دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ترس کودک از دندانپزشکی و روش های کاهش این ترس

  • منصوره رمضان زاده
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

کودکان در طول زندگی خود امکان دارد با ترس های مختلفی رو به رو شوند که از جمله آن ها می توان به ترس کودک از دندانپزشکی اشاره داشت که به منظور غلبه بر آن باید ریشه اصلی آن را یافت و به رفع آن پرداخت چرا که در صورت حل نشدن امکان دارد در آینده مشکلات و ترس های بزرگتری را به وجود آورد.

یکی از ترس هایی که خیلی از کودکان از رو به رو شدن با آن واهمه دارند رفتن به دندان پزشکی می باشد که امکان دارد ناشی از مسائل و دلایل مختلفی باشد اما والدین می توانند با بکارگیری راهکارهای کاربردی و موثری در این زمینه ترس بوجود آمده در کودک خود را از بین ببرند. از همین رو قصد داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان دلایل ترس کودک ار دندانپزشکی و راه های غلبه بر آن را مورد بررسی قرار دهیم.

منشاء ترس کودک از دندانپزشکی

با وجود این که مراجعه به دندان پزشک برای رفع مشکلات دهان و دندان کودکان و سلامتی آن ها امری ضروری می باشد اما ممکن است به دلیل ترس کودک از دندانپزشکی والدین نتوانند او را راضی به انجام این کار نمایند و در نتیجه روزهای زیادی در رابطه با بهداشت و سلامت دندان کودک خود دچار نگرانی شوند.

مهمترین علل ترس کودک از دندانپزشکی

ترس و وحشت کودکان از یک نوع موضوع خاص در واقع ریشه در یک شرایط، مکان و یا شخص خاصی دارد. به طور معمول اولین دیدار کودکان با مکانی جدید در بوجود آمدن ترس، شادی، لذت و یا غم و استرس در آن ها اثر زیادی دارد. ترس کودکان از کشیدن دندان، زدن آمپول دندان پزشکی و داشتن تجربه بد از دندان پزشکی ممکن است موجب بوجود آمدن ترس در او گردد. با توجه به این که در اغلب موارد وضعیت استرس کودکان می تواند بوسیله والدین کنترل گردد و همکاری آن ها با دندان پزشک از جمله اصلی ترین اصول دندانپزشکی کودکان به شمار می آید در نتیجه داشتن اطلاعات کافی در این رابطه امری ضروری و مهم می باشد.

دلایل اصلی ترس کودک از دندانپزشکی

دلایل اصلی ترس کودکان از دندان پزشکی

به طور کلی می توان گفت علل متعددی همچون اطلاعات انتقال یافته از والدین و اطرافیان، تجربه ناخوشایند و دردناک پیشین از درمان های دندان پزشکی، پایین بودن سن کودک و برخورد نامناسب با مشکل ایجاد شده در زمان درمان دندان پزشکی موجب عدم همکاری کودک با دندان پزشک شده و در ایجاد ترس در او موثر خواهد بود. وقتی که کودک خود را برای دیدار با دندان پزشک آماده می کند بایستی از بکار بردن کلمه هایی که باعث ایجاد ترس در کودک می شوند همچون سوزن و صدای مته جلوگیری کرد و می توان به جای آن ها از کلمه هایی همچون نیشگون گرفتن، آب خواب آور و قلقلک دادن دندان که برای کودکان قابل پذیرش می باشند و باعث کم شدن میزان ترس آن ها می شود، استفاده نمود.

راه های موثر رفع ترس کودکان از دندان پزشکی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

راهکارهای موثر برای رفع این نوع ترس در کودکان

  • بهترین کار این است که در هر نوبت درمان در دندان پزشکی یکی از اعضای والدین همراه با کودک باشد و به صورت مداوم هر جلسه او را همراهی نماید. این عمل در واقع به کودک تسلی خاطر می دهد و مقداری میزان همکاری او با دندان پزشک افزایش می یابد.
  • یکی از گام های موثری که در این زمینه می توانید انجام دهید بردن او به دندان پزشکی می باشد و اجازه دهید شما را در حین این که دندان پزشک بر روی دندان های شما کار می کند، نظاره کند و پس از گذشت هر چند دقیقه به او لبخندی که نشان دهنده رضایت شما بوده بزنید.
  • سعی کنید کودک را برای چک کردن دهان و دندان به صورت مرتب و در طول دوره های مختلف به دندان پزشکی ببرید تا میزان ترس او کاهش یابد. در صورت رو به رو شدن ناگهانی کودک با دندان پزشکی و نداشتن تصوری خوب از آنجا کودک قطعا درگیر ترس و نگرانی خواهد شد.

نحوه رفع اضطراب کودک از دندان پزشکی

  • زمانی که وقت کافی در اختیار ندارید و برای یک موضوع عجله و شتاب دارید، سعی کنید کودک را به دندانپزشکی نبرید چرا که باید به دندان پزشک چند دقیقه وقت بدهید تا با فرزندتان رابطه برقرار نماید.
  • در صورتی که بار اول کودک رفتار مناسبی داشت بهتر است او را تشویق نمایید و از او تعریف و تمجید کنید.
  • در صورتی که کودک یا نوزاد شما دارای سن کمی می باشد بهتر است او را چند دفعه اول در آغوش خود بگیرید تا درمان او انجام گیرد و بدین ترتیب به تدریج او را با دندانپزشک تنها بگذارید.
  • دندانپزشک ها برای ایجاد ارتباط با کودکان و تعامل داشتن خوب با آن ها از پیش دوره آموزشی گذرانده اند، بنابراین روز قبل از بردن فرزندتان به مطب دندان پزشکی با دندان پزشک هماهنگ نمایید و از او سوال کنید که چه نوع اعمالی برای ایجاد حس آرامش در فرزندتان می توانید انجام دهید تا کودکتان دستورات او را انجام دهد.

تاثیر دندان پزشک در رفع ترس کودک

نقش و تاثیر دندانپزشک در رفع ترس کودکان

همواره فقط پدر و مادر بر روی کودکان اثر مستقیم ندارند و در بسیاری از موارد اشخاص دیگر نیز می توانند نقش تاثیرگذاری در نوع عملکرد کودکان داشته باشند. یک دندان پزشک ماهر و باتجربه در کار خود خیلی خوب این توانایی را دارد که به چه روشی با کودکان رابطه برقرار نماید تا آن ها را علاقه مند به دندان پزشکی نماید.
دندان پزشک بهتر است که در دیدار اول با کودک با مهربانی و کلمات ساده و دلنشین حرف زدن با او را آغاز نماید. گفتگو با لحنی مهربانانه در واقع باعث ایجاد احساس آرامش و اطمینان خاطر در کودک می شود و حس ترس و غریبه بودن را از او دور می کند. دندان پزشک می تواند با قرار دادن یک عروسک در اختیار کودک با او ارتباط نزدیک تری ایجاد نماید.
از دیگر روش های موثر به منظور رفع ترس کودک از دندانپزشکی، حرف زدن با او و گفتن داستان و خاطره ای طنزآمیز در زمان کار کردن برروی دندان های او می باشد. این عمل موجب می شود توجه و حواس کودک نسبت به دندان هایش پرت شود و غرق در صحبت های دندان پزشک شود.
روش های رفع اضطراب کودک از دندان پزشکی
راه حل دیگری که یک دندان پزشک کودکان برای ارتباط با آن ها می تواند بکار گیرد تعریف و تحسین آن ها می باشد. به طور معمول تمجید کودکان در سنین کم اثرات مثبتی بر روی آن ها می گذارد که در کار دندان پزشکی نتیجه خوبی می دهد. دندان پزشک در واقع با ستایش شجاعت و رفتار خوب کودک در زمان کار کردن بر روی دندان های او ترسش را از مراجعه به دندان پزشکی به حداقل می رساند و موجب می شود یک نوع حس اطمینان میان آن ها تشکیل شود و کودک را تشویق به مراجعات بعدی گرداند.
علت ترس کودکان از دندان پزشکی
در این مطلب دلایل اصلی ترس کودک از دندانپزشکی و راهکارهای مقابله و رفع آن را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *