش آور قرار دارد.

اشخاصی که استروژن خونشان از حد طبیعی بسیار بالاتر یا پایین تر می باشد، استفاده از سویا به خاطر داشتن هورمون فیتواستروژن ممکن است عاملی برای جوش زدن صورت شود. سویا منبعی است سرشار از پروتئین، حال اگر مصرف آن برایتان مشکل ساز می شود، پروتئین های گوشتی و تخم مرغ را در عوض آن مصرف نمایید.

شناخت غذا های جوش آور

برخی از میوه ها و آب میوه ها

بعضی از میوه ها مثل موز، انبه و انواع میوه های خشک دارای قند بالایی می باشند و مصرف بیش از اندازه آن ها می تواند سبب جوش زدن پوست شود. میوه توت فرنگی به دلیل دارا بودن میزان بالای از ویتامین C به منظور شفافیت پوست و طول عمر بسیار مهم می باشد، ولی می تواند در بعضی از اشخاص باعث بروز قرمزی و حساسیت پوستی به ویژه در اطراف بینی و دهان شود. اغلب تولید کنندگان آب میوه از شکر در آب میوه ها استفاده می نمایند. بودن شکر در آب میوه های غیر طبیعی می تواند سبب بروز جوش و آکنه در صورت و همچنین دیگر حساسیت های پوستی شود. از این رو بهتر است از آب میوه های کاملا طبیعی مصرف نمایید.

برخی از مواد غذایی جوش آور

پیتزا

پیتزا خوراکی پرطرفدار اما سرشار از کربوهیدرات می باشد که متاسفانه هیچ ماده مغذی در آن یافت نمی شود و یا بسیار اندک است. علاوه بر این حاوی گلوتن بسیار بالایی می باشد و باعث ایجاد جوش روی صورت می شود.

خوراکی ها و خوردنی های جوش آور

انواع نوشابه

نوشابه یکی از نوشیدنی های مضر می باشد (مضرات نوشابه) که در بروز جوش های صورت نقش بسیار بالایی دارد. نوشابه علاوه بر دارا بودن فروکتوز دارای هیچ نوع ماده مغذی دیگری نمی باشد. با توجه به گفته برخی محققین خوردن نوشابه تقریبا با مصرف الکل برابر می باشد، در این صورت می توانید ببینید که به چه اندازه می تواند مضر باشد. فروکتوز نوعی قند می باشد که باعث بیشتر شدن سطح انسولین می گردد، از این رو بعد از نوشیدن نوشابه حس گرسنگی حس می شود. برای داشتن پوستی سالم و صاف و عاری از هر نوع جوش در عوض نوشابه، نوشیدنی های مفید و آب میل نمایید.

از مواد غذایی جوش آور

نوشیدنی های انرژی زا

اغلب نوشیدنی های انرژی زا دارای قند بسیار بالایی هستند و هیچ نوع ماده مغذی در آن یافت نمی شود. قند موجود در نوشیدنی های انرژی زا سبب بروز جوش روی صورت می گردد. همچنین باید بدانید که برخی از نوشیدنی های انرژی زا دارای مقداری از ویتامین های B خاص می باشند که باعث تحریک پوست می شود و عفونت و آکنه را ایجاد می کنند.

از انواع خوراکی های جوش آور

غذاهای حساسیت زا

برخی غذاهای حساسیت زا در دسته مواد غذایی جوش آور قرار می گیرند. بعضی از مواد غذایی حساسیت زا می توانند باعث بروز جوش روی پوست شوند. بهتر است مصرف غذاهای حساسیت زا را به حداقل برسانید تا از شر جوش ها در آمان باشید.

آجیل ها

آجیل ها از لحاظ ترکیبات سرشار از گلیسمی می باشند و این گونه به نظر می رسد که این موضوع سبب بروز جوش روی صورت می شود. به منظور پیشگیری از بروز آکنه و جوش باید مقدار مصرف آجیل را محدود کرده و کم مصرف نمایید. آجیل ها خوراکی هایی سالم و مغذی هستند ولی باعث بروز جوش خواهد شد. پروتئین های بدون چربی و سبزیجات و میوه های تازه که دارایی مقدار کمی ترکیبات گلیسمی می باشند برای داشتن بدنی سالم و پوستی صاف و عاری از جوش مفید هستند.

خوراکی های مختلف جوش آور

پنیر

با توجه به تحقیقات انجام شده مصرف پنیر با بروز جوش رابطه ای مستقیم دارد از این رو در دسته مواد غذایی جوش آور قرار می گیرد، مصرف پنیر بدن را به سمت از بین بردن برخی هورمون ها هدایت می کند و در نتیجه بدن قادر به جذب قندد خواهد شد. اگر در طول روز چندین بار از این ماده غذایی مصرف شود مقدار هورمون موجود در جریان خون بالا می رود و جوش در صورت ایجاد خواهد شد.

ادویه و غذاهای دارای ادویه

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرفف غذاهای ادویه دار باعث بروز جوش و آکنه بر روی صورت خواهد شد، علاوه بر این می تواند شدت آن را بیشتر نماید. به منظور پیشگیری از بروز جوش در صورت می توانید مصرف ادویه را در غذا کاهش دهید.

مواد غذایی جوش آور و انواع آن ها

شکلات شیری

مصرف شکلات های شیری به لحاظ دارا بودن قند بالا و اسیدهای چرب خاص سبب بیشتر شدن غدد چربی روی پوست می شود و در نهایت باعث جوش زدن صورت می شوند. با این حال تاثیر مستقیم شکلات روی پوست اثبات نشده است. اما شواهد بر آن است که اشخاصی که محصولات شکلاتی دارای قند را مصرف می نمایند بیشتر دچار جوش صورت می شوند.

آبنبات باعث بیشتر شدن مقدار انسولین خون و بیشتر شدن سبوم و افزایش تولید اینترلوکین B1 می گردد. این پروتئین طبیعی به وسیله سیستم ایمنی بدن تولید و سبب بیشتر شدن خطر بروز التهاب های پوستی و در نهایت جوش می گردد. در صورتی که دوست دارید شکلات بخورید بهتر است نوع تلخ را جایگزین نمایید، شکلات های تلخ دارای آنتی اکسیدان زیادی هستند و قند کمتری دارند.

بررسی خوردنی های جوش آور

مواد غذایی سرشار از امگا ۶

مواد غذایی سرشار از امگا ۶ یکی دیگر از غذاهای جوش آور می باشند. رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا۶ باعث بروز التهاب و جوش در صورت می گردند. این رژیم ها غنی از روغن ذرت و سویا می باشند و این مواد باعث عدم تعادل بین رژیم و التهاب می گردد ودر نتیجه می تواند باعث شدیدتر شدن جوش شود.

برای کاهش التهاب و آکنه می توانید مکمل های دارای اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ را مصرف نمایید. تغییر در الگوی پخت و خوردن غذا باعث افزایش در مقدار امگا ۶ می گردد و باعث بروز ناراحتی در پوست خواهد شد. چربی های امگا ۶ سبب بروز التهاب و آکنه می گردند. اغلب روغن های گیاهی فراوری شده که اغلب اشخاص در پخت و پز استفاده می شوند مثل روعن ذرت، مارگارین و روغن آفتابگردان برای پوست خطراتی را به دنبال دارند. از این رو باید تعادل در مصرف رعایت شود و حدالامکان مصرف نشوند.

همچنین برخی از دانه ها مثل گردو، دانه کنجد و دانه های کدو تنبل که سرشار از چربی های امگا ۶ می باشند در صورت مصرف بالاباعث بروز مشکلاتی در پوست خواهند شد.

مواد غذایی جوش آور و شناسایی آن

سیب زمینی سرخ شده

سیب زمینی سرخ شده یک غذای محبوب و پرطرفدار می باشد که می تواند در دسته مواد غذایی جوش اور قرار بگیرد. سیب زمینی سرخ شده علاوه بر این که در روغن نامرغوب سرخ شده باشد، باعث بروز آکنه خواهد شد. این ماده غذایی دارای کربوهیدرات بالایی می باشد و یک تکه از آن می تواند باعث تولید سریع انسولین شود و به التهاب سیستمیک منجر می شود چون دارای چربی های امگا ۶ است.

شناسایی مواد غذایی جوش آور

مواد غذایی سرخ شده

اگر دائما دچار جوش صورت می شوید باید غذاهای سرخ شده را کنار بگذارید، هر ماده غذایی که بیش از حد چرب است مثل یک مرغ سرخ شده می تواند مشکلاتی را ایجادنماید. برای سرخ کردن از روغن زیادی استفاده می شود از این رو این روغن می تواند باعث بر هم زدن تعادل در پوست شود و ایجاد جوش و آکنه نماید.

بررسی مواد غذایی جوش آور

فست فود ها

همانطور که اشاره شد جوش صورت با فست فودها که سرشار از کالری، چربی و کربوهیدرات ها هستند، ارتباط مستقیمی دارد. انواع غذاهای فست فودی مانند همبرگر، ناگت، هات داگ، سیب زمینی سرخ شده، نوشابه ها، میلک شیک و پیتزا می توانند باعث بروز جوش در صورت شوند.

با توجه به مطالعه انجام شده، اشخاصی که غذاهای آماده می خورند در قیاس یا اشخاصی که مواد غذایی سالم مصرف می نمایند ۴۳ درصد بیشتر جوش می زنند. علاوه بر این اشخاصی که در طول روز فست فود مصرف می کنند خطر ابتلا به آکنه در آنها ۱۷ درصد بیشتر می شود.

شاید فست فودها به سرعت آماده شوند و در زمان کمی گرسنگی را برطرف کنند، ولی این سرعت در آماده شدن نیز می تواند سبب تحریک پوست شود و به بروز جوش بیانجامد. فست فود ها بسیار خوشمزه و دلپذیر هستند ولی مصرفشان سبب بیشتر شدن سطح انسولین در بدن خواهد شد و جوش ها را بیشتر می کنند، بهتر است در مصرف آن ها تعادل را رعایت نموده و حدالمقدور مصرف نکنید.

شناخت مواد غذایی جوش آور

محصولات لبنی

با توجه به تحقیقات انجام شده بروز و افزایش آکنه با مصرف محصولات شیری در ارتباط است. اشخاصی که مرتبا و فراوان شیر گاو مصرف می کنند، چهار برابر بیشتر از سایرین در معرض بروز جوش قرار دارند. شیر گاو حاوی اسید آمینه است که این اسید وظیفه تحریک هورمون شبه انسولین را دارد و با بروز آکنه مستقیما مرتبط می شود.

علاوه بر این شیر دارای مقداری قند می باشد که باعث بیشتر شدن سطح انسولین در بدن و شدیدتر شدن آکنه خواهد شد. فراورده های شیر دارای هورمون رشد می باشند که سبب تولید بیش از حد سلول های پوستی می گردد، که منافذ پوست را مسدود کرده و جوش ها را روی صورت ایجاد می کند.

غذاهای جوش آور و انواع آن

نان های صنعتی

نان های صنعتی به خاطر موارد بسیاری مشکل زا هستند. زمانی که از جوش صحبت می شود، گلوتن بیشترین تاثیر را دارد. گلوتن علاوه بر آسیب رساندن به روده کوچک، التهاب سیستمیک که یک محرک اصلی آکنه می باشد را نیز بیشتر می کند. اغلب مطالعات انجام شده دلیل پسوریازیس و درماتیت هرپتی فرموریس را حساسیت به گلوتنی که در نان های صنعتی وجود دارند می داند. این حالت بیماری سلیاک پوست نام دارد.

معرفی خوراکی های جوش آور

شکر

شکر یکی از اصلی ترین مواد غذایی جوش اور می باشد. اشخاصی که بیش از دیگران دچار جوش صورت می باشند در قیاس با اشخاصی که آکنه یا جوش ندارند غذاهایی با کربوهیدرات فراوان می خورند. اشخاصی که غذاهای قندی زیاد مصرف می نمایند نسبت به دیگران ۳۰ درصد بیشتر در معرض جوش زدن قرار می گیرند، چراکه مصرف این نوع غذاها باعثث افزایش سطح قند خون می شود. این قندها از جریان خون و سلول ها در رفت و آمد هستند، از این رو سبب بروز جوش می شوند.

شکرها به شدت التهای آور می باشند و خیلی زود سرایت می کنند. شکر سفید سبب افزیش سطح انسولین در بدن می گردد. از این رو نوشیدنی های گازدار که سرشار از شکر هستند خیلی زود در جریان خون جذب شده و سبب تخریب پوست و بروز جوش های صورت می شوند.

از خوردنی های جوش آور

قهوه

قهوه روشی عالی برای آغاز روزی سخت و پرمشغله می باشد، ولی باید بدانید که قهوه می تواند سبب آسیب به پوست شود و جوش صورت را به دنبال داشته باشد. خوردن قهوه سبب می شود تا سطح کورتیزول در سیستم بدن بیشتر شود و باعث شود تا سطح استرس و انسولین افزایش یابند. استرس عاملی اصلی در بروز جوش می باشد و بیشتر شدن سطح انسولین باعث تولید بیش از اندازه چربی خواهد شد.

معرفی بعضی از غذاهای جوش آور

مشروبات الکلی

الکل سبب بر هم خوردن تعادل مقدار تستسترون یا استروژن بدن خواهد شد، این موضوع می تواند سبب بروز جوش بر روی پوست صورت شود. اگر به فکر سلامت خود هستید و می خواهید پوستی بدون جوش داشته باشید، مصرف الکل را کنار بگذارید.

بعضی از غذاهای جوش آور

شیرینی ها

همانطور که گفته شد گلوتن سبب بروز آکنه می گردد. میزان زیادی گلوتن در شیرینی ها یافت می شود. مواد غذایی که سبب افزایش انسولین در بدن می شوند باعث بروز جوش در صورت می گردند. از این رو شیرین ها در دسته مواد غذایی جوش آور قرار دارند. علاوه بر این ماکارونی و آرد سفید و همچنین برخی دیگر از غذاها که شاخص قند خون را بالا می برند باعث بروز جوش می شوند.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *