دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

از فواید و خواص روغن سیر چه می دانید؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۶ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

خواص روغن سیر برای پوست و مو بسیار زیاد می باشد و استفاده از آن می تواند به درمان بسیاری از اختلالات کمک کند. برای آشنایی بیشتر با این روغن و مضرات آن تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

سیر یکی از مهم ترین گیاهانی می باشد که می تواند بسیاری از بیماری ها را درمان می کند و برای پوست و مو فواید بسیار زیادی دارد. اگر بتوانید روغن آن را تهیه کنید می توانید به راحتی از آن استفاده کنید و از خواص بیش تری بهره مند شوید. در ادامه شما را با خواص روغن سیر آشنا می کنیم و نحوه تهیه آن را برایتان بیان خواهیم کرد.

 خواص روغن سیر

خواص روغن سیر

خواص سیر بسیار زیاد می باشد و می توان گفت از خانواده پیاز ها است. این گیاه معمولا در مناطق گرمسیر رشد می کند ولی شما می توانید آن را سبزی فروشی ها تهیه کنید و از آن در غذا های خود بهره بگیرید. سیر دارای موادی می باشد که می تواند با باکتری ها مبارزه کند و از همین رو می تواند یکی از گیاهان درمانی باشد. شما می توانید به صورت های مختلف از آن استفاده کنید و حتی می توانید روغن آن را بگیرید و در غذا های مختلفی بریزید. روغن سیر دارای خاصیت های بسیار زیادی می باشد و می تواند با مدیریت کردن میزان کلسترول بد خون شما را از خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی در امان می دارد. در ادامه خواص روغن سیر را برایتان به صورت کامل بیان می کنیم.

درمان آکنه

بسیاری از افراد از بروز آکنه و جوش بر روی صورتشان ناراضی می باشند و دوست دارند پوستی شفاف داشته باشند. اگر دوست دارید صورتی صاف و بدون جوش و آکنه داشته باشید می توانید از روغن سیر استفاده کنید. سیر دارای موادی مانند مس، ویتامین سی، آلیسین و روی می باشد بنابراین می تواند به تنظیم سبوم پوست کمک کند و از بروز آکنه های زیاد پیشگیری می کند. برای بهره بردن از این روغن می توانید آن را به تنهایی به مدت  ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود ماساژ داده و بعد با آب ولرم صورت خود را بشویید.

روغن سیر و درمان آکنه

بالا بردن سیستم ایمنی

در روز های کرونایی یکی از بهترین کار هایی که می توانید انجام دهید این است که سیستم ایمنی خود را تقویت کنید تا بتوانید با استفاده از آن با این ویروس مبارزه کنید. سیر به تنهایی دارای آنتی اکسیدان های بسیار زیادی است بنابراین می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند و اگر نمی توانید از آن استفاده کنید بهتر است روغن آن را در خانه تهیه کرده و در غذا های خود از آن استفاده کنید.

  •  آرون گروپس

درمان دندان درد

روغن سیر دارای آلیسین می باشد و می تواند درد و التهابات را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد. اگر دندان در شما را اذیت می کند می توانید با استفاده از مقداری روغن سیر آن را درمان کنید و پوسیدگی های دندانی خود را به حداقل برسانید. برای استفاده از روغن سیر برای دندان درد کافی است مقداری از آن را روی پنبه بریزید و به محل درد و التهاب بزنید تا بعد از چند دقیقه شاهد بهبود و تسکین دندان درد باشید.

درمان ریزش مو

یکی دیگر از خواص روغن سیر این است که می تواند جلوی ریزش موی شما را بگیرد. سیر دارای موادی مانند ویتامین E، ویتامین B1 و B6 می باشد و می تواند به تقویت مو هایتان کمک کند و جلوی ریزش آن ها را به هر دلیلی که باشد بگیرد. استفاده از روغن سیر برای این منظور بسیار راحت بوده و شما می توانید مقداری از آن را مانند شامپو به پوست سر خود بمالید. بهتر است این روغن حدودا ۸ ساعت بر روی موهایتان بماند و بعد از آن مو های خود را با شامپو و آب ولرم بشویید تا روغن ها به راحتی از روی مو ها و پوست سر شما پاک شود. این کار را می توانید دو بار در ماه انجام دهید و در مدت کوتاهی نتایج آن را مشاهده کنید.

تقویت رشد مو با روغن سیر

تقویت رشد مو ها

بسیاری از افراد دوست دارند مو های بلند و سالمی داشته باشند ولی راهی برای این کار سراغ ندارند و اغلب نمی توانند به خواسته خود برسند. اگر می خواهید رشد مو هایتان بهتر شود می توانید از این روغن استفاده کنید زیرا این روغن سرشار از مس می باشد و مس می تواند به رشد فولیکول های مو کمک کرده و مو های ما را از شر مو خوره ها رها کند و در نتیجه مو های سالم و بلندی خواهید داشت.

درمان شوره سر

شوره سر می تواند ظاهر مو های شما را بد کرده و از زیبایی آن ها بکاهد. برای درمان شوره سر خود می توانید از روغن سیر استفاده کنید. این روغن را باید در شامپوی خود اضافه کنید و در هر بار استحمام مو های خود را با شامپو و روغن سیر شستشو دهید. این روغن دارای خواص ضد قارچی می باشد و می تواند عفونت های ناشی از آن ها را به راحتی از بین ببرد.

بهبود گردش خون

سیر ویتامین های مورد نیاز در مو ها را تامین می کند و می تواند باعث بهبود جریان خود در سر شود. بهبود گردش خون در سر می تواند از بروز بیماری هایی همچون طاسی و ریزش مو پیشگیری کند. اگر نگران مو های خود هستید بهتر است استفاده از این روغن را به تاخیر نیندازید.

خواص روغن سیر

نرم کردن مو ها

روغن سیر می تواند یک نرم کننده طبیعی باشد و مو های شما را نرم کند. بسیاری از نرم کننده ها را نمی توانید به ریشه مو ها بزنید زیرا باعث ریزش مو می شوند ولی روغن سیر دارای منگنز بوده و می توانید آن را بر روی کل مو هایتان بزنید و از نرم شدن آن ها لذت ببرید.

درمان عفونت

عفونت ها به روشهای مختلفی ایجاد می شوند و ممکن است برای هر فردی ایجاد شود. اکثر عفونت ها باکتریایی بوده و شما می توانید به راحتی آن ها را با استفاده از روغن سیر درمان کنید. روغن سیر توانایی مبارزه با عفونت هایی که در اثر باکتری هایی مانند کاندیدا آلبیکنز، اشرشیا کلای و گاردیا لامبلیا ایجاد می شود را دارد و به خوبی آن ها را درمان می کند. یکی از بهترین عفونت هایی که با این روغن درمان می شود عفونت گوش می باشد و شما می توانید با چند بار استفاده از روغن سیر عفونت گوش را درمان کرده و درد آن را تسکین دهید.

درمان مشکلات متابولیک

اختلالات متابولیک می تواند مشکلاتی مانند فشارخون بالا، چاقی و افزایش کلسترول بد در خون را به دنبال داشته باشد. اگر دچار این اختلال می باشید بهتر است استفاده از روغن سیر را آغاز کنید تا علاوه بر درمان این مشکل بتوانید مشکلاتی که همراه آن ایجاد شده را درمان کرده و دوباره سالم زندگی کنید.

درمان سردرد با روغن سیر

درمان سردرد

سردرد ها دارای انواع مختلفی اند و همه آن ها بر اساس عوامل متعددی ایجاد می شوند. اگر سردرد دارید می توانید از خواص روغن سیر استفاده کنید و آن را تسکین دهید. دو روش برای استفاده از روغن سیر وجود دارد که در روش اول می توانید چند قطره از آن را به شقیقه هایتان بمالید و در روش دوم می توانید مقداری از آن را به همراه غذا میل کنید. این روغن می تواند درمان کاملی برای سردرد های میگرنی باشد.

کنترل دیابت

همانطور که می دانید دیابت هیچ درمانی ندارد ولی شما می توانید با ساده ترین روش ها آن را کنترل کنید. هیپوگلیسمی که درون این روغن وجود دارد می تواند در مصرف انرژی و تولید انسولین بدن را یاری کرده و از بالا رفتن قند خون پیشگیری می کند. بهتر است قبل از استفاده از این روغن حتما با یک پزشک مشورت کنید و در صورت صلاحدید وی برای کنترل دیابت خود از روغن سیر استفاده کنید.

سلامت سیستم تنفسی

یکی از مهم ترین خواص روغن سیر این است که می تواند سلامت سیستم تنفسی شما را تضمین کند. استفاده از روغن سیر برای این کار بسیار ساده می باشد و کافی است روزانه چندین بار آن را بو کنید. استنشاق این روغن به شما کمک می کند تا بتوانید سینوس ها را پاک کرده و راه بینی خود را باز کنید.

پیشگیری از چاقی با مصرف روغن سیر

پیشگیری از اضافه وزن

روغن سیر می تواند کلسترول بد را در خون کاهش داده و در نتیجه از چاقی پیشگیری می کند. اگر به دنبال ساده ترین راه برای پیشگیری از چاقی هستید می توانید از روغن سیر استفاده کنید. این روغن علاوه بر کاهش کلسترول بد خون می تواند احساس سیری را افزایش داده و شما را راحت تر به وزن و اندام ایده آل برساند.

کاهش استرس

استرس یکی از بد ترین حالات روحی می باشد که می تواند باعث و بانی بیماری های بسیار زیادی شود. آنتی اکسیدان هایی که در روغن سیر وجود دارد می تواند استرس بی دلیل شما را کاهش داده و با کنترل آن سلامتی را برایتان به ارمغان بیاورد.

بهبود سلامت استخوان ها

بانوان بیش تر از آقایان در معرض کمبود کلسیم و ضعیف شدن استخوان ها می باشند. عوامل بسیار زیادی در تضعیف استخوان ها نقش دارند که از مهم ترین آن ها می توان به شیردهی و بارداری های متعدد اشاره کرد. اگر دوست دارید که استخوان های شما سلامت باشند و بتوانید زندگی با کیفیت تری برای خود بسازید پیشنهاد می دهیم از روغن سیر استفاده کنید. این روغن می تواند از تحلیل رفتن استخوان هایتان پیشگیری کرده و تراکم آن ها را کاهش دهد.

درمان تبخال با سیر

درمان تبخال

اگر در روز های مهم زندگی خود دچار تبخال شده اید می توانید با استفاده از روغن سیر آن را از بین ببرید. سیر دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است و می تواند به راحتی این بیماری را از بین ببرد و از پیشرفت آن بر روی سایر نقاط بدن پیشگیری کند. البته بعد از استفاده از آن ممکن است کمی احساس سوزش داشته باشید که آن هم به دلیل اسیدی بودن روغن سیر است.

درمان زخم ها

روغن سیر دارای خواص ضد التهابی می باشد و می تواند در درمان زخم ها اثر فوق العاده ای داشته باشد. برای استفاده از این روغن باید ابتدا دست های خود را بشویید و با استفاده از مقداری پنبه این روغن را بر روی زخم ها بزنید تا علاوه بر درمان درد و تورم آن نیز کاهش یابد و روند بهبودی تسریع شود.

سلامت قلب

روغن سیر می تواند از بروز بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کند. مواد فعالی مانند دیالدی دی سولفید می تواند از لخته شدن خون پیشگیری کرده و در نتیجه باعث کاهش سکته های قلبی و گرفتگی عروق کرونر می شود. از دیگر خواص روغن سیر می توان به افزایش خاصیت ارتجاعی رگ ها اشاره کرد که باعث بهبود گردش خون شده و از بروز مشکلات متعدد پیشگیری می کند.

پیشگیری از بیماری های عصبی

مواد فعالی که در این روغن وجود دارد ارتباط بین سیستم عصبی را بهبود می بخشد و از بروز مشکلات عصبی و پرخاشگری پیشگیری می کند بنابراین استفاده از این روغن می تواند اثرات فوق العاده ای بر روی خلق و خوی شما داشته باشد.

عوارض جانبی استفاده از روغن سیر

عوارض جانبی

همانطور که می دانید هیچ ماده ای بی ضرر نمی باشد و تنها در زمانی می تواند برای شما موثر واقع شود که به اندازه از آن استفاده کنید. تحقیقاتی که بر روی خواص روغن سیر انجام شده است نشان می دهد که مضرات این روغن زیاد نیست و اگر بتوانید به صورت متعادل از آن استفاده کنید مشکلی برایتان ایجاد نمی شود. روغن سیر دارای آلیسین می باشد و این ماده اگر به میزان زیاد در بدن باشد ممکن است باعث انواع بیماری های کبدی شده و شمال را بیمار کند بنابراین نمی توان گفت این روغن کاملا بی خطر است. عوارض جانبی که در اثر استفاده نادرست از این روغن برای افراد ایجاد می شود عبارت است از :

  • درماتیت پوستی
  • بوی بد دهان
  • آسم
  • اختلالات انعقاد خون
  • بیماری قلبی و عروقی
  • ناراحتی های دستگاه گوارش
  • اگزما
  • سردرد شدید
  • تحریک باز شدن و تازه شدن زخم ها

نکته : یادتان باشد که نه تنها روغن سیر بلکه خوردن سیر به صورت طبیعی نیز می تواند این مشکلات را برای شما ایجاد کند بنابراین در خوردن آن احتیاط کنید.

دوز مصرفی روغن سیر

با این که خواص روغن سیر بسیار زیاد می باشد ولی استفاده بیش از حد از آن نیز می تواند مشکلات بسیاری برایتان ایجاد کند بنابراین سعی کنید قبل از استفاده از آن با یک مشاور پوست و مو صحبت کنید تا دوز مناسبی برایتان پیشنهاد شود. بهتر است قبل از استفاده تمامی مزایا و معایب را پیش بینی کرده و در صورتی که معایب بسیار زیادی برای شما دارد بهتر است استفاده از این ماده را فراموش کنید. روغن سیر از تقطیر بخار ایجاد می شود ولی باز هم دارای بوی تند و غیر مطبوعی است و اگر می خواهید از آن استفاده کنید باید بوی آن را نیز تحمل کنید.

خواص روغن سیر

طرز تهیه روغن سیر در خانه

اگر دوست دارید از روغن سیر را در خانه تهیه کنید و از فواید آن بهره مند شوید می توانید آن را به راحتی در منزل تهیه کنید. در ادامه مراحل تهیه این روغن را برایتان بیان می کنیم.

  1. ابتدا باید ۴ حبه سیر را درون یک قابلمه به صورت کامل خرد کنید.
  2. نصف فنجان روغن زیتون را به این مواد اضافه کنید.
  3. سیر ها را با استفاده از ملاقه درون قابلمه فشار دهید.
  4. بعد از این که سیر ها با روغن مخلوط شد آن را روی شعله قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه گرم شود.
  5. این کار را تا زمانی ادامه بدهید که رنگ سیر قهوه ای روشن شود.
  6. شعله را کم کنید و از جوشیدن آن پیشگیری کنید.
  7. قابلمه را بر دارید و مواد درون آن را روی یک ظرف بریزید.
  8. اجازه بدهید این ترکیب خنک شود و آن را از صافی رد کنید.
  9. بعد از صاف کردن این مواد می توانید آن را درون ظرف در داری بگذارید و درون یخچال قرار بدهید.

نکات مهم در رابطه با روغن سیر

نکات بسیار مهم

اگر دوست دارید از روغن سیر استفاده کنید بهتر است یک سری نکات را بدانید تا در زمان استفاده از آن مشکلی برایتان ایجاد نشود.

  • اگر روغن را در خانه تهیه می کنید بهتر است فقط ۵ روز آن را نگهداری کنید و بعد از آن باقی مانده روغن سیر را دور بریزید زیرا استفاده از آن می تواند مشکلات دیگری برایتان ایجاد کند.
  • تا زمانی که از ایمن بودن این روغن برای پوست و موی خود اطمینان پیدا نکرده اید از آن استفاده نکنید زیرا ممکن است مشکلات شما دو چندان شود.
  • برای ماندگاری بیش تر روغن سیر می توانید آن را درون فریزر بگذارید و به مدت ۱ سال از آن نگهداری کنید.
  • این روغن در دمای اتاق فاسد می شود بنابراین سعی کنید اصلا آن را درون هوای اتاق قرار ندهید زیرا سم بوتولیسم در آن ایجاد می شود و مصرف آن کشنده است.
  • برای نگهداری بهتر  سعی کنید روغن سیر را درون یک بطری تیره رنگ نگهداری کنید تا نور به آن نرسد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *