دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گیاه پول چینی و شرایط نگهداری از این گل سکه ای

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع گیاه پول چینی از دسته گیاهان همیشه سبز و محبوب محسوب می شود که اصول نگهداری بسیار راحتی دارد و به همین منظور در این مقاله سعی داریم دستورالعمل کاشت و پرورش گیاه پول چینی و حتی نگهداری آن را شرح دهیم با ما همراه شوید.

جالب است بدانید که علت نام گذاری این گیاه به عنوان پول چینی این است که برگ های آن مانند سکه براق هستند و برخی از افراد اعتقاد دارند کاشت و پرورش گیاه پول چینی در فضای خانه برایشان شانس و ثروت می آورد. از آنجایی که این گیاه نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارد می توانید به راحتی آن را در فضای خانه و روی میز یا قفسه نگهداری کنید.

آشنایی با پرورش گیاه پول چینی

به طور کلی گیاه پول چینی که نام علمی آن پیله آ می باشد از دسته گیاهان بومی جنوب چین است. این گیاه را می توان در خانواده گیاهان گزنه جای داده که به خاطر داشتن شاخ و برگ های جذاب سکه ای شکل محبوبیت زیادی پیدا کرده و امروزه به صورت طبیعی در امتداد پایه کوه های هیمالیا رشد می کند.

چگونگی پرورش گیاه پول چینی

از نام های مختلف این گیاه می توان به گیاه پول چیتی، گیاه سکه ای، گیاه بشقاب پرنده و گیاه پنکیک اشاره کرد. پول چینی در سال های اخیر به دلایل گوناگونی به کشور ما نیز راه پیدا کرده و امروزه خاطر زیبایی فراگیر به محبوبیت زیادی در میان افراد علاقه مند به گل و گیاه دست یافته است. به صراحت می توان گفت که گیاه پول چینی شباهت زیادی به ظاهرش دارد زیرا برگ های آن دقیقا مشابه سکه های پول در کشور چین هستند.

بسیاری از مردم کشور چین این گیاه را با نام دیگری تحت عنوان پیرومیا پیله آ می شناسند و همچنین این گیاه در دسته گل های نادر و کمیاب قرار می گیرد که عمدتا به راحتی پیدا نخواهد شد. از آنجایی که پول چینی مقاومت بسیار زیادی در برابر شرایط محیطی و دمایی دارد آن را از مقاوم ترین گلهای آپارتمانی می دانند.

رشد و پرورش گیاه پول چینی در فضاهای کم نور امکان پذیر است و به همین خاطر چنانچه در محیط هایی بدون نور کافی قرار گیرد روند رشد خود را به خوبی طی خواهد کرد. گیاه پول چینی را می توان گیاهی سایه دوست دانست که برای ادامه حیات خود نیاز به نور مستقیم آفتاب ندارند و به همین خاطر می توان گفت روند رویش پول چینی در طول فصل زمستان و سایر فصول سرد سال متوقف نمی شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اصول کاشتن بذر پول چینی

دستورالعمل کاشت و پرورش گل پول چینی

توجه داشته باشید که بهترین روش برای تکثیر و کاشت و پرورش گیاه پول چینی قلمه زدن آن از طریق ساقه است که البته می توانید از طریق بذر نیز این گیاه را بکارید اما متداول ترین روش ها قلمه زنی خواهد بود و به همین منظور در ادامه مراحل آن را به صورت کامل شرح داده ایم:

برای انجام این روش می توانید از قلمه های کوچکتر را با نزدیک ترین فاصله از گیاه مادر جدا کنید و برگ های اضافی آن را برش دهید. سپس درون گلدانی زیبا با خاک مرغوب و تازه قرار دهید.

توصیه می شود برای مدتی پس از کشت سطوح بستر را مرطوب نگه دارید و آن را در محیطی با دمایی نسبتا گرم نگهداری نمایید تا قلمه ها به خوبی ریشه بزنند و زندگی جدید خود را در گلدان تازه به خوبی شروع کنند. پس از مشاهده اولین جوانه می توانید گیاه را از گلدان خارج و به بستر کشت انتقال دهید.

راه های مختلف تکثیر گل پول چینی

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گل پول چینی

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رویش خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم کنید. به همین منظور در ادامه برخی از اصول و شرایط لازم برای نگهداری و پرورش گیاه پول چینی را شرح داده ایم:

  • نور و دمای کافی:

معمولا گیاه پول چینی بهترین رشد خود را در محیط هایی با نور غیر مستقیم متوسط تا روشن تجربه می کند و همچنین بهتر است بستر آن را مرتبا بچرخانید تا متقارن رشد کند. توصیه می شود گیاه را از محیط هایی با نور مستقیم و شدید دور کنید زیرا باعث سوختن برگ های ظریف آن می شود. با وجود اینکه پول چینی می تواند در شرایطی با نور کافی نیز رشد کند اما ساقه های آن به تدریج آویزان می شوند، شاخه های کمتری تولید می شوند و در نهایت برگ های سکه ای شکل کوچک تر خواهند شد.

دقت داشته باشید که دما و رطوبت مناسب خانه برای گیاه پول چینی ایده آل خواهد بود. در صورت امکان بهتر است از شرایط بسیار خشک که معمولا به معنای دور ماندن گیاه از دستگاه گرم کننده است خودداری نمایید. با وجود اینکه پول چینی مقاومت خوبی در برابر سرمای بیش از حد دارد اما توصیه می شود در فضای خانه آن را در دمای پایین تر از ۱۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.

  • آبیاری منظم:

به صراحت می توان گفت که گیاه همیشه سبز پول چینی برای رشد نیاز به آب متوسط دارد. همچنین پس از هر آبیاری بایستی اجازه دهید سطوح خاک به صورت کامل خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید. از آنجایی که برگ های پول چینی هنگام خشکی خاک شروع به آویزان شدن و ریزش می کنند بهتر است آبیاری را به موقع و منظم انجام دهید.

اصول مراقبت از گل پول چینی

  • خاک و تغذیه مناسب:

توصیه می شود که گیاه پول چینی خود را در خاکی غنی و دارای زهکشی ایده آل بکارید. همچنین ترکیب خاک های مناسب مانند مخلوط گلدان ارگانیک با کیفیت بالا که دارای پایه پیت ماس یا کوکوپیت باشد بهترین خواهد بود. بهتر است خاک بستر را با پرلیت اصلاح کنید تا زهکشی خوبی در آن صورت بگیرد و همچنین اطمینان پیدا کنید که خاک غرقابی نمی شود. PH مناسب برای بستر گیاه پول چینی بایستی بین ۰.۶ تا ۰.۷ باشد.

در مورد تغذیه گیاه نیز می توان گفت که پول چینی از تغذیه در طی ماه های بهار و تابستان لذت می برد و به همین خاطر می توانید از کود متعادل و همه منظوره برای رسیدن به نتیجه دلخواه استفاده نمایید. توصیه می شود که از کوددهی گیاهتان در طول فصول پاییز و زمستان خودداری کنید زیرا گیاه به خواب رفته است.

  • تعویض گلدان به موقع:

چنانچه احساس کردید گیاهتان به اندازه ای بزرگ شده که گلدان قبلی برایش تنگ است می توانید ان را با انجام تعویض گلدان به گلدانی بزرگ تر و راحت تر انتقال دهید. برای انجام این کار اجازه دهید خاک گیاه کمی خشک شود سپس با آماده کردن گلدان یک سایز بزرگ تر و حاوی خاک تازه اقدام به تعویض گلدان کنید. در ابتدا به گلدان حاوی گیاه چندین ضربه بزنید تا گیاه همراه با خاک از داخل آن جدا شود. سپس به آرامی و بدون آسیب دیدن گیاه، خاک های اطراف ریشه را جدا کنید و آن را درون گلدان جدید با خاک تازه بکارید. معمولا توصیه می شود که عمل تعویض گلدان را به صورت سالیانه و یا در طول یک سال یک مرتبه انجام دهید.

آفات و بیماری های رایج گیاه

  • کنترل آفات و بیماری ها:

با وجود اینکه گیاه پول چینی چندان مستعد بیماری و آفات نیست اما زمانی که اقدام به پرورش گیاه پول چینی در محیط داخلی خانه می کنید گیاه نسبت به آفات کمی حساس خواهد شد. توصیه می شود که مراقب آفاتی مانند شپشک آردی، قارچ ها، شته ها و کنه های عنکبوتی باشید و در صورت مشاهده هر یک از آن ها بلافاصله برای درمان اقدام کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *