دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

فرق گذاشتن بین فرزندان و آسیب های ناشی از آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

جالب است بدانید که فرق گذاشتن بین فرزندان از نظر والدین وجود ندارد و اغلب والدین اقرار می کنند که چنین کاری نمی کنند اما تفاوت های بین فردی که وجود دارد ممکن است باعث آسیب دیدن فرزندان شود بنابراین بهتر است در این مورد احتیاط را رعایت کنید.

فرق گذاشتن بین فرزندان یکی از کارهایی می باشد که والدین نا خود آگاه آن را انجام می دهند و اکثرا متوجه آن نمی شوند. به طور کلی دخترها حساس تر از پسرها هستند و اگر حتی کوچک ترین فرقی بین فرزندان دختر و پسر گذاشته شود دختران آسیب های بیش تری می بینند.

فرق گذاشتن بین فرزندان

تاثیرات منفی فرق گذاشتن بین فرزندان

شاید تا کنون از زبان یکی از فرزندانتان شنیده باشید که شما بین فرزندان خود فرق می گذارید و یا یکی از آن ها را بیش تر از دیگری دوست دارید. نوع رفتار شما با فرزندانتان بیان کننده همه چیز می باشد و اگر نتوانید با فرزندان خود به صورت یکسان رفتار کنید آسیب های روحی و روانی بسیار زیادی به آن ها می رسانید.

عوامل بسیار مهم

یک سری از عوامل وجود دارند که باعث می شوند والدین رفتاری متفاوت نسبت به کار های فرزندانشان از خود بروز دهند. بسیاری از این عوامل ناخواسته می باشند و والدین اغلب متوجه آن ها نمی شوند و گاهی فرزندان بیش از حد روی یک سری از موضوعات حساس خواهند شد و رفتارهایی که والدین نسبت به سایرین دارند را تبعیض تلقی می کنند.

ترتیب تولد

ترتیب تولد یکی از دلایل بسیار مهمی می باشد که والدین رفتار های متفاوتی در برابر فرزندان خود نشان بدهند. بچه های بزرگ تر و به اصطلاح ارشد خانواده شخصیتی متفاوت تر نسبت به سایرین دارند و انتظارات والدین را تا حدود بسیار زیادی بر آورده می کنند. در واقع فرزندان ارشد به راحتی با مشکلاتی که برایشان ایجاد می شود کنار می آیند و والدین روی آن ها حساب جداگانه ای باز می کنند و این مورد می تواند یکی از دلایلی باشد که فرزندان کوچک تر آن را فرق گذاشتن بین فرزندان تلقی می کنند و از والدین خود شاکی می شوند.

ترتیب تولد و تاثیرات آن بر روی خلق وخوی کودکان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

حوادث ناگهانی

یادتان باشد که بسیاری از شرایط می تواند بر روی رفتار های والدین با فرزندانشان تاثیر گذار باشد. برای مثال والدین با فرزندانی که در شرایط خاص به دنیا آمده اند رفتار متفاوت تری از خود نشان می دهند و فرزندی که سلامت کامل داشته باشد بی توجهی نسبی نسبت به فرزندی را تجربه می کند که بعد از به دنیا آمدن برای مدتی در بیمارستان بستری شده است.

جنسیت و ظاهر

امروزه بسیاری از والدین با بیان کردن این که جنسیت مهم نیست و سلامتی فرزندشان اهمیت بیش تری دارد خیال همه را راحت می کنند اما در گذشته فرزند دختر برای عده ای و برای عده ای دیگر فرزند پسر اهمیت بیش تری داشته و به همین دلیل می توان تفاوت هایی که بین آن ها گذاشته می شود را طرف مقابل درک کند. البته این تبعیض های جنسیتی هنوز هم در میان عده کمی از افراد وجود دارد.

پیامدهای ناگوار تفاوت قائل شدن

یادتان باشد که هر عمل شما می تواند اثراتی بر روی فرزندانتان بگذارد. فرق گذاشتن بین فرزندان یکی از بزرگ ترین کارهایی می باشد که والدین باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند و سعی کنند میزان این مشکل را در زندگی خود به صفر برسانند. در ادامه پیامدهای ناگوار تفاوت قائل شدن بین فرزندان را برایتان بیان خواهیم کرد.

تفاوت قائل شدن بین فرزندان چگونه است؟

کینه و نفرت

زمانی که شما بیش از حد به یکی از فرزندانتان اهمیت بدهید و نسبت به دیگری بی اعتنا باشید اولین پیامد آن کینه و نفرتی می باشد که در دل فرزندتان کاشته می شود. این کینه و نفرت می تواند مشکلات بسیار زیادی را در آینده برای شما و فرزندتان ایجاد کند.

زمانی که فرزند شما کینه و نفرت را انتخاب می کند در آینده شخصیتی خشمگین و عصبانی خواهد داشت و زمانی که نتواند به خواسته های خود برسد سعی می کمند از راه های غیر قانونی عمل کند برای همین است که روانشناسان تاکید می کنند بیش تر با فرزندان خود حرف بزنید تا بتوانید از مشکلات آن ها سر در آورده و آن ها را از بین ببرید.

ترس و اضطراب

بسیاری از نوجوانانی که احساس می کنند والدینشان بین آن ها فرق می گذارند در آینده دچار ترس و اضطراب بی دلیل می شوند. ترس و اضطراب می تواند روی شخصیت فرزند شما اثراتی بگذارد و در نتیجه آینده ای نا مطلوب برایش به همراه داشته باشد.

کاهش اعتماد به نفس

یکی از مهم ترین مولفه های شخصیت که امروزه بسیار مهم است و اگر فردی فاقد آن باشد نمی تواند در دنیای امروزی پیشرفت کند اعتماد به نفس است. در واقع بالا بردن اعتماد به نفس به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین نوع ممکن در کارهایتان موفق شده و پیروزی های بسیار زیادی بدست آورید.

معمولا کودکانی که در خانواده هایی بزرگ می شوند که بین آن ها فرق بسیار زیادی گذاشته می شود مشکلات بسیار زیادی در زمینه اعتماد به نفس دارند. این افراد معمولا نمی توانند توانایی های خود را ببیند و فکر می کنند دیگران لیاقت بیش تری از آن ها دارند بنابراین سعی نمی کنند توانایی های خود را شکوفا کنند در نتیجه همیشه احساس سرخوردگی دارند و زود تر از سایرین دچار افسردگی مزمن خواهند شد.

کمبود محبت در بین فرزندان چه تبعاتی دارد؟

کمبود محبت

یکی از بدترین تجربه های کودکان می تواند کمبود محبت در خانواده باشد. کودکان سعی می کنند این کمبود محبت را در بیرون از خانواده تجربه کنند که پیامد های بسیار ناگواری در انتظار آن ها می باشد. معمولا این کودکان در نوجوانی دچار اعتیاد می شوند و یا وارد باند های خلاف خواهند شد. بهتر است قبل از این که از رفتار های خود نسبت به فرزندانتان پشیمان شوید سعی کنید فرق گذاشتن بین فرزندان را از بین برده و با آن ها به صورت یکسان رفتار کنید.

تکنیک های موثر برای از بین بردن تفاوت بین فرزندان

فرق گذاشتن بین فرزندان یکی از کارهایی می باشد که والدین معمولا آن ها را انکار می کنند ولی رفتارهایشان چیز دیگری می گوید. در ادامه تکنیک هایی را برایتان بیان می کنیم تا با استفاده از آن ها بتوانید والدین موفقی شده و بچه های سالم از نظر روانی را تحویل جامعه بدهید.

توجه به تفاوت های فردی

یادتان باشد که همه بچه ها شبیه به هم نیستند بنابراین سعی کنید فرزندان خود را حتی با خواهران و برادرانش مقایسه نکنید. رفتار کردن شما باید به نحوی باشد که همه فرزندانتان از شما راضی باشند و در همین حین باید به تفاوت های جنسیتی، سنی و موقعیت خانوادگی توجه بسیار زیادی نشان بدهید. البته این کار نیازمند شناخت فرزندان می باشد و اگر والدی فرزندان خود را نشناسد ممکن نیست بتواند در این امر موفق شود.

تکنیک های رفتار مناسب با کودکان

نشان دادن توجه یکسان

بهتر است به همه فرزندان خود به یک اندازه توجه کنید تا سوء تفاهمی برای دیگران ایجاد نشود. یادتان باشد در صورتی که فرزندان شما این توجه ها را به صورت یکسان دریافت نکنند نمی توانند آن طور که باید استعداد ها و توانایی های خود را شکوفا کنند و در بیش تر مواقع در زندگی شخصی خود نیز موفق نخواهند شد.

تغییر انتظارات

همانطور که گفته شد توانایی ها و استعداد های هر فردی با دیگری متفاوت می باشد بنابراین باید سعی کنید بین فرزندانتان فرق نگذارید و بر اساس استعدادهایی که دارند از آن ها انتظار داشته باشید تا بتوانند شخصیت مستقلی برای خود بسازند. این کار شما از حسادت کودکان نسبت به خواهران و برادرانشان می کاهد و روابط آن ها را بهبود می بخشد.

نکته: یادتان باشد که هیچ مشکلی با دعوا حل نمی شود و با زورگویی نمی توانید چیزی را به فرزندان خود القا کنید.

فرق گذاشتن بین فرزندان

یادتان باشد که فرق گذاشتن بین فرزندان می تواند مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کند بنابراین سعی کنید قبل از این که اختلافات میان فرزندانتان بیش تر شود جلوی آن را بگیرید. برای این کار نیاز به شناخت فرزندان دارید و باید برای هر کدام از آن ها وقت کافی بگذارید تا بتوانید با شناخت مناسب از آن ها و استعدادهایشان و روحیات و علایقی که دارند رفتار مناسب تری داشته باشد و بتوانید آن ها را کنترل کنید.

البته این کنترل کردن ها باید حد و اندازه داشته باشد زیرا کنترل گری والدین نیز می تواند به فرزندان آسیب بسیار زیادی برساند و باز هم مشکلاتی مانند نداشتن عزت نفس، احساس سرخوردگی و ناکافی بودن را به آن ها القا کند. در صورتی که فکر می کنید مشکلی بین شما و فرزندانتان ایجاد شده است بهتر است با یک روانپزشک و یا یک روانشناس در این زمینه حرف بزنید و اگر نیاز است کودک خود را نیز نزد روانپزشک ببرید تا مشکل شما با روش های درست و منطقی حل شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *