دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آمادگی کودک برای مهاجرت و پذیرش شرایط سفر

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

ایجاد آمادگی برای مهاجرت در کودکان از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنید کودکان توانایی مواجه شدن با یک تغییر به شکل ناگهانی را دارند اما تجربه نشان می دهد با ایجاد آمادگی و آگاهی دادن به آن ها می توانید انتظارات بهتری از آن ها داشته باشید. در این مقاله به شیوه های ایجاد آمادگی در کودکان برای زندگی در خارج از کشور اشاره می کنیم.

طبق بررسی های روانشناسی کودکان در مقابل تغییرات منعطف نیستند آن ها نمی توانند به راحتی و سریع برخی از تغییرات را بپذیرند کودکان برای ایجاد برخی از تغییرات باید آگاه شوند و از قبل باید زمینه هایی برای مواجه با یک تغییر در زندگی او ایجاد شود برخی از تغییرات مانند مهاجرت کردن برای یک کودک می تواند غیر قابل انتظار باشد و والدین پیش از مهاجرت کردن باید آمادگی کودک برای مهاجرت را بسنجند و زمانی که والدین از پیش این اطلاع و آگاهی را به کودک خود می دهند و او را برای این کار آماده می کنند دیگر این اتفاق غیر منتظره نیست بلکه شاید کودک برای آن لحظه شماری کند.

اقامت در یک کشور دیگر می توان چالش هایی برای کودک به همراه داشته باشد. به ویژه یکی از چالش های افت تحصیلی است که در اغلب آن ها دیده می شود زیرا کودک با سبک آموزش آن ها آشنایی ندارد و یا حتی تسلط کافی بر روی زبان آن ها ندارد. تجربه نشان می دهد کودکان کمتر از ۷ سال هنوز به مرحله ای نرسیده اند که تغییرات را به راحتی قبول کنند. بنابراین والدین با دخیل کردن آن ها در انجام یک تغییر می توانند از بحران های بعدی جلوگیری کنند.

آمادگی برای مهاجرت

نحوه آمادگی کودک برای مهاجرت

برخی از والدین بدون اینکه کودک خود را برای زندگی در یک کشور دیگر آماده کنند اقدام به سفر می کنند این اتفاق به شکل ناگهانی می تواند خطرات زیادی داشته باشد و سلامت روانی و حتی جسمی او ار به خطر بیندازد دور شدن ناگهانی از دوستان موجب می شود تا کودک انزواطلب شود زیرا در یک کشور دیگر توانایی دوست پیدا کردن ندارد همچنین عملکرد تحصیلی او نیز دچار تغییراتی می شود. اما والدین چگونه می توانند این آمادگی را برای کودک خود ایجاد کنند و یا حتی برای این کار به او انگیزه بدهند؟ تجربه نشان می دهد بازگو کردن تفاوت های فرهنگی می تواند برای هر کودکی جذابیت داشته باشد بنابراین شما با آگاهی بخشی از طریق تنوع فرهنگی می توانید کودک را برای این کار ترغیب کنید همچنین می توانید جوانب مثبت این کار را برای کودک مطرح نمایید.

برقراری ارتباط درست

طریقه همدلی با کودک چیست؟ و چگونه ارتباط درست برقرار کنیم؟ بسیاری از افراد ارتباطی دستوری با کودک خود دارند این جملات و این نوع از ارتباط موجب می شود تا هیچ گاه کودک با شما ارتباط خوبی نداشته باشد در مسئله مهاجرت و کم کردن آسیب های آن برای کودک نیز باید به این مورد توجه کنید که فرزند شما نیز حق انتخاب دارد و باید در این زمینه با ارتباط صحیح او را آگاه کنید در واقع این کار نباید دستوری باشد بلکه باید با صمیمیت او را برای این کار ترغیب کنید. بهتر است زمانی برای پاسخ دادن به سوالات کودک خود در نظر بگیری و به عنوان یک شنونده خوب به آن ها پاسخ دهید.

آمادگی کودک برای مهاجرت

  •  آرون گروپس

تشویق برای تصمیم گیری

یکی دیگر از مسائل مهم در آمادگی دادن به کودک برای مهاجرت کردن دادن قدرت تصمیم گیری و حق انتخاب است شاید زمانی که کودک با انتخاب خود این کار را انجام دهد شما دیگر در کشور غریب مشکلات و چالش های کمتری داشته باشید. به عنوان مثال برای انتخاب مدرسه سعی کنید به او قدرت دهید در صورتی که کودک خود مدرسه را انتخاب کند با رغبت بیشتری به این کار و تحصیل می پردازد یا می توانید در خانه اتاقی برای او در نظر بگیرید که با میل خود آن را تزئین کند و بچیند کارهایی از این قبیل کودک را برای مهاجرت کردن ترغیب می کند.

شخصیت فردی کودکان

همانطور که می دانید کودکان دارای شخصیت های یکسان نیستند تفاوت های فردی در آن ها موجب می شود تا با وجود رده سنی یکسان از ویژگی های شخصیتی متفاوتی برخوردار باشند برخی از کودکان نیاز دارند که پرسش های بیشتری از والدین بپرسند این کودکان ممکن است علاقه ای برای تصمیم گیری نداشته باشند در این مورد باید بدانیم که چه رفتاری با پر حرفی کودکان داشته باشیم و چگونه آن ها را مدیریت کنیم؟ و تنها کنجکاوی می کنند اما برخی از کودکان با وجود اینکه پرسش گری پایینی دارند دوست دارند رهبر باشند و تصمیم گیری کنند والدین باید شیوه مواجه با هر یک از این کودکان را بدانند. آگاهی والدین نسبت به شخصیت کودکشان از اهمیت زیادی برخوردار است و در واقع نحوه ارتباط آن ها و رفتار با فرزندشان را تعیین می کند.

اماده شدن کودک برای مهاجرت

تداوم

آمادگی کودک برای مهاجرت می تواند باید حس تداوم زندگی را ایجاد کنید. یعنی کودک نباید تصور کند که با مهاجرت کردن زندگی معمولی او مختل می شود. بلکه باید بداند زندگی همچنان جریان دارد و او همچنان می تواند درس بخواند و دوست پیدا کند تنها شیوه های جدیدی از زندگی کردن را تجربه می کند. برای اینکه برنامه روتین شما مختل نشود باید یک برنامه داشته باشید زمان خواب، زمان غذا و حتی نوع غذا در طی هفته می تواند احساس پیوستگی با زندگی ایرانی را در کودک جاری کند.

داشتن رابطه گسترده

روابط گسترده برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است شاید شما برای مهاجرت کردن خداحافظی کردن از عزیزان را دوست داشته باشید و ترجیح می دهید بدون خداحافظی کردن از عزیزان راهی شوید اما یک کودک با خداحافظی از دوستان و آشنایان می تواند راحت تر مهاجرت کند و این درک و مفهوم برای یک کودک متفاوت از بزرگسالان است. روابط گسترده در خارج از ایران نیز می تواند احساسات و عواطف این کودکان کمک کند شما می توانید با نصب برنامه های تماس تصویری و از طریق فضای مجازی با عزیزان خود ارتباط داشته باشید و بهتر است این روابط را برای کودکان خود نیز داشته باشید.

آمادگی مهاجرت فرزند

کودکان در هر شرایطی می توانند انعطاف پذیر باشند اما توجه به شرایط آن ها و تفاوت های فردی که برای آن ها وجود دارد یکی از موارد با اهمیت است که باید مورد توجه قرار بگیرد و اهمیت زیادی دارد شما باید احساسات و عواطف فرزند خود را در نظر بگیرید و با یک آمادگی و آگاهی در او شرایط مهاجرت را برای کودک راحت تر کنید، در این صورت با شرایط جدید بهتر کنار می آید.

در پایان پس از آشنایی با نحوه آماده کردن کودک برای مهاجرت چنانچه علاقمند به دانستن مهاجرت از طریق تولد و اقامت با خرید ملک می باشید می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *