دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی بوگاتی شیرون مجهز به پیشرانه w16 فولکس واگن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

خودروی بوگاتی شیرون به نوعی شاهکار مهندسی خودروسازی تلقی شده که هنوز مشابهی برای آن وجود ندارد و از پیشرانه w16 فولکس واگن آلمان بهره می برد. در این مقاله با بررسی بوگاتی شیرون سوپر اسپرت همراه ما باشید.

بوگاتی شیرون یک خودروی سوپر اسپرت موتور وسط می باشد که گروه فولکس واگن آلمان آن را ساخته است. این خودرو به انگلیسی کایرون و به فرانسوی شیرون تلفظ می شود. قابل ذکر است نخستین نسخه شیرون برای فوتبالیست معروف، کریستین رونالدو ساخته شد. این مقاله به بررسی بوگاتی شیرون می پردازد. 

بررسی بوگاتی شیرون شاهکار مهندسی خودرو سازی دنیا

یکی از محبوب ترین برندهای خودروسازی با بیش از یک قرن سابقه شرکت بوگاتی می باشد که از سال ۱۹۰۹ توسط طراح ایتالیایی بنام اتوره بوگاتی تاسیس شد. بوگاتی همواره در چشم علاقمندان دنیای خودرو همواره محبوب و منحصر به فرد بوده و با اینکه متولد میلان ایتالیاست ولی همه طرح های وی در کارخانه اصلی بوگاتی در مولشایم فرانسه ساخته شده اند. این شیوه همچنان ادامه داشته و ابرخودروی بوگاتی شیرون نیز در این کارخانه روی خط مونتاز قرار گرفت.

خط تولید بوگاتی با نام «آتلیه» را فقط نیروی انسانی پیش می برد و حتی یک ربات هم در آن دیده نمی شود. طبق بررسی ها قرار شده ۵۰۰ دستگاه بوگاتی شیرون به علاقمندان در بازار جهانی ارائه شود و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ دستگاه تحویل داده شده است. می توان بوگاتی شیرون را شاهکار مهندسی خودروسازی تلقی کرد چرا که هنوز مشابه آن تولید نشده است. بررسی و پرداختن به مشخصات و قابلیت های منحصر به فرد این خودرو آنچنان جذاب است که به نظر نمی رسد خستگی در پی داشته باشد.

بوگاتی شیرون خودروی سوپر اسپرت موتور وسط می باشد که به زبان انگلیسی کایرون و به زبانی فرانسوی شیرون تلفظ می شود. این مدل جانشین نسخه پیشین این شرکت یعنی ویرون شده و در سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه ژنو معرفی شد. نام خودرو را به افتخار قهرمان رالی لوییس شیرون انتخاب کردند و اولین نسخه بوگاتی شیرون برای فوتبالیست معروف کریستین رونالدو ساخته شد. مدل پایه شیرون حدود ۳ میلیون دلار قیمت دارد. و از یک موتور ۸ لیتری w16(دو پیشرانه v8 در کنار هم) با توربو ۴گانه بهره می برد و سرعت نهایی آن ۵۰۰ کیلومتر اعلام شده است. در ادامه با بررسی بیشتر بوگاتی شیرون همراه ما باشید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

طراحی ظاهری جنگنده

با توجه به بررسی ها می توان گفت ظاهر جنگنده بوگاتی شیرون برای شکافتن دل جاده، در همه اجرای خودرو قابل مشاهده است. تمام اجزای ظاهری شیرون احتیاج به توصیفی فراتر از یک خودروی عادی با اجزای تعریف شده دارد. بدون شک خودرویی که مدعی پرسرعت ترین های دنیاست باید شکل متفاوت و متمایزتری داشته باشد. جلو پنجره ای های بوگاتی شیرون از جنس خاصی از کروم تشکیل شده است تا بتواند تاب سرعت های بالای خودرو را داشته باشد و ورود و خروج هوای مناسبی را به آن بدهد.

رنگ های تعریف شده برای بوگاتی شیرون تاحدودی سفارشی هستند و خریدار این امکان را دارد رنگ دلخواهش را سفارش دهد. در هر یک از چراغ های جلو خودرو چهار لامپ زنون خاص حضور دارد که قابلیت چرخش به هر جهتی را داشته و از امکاناتی مانند شستشوی اتومات بهره می برند. طراحی قالب بدنه و خطوط بکار رفته روی خودرو را طراحان خاصی انجام داده اند و خطوط جداکننده و برآمدگی و تورفتگی های روی خودرو به نوعی طراحی فانتزی دارند.

چراغ های نواری دی لایت و اتولایت در آینه بغل های شیرون طوری قرار گرفته اند که تا روشن نشدن خودرو اثری از آن ها مشاهده نمی شود. بررسی ها نشان می دهد در روبرو شدن با بوگاتی شیرون هر لحظه یک غافلگیری جدید را شاهد خواهید بود. لوگوی بوگاتی روی خودرو جنس نقره ای داشته و از هنر میناکاری شرق الهام گرفته است. ارگونومی شیرون با دماغه پهنی که دارد بی نظیر بوده  و درب های خودرو هم طراحی کشیده ای دارند و هم در تقارن و انسجام با بدنه خودرو هستند.

دو تهویه هوا دقیقا زیر چراغ های اصلی خودرو تعبیه شده که برای پیشرانه پر قدرت شیرون ضروری بوده و چراغ های عقب اتومبیل خطی نوار شکل هستند که در اولین نگاه زیاد پرنور به نظر نمی رسد ولی با روشن شدن خودرو از چندصد متر فاصله نیز قابل رویت می باشد. چراغ نواری عقب را لامپ های ال ای دی شکل داده اند و طول چراغ ۱۴ میلی متر با پهنای عددی ۶ میلی متر است. در مجموع آنقدر ظاهر بوگاتی شیرون پیچیده و هیجان انگیر است که به ساعت ها بحث در مورد بررسی ارگونومی و هارمونی مثال زدنی آن نیاز دارد.

کابین ساده و بسیار باکیفیت

از آنجا که بوگاتی شیرون خودرویی بسیار گرانقیمت است و افراد بسیار مرفه قادر به خریداری آن هستند احتمالا تصور بر این است که فضای داخلی آن نیز باید بسیار مدرن و پیچیده و پر از المان های مختلف باشد ولی در بررسی ها مشخص شد در طراحی کابین بوگاتی شیرون از زرق و برق بیش از اندازه پرهیز شده و شاهد نمایی ساده اما جذاب با متریال بسیار باکیفیت هستیم.

طراحی درب ها، دستگیره ها، دسته دنده، پنل میانی، فرمان و شیفتر به گونه ای است که به شدت حس حضور در یک خودرو سوپر اسپرت آلمانی را تقویت می کند. این خودرو حدودا ۳ میلیون دلاری که قرار است تنها در ۵۰۰ نسخه ارائه شود را تیم طراحی پورشه می سازند. اما برخلاف دیگر خودروهای آلمانی اسپرت از هر زرق و برق اضافه ای در طراحی داخلی آن اجتناب شده است.

پنل میانی خودرو که از بالا تا قبل از دسته دنده فقط به ۴ مدول جهت تنظیم سیستم تهویه مجهز شده و در ادامه آن کلید فلاشر و دسته دنده خیلی ساده ای حضور دارد که بسیار ساده تر از تصورات از یک سوپر اسپرت چند میلیون دلاری می باشد. مکان قرارگیری کلیدهای کنترل سیستم روشنایی نیز به سبک طراحی خودروهای آلمانی در سمت چپ و کنار فرمان بوده که با یک پیچ کنترلی تغییر وضعیت می یابد.

در مورد زبان طراحی شیرون احتمالا می توان حدس زد که ایده ساخت این طور بوده که وقتی قرار است روی سرعت و قدرت خودرو تمرکز کنید دیگر وقتی برای دقت به آپشن های عجیب و غریب باقی نمی ماند. ولی در بین این همه سادگی زیبایی نیز مشهود است که با اندکی دقت به آن پی خواهید برد. سیستم صوتی بوگاتی شیرون قوی بوده و هنگام رانندگی از شنیدن موسیقی های دلخواهتان بسیار لذت خواهید برد.

با شل کردن کمک فنرها سواری نرم و راحتی را با خودرو بوگاتی شیرون تجربه می کنید و برعکس بوگاتی ویرون که در سرعت های بالا سرو صدا به داخل کابین نفوذ می کرد اما در شیرون استفاده از مواد عایق صدای قوی و در ضمن شیشه های دو جداره موجب شده این خودرو در سرعت های بالا بی سرو صداتر عمل کند. شیشه دو جداره آنچنان موثر است که با باز نمودن پنجره صدای توربوها در حال حرکت خیلی آزار دهنده می شود.

در ادامه بررسی کابین بوگاتی شیرون باید به فرمان ساده اما پرکاربرد خودرو نیز اشاره کرد که جذاب بوده و علاوه بر جهت دادن به حرکت خودرو کارهای دیگری نیز انجام می دهد. به همراه کلیدهای استارت، تنظیم صوتی و نظیمات پنل، کلید لانچ هم در زیر قسمت میانی فرمان تعبیه شده و کلید تغییر حالت رانندگی و پدال های شیفتر دنده هم از نکات جالب خودرو هستند.

بوگاتی شیرون با توجه به قیمتی که دارد قطعا مجهز به سیستم استارت و ورود بدون کلید است ولی حضور یک سوییچ مکانیکی موجب شده تا بعضا تصور شود چرا  یک سوپر اسپرت چند میلیون دلاری باید به شکل کلاسیک و با کلید روشن گردد. اما قابل ذکر است کلید مکانیکی ساده بوگاتی برای روشن کردن خودرو نبوده بلکه به عنوان سوییچ برقی جهت برداشتن محدودیت سرعت از روی سیستم ECU استفاده می شود.

توسط این کلید زیبا که در کنار راننده درون حفره بیضی شکلی حضور دارد و با چرخاندنش در مغری کنار مکان قرارگیری کلید، محدودیت سرعت خودرو حذف می شود. پس از چرخاندن این کلید بوگاتی شیرون می تواند تا ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت سرعت گرفته که قبل از آن روی حداکثر سرعت ۳۸۰ کیلومتر محدود شده بود. احتمالا تفاوت ۴۰ کیلومتر برای اعمال محدودیت خنده دار به نظر برسد ولی قطعا طراحان شیرون نکاتی را برای نصب این خودرو مدنظر داشته اند.

در پایان این بخش قابل ذکر است همانطور که پیشتر اشاره شد در خودرو بوگاتی شیرون برخلاف دیگر خودروهای گران قیمت که پر از کلید و صفحه نمایشگر است در کابین خودرو نمایشگری دیده نمی شود ولی این خودرو از سیستم صوتی، ناوبری و سیستم های کنترلی و به عبارتی پنل پشت آمپر همه کاره برخوردار است. روی غربیلک فرمان D شکل خودرو دو سری کلید کنترلی نصب است که مجموعه سمت راست به تنظیمات سیستم های خودرو مربوط بوده که درون پنل پشت آمپر حضور دارند. توسط آن می توان سیستم صوتی Accuton را مدیریت و به سیستم ناوبری هدایت شد.

پیشرانه w16 فولکس واگن

در بررسی ها مشخص شد خودرو بوگاتی شیرون یک هایپرکار موتور وسط دو سرنشینه است که از پیشرانه بزرگ ۱۶ سیلندر بهره می برد. علت بزرگ بودن این پیشرانه اطمینان از ماندگاری و دوام آن است. مدل های زیادی با هزار اسب بخار تولید شده اند که بعد از چند دوره سرویس کامل کارایی شان را از دست داده اند. قوای محرکه شیرون با وجود لوله های ورودی و اتصالات تسمه هایی از جنس فیبرکربن در مجموع ۶۳۰ کیلوگرم وزن داشته که حدود ۴۴۰ کیلوگرم آن تنها متوجه پیشرانه می باشد.

از سوی دیگر دارای میل لنگ سبک تر و قطعات تیتانیومی بیشتری بوده ولی نسبت به ویرون ۲۵ درصد قدرت بیشتری ارائه می دهد. که این قدرت بیشتر را مدیون توربوشارژرهای بزرگتر، اینترکولرهای بهتر و سیستم تزریق سوخت دوبلکس با ۳۲ انژکتور می باشد. گیربکس دوکلاچه و هفت سرعته شیرون ساخت برند ریکاردو بوده که از روغن کاملا اختصاصی بهره می گیرد.

مهندسین شرکت ریکاردو علاوه بر روغن و تقویت خاص سردنده ها، قدرتمندترین کلاچ موجود را برای هایپرکار شیرون در نظر گرفته اند و به نوعی این خودرو به قدرتمندترین کلاچ تاریخ خودروسازی تا به امروز مجهز شده است. در حالی که پیشرانه بوگاتی ویرون قدرتی برابر با ۱۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰۰ نیوتن متر ارائه می کرد این اعداد در شیرون به ۱۵۰۰ اسب بخار نیرو و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. نکته جالب این که ویرون با حداکثر سرعتش می تواند باک ۱۰۰ لیتری را در عرض ۱۲ دقیقه کاملا خالی کند در حالی که برای بوگاتی شیرون این زمان به ۹ دقیقه کاهش یافته است.

شتاب صفر تا صد این خودرو کمتر از ۲.۵ ثانیه، شتاب صفر تا دویست کمتر از ۶.۵ ثانیه و صفر تا سیصد کمتر از ۱۳ ثانیه گزارش شده است. شتاب صفر تا سیصد شیرون حدود ۲.۹ ثانیه سریعتر از مک لارن p1 و یک ثانیه سریعتر از ویرون سوپر اسپرت می باشد.از دلایل قدرت بسیار بالای موتور شیرون مجهز شدن آن به ۴ توربو شارژر است که با همکاری هم حداکثر گشتاور موتور را از دو هزار دور در دقیقه تا شش هزار دور در دقیقه در اختیار رانده می گذارد.

بررسی رانندگی

بررسیها نشان می دهد اولین موردی که در رانندگی با بوگاتی شیرون توجه را به خود جلب می کند فرمان تیز خودرو است و با اطمینان می توان گفت که شیرون به یکی از بهترین سیستم های فرمان الکتریکی حاضر دنیا مجهز است. در شمن دو جفت تایر cup 2 اختصاصی طراحی شده برای این خودرو در یک جاده پر از دست انداز نسبت به ویرون مانند تفاوت شب و روز می باشد.

سرپیچ ها تایرهای جلو چسبندگی فوق العاده ای به جاده داشته و درست همین جاست که سیستم دو دیفرانسیل خودرو وارد کار شده و تجربه ای شبیه تیر از روی کمان ایجاد می شود. این خودرو در پیست های اتومبیل رانی حریف سر سخت اتومبیل های فرمولی هم تراز خود بوده و آنهایی که با تجربه رانندگی بوگاتی شیرون را داشته اند از لذت فوق العاده خود می گویند.

در تست صورت گرفته با خودروی جذاب بوگاتی شیرون ۲۵ ساعت رانندگی مداوم با خودرو گزارش شده که در طول این ساعات با همان کیفیت اول نقطه شروع خط را به پایان رسانده است و خودرو توانسته باسرعت ۴۵۰ کیلومتر در ساعت رکورد رقبای خودش را بزند. جالبتر این که با صندلی های بسیار مناسبی که دارد سرنشینان در فرمان گیری های تند کمترین تکان و جابجایی را احساس نمی کنند.

برای آشنایی با دیگر خودروها نظیر پورشه کاین و فراری f8 جهت بررسی امکانات و مشخصات فنی این خودروها کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *