دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کشور روآندا سرزمینی هزار تپه با رویدادهای تلخ بسیار!

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع روآندا از سرزمین های واقع در مرکز آفریقا است که با مطالعه این مقاله می توانید به راحتی با جاذبه های گردشگری و آداب و رسوم رایج در کشور روآندا آشنا شوید.

به طور کلی کشور روآندا که امروزه با نام رسمی جمهوری روآندا شناخته می شود در واقع سرزمینی محصور شده در خشکی خواهد بود که در کنار دریاچه های بزرگ مرکز آفریقا واقع شده است. این سرزمین را می توان کاملا مستقل از نظام جمهوری و حقوق سنتی مدنی دانست که پایتخت و شهر مهم آن گیگالی نام گرفته است.

آشنایی با کشور روآندا

بهتر است بدانید که جمهوری روآندا در واقع کشوری مستقل و کوچک در مرکزیت آفریقا است که پایتخت آن شهر گیگالی خواهد بود. این سرزمین با مناطق مختلفی اعم از اکوادور، تانزانیا، اوگاندا، بوروندی و جمهوری دموکراتیک کونگو همسایگی دارد. روآندا همچنین در دریاچه های بزرگ در آفریقا و یک رشته دریاچه در داخل و اطراف دره بزرگی واقع شده که از جهت غرب با کوه ها و از جهت شرق با ساوانا احاطه شده است.

آب و هوایی این سرزمین نسبتا کوچک را می توان معتدل رو به استوایی دانست که دارای دو فصل بارانی و دو فصل خشک در یک سال خواهد بود. جمعیت ساکن در این کشور عمدتا جوان و روستایی هستند که بسیاری از آن ها ریشه در تنها گروه قومی به نام بانیارواندا دارند. البته که خود این قوم شامل دو گروه تونسی و هوتو خواهد بود.

جاذبه های گردشگری کشور روآندا

همچنین امروزه وضعیت تولید ناخالصی در این سرزمین حدود ۵۷۶.۸ دلار ارزیابی شده است و در آن بیش از ۴ میلیون نفر مشغول به کار هستند به گونه ای که ۹۰ درصد مردم در بخش کشاورزی کار می کنند. به همین منظور می توان اصلی ترین فعالیت مردم را در زمینه کشاورزی دانست. توجه داشته باشید که این بخش به خاطر صادرات زیاد رشد پیدا کرده و نباید از این نکته غفلت کنید که صادرات در روآندا در بخش قهوه، قلع چای نیز گسترش یافته است و حتی به سایر کشورهای چین، آلمان و آمریکا نیز صورت خواهد گرفت. همچنین موقعیت اقتصادی و شرایط وارداتی رو آندا شامل مواد غذایی، تجهیزات فولاد و محصولات پتروشیمی و همچنین مواد ساختمانی مانند سیمان خواهد بود.

خلاصه ای از تاریخ سرزمین:

به راحت می توان گفت که حدود ۷۰۰ سال گذشته قومی از نژاد حامی یا همان کوشی از سوی منطقه اتیوپی و سومالی به سوی جنوب سودان مهاجرت کرد و در نهایت در منطقه امروزی روآندا بوروندی و حتی بخشی از اوگاندا ساکن شدند. این افراد گله دار بودند و بومیان هوتو نیز که خود از مهاجران غرب آفریقا محسوب می شدند به شغل کشاورزی مشغول بوده و با گذر زمان و ورود استعمار به این منطقه تضادهای قومی در میان این دو تیره افزایش یافت و در نهایت در دو نوبت باعث قتل عام اکثریت مردم شد.

خلاصه از تاریخ سرزمین روآندا

  •  آرون گروپس

آخرین سال این قتل عام ها در سال ۱۹۹۴ بود که شورشیان طرفدار اوگاندا هواپیمای رئیس جمهور هوتو را سرنگون کردند. این اتفاق در مقابل سکوت مجامع بین المللی و غرب رخ داد و در طی آن هزاران نفر کشته شدند. از سال ۱۸۹۴ کنفرانس پرلین نیز تحت نام تانگانیکای آلمان در اختیار آلمانی ها قرار گرفت که البته شکست این کشور در جنگ جهانی اول باعث تقسیم شدن مستعمره های آفریقایی آن شد.

در واقع روآندا که از سال ۱۸۹۷ تا ۱۹۱۸ بخشی از آفریقای شرقی آلمان یا مستعمره امپراطوری آلمان در آفریقا بود پس از جنگ جهانی اول با موافقت جامعه ملل به بلژیک واگذار گردید. در طول دوره ی استعماری روآندا که بلژیکی ها بیشتر طرفدار تونسی بودند تمایل افراد اقلیت برای ظلم و ستم بر اکثریت تشدید شد و در نهایت میراثی از تنش ها بر جای گذاشت که حتی پیش از استقلال روآندا به شکل خشونت فوران نمود.

سرانجام در دهه ۱۹۹۰ روآندا به عنوان کشوری کوچک اقتصاد خود را بر اساس کشاورزی بنا کرد و به همین خاطر با تراکم جمعیتی زیادی مواجه شد. توجه داشته باشید حدود ۸۵ درصد از جمعیت این سرزمین را قوم هوتو و مابقی را قوم تونسی تشکیل می دهند که البته عده کمی از ساکنان نیز از قوم توا بودند. در آوریل سال ۱۹۹۴ آغاز نسل کشی در روآندا بود که به دنبال سرنگونی هواپیمای رئیس جمهور هوتو تبار انجام شد. در واقع بروز این حادثه تاثیر عمیقی بر تحولات بوروندی و کنگو داشت.

قوانین رایج در سرزمین روآندا

موقعیت جغرافیایی:

روآندا با مساحتی بالغ بر ۲۶.۳۳۸ کیلومتر مربع جزء کشورهای کوچک آفریقای مرکزی محسوب می شود که از نظر بزرگی ۱۴۸ کشور جهان خواهد بود. این سرزمین چندین درجه پایین تر خط استوا واقع شده و دارای تپه ماهور های بی شماری است که تمامی آن ها پوشیده از چراگاه و کشتزار هستند. همچنین در شمال غرب آن منطقه آتشفشانی قرار دارد که از آن رشته کوهی به سمت جنوب شرق ادامه پیدا می کند.

همچنین در این منطقه کوهی به نام کاریسیمی واقع شه که با ۵۰۷ متر بلندترین نقطه کشور محسوب می شود. خط جدایی دو حوضه آبریز رود نیل با رودخانه کنگو از ناحیه ای در غرب کشور و از ارتفاع ۲۷۴۳ متری می گذرد. از سوی دامنه های غربی رشته کوه ها نیز به تدریج زمین ها به سراشیبی می روند و این سراشیبی تا دریاچه کیو و دره رود روزیزی ادامه خواهد یافت.

تپه های شرقی رشته کوه ها معمولا مواره تر هستند و منظره تپه ماهورهای آن با شیبی آرام به دشت ها، دریاچه ها و مرداب های مرزی می پیوندند و به همین خاطر است که روآندا را با نام کشور هزار تپه می شناسند. همچنین سرچشمه اصلی رود نیل نیز در جنگل نیونگوه روآندا واقع شده و آب آن از طریق رودهای نیابارونگو، مووگو و کاگرا به دریاچه ویکتوریا در تانزانیا می ریزد.

موقعیت جغرافیایی روآندا

آداب و رسوم مردم:

جمعیت این کشور را می توان با میانگین سنی ۷ تا ۱۸ سال حدود ۱۱.۶۸۹.۶۹۶ نفر دانست که امید به زندگی برای مردان ۵۶/۴۸ و برای زنان ۵۱ سال خواهد بود. جالب است بدانید که موسیقی و رقص بخش جدایی ناپذیری از سنت ها، داستان سرایی ها و دورهمی ها در این کشور است. همچنین معروف ترین رقص سنتی مردم شامل سه بخش خواهد بود که بخش اول رقص گاو توسط زنان، بخش دوم رقص قهرمانان توسط مردان و بخش سوم زدن طبل است که مجددا توسط مردان اجرا خواهد شد.

همچنین هنر های سنتی و صنایع دستی نیز در روآندا کاربرد بسیار زیادی دارند که سبد های بافته شده و کاسه ها را می توان از معروف ترین صنایع دستی این کشور دانست. با وجود اینکه کشور روآندا تاریخ غنی در زمینه ادبیات نوشتاری ندارد اما دارای سنت شفاهی بسیار قوی است که شامل شعر ها و داستان های قدیمی خواهد بود که واقعه قتل عام باعث پدید آمدن ادبیات و نویسندگان جدید شد.

در پی رویداد قتل عام در روآندا فیلم های بسیاری اعم از فیلم هتل روآندا نامزد اسکار، دست دادن با شیطان، شوتینگ داگز و زمانی در آوریل بر اساس آن ساخته شدند و مخاطب های زیادی را جذب نمودند.

آداب و رسوم رایج در روآندا

زبان و مذهب رسمی:

توجه داشته باشید که زبان اصلی مردم آن روآندایی است و از آنجایی که در طول استعمار زبان های آلمان و فرانسوی نیز بر روآندا حاکم بودند تا مدت ها پس از استقلال نیز مردم به این زبان ها تکلم داشتند. البته که هنوز هم برخی از مردم به هر سه زبان مسلط هستند. در مورد مذهب مردم نیز می توان گفت که اکثریت ساکنان روآندا پیرو مذهب کاتولیک هستند اما پس از اتفاق قتل عام بسیاری از آن ها به پروتستان و عده کمی به اسلام روی آوردند.

جاذبه های گردشگری روآندا:

بهتر است بدانید که این کشور پس از اینکه استقلال کامل خود را به دست آورد در زمینه های مختلفی از جمله گردشگری به پیشرفت های زیادی رسید. به همین منظور در ادامه سعی داریم برخی از مکان های دیدنی آن را شرح دهیم:

مکان های دیدنی روآندا

  • موزه یادبود نسل کشی کنگالی:

به طور کلی موزه یادبود کشی کیگالی یکی از بهترین و تاثیرگذار ترین موزه های جهان محسوب می شود که بازدیدکنندگان آن عموما تحت تاثیر وقایع تلخی که در تاریخ این سرزمین رخ داده قرار می گیرند. این موزه عمدتا به قتل عام مردم توتسی در سال ۱۹۹۴ می پردازد که طی آن بیش از ۲۵۰۰۰۰ نفر کشته شدند. همچنین این موزه بیانگر ظلم ها و بی رحمی های فراوانی است که بر مردم توتسی گذشته است.

به صراحت می توان گفت که افزایش اطلاعات مردم در مورد علل و پیامد های نسل کشی، حمایت از بازماندگان و جلوگیری از نسل کشی های آینده از مهم ترین اهداف ساخت این موزه بوده است. چنانچه قصد سفر به این کشور را دارید پیشنهاد می کنیم که بازدید از این موزه را از یاد نبرید.

موزه ملی در سرزمین روآندا

  • دریاچه کیوو:

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری روآندا دریاچه کیوو و طبیعت اطراف آن است که به نوعی محل زندگی انواع حیوانات بومی منطقه خواهد بود. اگر می خواهید سکوت و آرامش محض را در محیط بدون دغدغه تجربه کنید پیشنهاد ما بازدید از دریاچه کیوو خواهد بود که در کشور روآندا واقع شده است.

دریاچه کیو در کشور روآندا

  • پارک ملی نیونگوه:

در واقع بدون شک پارک ملی نیونگوه یکی از مکان های دیدنی و منحصر به فرد روآندا محسوب می شود که فرصتی برای تماشای زندگی شامپانزه ها خواهد بود. این پارک خانه گروهی از شامپانزه های آفریقای شرقی محسوب می شود که برای افراد علاقه مند به پیاده روی در زمین های گلی با درختان بسیار شیب هم ایده آل خواهد بود.

بازدید از پارک ملی نیونگوه

صبح ها پس از بیدار شدن شامپازنده ها صدایشان در سراسر جنگل طنین انداز خواهد بود. همچنین پیش از اینکه در میان درختان محو شوند فرصتی کوتاه برای عکس گرفتن خواهید داشت.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *