دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دلایل بوی بد دهان کودک و رفع آن با ترفندهای خانگی

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

بوی بد دهان کودک مشکلی رایج بوده که اکثر کودکان امکان دارد با این وضعیت ناخوشایند رو به رو شوند. علت اصلی بروز این امر بهداشت نامناسب دهان و دندان بوده ولی امکان دارد عوامل دیگری نیز در این زمینه تاثیرگذار باشند که بایستی به بررسی و درمان آن ها پرداخت چرا که امکان دارد علامت یک نوع بیماری و مشکل داخلی در بدن کودک باشد.

یکی از مسائل و مشکلات آزار دهنده در رابطه با کودکان که خیلی شایع می باشد بوی بد دهان بوده که عوامل و دلایل مختلفی در بروز چنین حالتی موثر می باشند و والدین می توانند با بررسی علت این امر با استفاده از روش های موثر به رفع و درمان آن بپردازند. از همین رو تصمیم داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان دلایل اصلی بوی بد دهان کودک و نحوه درمان و توصیه های بهداشتی در این زمینه را مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل بوی بد دهان کودک

به طور کلی می توان گفت دهان کودکان اغلب بعد از بیدار شدن از خواب و یا بعد از غذا خوردن بو می دهد ولی در صورتی که این بوی بد در طی روز ادامه داشت بایستی به دنبال علت اصلی آن گشت. دلایل زیادی در بروز بوی بد دهان کودک موثر می باشند و امکان دارد در بعضی از کودکان این بوی بد ناشی از یک مشکل خاص در بدن او و نشان دهنده یک بیماری جدی و زمینه ای باشد. در ادامه به معرفی موارد مهمی از عوامل موثر بر این وضعیت پرداخته ایم تا والدین با آگاهی یافتن نسبت به آن ها و پیدا کردن دلیل اصلی بد بو شدن دهان فرزندشان به دنبال راهکار مناسبی برای رفع آن باشند.

 

علت بوی بد دهان بچه ها

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان :

از جمله علت های اصلی مبتلا شدن کودکان به هالتوز یا بوی بد دهان رعایت نکردن مسائل و نکات بهداشتی دهان و دندان می باشد. مسواک نزدن و یا اشتباه انجام دادن این امر موجب می شود پلاک روی دندان باقی بماند. پلاک در حقیقت باکتری های تجمع یافته ای می باشد که از ذرات باقی مانده غذا یا پروتئین میان دندان ها تغذیه خود را انجام می دهد. موجودات غیرهوازی درون پلاک دلیل اصلی بوی بد نفس و دهان به حساب می آیند.

باکتری های موجود در روی زبان :

زبان در واقع مکانی برای رشد و زندگی باکتری ها درون دهان می باشد. بدین ترتیب به کودکان خود بیاموزید تا ضمن مسواک زدن زبانشان را نیز هر روز با مسواک ویژه تمیز نمایند تا پوشش سفید رنگ بر روی زبان از بین برود.

راهکارهای درمان بوی بد دهان بچه ها

  •  آرون گروپس

پوسیده بودن دندان ها :

آبسه یا پوسیدگی دندان نوعی عفونت می باشد که به تجمع یافتن چرک در دندان منجر می شود حال با وجود این که پوسیدگی صدمه دائمی دندان به همراه به وجود آمدن سوراخ هایی کوچک بر روی دندان می باشد. بروز آبسه و پوسیدگی هر دو سبب بوی بد دهان می گردند.

اجسام خارجی :

وجود بریس یا دندان مصنوعی درون دهان بوی بد دراز مدتی را در دهان کودکان به وجود می آورد. البته نفس کودکان برخی اوقات به خاطر وجود اجسام خارجی همچون وسایل بازی کوچک یا ذرات غذا در حفره بینی دچار بوی بد می شود.

خشکی محیط دهان :

آب دهان در حذف باکتری هایی کمک رسانی می کند که به طور معمول داخل دهان زندگی می کنند چرا که بزاق در زمان خوابیدن ترشح نمی گردد، نفس و دهان اغلب بعد از بیداری بوی بد می دهند. در صورتی که آب دهان به مقدار لازم تولید نگردد مشکل و عارضه ای به اسم خشکی دهان یا زروستومیا به وجود می آید که با خشکی بیش از حد دهان همراه می باشد و بوی بد دهان را به دنبال دارد.

دلیل بوی بد دهان بچه ها

انواع دارو :

استفاده دائم از آنتی بیوتیک ها تا حدود یک ماه یا بیشتر از آن منجر به بد بو شدن دهان بچه ها می شود. همینطور آنتی سایکوتیک ها، آنتی هیستامین ها، ضد اسپاسم ها، ضد افسردگی ها و برونکودیلاتورها نیز در ایجاد خشکی دهان موثر می باشند.

غذاهای مختلف :

غذاهایی که مورد استفاده می گیرد اثر چشمگیری بر ایجاد بوی بد دهان دارند که از جمله آن ها می توان به مواردی همچون سیر، پیاز یا پنیر اشاره کرد. همچنین نوع رژیمی که غنی از پروتئین با کربوهیدارت پایین بوده سبب بوی بد دهان می شود.

سایر بیماری ها :

بد بو بودن دهان برخی اوقات نشان دهنده ابتلا به بیماری های مختلفی همچون اختلالات و عارضه های تنفسی مثل آسم، بزرگ شدن آدنوئید، سینوس و همینطور بیماری هایی از قبیل عفونت معده، دیابت، سرطان دهان و … می باشد.

دلایل بوی بد دهان کودک

نحوه رفع و درمان بوی بد دهان

  • در صورت ابتلا به خشکی دهان از بیمار درخواست می شود تا مایعات فاقد قند برای بالا بردن مقدار ترشح بزاق استفاده نماید.
  • در صورتی که بوی بد دهان کودک به دلیل بیماری لثه یا سایر عفونت های دهانی باشد پزشک انجام عمل های جراحی یا دارویی را برای رفع آن تجویز می کند.
  • اگر دندان فرد دچار پوسیدگی یا آبسه شده باشد عمل جراحی یا عصب کشی در صورت نیاز برای رفع عفونت انجام می گیرد.
  • پزشک برخی اوقات به منظور رفع خشکی دهان جانشین های مصنوعی بزاق همچون کربوکسی متیل سلولز پیشنهاد می کند.

راه های رفع بوی بد دهان بچه ها

روش های خانگی برای برطرف کردن این مشکل

رعایت کردن نکات بهداشتی در رابطه با دهان و دندان به ویژه در کودکان خیلی اهمیت دارد. به منظور کم کردن میزان باکتری ها و غلبه بر بوی بد دهان می توانید از روش ها و راهکارهای موثری در این زمینه کمک بگیرید و آن ها را به فرزندان خود بیاموزید که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

  • دست های کودک خود را به صورت مرتب با استفاده از آب و صابون شستشو دهید.
  • با کمک پاک کننده های نرم زبان کودک خردسال خود را پاکیزه نگه دارید.
  • دندان های فرزند خود را هر روز با استفاده از نخ دندان تمیز نمایید تا باقی مانده ذرات غذایی از میان دندان ها خارج گردد.

دلایل اصلی درمان بوی بد دهان کودکان

  • پس از گذشت هر سه ماه یک مرتبه مسواک فرزند خود را تعویض نموده و از یک مسواک جدید استفاده نمایید.
  • بلافاصله پس از رسیدن سن کودک به یک سالگی به دندانپزشک رجوع نمایید. معاینات مرتب دندان پزشکی می تواند از بوی بد دهان ناشی از بهداشت نامناسب دندان ها جلوگیری نماید.
  • کودک خردسال خود را به خوردن آب زیادتر ترغیب نمایید. نوشیدن زیاد مایعات در بالا بردن مقدار بزاق کمک کننده می باشد.
  • از خمیر دندان ویژه کودکان که حاوی فلوراید کمتری می باشند استفاده نمایید. همینطور باید توجه داشته باشید که برس های مسواک کودک بایستی کاملا نرم و لطیف باشد.
  • در صورتی که کودک خردسال شما به مک زدن انگشت های خود عادت دارد وسایل بازی و دیگر اجسام قرار گرفته در دسترس کودک را به طور مرتب شستشو کرده و ضدعفونی نمایید.

نحوه درمان بوی بد دهان کودک

در این مطلب دلایل اصلی بوی بد دهان کودک و روش های موثر درمان آن را شرح دادیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید. ضمن اینکه با مطالعه آموزش مسواک زدن به کودکان و رفع مشکل مکیدن انگشت در کودکان می توانید اطلاعات مفیدی را به دست آورید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *