دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آبریزش دهان نوزاد به چه دلایلی می باشد؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که اگرچه آبریزش دهان نوزاد امری طبیعی است و می تواند ناشیاز دندان درآوردن او باشد اما باز هم در این مقاله چگونگی درمان و مراجعه به پزشک جهت رفع این مسئله را بیان کرده ایم با ما همراه شوید.

به طور کلی آبریزش دهان نوزاد عارضه ای محسوب می شود که بسیاری از والدین با آن مواجه هستند. این آبریزش از حدود سه تا چهار ماهگی شیرخوار آغاز می شود و به غیر از دندان در آوردن نوزادان به مسائل دیگری مانند رفلاکس می تواند مربوط باشد.

آبریزش دهان نوزاد و درمان آن

بهتر است بدانید که در واقع آبریزش دهان در نوزادان به معنای بیرون ریختن ناخواسته آب دهان است زیرا در بدن هر انسانی شش غده بزاقی برای تولید بزاق وجود دارد که اگر بزاق بیش از حد تولید شوند مقدار اضافی آن از دهان خارج خواهد شد. خارج شدن بزاق اضافی یا تف کردن در نوزادان معمولا زیاد اتفاق می افتد و شروع آن نیز از حدود ۳ ماهگی خواهد بود و ممکن است در برخی از نوزادان کمتر و در برخی دیگر بیشتر باشد.

ترشحات رشد عمدتا در کودکان می تواند به دلیل عدم رشد کافی عضلات دهان یا غلیظ شدن بزاق باشد که اصلا جای نگرانی نیست و این نیز می تواند به عنوان مرحله ای از رشد سپری گردد. امروزه بسیاری از والدین با مسئله آبریزش دهان کودک خود مواجه اند و با آن دست و پنجه نرم می کنند. علت این مسئله می تواند بسته به عوامل مختلفی باشد برای مثال آبریزش دهان نوزادان ۲ ماهه مربوط به رفلاکس شیر است در حالی که آبریزش دهان نوزادان سه ماهه و بیشتر علاوه بر رفلاکس می تواند با مرحله رویش دندان ها هم ارتباط داشته باشد.

دلایل آبریزش دهان نوزاد

علل ریزش آب دهان:

توجه داشته باشید که ریزش آب از دهان در دوره های مختلف زندگی نوزادان می تواند بسته به عوامل مختلفی باشد که در ادامه آن ها را به صورت کامل شرح داده ایم:

۱ تا ۶ ماهگی:

از آنجایی که در این سن نوزادان به پشت می خوابند آبریزش دهان آن ها چندان قابل مشاهده نخواهد بود، ولی این مسئله می تواند علل متفاوتی را شامل شود که مهمترین آن ها شروع مرحله رویش دندان ها است. چنانچه این مشکل در نوزادتان مشاهده کردید شما می توانید با انگشت تمیز لثه های پایینی در محل دندان پیش جلویی را لمس کنید زیرا ممکن است علت آبریزش دهان او همان تیزی کوچکی باشد که با دستانتان برخورد می کند و به عبارتی می توان گفت نوزادتان در حال دندان درآوردن است.

۶ ماهگی:

در این بازه سنی با وجود اینکه آبریزش دهان بیشتر تحت کنترل قرار می گیرد اما زمانی که کودک غلت می زند یا اسباب بازی هایش را به دهان می گیرد، میزان آبریزش افزایش پیدا خواهد کرد. عمدتا در این سن با دندان درآوردن کودک خود مواجه می شوید که آبریزش را به همراه خواهد داشت.

  •  آرون گروپس

نشانه های جاری شدن آب از دهان نوزاد

۹ ماهگی:

در این مرحله از رشد نوزادان معمولا غلت می زنند و سینه خیز حرکت می کنند و از آنجایی که دندان های بیشتری در می آورند رویش آن ها باعث تحریک ترشح بزاق خواهد شد.

۱۲ ماهگی:

بهتر است بدانید که آبریزش دهان کودک یک ساله مانند موارد پیشین مربوط به رشد دندان ها خواهد بود زیرا در این سن دندان های آسیای شیرخوار هنوز به خوبی رشد نکرده اند. اگرچه همین مورد علت آبریزش دهان کودکی یک ساله را توضیح می دهد اما اگر آبریزش بسیار شدید و غیر قابل کنترل باشد بایستی با متخصص اطفال مشورت نمایید.

۱۵ ماهگی:

۱۵ ماهگی را نیز می توان سن آغاز به راه رفتن و دویدن در بیشتر نوزادان دانست که اغلب هنگام راه رفتن یا دویدن آبریزشی رخ نخواهد داد و در عوض حین انجام دادن فعالیت یا کارهایی که نیاز به تمرکز دارند شاهد ترشحات آب دهان کودکتان خواهید بود.

۱۸ ماهگی:

دقت داشته باشید که کودکان شیرخوار در این سن هنگام انجام فعالیت های منظم یا فعالیت هایی که مهارت های حرکتی ظریف را تقویت می کنند آبریزش دهان ندارند اما بزاق هنگام غذا خوردن به تدریج ترشح خواهد شد.

۲۴ ماهگی:

بهتر است بدانید که در این بازه سنی ترشحات دهانی به صورت کامل قطع می شود یا به حداقل خواهد رسید.

نکات مربوط به ریزش آب دهان کودکان

چگونگی درمان آبریزش دهان:

چنانچه کودکتان هیچ مشکل خاصی ندارد و تنها آبریزش دهانش شما را کلافه کرده مراجعه به پزشک الزامی نیست و نگران نشوید زیرا این مسئله مربوط به دندان درآوردن نوزادتان خواهد بود اما اگر آبریزش دهان همراه با یکی یا چند تا از علائمی که در ادامه بیان کرده ایم همراه باشد بهتر است که با پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید:

  • کولیک بیش از حد
  • تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتی گراد
  • ناتوانی عمل بلع و نداشتن خواب درست
  • داشتن قرمزی و تورم درون گلو و دهان

آبریزش مداوم از دهان که ممکن است باعث خفگی شود، ممکن است ناشی از گیر کردن جسم خارجی در گلوی نوزادتان باشد که اگر نشانه هایی از این قبیل مشاهده کردید حتما با متخصص اطفال در میان بگذارید.

اصول درمان آبریزش دهان

پزشک اطفال عمدتا معاینه فیزیکی کاملی را روی نوزاد انجام می دهد که ممکن است شامل آزمایش های خون، عکسبرداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن، آزمون بلع یا دیگر آزمایشات تخصصی باشد.

سپس بر اساس مسئله پیش آمده ممکن است کار درمانی را همراه با گفتار درمانی برای کودکتان توصیه کند. همچنین یکی دیگر از نتیجه های احتمالی پزشک به کودک این است که شما را به متخصصی که اختلالات تکاملی را معالجه می کند ارجاع بدهند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *