دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پارابن چیست و دارای چه مزایایی و معایبی می باشد؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب همه چیز را درباره پارابن برایتان توضیح می دهیم. این ماده دارای مزایا و معایبی می باشد که تنها مختص به انسان نیست و می تواند بر محیط زیست نیز اثر گذار باشد.

پارابن یکی از مواد نگهدارنده محصولات آرایشی می باشد که بسیاری از برندها از آن استفاده می کنند. پارابن چیست و چه طور می تواند بر روی پوست اثر گذار باشد را در ادامه برایتان بیان می کنیم.

پارابن چیست ؟

روزانه افراد بسیار زیادی از مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند و برخی از آن ها نمی دانند که کدام محصول برای پوست مفید و کدام یک می تواند مشکلاتی برای پوست ایجاد کند و روند پیری را سرعت بخشد. پارابن در بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی نظیر دئودورانت ها، صابون ها، مرطوب کننده ها و کف ریش هایی که برای آقایان می باشد به کار رفته است. متداول ترین و بیش ترین پارابن هایی که در مواد آرایشی به کار می رود شامل متیل پارابن، پروپیل پارابن و بوتیل پارابن می باشد بنابراین قبل از خرید هر محصول آرایشی حواستان به این مواد باشد.

پارابن در مواد آرایشی

مزایا و معایب

یادتان باشد که پارابن در دو جهت کارآیی دارد یعنی هم می تواند مفید باشد و از جهتی هم می تواند برای محیط زیست و سلامت پوست مضر باشد. از بهترین مزیت هایی که این ماده دارد می تواند به افزایش طول عمر مواد آرایشی و پیشگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها اشاره کرد. اما یادتان باشد که این مواد علاوه بر داشتن مزیت ها می تواند معایبی هم داشته باشد. در واقع پارابن می تواند به درون پوست نفوذ کند و مدت ها در آن جا بماند بنابراین ممکن است فرد به انواع سرطان ها مبتلا شود.

در نظر داشته باشید که این ماده تنها برای انسان ها مضر نیستند و می توانند به محیط زیست نیز آسیب برسانند و این آسیب از طریق فاضلاب وارد طبیعت می شود و می تواند بسیاری از آبزیان را تحت تاثیر قرار بدهد.

مزایا و معایب پارابن

  •  آرون گروپس

استفاده یا عدم استفاده از مواد آرایشی پارابن دار

پارابن چیست و چه استفاده هایی از آن می شود را در مطالب قبلی برایتان توضیح داده ایم. یادتان باشد که این ماده در بسیاری از مواد آرایشی به کار رفته است و مدت ها است که از آن ها استفاده می کنید. میزان پارابنی که در یک ماده آرایشی به کار می رود بسیار کم است ولی باید در استفاده از محصولات آرایشی تعادل را رعایت کنید. هر چند که بسیاری از شرکت ها به نظر و عقیده مردم احترام گذاشتند و مواد آرایشی بدون پارابن را تولید کردند ولی از نگهدارنده های دیگری استفاده کردند که می تواند اثرات مخرب تری بر روی پوست داشته باشد و باعث ایجاد واکنش های آلرژیکی شود.

یادتان باشد که همیشه استفاده از محصولات بدون پارابن مفید نمی باشد و مواد دیگری که در این محصولات به جای پارابن استفاده می شود که ممکن است اثر گذاری بیش تری بر روی پوست داشته باشد. بنابراین نیازی به نگرانی نیست و می توانید از مواد آرایشی پارابن دار استفاده کنید.

پارابن چیست

انتخاب یک محصول مناسب برای پوست کار آسانی نمی باشد و باید دقت بسیار زیادی برای این کار به خرج بدهد. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده سایر مقالات آرگا را در زمینه دانستنی های علمی، سنگ تبخیری و کاربرد پنبه نسوز مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *