دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مراحل گرفتن شناسنامه المثنی و نحوه پیگیری شناسنامه مفقودی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که دریافت شناسنامه المثنی گرفتاری های متفاوت و پیچیده ای خواهد داشت که در این مقاله سعی داریم شما را با نکات و مراحل گرفتن شناسنامه المثنی به صورت کامل آشنا نماییم.

به طور کلی شناسنامه تنها سند رسمی برای بیان و اثبات هویتی اشخاص در سطح جامعه محسوب می شود که انتساب اولیه هر فرد در طبقات اجتماعی و شناخت پدر و مادر وی را روشن می کند. زمان که سند رسمی هویتی فرد به هر دلیلی مفقود می شود علاوه بر نگرانی از دست دادن آن خستگی انجام مراحل گرفتن شناسنامه المثنی نیز به فرد اضافه خواهد شد.

هزینه های مربوط به صدور شناسنامه جدید

آشنایی با مراحل گرفتن شناسنامه المثنی

همانطور که می دانید شناسنامه یکی از اسناد هویتی مهم برای اشخاص در جامعه محسوب می شود که به همین خاطر افراد باید از این سند به خوبی محافظت کنند. البته گاهی اوقات ممکن است شناسنامه فردی بنا به دلایل مختلفی مانند سرقت مفقود شود که در این مواقع فرد بایستی به منظور دسترسی به شناسنامه خود اقدام به درخواست شناسنامه المثنی نماید. در واقع شناسنامه های المثنی که توسط سازمان ثبت احوال کشور تنظیم می شوند دارای مهر المثنی می باشند و به همین خاطر با شناسنامه معمولی متفاوت خواهند بود اما از نظر اعتبار هیچ تفاوتی با شناسنامه های اصلی ندارند و به همان میزان مورد تایید نهاد های مختلف خواهند بود.

چنانچه شناسنامه خود را بنا به هر دلیلی گم کرده اید بلافاصله بایستی برای مراحل گرفتن شناسنامه المثنی اقدام نمایید. زیرا شناسنامه از دسته مدارک شناسایی بسیار مهم محسوب می شود که باید برای پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی به سرعت مفقود شدن آن را گزارش دهید و پس از آن برای گرفتن شناسنامه جدید اقدام نمایید. بر اساس مصوبات جدید دولت چاپ مفقودی شناسنامه در روزنامه های کثیرالانتشار دیگر الزامی نخواهد بود اما اقدام فوری فرد پس از مفقود شدن کارت ملی و شناسنامه از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود که نباید از انجام آن غفلت نمایید.

پیچیدگی های مراحل گرفتن شناسنامه المثنی

چگونگی پیگیری شناسنامه مفقودی:

توجه داشته باشید که روابط عمومی سازمان ثبت احوال معمولا به یابنده مدارک اعم از کارت ملی و شناسنامه توصیه می شود که آن را به صندوق پست بیندازد و یا به یکی از شعب اداره ثبت احوال تحویل دهد که به همین خاطر اگر افراد شناسنامه شما را پیدا کنند معمولا آن را در صندوق پست می اندازند. از آنجایی که تمامی مدارک پیدا شده در سراسر کشور به اداره پست فرستاده می شود آن ها نیز این مدارک را در وب سایت مدارک یافت شده کشور قرار می دهند و یا آن را به سازمان ثبت احوال ارسال خواهند کرد.

در نهایت یکی از راه های پیگیری آنلاین شناسنامه مفقود شده مراجعه به پورتال سازمان ثبت احوال خواهد بود که در مرحله اول برای پیگیری می توانید به بخش خدمات الکترونیکی و سپس قسمت مدارک پیدا شده بروید. همچنین اگر قصد انتشار آگهی مفقود شناسنامه خود را دارید باز هم با وارد کردن آدرس سامانه ثبت احوال کشور و سپس درج شماره ملی از وضعیت شناسنامه گم شده در سازمان ثبت احوال پیگیری نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

راه دیگر برای پیگیری شناسنامه مفقود است مراجعه به وب سایت پست است که این بخش از سامانه با نام پست یافته فعالیت می کند و به عبارتی تمام مدارک شناسایی پیدا شده را ثبت خواهد کرد. به همین منظور می توانید برای پیشگیری کارت گم شده خود به سامانه پست یافته مراجعه نمایید و با وارد کردن نام و نام خانوادگی و دیگر مشخصات از پیدا شدن یا نشدن شناسنامه مفقودی خود اطلاعاتی به دست بیاورید. در صورت که کارت شناسایی خود را درون سایت پیدا کردید می توانید با در دست داشتن کارت ملی یا یک مدرک معتبر دیگر مانند گذرنامه به نزدیک دفتر پستی محل سکونت خود بروید و پس از پر کردن فرم مربوط شناسنامه خود را تحویل بگیرید.

چگونگی پیگیری شناسنامه مفقودی

افرادی واجد شرایط برای دریافت شناسنامه المثنی:

توجه داشته باشید هر یک از افرادی که در ادامه بیان کرده ایم برای انجام مراحل گرفتن شناسنامه المثنی می توانند با مراجعه به اداره های ثبت احوال در سراسر کشور نسبت به تنظیم درخواست صدور شناسنامه المثنی در رابطه با فقدان یا از بین رفتن آن اقدام نمایند:

  • افراد بالای ۱۸ سال
  • اشخاص کمتر از ۱۸ سال که دارای حکم رشد هستند.
  • مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدر صاحب شناسنامه ( فرد کمتر از ۱۸ سال) باشد با ارائه شناسنامه می تواند اقدام نماید.
  • پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود برای فرزندان کمتر از ۱۸ سال
  • سرپرست قانونی اعم از قیم، وصی یا امین برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد.

چگونگی درخواست شناسنامه المثنی

مدارک لازم برای گرفتن شناسنامه المثنی:

  • استشهاد محلی در مورد فقدان شناسنامه
  • کپی شناسنامه همسر و فرزندان و همینطور صفحه دوم و سوم به همراه سند ازدواج
  • سه قطعه عکس جدید ۳*۴ و تمام رخ برای افرادی که بالای ۱۵ سال دارند.
  • رسید بانکی هزینه های صدور شناسنامه جدید
  • در صورتی که مدرک عکس دار معتبری ندارید قطعا تایید عکس شما باید توسط نیروی انتظامی یا شورای اسلامی یا یک کارمند رسمی دولت بر اساس روال رسمی مخصوص به خود انجام خواهد شد.

چنانچه برای مرتبه سوم شناسنامه خود را گم کرده باشید و مجددا درخواست صدور شناسنامه المثنی بکنید بایستی در مراحل گرفتن آن باید علاوه بر ارائه مدارک فوق، یک گواهی عدم سوء پیشینه نیز از نیروی انتظامی دریافت نمایید و به ثبت احوال بدهید. همچنین چاپ آگهی مفقودی شناسنامه اختیاری است و الزام قانونی نخواهد داشت.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن شناسنامه جدید

دستورالعمل گرفتن شناسنامه المثنی:

به صراحت می توان گفت که از سال ۱۳۸۸ طرح تعویض شناسنامه های قدیمی در دست اقدام است و هنوز تعویض شناسنامه برای تمامی کشور قانونی نشده است. اما اگر شما برای صدور شناسنامه المثنی خود درخواست بدهید خواهید دید که شناسنامه های جدید ظاهر چندان متفاوتی ندارند و ابعاد آن ها تنها کمی کوچک تر شده است و اطلاعات شناسایی شما نیز به صورت دستی نوشته نشده و به صورت چاپی خواهد بود.

کاغذ شناسنامه ها نیز کیفیت بهتری دارد و عکس شما به جای الصاق با استفاده از منگنه درون شناسنامه چاپ شده است. به عبارتی می توان گفت که مهمترین تفاوت شناسنامه های جدید، داشتن بارکد برای شماره ملی است که ویژگی امنیتی شناسنامه را افزایش خواهد داد و همین مسئله موضوع انتشار آگهی مفقودی شناسنامه های جدید داشتن بارکد برای شماره ملی است که ویژگی امنیتی شناسنامه را افزایش خواهد داد.

زمان صدور شناسنامه:

در واقع صدور مجدد شناسنامه المثنی و رسیدن آن به دست شما بین ۱۵ الی ۴۵ روز کاری طول خواهد کشید و در طول این مدت انتشار آگهی مفقودی شناسنامه به شما کمک می کند که در این مدت از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری نمایید. همچنین می توانید از طریق سامانه پیشگیری مرسولات پستی نسبت به زمان دقیق دریافت شناسنامه خود آگاهی پیدا کنید.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن شناسنامه جدید

هزینه های صدور شناسنامه جدید:

معمولا هزینه هایی که شخص متقاضی در مراحل گرفتن شناسنامه المثنی بایستی پرداخت نماید شامل مواردی است که در ادامه شرح داده ایم:

  • یک فیش بانکی به مبلغ صد هزار ریال نزد هر یک از شعب بانک ملی ایران به نام سازمان ثبت احوال کشور پرداخت نماید.
  • چنانچه درخواست شناسنامه جدید برای بار دوم و سوم باشد میزان مبلغ پرداختی بیست هزار ریال خواهد بود.
  • همچنین پرداخت هزینه های مالیات و پست نیز بر عهده متقاضی خواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *