دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرز تهیه بورک عدس لذیذ و خوشمزه به سبک سرآشپزهای ترک

  • محدثه خاکشور
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

اموزش طرز تهیه بورک عدس، یک سوپرایز دوست داشتنی از طرف آرگا برای شما همراهان همیشگی در این مطلب است. ابن بورک را به راحتی در منزل تهیه کنید.

بورک عدس یکی از انواع بورک ها است که جون می دهد برای تنوع بخشیدن به برنامه غذایی، و همچنین سنگ تمام گذاشتن در مهمانی ها. این بورک به دلیل داشتن مواد اولیه ای همچون گوشت، عدس و تخم مرغ سرشار از انرژی و طعم عالی می باشد. برای آشنایی با طرز تهیه بورک عدس همراه ما باشید.

بورک ها – بورک عدس

بورک را می توان این گونه معرفی کرد که ترکیبی از مواد خوشمزه و مقوی را با تنوع و متناسب با سلیقه ی خود که هر کدام یک نوع بورک را تشکیل می دهند, داخل خمیرهای یوفکا و یا خمیر فیلو بپیچید و سپس آن را درون تابه سرخ کرده و یا با گریل فر طبخ نمایید.

همان طور که گفته شد، بورک ها دارای تنوع بسیاری هستند که در اغلب کشورها مانند ارمنستان، ترکیه، کرواسی، سوریه، صربستان، آلبانی و …. طبخ و آماده می گردد. و اما از انواع آن می توان بورک گوشت، بورک رژیمی، بورک سبزیجات، بورک سیب زمینی، بورک پنیری؛ بورک مارپیچی و … را نام برد.

آموزش طرز تهیه بورک عدس عالی

مواد مورد نیاز

  • ۱پیمانه عدس
  • ۵۰ گرم گوشت چرخ کرده
  • ۱ پیمانه شیر
  • ۱/۲ پیمانه روغن مایع
  • ۱ عدد زرده تخم مرغ
  • ۱ عدد پیاز
  • ۲ قاشق غذاخوری ماست
  • میزان لازم خمیر یوفکا
  • میزان لازم کره
  • میزان لازم تخم خرفه
  • میزان لازم زردچوبه، فلفل و نمک

آموزش طرز تهیه بورک عدس ترکی خوش طعم

نخست باید بگوییم که بورک در دنیای پهناور آشپزی، اصالت آن به کشور ترکیه باز می گردد که علاوه بر طعم و انرژی زبانزدش، دارای شکل و دستور پختی جالب توجه نیز می باشد. این غذا را می توان فینگر فودی نیز عنوان کرد که در مهمانی ها کاربرد دارد.

در مرحله ی نخست مواد مورد نظر داخل بورک را تهیه نمایید. به این صورت که ۱ پیمانه عدس (از شب پیش خیسانده شده) را آبکشی نموده و در قابلمه ای با کمی آب بریزید. سپس قابلمه را بر روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و در نهایت پخته شود.

سپس در مرحله ی بعدی ۱ عدد پیاز را بشویید و بعد پوست بگیرید. پیاز را به شکل نگینی کوچک ریز نمایید.

  •  آرون گروپس

درون تابه ای قدری روغن بریزید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید. پس از داغ شدن روغن پیازها را اضافه کنید و تفت بدهید.

آشنایی با دستور تهیه بورک عدس

بعد ۵۰ گرم گوشت چرخ شده را درون تابه حاوی پیاز و روغن بیفزایید و همراه با پیازها تفت بدهید. وقتی گوشت تفت خورد و تغییر رنگ حاصل نمود, عدس (که از قبل پخته شده) را به این مواد در تابه اضافه کنید و خوب با یکدیگر ترکیب نمایید.

در نهایت نیز مقداری زردچوبه، فلفل و نمک به آن بیفزایید و بهم بزنید تا طعم دار گردد.

طرز پخت بورک عدس خوشمزه و عالی برای پذیرایی

 

پیچاندن بورک

در این مرحله یعنی مرحله ی سوم؛ خمیرهای یوفکا را بر روی میز کار و یا سطحی صاف و تمیز پهن کنید. سپس مقداری کره آب شده را با استفاده از قلمو بر روی خمیرها بمالید.

آموزش آسان طرز تهیه بورک عدس

نکته : با مالیدن کره به خمیرها، از ترک خوردن آنها موقع رول کردن جلوگیری می شود.

بعد از ترکیب عدس، گوشت و پیاز بر روی یک بخش از ته خمیر بریزید و آن را از دو سمت تا زده و رول نمایید و در نهایت بپیچید.

در چهارمین مرحله رول های خمیری را با استفاده از چاقو در سایزهای مختلف و سلیقه ای برش بدهید. کف سینی را با استفاده از کاغذ روغنی بپوشانید و یا می توانید چرب کنید. در آخر هم بورک های آماده شده را در سینی بدون چسباندن به یکدیگر قرار دهید.

آموزش روش تهیه بورک عدس

تهیه رومال

حالا در این مرحله نوبت آماده سازی رومال بورک می رسد. به این صورت که ۱ عدد زرده تخم مرغ را در کاسه ای بریزید و با وسیله ی چنگال به خوبی بهم بزنید تا یکنواخت شود. بعد شیر را به آن اضافه کرده، به خوبی با یکدیگر ترکیب نمایید.

به وسیله ی قلمو از این مواد بر روی خمیرهای یوفکا بمالید و بعد کمی تخم خرفه بر روی آنها به منظور تزیین بریزید. در نهایت هم سینی بورک ها را در فر بگذارید تا پخته شود. برای پخته شدن بورک ها نیاز به یک ربع ساعت دارند.

طرز تهیه بورک عدس

پس از اینکه بورک ها پخته شدند، آنها را از فر بیرون بیاورید. سپس وقتی خنک شدند از روی آنها کاغذ روغنی را جدا کنید و در ظرفی قرار دهید. بورک عدس خوشمزه ی شما آماده میل کردن است.

آموزش طرز تهیه بورک عدس عالی

چند نکته طلایی

  • عدس ها را از شب قبل در آب بخسانید.
  • می توانید این بورک را در وعده ی صبحانه و یا حتی میان وعده نوش جان نمایید.
  • می توان به عنوان فینگرفودی شیک و خوش طعم برای پذیرایی در مهمانی ها مورد استفاده قرار دهید.

آموزش طرز تهیه بورک عدس عالی

از اینکه تا این لحظه همراه آرگا بودیدف بی نهایت متشکریم. در بالاتر چند نمونه از بورک ها را به عنوان مثال برای آشنایی بیشتر نام بردیم، در صورت تمایل به کامل کردن این آشنایی می توانید بر روی لینک انواع بورک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *