دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

فراموشی ناگهانی چه دلایلی دارد؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۷ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

فراموشی ناگهانی یکی از اختلال های حافظه ای در فرد است که به دلایل مختلفی رخ می دهد این دسته از بیماری ها در اثر سکته مغزی، اختلال های حافظه، ضربه به سر، تیروئید، کمبود ویتامین و … رخ می دهد هر یک از این علل می تواند به نوعی موجب بروز این مشکلات در فرد شود و برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید.

چرا دچار فراموشی ناگهانی می شویم؟ همه ما در زندگی گاهی دچار فراموشی می شویم اما برخی از انسان ها دچار فراموشی های شدیدتری هستند که به مرور زمان به آلزایمر منجر می شود و بخش های مهمی از زنندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد این امر می تواند به یک باره رخ دهد و یا به مرور زمان ایجاد می شود اما به طور کلی می تواند بر روی حافظه فرد تاثیرگذار باشد. بیش از هر چیز باید بدانید که فراموشی امری طبیعی است زیرا ذهن انسان فعالیت های بی اهمیت را پاک می کند همه ما در طی روزمره ممکن است کلید خانه را فراموش کنیم، وسایل را در جای نادرست قرار دهیم و یا … همه این موارد امری طبیعی است و به دلیل مشغله های روزانه زندگی می باشد فراموشی ممکن است با افزایش سن نیز بیشتر شود و برخی از افراد زمانی که پا به سن می گذارند فراموشی شدیدتری دارند اما باید توجه داشته باشید که این فراموشی های کوچک و روزمره اگر کنترل نشوند و یا به مرور زمان بیشتر دیده شوند می تواند در آینده موجب آلزایمر شود در این مقاله به دلایل اصلی فراموشی یک باره اشاره خواهیم کرد.

علت فراموشی ناگهانی چیست؟

به طور کلی فراموشی می تواند نشانه هایی از آلزایمر باشد و یا نشان دهنده زوال عقلی در افراد باشد فراموشی یک باره می تواند دارای نشانه های خاص تری باشد که البته باید به بررسی بیشتر این موضوع پرداخت و در صورتی که فرد به یک باره دچار این مشکل شود باید به یک مشاوره و متخصص نشان داده شود تا مشکلات او بررسی و حل شود. اقداماتی در این زمینه در نظر گرفته شده است که می تواند روند اینگونه از بیماری ها را کنترل کند و مانع پیشرفت آن ها شود برای درمان این دسته ار افراد شیوه های دارودرمانی می تواند بسیار موثر باشد و نقش مهمی در کنترل بیماری این افراد خواهد داشت. روش های درمان فراموشی در این زمینه می تواند موثر باشد به درمان این دسته از افراد کمک بیشتری خواهد کرد.

فراموشی ناگهانی

با بررسی پیشینه این بیماری و علت های بروز آن می تواند در روند درمان این بیماری کمک کرد این افراد بنا به دلایل مختلفی دچار فراموشی می شوند برخی از آن ها داروهای افسردگی مداوم مصرف می کنند که به مرور زمان بر روی ذهن و حافظه آن ها تاثیر می گذارد و می تواند بخش های مهمی از زندگی این افراد را تحت تاثیر قرار دهد. از مهم ترین علت های بروز فراموشی های یک باره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دارو:

مصرف برخی از داروها در مدت زمان طولانی موجب می شود تا افراد دچار فراموشی ناگهانی شوند این داروها اغلب توسط پزشکان برای درمان بیماری های دیگر تجویز می شود اما عوارض اینگونه از داروها موجب می شود تا فرد دچار اختلالات حافظه شود و با مشکل مواجه شود. مصرف داروهایی که برای درمان اضطراب، فشار خون بالا، افسردگی و درد، کلسترول بالا، تشنج، درد و اختلال خواب تجویز می شود می تواند به مرور زمان در حافظه فرد اختلالاتی ایجاد کنند.

علت فراموشی

کمبود ویتامین:

کمبود گروه هایی از ویتامین ها در رژیم غذایی فرد می تواند تاثیرات بدی بر روی حافظه فرد داشته باشد و به مرور زمان می تواند موجب بروز فراموشی در او شود کمبود ویتامین های ب ۱۲ در رژیم غذایی می تواند در بروز این مشکل نقش مهمی داشته باشد این دسته از ویتامین ها کمک کننده بدن هستند و سلول های عصبی فرد را دچار اختلال خواهند کرد مصرف مواد غذایی مانند ماهی، شیر، گوشت، پنیر، تخم مرغ و … می تواند مانع برور اینگونه از اختلال ها شود. اگر آزمایش های پزشکی نشان دهنده این کمبود در بدن شما است بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از داروهای مکمل غذایی نیز استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس

سکته مغزی:

یکی دیگر از علت های بروز فراموشی ناگهانی در فرد سکته مغزی است که موجب گرفتگی رگ های خونی خواهد شد و به خوبی خون رسانی به مغز انجام نمی شود در نهایت فرد در معرض ابتلا به آلزایمر یا فراموشی یکباره قرار می گیرد.

فراموشی یک باره

افسردگی:

در برخی از موارد نیز افسردگی می تواند ایجاد کننده این دسته از مشکلات باشد همانطور که می دانید حافظه و احساسات افراد ارتباط نزدیکی به یکدیگر دارند افسردگی، استرس و اضطراب موجب می شود تا فرد بیشتر در معرض فراموشی قرار بگیرد. این افراد اغلب تمرکز خود را از دست می دهند و نمی توانند کنترل درستی بر روی حافظه خود داشته باشند بنابراین به مرور زمان دچار اختلال حافظه می شوند بنابراین این افراد برای درمان افسردگی بدون دارو خود باید به مشاور مراجعه کنند.

مشکلات تیروئید:

تحقیقات نشان می دهد که مشکلات تیروئیدی در این افراد می تواند موجب فراموشی شود غده تیروئید در ناحیه گردن قرار دارد این غده سوخت و ساز بدن را ترشح می کند و زمانی که تیورئید شما بالا باشد یا پایین باشد دچار مشکل می شوند. اغلب کم کاری های تیروئید می تواند به مرور زمان موجب خستگی، افسردگی و فراموشی در این افراد شود در این زمینه باید تحت نظر پزشک معالج باشید.

نشانه های فراموشی شدید

تومور مغزی:

گاها آسیب های مغزی نیز می تواند در این زمینه ها موثر باشد و یکی از علت های فراموشی ناگهانی تلقی می شود برای پیشگیری از این موضوع باید روند درمان این بیماری ها را طی کنید و تحت نظر پزشک معالج باشید تومور مغزی می تواند تاثیر مستقیمی بر روی حافظه فرد داشته باشد. گاهی روند درمانی شیمی درمانی، جراحی ها و … نیز می توانید آسیب هایی را در این افراد ایجاد کند و موجب می شود تا توانایی های فکر کردن در این افراد از بین برود بنابراین شما در زمان بروز این بیماری ها باید رسیدگی های کافی به خودتان داشته باشید و به خوبی غذا بخورید و استراحت کافی داشته باشید.

درمان فراموشی:

برای درمان این دسته از بیماری ها باید به پزشک معالج مراجعه نمایید گاهی دارو درمانی ها و تقویت حافظه می تواند در این زمینه موثر باشد همچنین شیوه های خانگی و طبیعی برای بهبود حافظه وجود دارد مجله حل کردن و انجام بازی های فکری می تواند روند این بیماری ها را کاهش دهد و مانع از شیوع بیشتر این بیماری شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *