دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روستای نشل منطقه ییلاقی بکر و تماشایی آمل

  • ساناز براتی
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

روستای زیبای نشل یکی از مناطق زیبا و دیدنی از توابع آمل می باشد که در استان مازندران قرار دارد. برای رسیدن به این روستا باید از جاده ای کوهستانی و پر پیچ و خم عبور کنید.

کشور ما ایران دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که برخی از آن ها دارای طبیعتی بکر و فوق العاده زیبا هستند. نشل روستایی زیبا با جاذبه های گردشگری زیبا است و از مکان های دیدنی مازندران به شمار می آید و سالانه افراد بسیاری برای گردش به این روستا سفر می کنند.

آشنایی با ده نشل

روستای نشل و معرفی آن

نشل روستایی آرام و دنج در ایران می باشد که در دامنه کوهی زیبا و سرسبز شکل گرفته است. این روستا یکی از قدیمی ترین و بزرگترین روستاهای بالا کوه در شهرستان آمل می باشد که در ارتفاع ۲۳۷۰ متری مازندران قرار گرفته است.

این روستا علاوه بر طبیعت زیبایی که دارد، دارای آثار و نشانه های بسیار قدیمی می باشد، به شکلی که قلعه نشینی در قسمت های مختلف این روستا دیده می شود. این روستای زیبا با کوه هایی بلند محدود می شود و آب های جاری بسیاری دارد. این روستا ییلاق نشین بوده و در مکانی از کوه قرار دارد که به بالا کوه بند پی شهرت یافته است، این روستا از توابع شهر آمل از استان مازندران می باشد. روستای مورد نظر در بین تمام روستاهایی که در بالا کوه قرار گرفته اند بزرگترین و پرجمعیت ترین روستا می باشد.

روستای جذاب نشل

بافت قدیمی و جدید روستا

این روستای زیبا دارای دو بخش می باشد، یک بخش روستا دارای بافت قدیمی بوده و بخشی دیگر از آن دارای بافتی جدید است که این قسمت کم کم در حال توسعه و بزرگ شدن است و متاسفانه بافت قدیمی روستا با مرور زمان در حال تخریب و بازسازی می باشد و روستا در حال تغییر از یک بافت قدیمی به بافتی نوسازی شده و جدید می باشد.

این روستا متاسفانه دارای گاز کشی نیست و حتی در تابستان ها نیز دارای شب های سردی است. از این رو مهاجران به این روستا در فصل های سرد سال برای زندگی به شهرستان های اطراف می روند و در فصل گرما در روستا اقامت دارند.

  •  آرون گروپس

مردم بومی روستا در حالت کلی مشغول دامداری و کشاورزی هستند و از این راه کسب درآمد می کنند. این روستای ییلاق نشین دارای مردمی زحمت کش و تلاشگر می باشد که بسیار مهمان نواز هستند. مردم در این روستا دارای زبان مازندرانی یعنی طبری و همچنین گیلکی می باشند و البته لهجه ای مخصوص به خود نیز دارند، در واقع دو روستای همجوار و نزدیک به هم در این ناحیه دارای لهجه هایی متفاوت می باشند و قابل تشخیص از هم هستند.

روستای دیدنی نشل

دیدنی های نشل

یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری این روستا رودخانه کوچک و زیبای آن است که بسیار زیبا و فوق العاده می باشد. در کمتر مکانی می توان رودخانه ای زیبا را در کنار هوایی عالی و طبیعتی بکر یافت. علاوه بر این آستانه امامزاده ام سلمه نیز در این روستا قرار گرفته شده است.

این روستا به دلیل موقعیت قرار گیری اش دارای فضایی سرسبز و خرم است و دارای جذابیت های دیدنی و طبیعتی بسیار زیبا می باشد. این روستای بسیار زیبا دارای همسایگان مختلفی از جمله روستاهای پردمه، خرم، گریوده، روزنه، نار دشت، برزو دشت، انداور، تیرون، شه کلا و … است. هر کدام از این روستاها نیز دارای جاذبه های بسیار زیبا و دیدنی می باشند.

معرفی ده زیبای نشل

نام روستا

نام روستا دارای معنای متفاوت مانند قلاب ماهیگیری، دوختن دو چیز به هم و یا پختن گوشت بدون استفاده از وسیله های مورد نیاز است. این معانی در فرهنگ نامه دهخدا و لغت نامه های فارسی و عربی عنوان شده اند.

علاوه بر این نقل قولی در این مورد نامگذاری این خطه بین بومیان آن وجود دارد و آن این است که، در گذشته دور که این مکان در حال شکل گرفتن بود و مردم به دنبال نامگذاری آن بودند، در آن مکان ۹ فرد و به عبارت دیگری ۹ فرد شل زندگی می نمودند، از این رو نام روستا نه شل یا همان نشل گذاشته شد. البته این نامگذاری غیر معقول است و منطقی به نظر نمی رسد.

ده زیبای نشل

دسترسی به روستا

همانطور که گفته شد این روستا از مکان های دیدنی آمل و استان مازندران می باشد از این رو به منظور دسترسی به روستا و رفتن به آن باید از مسیر جاده هراز به سمت آمل استفاده نمود. روستا زیبای مذکور در ۴۵ کیلومتری آمل، روستای پنجاب و بعد از گذر از روستاهایی مانند تیرون، شه کلا، اندوار و برزو دشت قرار دارد.

بعد از اینکه ۱۲۰ کیلومتر از جاده هراز دور شوید، از روستای بایجان یک جاده به شکل فرعی جدا می شود که از روستاهای بلقم، هفت تنان و پردمه و خرم عبور می نماید. جاده ای بسیار پر پیچ و خم و کوهستانی است که در دهه ۵۰ ساخته شده است. برای رسیدن به این روستا راه های مختلفی وجود دارند ولی راه اصلی که روستاییان نیز از آن استفاده می نمایند مسیر جاده پنجاب است.

روستای زیبای نشل

اقامت در نشل

به منظور اقامت در این روستا می توان از اقامتگاه بومگردی که در این روستا قرار گرفته است استفاده نمود. البته می توان با اجاره ویلا در آمل علاوه بر بازدید از این روستا از دیگر جاذبه های گردشگری مانند آبشار برجی کلا، دریاچه دو خواهران، دریاچه امامزاده علی و … در آمل دیدن نمود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *