دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان چقدر است؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که تاثیر موسیقی بر گیاهان امروزه بر هیچکس پوشیده نیست و تمام افراد به این نتیجه رسیده اند که گل ها در برابر فرکانس های مختلف واکنشی از خود نشان می دهند که در این مطلب سعی داریم دلایل علمی آن را شرح دهیم با ما همراه شوید.

جالب است بدانید که گیاهان نیز نسبت به صداهای مختلف واکنشی مثبت نشان می دهند و به همین خاطر می توانید برای گیاهانتان موسیقی پخش کنید یا با آن ها صحبت کنید تا از رشد و گلدهی بیشتری برخوردار شوند. نکته قابل توجه این است که برای به اثبات رساندن این تاثیر مثبت موسیقی بر گیاهان تحقیقاتی در دانشگاه های تربیت معلم انجام گرفت که به اثبات هم رسید.

تاثیر موسیقی بر رشد و پرورش گیاهان

به طور کلی به منظور صحت تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان تحقیقات زیادی انجام شده که نتیجه بسیاری از آن حتی با تعیین نوع موزیک مورد پسند گیاهان، نشان از درستی این موضوع دارد. اما همچنان برخی از کارشناسان با دلیل های متفاوت در مورد اثر موسیقی بر رشد گیاه تردید دارند و اگر بخواهیم از تمام این حرف ها بگذریم باز هم همه ما می دانید که گیاهان موجوداتی زنده هستند و به همین خاطر هر موجود زنده ای برای طراوت و شادابی نیاز به انرژی خوب دارد.

میزان تاثیر موسیقی بر گیاهان

کارشناسان بسیاری بر روی اثرات مثیت موسیقی بر روی گل ها تحقیق کرده اند برای مثال گل هایی را در چهار گلخانه با شرایط کاملا مشابه قرار دادند. در گلخانه اول موسیقی، در گلخانه دوم سکوت، در گلخانه سوم جملات مثبت و در گلخانه چهار جملات منفی برای گیاه پخش می شد. بر اساس نتیجه های به دست آمده گل هایی که در گلخانه سکوت و کلمات منفی قرار گرفته بودند نسبت به سایر گلخانه به شدت رشد کمتری داشتند.

با این وجود ها می توان گفت که بدون شک تاثیر موسیقی علاوه بر گیاهان بر روی انسان ها نیز غیر قابل انکار است و قطعا رشد و تکامل آدمی را تغییر خواهد داد. همانطور که می دانید هر انسان علاقه مند به هنر از ایده پیوند موسیقی با رویش گیاهان استقبال می کند و تلاش دارد تا از موسیقی به عنوان یکی از جذاب ترین هنر های ساخت دست بشر برای زندگی بخشی به گیاهان استفاده کند و همچنین با کمک نت های موسیقی طراوت و سرسبزی را به گیاهان ببخشد.

اهمیت موسیقی برای رشد گیاهان

میزان تاثیر صدا:

بهتر است بدانید مطالعات مختلفی انجام شده که نشان می دهد پخش موسیقی برای گیاهان واقعا رشد سریع تر و سالم تری به همراه دار. همانطور که از نتایج مطالعات مشخص است گیاهان نیز مانند انسان ها می توانند بشنوند و به صداها واکنش نشان بدهند. به همین خاطر پیشنهاد می شود از تاثیر موسیقی بر گیاهاتان غافل نشوید و آن را نادیده نگیرید. البته در مقابل نیز نباید در استفاده از موسیقی افراط کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در سال ۱۹۶۳ یک گیاه شناس هندی چندین آزمایش در مورد موسیقی و رشد گیاه انجام داد که به این نتیجه رسید برخی از گل های هنگام قرار گرفتن در معرض صدا با رشد قابل توجهی حدودا ۲۰ درصدی مواجه شدنند. وی هنگام پخش صدا از طریق بلندگوهایی که در اطراف مزرعه قرار داشتند به نتیجه های مشابهی برای محصولات کشاورزی اعم از بادام زمینی، تنباکو و برنج دست یافت.

همچنین فرد دیگری که صاحب گلخانه بزرگی بود چندین نوع گیاه را با موسیقی های متفاوت آزمایش کرد و به این نتیجه رسید گل هایی که به کوسیقی راک گوش می دهند به سرعت خراب می شوند و پس از گذشت دو هفته از بین می روند در حالی که اگر در معرض موسیقی کلاسیک قرار بگیرند رشد خوبی خواهند داشت.

تاثیر صداهای مختلف بر رویش گل ها

با این حال محقق دیگری نسبت به این موضوع تردید داشت و به همین خاطر چندین آزمایش کنترل شده برای لخانه خود انجام دهید. وی هم پس از انجام آزمایش ها به اینت نتیجه رسید که گیاهانی مانند سویا و ذر که در معرض موسیقی قرار داشتند ضخیم تر سبز تر هستند و همچنین عملکرد قابل توجهی دارند. به طور کلی وقتی صحبت از درک تاثیرات موسیقی برای گل ها می شود به نظر می آید که این موضوع تنها مربوط به اصوات موسیقی نیست بلکه بیشتر مربوط به ارتعاشات ایجاد شده توسط امواج صوتی است.

به زبان ساده تر ارتعاشات باعث ایجاد حرکت در سلول های گیاه می شوند که گیاه را تحریک کرده و باعث تولید مواد مغذی بیشتر خواهد شد. به طور کلی اگر گیاهتان نسبت به موسیقی راک واکنش خوبی نشان نداد به این خاطر نیست که او علاقه بیشتری به نوع کلاسیک دارد بلکه ارتعاشات به دست امده از موسیقی راک فشار بیشتری دارند که برای رویش گیاه مناسب نخواهد بود.

دلایل علمی برای تاثیر موسیقی:

یک روش که نشان می دهد روزنه های تنفسی گیاه تحت تاثیر موسیقی های خاص شکوفا نمی شوند عمدتا تجت عنوان رزونانس پوسته شناخته شده که باعث تحریک و یا مهار سنتز پروتئین در انواع گیاهان خواهد شد. علاوه بر این تکنیک دیگری هم وجود دارد که نقش موسیقی بر گیاهان را شرح می دهد. در واقع تئوری این امر نشان می دهد که پروتئین ها از اسید های آمینه تشکیل شده اند و به صورت همزمان با لرزش هایی ساخته می شوند.

دلیل های علمی برای موثر بودن موسیقی بر گیاه

به صراحت می توان گفت که هر اسید آمینه بایستی دارای فرکانش منحصر به فرد خود باشد که بنابراین هر پروتئین دامنه فرکانس های خاص خود را شامل خواهد شد. همچنین تاثیر طنین در بدن انسان نیز مورد تحقیق است و تحریک الکتریکی از راه پوست که بدان TENS هم گفته می شود روشی است که از فرکانس های خاصی برای تحریک تولید مواد خاص در بدن استفاده می کند. برای مثال فرکانس ۱۰ هرتز برای ایجاد سروتونین که همان اسید امینه است انتقال دهنده عصبی تحریک تحریک می کنند.

توجه داشته باشید دلیل اینکه رنگ های مختلف می توانند چنین تاثیر هایی روی گیاه داشتند به این خاطر است که هورمون ها مانند اکسین که یکی از مواردی است که باعث گسترش سلول ها و تشکیل میوه می شود تنها از دو اسید آمینه تشکیل شده است. به همین خاطر اجازه دادن به لرزش گیاه در اندازه های کافی و طولانی در فرکانس های این دو اسید آمینه بایستی تولید هورمون های مطلوب گیاهی را افزایش دهد و در نتیجه شاخه های بیشتری تولید کند.

همچنین موسیقی می تواند در جوانه زنی بذور نیز موثر باشد به گونه ای که یک نشریه آزمایشی را بیان کرده که در آن موسیقی باعث درصد جوانه زنی بالاتر و در افزایش سرعت جوانه زنی شد. در واقع به نظر می آید که صدا هیچ تاثیری در جوانه زنی نداشته است و به همین خاطر می توان گفت فرکانس های متعدد قابل توجه هستند و از آنجایی که از جوانه زنی همه چیز مربوط به هورمون است احتمال دارد رزونانس پوسته نقشی در این روند داشته باشد.

جوانه زنی بهتر گیاهان با موسیقی کلاسیک

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب گل های انرژی مثبت و همچنین انواع گیاهان با رشد سریع نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *