دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

باغ دلگشا شیراز با چشم اندازهای دیدنی و با شکوه

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

باغ دلگشا یکی از باغ های زیبا و دیدنی در شهر شیراز است. این باغ دارای بخش های فرهنگی، تاریخی و طبیعی است. از زیبایی های این باغ می توان به موزه آن و عمارتی که در اینجا می بینید اشاره کرد. عمارت این باغ متعلق به دوران پیش از اسلام است. ویژگی های منحصر به فرد در این عمارت و موزه آن موجب ارزش تاریخی شده است.

شهر شیراز شهری توریستی با جاذبه های دیدنی بسیار متنوع است. در این شهر شما می توانید از جاذبه های طبیعی و فرهنگی زیادی دیدن نمایید. هر ساله تورهای گردشگری مختلفی به این منطقه برگزار می شوند، این تورهای گردشگری از جذابیت های زیادی برخوردار هستند و می تواند اطلاعات گردشگری مختلفی درباره نقاط مختلف شهر در اختیار شما قرار دهد. یکی از جاذبه های زیبای در شهر شیراز باغ دلگشا می باشد. این باغ، یکی از باغ های قدیمی است و متعلق به دوران قاجاریه، صفویه و ساسانیان می باشد. این باغ دارای بخش های مختلفی است و از ساختار جذابی برخوردار می باشد. ساختار این باغ بسیار منحصر به فرد است و دارای عمارتی باستانی می باشد. استخر آب نیز زیبایی خاصی به این بنا بخشیده است.

باغ دلگشا شیراز را بشناسید

این باغ یکی از معروف ترین باغ های ایران است. در محل عبور شما مسیر جوی آبی وجود دارد. در داخل بنا عمارتی می بینید که دارای معماری خاص است. این بنا دارای سه مشخصه اصلی است. امروزه این بنا یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری اروپاییان می باشد. در دنیا این باغ و معماری آن را با عنوان پرشین گاردن به خاطر دارند. این باغ همانند باغ ارم شیراز می باشد و زیبایی های زیادی به خود اختصاص داده است.

عمارت تاریخی دلگشا

همانطور که می دانید در دوران قاجاریان و صفویان عمارت های مختلفی در شهرهای ایران ساخته شده است. پیدایش قنات ها و باغ ها پیشینه ای قدیمی در این مناطق دارد. جالب است بدانید که اولین نوع باغ ها در ایران در مسیر قنات ها بوده اند. ایران به دلیل اینکه منطقه خوش آب و هوا بوده است، دارای باغ های گوناگونی است، که اغلب از دوران پادشاهان باقی مانده اند.

آشنایی با تاریخچه باغ

باغ دلگشا یکی از باغ های قدیمی و تاریخی است. قدمت این باغ به دوران پیش از اسلام و به زمان ساسانیان باز می گردد. این باغ در اطراف کهندژ واقع شده بود. در زمان صفویان از این باغ برای تفریحات پادشاهان استفاده می شده است. در زمان تیمیوریان این باغ به نحو عجیبی سر و سامان پیدا کرد، و رونق یافت. تیمور با دیدن بنایی همچون این باغ دستور داد، تا باغی همانند آن را بسازند.

عمارت دلگشا را بشناسید

این باغ در زمان افشاریان از آبادانی خوبی برخوردار بود. اما بدترین وضعیتی که این باغ داشت، در زمان نادرشاه افشار و دوران زندیه بود. در آن دوران این باغ آسیب های زیادی دیده است. در زمان کریم خان زند نیز این بنا دوره احیا شده است. ساختمان هایی که در این باغ قرار دارند متعلق به دوران قاجار می باشند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آشنایی با معماری باغ

ویژگی ها و امتیازات برجسته ای که در معماری این باغ مشاهده می شود، بسیار ارزشمند هستند. این باغ مساحتی بالغ بر ۷ و نیم هکتار دارد. گونه هایی از درختان که در این باغ می بینید، با قدمت هستند، و بیشترین نوع درختان آن را نیز درختان نارنج تشکیل می دهند. در زمان اردیبهشت ماه نیز این باغ با شکوفه های معطر و زیبا مناظر دیدنی تری را به خود اختصاص می دهد. این باغ ها دارای طبیعتی بسیار دل انگیز هستند، و فضای دلنشینی دارند.

معماری عمارت دلگشا

عمارتی که در وسط این باغ مشاهده می کنید، همانند بناهای نیشابوری و ساسانیان است. این عمارت در سه طبقه ساخته شده است. درب ورودی این بنا در دو طرف عمارت واقع شده است، تالار بزرگی که در این عمارت می بینید چهار شاه نشین دارد. ایوان بزرگ این بنا دارای دو ستون است و در طبقه میانی واقع شده است. این ایوان رو به استخر باز می شود. اشعاری که از شاعران معروف بر در و دیوارهای بنا نوشته شده اند به خط نستعلیق هستند. با وجود این زیبایی ها شما می توانید با یکی دیگر از دیدنی های حومه شیراز آشنا شوید.

باغ دلگشا

سقف این بنا از چوب با گچبری های زیبا ساخته شده است. آیینه کاری ها و نقاشی هایی که بر در و دیوار این بنا وجود دارند، از دیگر ویژگی های برجسته این بنا هستند. نقاشی های این بنا با استفاده از رنگ روغن کشیده شده اند. از دیگر زیبایی های این بنا می توان به حوض سنگی آن اشاره کرد. آب این باغ از چشمه ها و قنات ها جاری می شود. جالب است بدانید، این عمارت به عنوان اولین عمارت کلاه فرنگی ایران شناخته می شود. ارزشمندی عمارت باغ دلگشا به میزانی است، که در سال ۱۳۸۱ در مجموعه آثار میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

آشنایی با موزه باغ

این باغ دارای بخش های ارزشمندی است، از مهم ترین بخش های واقع شده در این باغ می توان به موزه آن اشاره کرد. این مجموعه ای از آثار را در خود جای داده است. در عمارت این باغ کلکسیونی از اشیای قدیمی و آثار تاریخی وجود دارد. سکه، لباس، تمبر، دوچرخه، نقشه، کبریت و … وجود دارد. در یکی از بخش های موزه کلکسیونی از ۵۰ رادیو قدیمی وجود دارد. شما با بازدید از این موزه می توانید تجربیات بهتری کسب کنید.

باغ دلگشا شیراز

چه زمانی از این باغ دیدن کنیم؟

بازدید از این باغ در فصل های مختلفی از سال امکان پذیر است. اما توصیه می کنیم تا در فصل بهار و تابستان از زیبایی های آن دیدن کنید. درختان نارنج که یکی از زیبایی های مهم این باغ است، در فصل تابستان و بهار دل نوازی می کند. بسیاری از گردشگران برای بازدید از این باغ فصل بهار و ماه اردیبهشت را انتخاب می کنند. باغ مملو از شکوفه های نارنجی است و به زیبایی خیره کننده ای را به نمایش می گذارد. با وجود همه این زیبایی می توانید تجربه ای جدید از سفر به شیراز داشته باشید.

در فصل زمستان نیز می توانید از دیدنی درون عمارت و موزه آن بازدید نمایید. این باغ شگفتی های بسیار زیادی دارد، و علاوه بر جاذبه های طبیعی که می بینید دارای قدمت تاریخی است. همچنین این بنا از موزه ای فرهنگی با کلکسیون ارزشمند برخوردار می باشد.

نمای عمارت دلگشا

این باغ در منطقه ای نزدیک به آرامگاه سعدی قرار دارد. باغ دلگشا یکی از مهم ترین دیدنی های شیراز است و با وجود چشم اندازهای طبیعی، جاذبه های تاریخی و فرهنگی که دارد می تواند مورد توجه باشد. این بنا در زمان پادشاهان نیز مورد توجه اروپاییان قرار داشته است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *