دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

جلوگیری از کپک مربا با چند فوت و فن ساده

  • محدثه خاکشور
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

مربا یکی از خوراکی های خوشمزه به خصوص برای وعده ی صبحانه می باشد. اغلب تنوع بالایی از مربا در بازار وجود دارد، ولی کدبانوهای عزیز نیز مرباهاهای خوشمزه بسیاری را در منزل طبخ می کنند. اما کپک معظلی در این عمل شده است. با راههای جلوگیری از کپک مربا همراه آرگا باشید.

کپک زدن یکی از اتفاقاتی است که در انواع مرباها و حتی ترشی ها و شورها پیش می آید. اما با در نظر گرفتن این موضوع که مرباها از اجزای مهم و اصلی سفره ایرانی در وعده ی صبحانه می باشد؛ دقت به کیفیت مربا از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. علاوه بر شکرک زدن، کپک زدن یکی دیگر از عللی است که مرغوب بودن مربا را تحت الشعاع قرار می دهد. به همین خاطر در این مطلب به روش های جلوگیری از کپک مربا خواهیم پرداخت.

مهم نیست چه مربایی باشد، مربای به، مربای آلبالو، مربای هویج، مربای بالنگ و … اگر کپک بزنند، هم طعم خوب خود را از دست می دهند و هم اینکه دیگر مربایی مرغوب محسوب نمی شوند. با کپک زدن تمامی مربا به دلیل موجود بودن یکسری قارچ های ریز و غیر قابل دیدن با چشم، برای مصرف مجاز نمی باشند و به بیانی مربا مسموم می باشد که برای سلامتی مضر می باشد. با توجه به این موضوع در ادامه مطلب به راه های جلوگیری از کپک مربا و همچنین علل کپک زدن و استفاده از مربای کپک خواهیم پرداخت.

راههای جلوگیری از کپک مربا

علل کپک زدن مربا

دلایل مختلفی برای ایجاد کپک در مربا وجود دارد که می توان به مهمترین آنها در زیر اشاره نمود:

۱- قرار دادن در بیرون از یخچال و قفسه های آشپزخانه

۲ – انجام نشدن پخت مربا به خوبی و وجود آب اضافه و رقیق بودن آن

۳ – نفوذ هوا به شیشه مربا

  •  آرون گروپس

۴ – خیس و مرطوب بودن شیشه مربا

پیشگیری از کپک مربا و روش های رفع آن

راه های جلوگیری از کپک مربا

  • جهت مانع شدن از کپک زدن مربا در انتخاب میوه های به کار رفته نهایت دقت را داشته باشید. سعی کنید از میوه های تازه و فاقد لک و کرم خوردگی بهره ببرید.
  • خوب است که پس از زمانی ۲۴ ساعته قوام شربت را آزمایش کنید.
  • موقع تهیه مربا می توانید با به کار بردن قاشق چوبی، کپک مربا را به حداقل برسانید.
  • جهت نگهداری مربای آن دسته از میوه های دارای آب از یخچال بهره ببرید.
  • میزان جوهر لیمو را متناسب با روش تهیه هر یک از مرباها اضافه کنید. برای مرباهای آماده شده با میوه های دارای آب و همچنین تهیه شده با میوه های ترش مزه از جوهر لیموی کمتری بهره ببرید.
  • برای نگهداری مربای ساخته شده از میوه های دارای آب، مدت زمان کمتری نسبت به دیگر میوه های کم آب و بی آب لازم است. به طوری که حداقل ۶ ماه می توانید این مرباها را نگه داشته و مصرف کنید.
  • قبل از ریختن مربا درون شیشه، صبر کنید مربا به خوبی خنک گردد.
  • شربت باید روی سطح میوه ها را به طور کامل بگیرد.
  • از شیشه ای درب دار بهره ببرید. همچنین پس از ریختن مربا داخل شیشه از محکم بودن درب آن اطمینان حاصل کنید.
  • شیشه باید تمیز و استرلیزه و خشک باشد.

پیشگیری از کپک مربا و آشنایی با تست قوام مربا

روش استرلیزه کردن شیشه

ظروف را به خوبی بشوییدف پس از شستن آنها را به خوبی خشک نمایید.

ظرف ها را داخل فری سرد قرار دهید و درجه آن را بر روی ۲۵۰ درجه بگذارید.

سپس فر را روشن نموده و برای ۱۰ دقیقه ظرف ها را در فر نگه دارید.

پس از ۱۰ دقیقه فر را خاموش کنید. و سپس از فر خارج ساخته و مربا را در آن بریزید.

روش هایی کاربردی برای مانع شدن از کپک مربا

تست قوام مربا

روش اول : ابتدا ۱ قطره از مربا را درون ۱ لیوان آب خنک بیندازید، در صورت بالا ماندن بر روی آب و به کف لیوان نرفتن مربای شما قوام نیافته است.

روش دوم : قدری از مربا را میان ۲ انگشت خود بگذارید، در صورتی که نخ بین انگشتان شما کش نیامد، یعنی مربای شما به خوبی قوام نیافته است. کش آمدن نشانه ی قوام یافتن محسوب می شود.

روش سوم : ۱ قطره از مربا را درون بشقاب قرار دهید، در صورتی که فرم خود را از دست نداد، طبخ مربای شما کامل بوده است. ولی چنانچه غیر از این بود باید مربای خود را به قوام برسانید.

راههای جلوگیری از کپک مربا

راه حل برای مربای کپک زده

علل کپک زدن و راههای جلوگیری را بیان کردیم، اما با وجود این ها ممکن است مربای شما کپک بزند. آیا باید آن را کاملا دور ریخت و یا می توان استفاده کرد؟

جواب این است که در صورت سطحی بودن کپک مربا، لایه ی رویی مربا را جدا نمایید. سپس مابقی مربا را درون قابلمه بجوشانید تا رقیق بودن مربا از بین برود و قوام یابد. و نیز اینکه به دلیل وجود قارچ های حاصل از کپک درون مربا ضد عفونی گردد. به این صورت که به مدت ۵ دقیقه با حرارت ملایم جوشیده و بعد از برداشتن از روی حرارت ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو به آن بیفزایید.

اما در صورتی که کپک مربا بسیار است باید آن را دور بریزید.

راههای پیشگیری از کپک مربا

از اینکه تا انتهای مطلب همراه آرگا بودید، متشکریم. در این مطلب با دلایل کپک مرباف و راه های جلوگیری کپک مربا و همچنین تست قوام مربا و چگونگی استفاده از کپک مربا آشنا شدید. امیدواریم با در نظر گرفتن این نکات و به کار بستن آنها بتوانید مرباهای خوشمزه ای را تهیه و برای سفره آرایی صبحانه ی خود به کار ببرید. در ادامه در صورت تمایل به آشنایی با دلایل شکرک زدن مربا بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *