دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چطور رفع مشکل بوت نشدن ویندوز ۱۰ را حل کنیم؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۲ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از مشکلات آزاردهنده ای که ممکن است کاربران ویندوز ۱۰ با آن روبرو شوند، بوت نشدن ویندوز است. در این مطلب قصد داریم شما را با ۱۱ روش رفع مشکل ویندوز ۱۰ آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

ویندوز ۱۰ یکی از پرطرفدارترین سیستم عامل های حال حاضر است. در مواردی بوت نشدن این سیستم عامل موجب نگرانی کاربران شده و به دنبال راهکاری برای حل این مشکل هستند. در این مطلب با ۱۱ روش رفع مشکل بوت نشدن ویندوز ۱۰ آشنا می شوید.

۱۱ روش رفع مشکل بوت نشدن ویندوز ۱۰

 

کمتر مشکل رایانه ای به اندازه بوت نشدن(لود نشدن) سیستم عامل ویندوز برای کاربران ناراحت کننده است. وقتی که حتی سیستم نمی تواند تنظیمات اولیه مربوط به آغاز کار سیستم عامل را طی کند. احتمالا این گفته بیراه نباشد که بدون سیستم عامل دیگر رایانه ارزشی نخواهد داشت. سیستم عامل است که به تفسیر و ترجمه دستورات سخت افزاری می پردازد.

ویندوز ۱۰ معروفترین سیستم عامل رایانه های شخصی است و برای راه اندازی سیستم یا به اصطلاح بوت شدن آن مراحلی طی می شود که هر نوع وقفه در این روند موجب از کار افتادن کل سیستم خواهد شد.پیدا کردن دلیل مشکل کار ساده ای نیست ولی اگر ویندوز ۱۰ رایانه شما بوت نشد نگران نباشید چرا که روش هایی برای رفع این مشکل وجود دارد. تا دوباره بتوانید به شیوه قبل برنامه های معمول خود را روی آن نصب و به امور روزانه خود بپردازید.

دلیل بوت نشدن ویندوز ۱۰

فرایند بوت شدن ویندوز ۱۰ ساده بوده به این نحو که با روشن شدن رایانه بایوس یا UEFI Firmware شروع به لود شدن نموده که این مجموعه ای از عملکردهای سخت افزاری است که بیشتر به اسم power on self test یا “POST” شناخته می شود. بعد بایوس به اسکن رکوردهای “Hard disk master boot” پرداخته و فایل های ضروری را در مموری(حافظه) اصلی به اسم WINLOAD.EXE بررسی نموده و در ادامه ویندوز ۱۰ باید موس، کیبورد و بالاآوردن ویندوز را عهده دار شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

با این وجود اگر شما صفحه خاکستری رنگی را مشاهده نمودید که در بالای آن عبارت “windows boot manager”  و در انتهای آن “status:0x0000605” و “Info:A component of the operating system has exprid” نوشته شده به این مفهوم است که مشکلی در WINLOAD.EXE رخ داده است. نگران نباشید احتمالا کمی طول می کشد ولی می توان این مشکل را برطرف نمود. در ادامه با روش های رفع مشکل بوت نشدن ویندوز ۱۰ آشنا می شوید.

۱. توسط Startup Repair

نخستین کاری که پیشنهاد ما است سه بار خاموش و روشن کردن سیستم می باشد تا به حالت ریکاوری مود دسترسی یابید. دقت کنید که این سه مرتبه را از موقعیکه لوگو ویندوز را می بینید انجام بدهید که پس از بار سوم حالت dignostics mode ویندوز به طور خودکار فعال شود. بعد مراحل زیر را انجام دهید.

۱. ابتدا روی advanced option کلیک کرده سپس روی گزینه Troubleshoot کلیک کنید.

۲. سپس در صفحه باز شده روی گزینه advanced option کلیک و در نهایت در مرحله آخر روی Startup Repair کلیک نموده ا تعمیر خودکار ویندوز شروع شود.

۲. استفاده از قابلیت safe mode

یکی از روش های متداول برای رفع مشکل بوت نشدن ویندوز ۱۰ استفاده از قابلیت safe mode می باشد. این یک روش جایگزین برای بو شدن سیستم عامل می باشد که رایانه را با حداقل نرم افزار لازم راه اندازی می کند. این پروسه بوت اصلاح شده می تواند درایورها و نواقص نرم افزاری را کنار نهد. مسئله این جاست که برخی مواقع آغاز به کار رایانه در وضعیت سیف مود می تواند مشکلات مربوط به بوت شدن را رفع کند. دو شیوه برای ورود به حالت safe mode وجود دارد.

الف- از طریق ویندوز ریکاوری

غالبا قفل کردن و بوت نشدن رایانه در صفحه اول شروع به کار ویندوز اتفاق می افتد. می توان با تغییر مسیر بوت در این قسمت سیستم را به وضعیت safe mode برد. در این حالت سیستم اول وارد ویندوز ریکاوری(windows recovery) می شود. در این پنجره گزینه Troubleshoot را انتخاب نمایید. بعد advanced option و سپس startup settings را انتخاب کنید.

در قسمت startup settings می توان رایانه را به  safe mode چه با و چه بدون اینترنت ری بوت نمود.

ب- از طریق درایو ریکاوری ویندوز ۱۰

اگر نتوانستید به safe mode وارد شوید باید یک فلش درایو windows 10 recovery ایجاد کنید. این درایو بازیابی شامل محیط بازیابی ویندوز ۱۰ بوده که توسط فشردن کلید f8 در هنگام بوت قابل دسترسی می باشد. متاسفانه مایکروسافت قصد کنار گذاشن این قابلیت را دارد.

ایجاد و ساخت یک درایو بازیابی به یک رایانه ، ویندوز ۱۰ دیگر و یک فلش درایو با حداقل فضای ذخیره سازی ۵۱۲ مگابایت نیاز دارد. چنانچه قصد ایاد یک سیستم پشتیبان گیری هم داشته باشید از یک فلش درایو ۱۶ گیگابایتی بهره بگیرد. در ادامه به کنترل پنل و سپس قسمت create a recovery drive بروید. بعد دستورات ارائه شده را انجام دهید.

پس از ایجاد درایو بازیابی می توان رایانه را توسط آن بوت کنید. توجه کنید که برای این کار باید تنظیمات بایوس رایانه خود را تغییر دهید تا سیستم از روی درایو usb بوت گردد. پس از انجام این کار درایو USB قابل بوتی که ایجاد کرده بودید را به رایانه متصل نمایید و رایانه را با کلید ریست تعبیه شده روی کیس ریست کنید.

۳. بررسی باتری

چنانچه از لپ تاپ بهره می گیرید مشکلات باتری هم بوت شدن سیستم را دچار اختلال می کند. از این رو از یک کابل شارژ جایگزین استفاده کنید تا ببینید مکشل حل می شود. دوم این که باتری دسگاه را جدا نمایید و از سیستم مستقیما با اتصال به پریز برق بهره بگیرید. چنانچه پس از جدا کردن باتری باز هم مشکل حل نشد احتمالا یکی از قطعات سخت افزاری مرتبط به منبع تغذیه دستگاه دچار ایراد شده است.

۴.غیرفعال کردن Fast boot

یک گزینه در بایوس رایانه به اسم fast boot وجود دارد که به ویندوز ۸ و نسخه های بعد از آن اجازه می دهد تا با بارگیری قبل از موعد درایوها سرعت بوت شدن سیستم را بالا ببرد. برخی مواقع بروزرسانی ویندوز موجب عدم سازگاری fast boot با سیستم می گردد. اما می توان با غیر فعال کردن fast boot در تنظیمات بایوس این مشکل را بررسی کرد.

با توجه به این که صفحه تنظیمات Bios/UEFI رایانه های مختلف باهم فرق دارد دستور مشخصی را نمی توان برای غیرفعال کردن fast boot بیان کرد. در اغلب رایانه های شخصی با فشار کلید DELETE در آغاز روشن شدن دستگاه به صفحه تنظیمات هدایت می شوید. در برخی لپ تاپ ها نیز کلیدهای F2, ESCAPE این عمل را انجام می دهد.

پس از ورود به صفحه تنظیمات Bios/UEFI به طور معمول گزینه fast boot را در بخش Advanced می توان پیدا کرد. اگر گزینه fast boot را نتوانستید پیدا کنید رایانه شما پیش از سال ۲۰۱۳ تولید شده که این قابلیت هنوز ارائه نشده بوده است.

۵. جدا کردن همه دستگاه های USB

گاهی اوقات یک مشکل اساسی هنگام بروز رسانی های ویندوز ۱۰ بوت نشدن رایانه بخاطر تداخل با یک دستگاه USB می باشد. برای رفع این مشکل احتمالی، همه دستگاه های USB متصل به رایانه را جدا نموده و سیستم را ری استارت کنید.

۶. اسکن سیستم برای شناسایی بدافزار

وجود بدافزار هم می تواند موجب بوت نشدن رایانه باشد. جهت شناسایی بدافزارهای احتمالی روی رایانه از یک برنامه ضد بدافزار که از روی USB , DVD بوت می شود بهره بگیرید. برخی شرکت ها مانند AVG, Bit Defender به صورت رایگان یک سی دی نجات ارائه می دهند.

۷. بوت شدن به رابط خط فرمان

هنگامی که سیسم نمی تواند به درستی راه اندازی شود تقریبا کار خاصی نمی توان با آن انجام داد ولی در صورت خوش شانس بودن این احتمال هست که بتوان مستقیما به رابط خط فرمان بوت شد و برخی کارها را انجام داد. توسط این رابط  بیشتر اقدامات عیب یابی انجام شده و حتی شاید بتوان مشکل را حل کرد. به این ترتیب باید ویندوز ۱۰ را روی یک دیسک یا فلش درایو قابل بوت در اختیار داشت تا بتوان به رابط خط فرمان دسترسی پیدا کرد.

باید برای بوت شدن به خط فرمان تنظیمات بایوس سیستم را تغییر داد تا رایانه از روی درایو usb یا DVD بوت گردد. پس از انجام این تنظیمات دیسک دارای ویندوز ۱۰ را در سیستم قرار داده و رایانه را ری استارت نمایید. پس از راه اندازی کامپیوتر توسط دیسک گزینه Repair your computer را انتخاب نمایید. بعد به مسیر Troubleshoot> advanced options> command prompt بروید تا وارد محیط خط فرمان شوید.

۸. تغییر دادن بوت لودر ویندوز

چنانچه هنگام نصب یک نسخه جدید ویندوز ۱۰ با این مشکل روبرو شدید احتمالا با نسخه جدید برنامه بوت لودر مواجه هستید. در این شرایط برخی مواقع بین این بوت لودر و سیستم عامل دیگری که در درایوی دیگر نصب شده تداخل به وجود می آید. یک روش برای حل این مشکل وجود دارد. به این ترتیب به رابط خط فرمان بوت شوید و فرمان  bcdedit/set{default}bootmenupolicy legacy را وارد کنید. سپس سیستم را ری استارت کرده تا بوت لودر ویندوز ۱۰ قدیمی جایگزین نسخه جدید گردد.

 ۹. تست یک نرم افزار ثالث

هنگامی که سیستم بوت نمی شود پیدا کردن دلیل آن کمی زمان بر است ولی استفاده از یک نرم افزار ثالث به اسم Boot Repair Disk می تواند برای رفع مشکل کمک کننده باشد. Boot Repair Disk یک دیسک نجات منبع باز می باشد که می توان توسط آن مشکلات مربوط به بوت نشدن رایانه را حل کرد. شیوه کار بسیار ساده بوده و فقط کافی است مشخص شود که از کدام نسخه ۳۲ یا ۶ بیتی ویندوز استفاده می شود.

بقیه مراحل عیب یابی و تعمیر به صورت خودکار انجام می شود. البته گزینه هایی هم هست که به کاربر اجازه می دهد روی فرایند کار کنترل بیشتری داشته باشد. قابل ذکر است تضمنی برای حل شدن مشکل رایانه با این ابزار وجود ندارد، ولی در مواقعی به شناسایی مشکلات پنهان بسیار کمک کننده است.

۱۰ . نامگذاری دوباره درایوها

اگر سیستمی بیشتر از یک درایو نصب شده داشته باشد احتمال مشکل بوت نشدن ویندوز وجود دارد. چراکه در مواقعی به صورت ناخواسته اسم درایو مخصوص سیستم عامل تغییر می کند ولی با مراجعه به خط فرمان می توان این مشکل را رفع کرد. پس از رفتن به محیط command prompt دستور diskpart را وارد کرده تا به ابزار پارتیشن بندی محیط وارد شوید.

پس از انجام این کار دستور list volume را وارد کرده تا جزئیاتی درباره همه درایوهای موجود در سیستم کسب کنید. از این به بعد می توان با دو دستور select , assign letter برای انتخاب و تخصیص اسم برای یک درایو استفاده کرد. به طور مثال اگر بخواهید اسم E را برای درایو Auto CD  در تصویر بالا را انتخاب کنید اول باید دستور SELELCT VOLUME 0 و بعد assign letter=E را در محیط اcommand prompt جرا کرد.

۱۱. برگشت به تنظیمات کارخانه

تا این جا روش های پر ریسکی برای رفع مشکل بوت نشدن ویندوز ۱۰ ارائه شد که هر یک مزایا و معایب مخصوص خود را دارد. ولی اگر گزینه های مختلف را تست کردید اما به نتیجه نرسیدید گزینه برگشت به تنظیمات کارخانه را تست کنید.

با انتخاب این آیکون هر چند ممکن است برخی اپلیکیشن ها و داده های دیگر از دست برود ولی می توان بقیه فایل ها را حفظ کرد. یک Windows 10 factory reset  رایانه را به وضعیت عملیاتی پشی فرض بازیابی می نماید. از این رو اگر به هر دلیلی موفق به بوت شدن سیستم نشدید می توانید سیستم عامل رایانه را ریست یا به حالت کارخانه برگردانید.

جهت انجام این کار باید سیستم عامل را بوت و از صفحه آبی رنگ باز شده روی گزینه Troubleshoot کلیک سپس گزینه Reset this PCرا انتخاب و اگر مایلید فایل های شما پاک نشود روی کلیک نمایید. در این پروسه فایل ها آسیبی نمی بینند و در درایو ذخیره می شوند و بطور مجدد از ویندوزی که نصب بود از حالت کارخانه بهره بگیرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *