دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مرغ دریایی و خصوصیات رفتاری این پرنده مهاجر

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید مرغ دریایی از دسته پرندگان دریایی بومی اروپا و آسیا محسوب می شود که در این مقاله سعی داریم برخی از خصوصیات و ویژگی های رفتاری این پرنده را شرح دهیم با ما همراه شوید.

به طور کلی مرغ دریایی یکی از پرندگان زیبا با بال هایی بزرگ و دوست داشتنی است که در دسته تیره پرندگان دریایی قرار می گیرد. این پرنده دریایی دارای حدودا ۱۰۰ گونه مختلف در ۲۲ سرده مختلف است که تمام آن ها در فراز اقیانوس ها پرواز می کنند و یک بازمانده واقعی از شرایط سخت در طول تاریخ هستند.

آشنایی با پرنده مرغ دریایی

بهتر است بدانید این پرنده دریایی که معمولا به آن نوروزی هم گفته می شود در مناطقی از اروپای شمالی و آسیا زندگی می کند. دسته های بسیار کوچکی از این پرنده نیز در بخش هایی از شمال کانادا وجود دارند. همچنین به عنوان پرنده ای مهاجر محسوب می شود که در طول فصل زمستان به سواحل اروپای غربی و مدیترانه و تعداد بسیار کمی از آن ها به شمال شرقی آمریکا کوچ می کنند.

ویژگی های بارز مرغ دریایی

این مرغ را می توان کوچک ترین گونه خانواده دانست که طول بدن بین ۲۵ تا ۲۷ سانتی متر، طول بال ها بین ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر و وزن بدنش حدود ۶۸ تا ۱۳۳ گرم خواهد بود. معمولا رنگ پر های این نوع پرنده خاکستری کم رنگ است و نوک آن باریک و کاملا سیاه خواهد بود. جالب است بدانید که این نوع پرنده پس از گذشت سه سال کاملا بالغ خواهد شد و نیازی به مراقبت ندارد.

توجه داشته باشید که این نوع پرندگان پر بال و غول پیکر با بال هایی به طول ۱۱ فوت برابر با ۳.۴ متر بلند ترین بال ها را به خود اختصاص داده اند که بسیار هم مشابه بال هواپیما است. از میان ۲۴ گونه مختلفی که مرغ دریایی شامل می شود مرغ دریایی سرگردان بزرگ ترین آن ها خواهد بود. معمولا این پرنده برای سوار شدن بر فراز باد های اقیانوس از بال های قوی و نیرومند خود استفاده می کنند و گاهی اوقات نیز ساعت ها بدون استراحت یا حتی یک بار پر و بال زدن در هوا معلق می ماند.

با وجود اینکه شنا کردن مرغان دریایی بر روی سطوح دریا باعث آسیب ذیری بیشتر آن ها در برابر شکارچیان آبزی می شود اما اغلب مرغان دریایی علاقه زیادی به این کار دارند. به صراحت می توان گفت که این پرنده به ندرت بر روی خشکی مشاهده می شود و تنها برای تولید مثل دور هم جمع می شوند که در این زمان تجمع های بزرگی در جزایر دوردست را تشکیل خواهند داد.

آشنایی با گونه های مختلف مرغ دریایی

  •  آرون گروپس

چگونگی تغذیه:

معمولا رژیم غذایی مرغان دریایی شامل ماهی مرکب، کریل، گروه ماهی های کوچک و در موارد بسیار اندک زئوپلانکتون ها خواهد بود. همچنین این پرنده گاهی اوقات روی کشتی ها به دنبال زباله می گردد و یا از لاشه های مرده روی سطوح آب تغذیه می کند. معمولا تغذیه این پرندگان دریایی از گونه ای به گونه دیگر متفاوت خواهد بود و از آنجایی که نمی توانند تا عمق زیادی در آب شیرجه بزنند به همین خاطر تهیه مواد غذایی آن ها کمی سخت خواهد بود. برخی از گونه ها نیز به محض مشاهده طعمه روی سطح آب به سرعت از آسمان به سمت او شیرجه می زنند تا آن را شکار کنند.

خصوصیات رفتاری:

این پرنده دریایی از گونه پرندگان مقاوم شناخته شده که توانایی اوج گرفتن در هوا با صرف کمترین انرژی را با توانایی های شناور شدن در آب را ترکیب می کنند تا بتوانند فواصل طولانی دریایی را به راحتی طی کنند. با وجود اینکه مرغ دریایی بر روی سطح آب ممکن است مورد شکار قرار بگیرد اما لازم است تا برای خوردن غذا و آب به سطح دریا بیاید و از آنجایی که یک اندام مخصوص برای دفع نمک موجود در بدن وجود دارد نمک اضافی وارد شده از آب دریا به او آسیبی نمی زند.

با وجود اینکه این نوع پرنده توانایی زندگی در دریا را دارد اما گاهی اوقات برای استراحت به جزایر دور افتاده می رود. همچنین در طول فصل جفت گیری بیشتر روی زمین است و گروه هایی که تشکیل می دهد اغلب از نظر تعداد و تراکم با یکدیگر متفاوت هستند.

چگونگی تغذیه پرنده دریایی

محل زندگی:

بسیاری از گونه های مرغان دریایی بومی و ساکن نیمکره جنوبی و نواحی اطراق قطب جنوب، آمریکای جنوبی و استرالیا هستند. همچنین در گذشته های دور این حیوان در بسیاری از نواحی نیمکره شمالی نیز مشاهده شده  اما امروزه تنها تعداد کمی از گونه های آن در منطقه اقیانوس آرام شمالی یعنی بین کالفیرنیا، آلاسکا، هاوایی و زاپن زندگی می کند.

همچنین این حیوان به خاطر توانایی خوردن غذاهای دریایی و آب شور مشکل زیادی برای عبور از اقیانوس های آزاد ندارد و تنها چیزی که برای زندگی نیاز دارد باد مناسب خواهد بود زیرا در اغلب موارد عدم وزش باد در برخی نواحی برایش مشکل ساز می شود.

تولید مثل:

جالب است بدانید که این پرنده دریایی پس از طی کردن مسافت های بسیار طولانی در اقیانوس برای تولید مثل به جزیره های دور افتاده و ساحلی می رود. این پرنده معمولا در انتخاب جفت دقت بالایی دارد زیرا تک همسر است و باید تا آخر زندگی اش با یک جفت بماند. در واقع انتخاب جفت توسط این پرنده دریایی، فرآیندی پیچیده خواهد بود که برای بقای آن ضروری خواهد بود.

روش های تولید مثل مرغان دریایی

این پرنده برای اینکه ارتباطی با جفت خود برقرار کند حرکات و صداهای مختلفی از خود تولید خواهد کرد. بر اساس مطالعات انجام شده پرندگان جوان تر به سال ها تمرین نیاز دارند تا بتوانند این کار را به خوبی انجام دهند. مرغان دریایی پس از جفت گیری برای خود زندگی جدیدی را شروع می کنند و حتی اگر جفتشان در بارداری دچار مشکل باشد به ندرت از او جدا خواهند شد.

به طور کلی این پرنده لانه بزرگی از علف، خاک، بوته ها و حتی پر در منطقه مرتفع درست می کند و پس از انجام تخم گذاری والدین به ترتیب روی تخم ها می خوابند. معمولا این همکاری خارق العاده به تولد یک جوجه مرغ دریایی منجر می شود که پس از این والدین حدود یک سال تا جفت گیری بعدی منتظر خواهند ماند.

جوجه های این پرنده پس از چندین ماه از تخم خارج می شوند و از هر نظر وابسته والدین خود خواهند بود. همچنین در ابتدای زندگی والدین در محافظت از جوجه ها و جمع آوری غذا مشارکت دارند و کودکان خود را با ترکیبی از کریل، ماهی، ماهی مرکب و یک ماده روغنی تولید شده از غذاهای هضم شده در معده تغذیه می کنند.

تقریبا چندین هفته طول می کشد تا جوجه ها آنقدر بزرگ شوند که بتوانند از خود دفاع کنند. همچنین ۳ الی ۱۰ ماه طول می کشد تا به توانایی پرواز برسند و خودشان اقدام به شکار کنند. بسیاری از مرغان دریایی جوان ۵ الی ۱۰ سال اولیه زندگی شان را در دریا می گذرانند و زمانی که به اندازه کافی بالغ شدند برای انجام زاد و ولد به ساحل خواهند آمد.

ویژگی های رفتاری پرندگان دریایی

وضعیت کنونی مرغ های دریایی:

بهتر است بدانید که متاسفانه جمعیت این پرندگان دریایی در چندین سال اخیر کاهش بی سابقه ای را تجربه کرده به گونه ای که هم اکنون از لحاظ طبقه بندی فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت و منابع طبیعی در رده در معرض تهدید قرار خواهد گرفت. بسیاری از جوجه های این پرنده به منظور مراقبت بیشتر در مناطق حفاظت شده نگهداری می شوند. این مکان ها به دقت توسط ناظران مربوطه مورد بازبینی قرار می گیرند اما با این وجود باز هم عوامل تهدیدکننده بسیاری بقای این گونه منحصر به فرد را تهدید می کند.

همچنین حضور غیر قانونی ماهیگیران در محل سکونت این پرندگان یکی از تهدیدات مهم و همیشگی خواهد بود که نتیجه ای جز افزایش احتمال آسیب پذیری مرغان دریایی به همراه نداشته است. به همین خاطر برخی از ارگان های حفاظت محیط زیست توصیه می کنند ضوابط عملی و اجرایی مناطق حفاظت شده دریایی در این نواحی خاص جغرافیای هر چه زودتر پیاده شود تا این پرندگان از یک خطر جدی رهایی یابند.

وضعیت کنونی مرغان دریایی

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل، مطالب ارائه شده درباره پرنده پلیکان و مرغ شاخدار را ملاحظه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *