دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

فایده ها و خواص گیاه گلرنگ و عوارض مصرف بیش از حد آن

  • سحر هودانلویی
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

بسیاری از گیاهان در طبیعت دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری می باشند که از این رو در ادامه این مطلب به معرفی خواص گیاه گلرنگ و عواقبی که ممکن است برای برخی از افراد در پی داشته باشد، پرداختیم.

گلرنگ از دیگر گیاهان دارویی دو ساله با ارتفاع ۶۰ سانتیمتر معرفی می شود که برگ های آن بیضی شکل و دارای نوک تیز و دندان می‌باشد. این دندان ها با خارهای ظریف و نوک تیز به پایان می رسد که برای آشنایی با این نوع از خواص گیاه گلرنگ می توانید در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

معرفی گیاه گلرنگ

آشنایی با گیاه گلرنگ

به طور کلی گل های این گیاه لوله ای شکل و به رنگ زرد مایل به قرمز می باشند که با مرور زمان به رنگ نارنجی تغییر پیدا می‌کند. میوه گیاه نیز فندقه و سفید را با تارهای نازک در قسمت انتهایی می باشد که در کتاب گیاهان دارویی مرحوم دکتر زرگری در برخی از کتب فارسی به این گیاه کافشه و یا کاجیر نیز می‌گوید. قسمت مورد استفاده گیاه کردن گل های لاله خشک شده می باشند که به رنگ زرد مایل به نارنجی و قرمز می باشد و در بازار نیز به فروش می‌رسد. در برخی از مواقع روغن دانه های آن مصرف طبی بسیار گسترده خواهد داشت.

  • تاریخچه دارویی

این گیاه از قدیمی ترین گیاهانی است که انسان نسبت به آن آشنایی داشته و تجزیه شیمیایی رنگ های به دست آمده از یافته های مصریان باستان نیز آن را تایید می نماید. همچنین حلقه‌های گل ساخته شده از گلرنگ به اهرام مصر مرتبط می باشد.

  • نحوه دارو شناختی

طی پژوهش های انجام شده این چنین مشخص شد که رژیم دارای اسیدهای چرب غیر اشباع می تواند کلسترول خون را تا حد قابل توجهی کاهش کرد. این مسائل در پیشگیری از سخت شدن رگ ها و پیشگیری از امراض قلبی موثر قائل گردیده است.

همچنین در این رابطه آزمایش های متعددی با توجه به رژیم دارای روغن گلرنگ در طی هشت هفته انجام گرفت که نتیجه آن نشان دهنده کلسترول،  لیپوپروتئین و کاهش ۲۵ درصدی تمام مقادیر گفته شده بود. همچنین در طی انجام مطالعات حیوانی این نظریه انجام گرفت که احتمالا برخی از اسیدهای چرب اشباع نشده در این روغن گیاهی برای سیستم عصبی مرکزی ضروری شناخته شده که به همین شکل عمل می نماید.

عکس تمام مواد موارد گفته شده نیز دارای حقیقت است، بدین صورت که کاهش اسیدهای چرب اشباع نشده اختلالات قلبی عروقی را در ادامه به وجود خواهد آورد. از دیگر خواص این گیاه می‌توان به تأثیرات مسهل و ضد تب آن معرفی داشت.

نحوه مصرف گیاه گلرنگ

  •  آرون گروپس
  • چگونگی مصرف

به طور کلی این گیاه دارویی را می‌توانید با توجه با راه های گفته شده در ادامه مطلب میل نمایید.

دمنوش:

باید دمنوش ۲۰ گرم از این گل را در یک لیتر آب برای درمان استفاده نمایید.

خیسانده:

۵۰۰ گرم گل خشک شده را در یک لیوان آب خیس نمایید و سپس این خیسانده را برای درمان یرقان و شستشوی چشم استفاده نمایید.

شیرابه:

در ادامه باید ۲۰ گرم از تخمک گلرنک را کوبیده و شیره آن را بگیرید، سپس با شکر سرخ یا عسل میل نمایید که این درمان مسهل خوبی به شمار می‌آید. شیره تخم گلرنگ را با آبی که در آن انجیر خیس می باشد را با شکر و یا عسل میل نمایید.

این محلول از نیروی جنسی خکبی برخوردار است.

آشنایی با گیاه گلرنگ

معرفی خواص گیاه گلرنگ

همانطور که تاکنون مطالعه کردید تاثیرات مثبت و درمانی این نوع گیاه بسیار است. استفاده از گیاه گلرنگ قدمتی هزاران ساله دارا است. هنگامی که پزشکان مصری از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی فرعون استفاده می کردند.

کشورهای بسیاری در حال حاضر این گیاه را در مقیاس انبوه کشت می‌کنند که از اساسی ترین آن ها می‌توان به آمریکا، ترکیه و اسپانیا اشاره داشت. قابل به ذکر است که از مواد این گیاه در ساخت چیزی بیش از ۱۳۰۰ گونه دارویی استفاده می نمایند، که همین موضوع سبب شده تا گیاه گلرنگ از اهمیت بسیاری برخوردار گردد.

  • پیشگیری از ابتلا به امراض قلبی

قلب را می توان از اندام های بسیار حائز اهمیت در بدن معرفی کرد. بیماری‌های قلبی از اساسی ترین عامل مرگ و میر به حساب می‌آیند که از این رو ارتقای سلامتی عملکرد قلب از اهمیت به خصوصی برخوردار می باشد. طی تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان ژاپنی در سال‌های اخیر این چنین مشخص شد که روغنی این گیاه از اساسی‌ترین منابع اسیدهای چرب امگا ۶ که از دیگر اسیدهای چرب مفید است به شمار می‌آید.

این اسید می‌تواند به حفظ تعادل سالم کلسترول در بدن کمک به سزایی نماید که در نهایت سبب کاهش احتمال ابتلا به آترواسکلروز و دیگر شرایط و  بیماری ها به مانند حمله قلبی و سکته مغزی گردد.

پیشگیری از دیابت با مصرف گیاه گلرنگ

  • پیشگیری از دیابت

از دیگر بیماری های مزمن که می‌توان با استفاده از این روغن به پیشگیری از آن بپردازید بیماری دیابت است. متاسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از افراد به این بیماری مبتلا هستند و آمار آن روز به روز در حال افزایش است. همان طور که می دانید دیابت هنگام انجام می‌شود که بدن نسبت به انسولین مقاوم گردد.

این موضوع می‌تواند به طور کلی قند خون را به مراتب افزایش دهد. محتوای بالای اسید چرب امگا ۶ می‌تواند در روغن گلرنگ از مهم‌ترین عواملی به شمار آید که سبب می گردد برای افراد دیابتی موثر و مفید واقع گردد، چرا که این اسید از افزایش قند خون پیشگیری می نماید.

  • تناسب اندام

به طور کلی بسیاری از افراد دوست دارند که از شر اضافه وزن و چربی خود خلاص شوند که از این رو پیشنهاد می کنیم به استفاده از خواص گیاه گلرنگ بپردازد. این خبر ناشی از اسیدهای چرب امگا ۶ می باشد و در این رابطه دانشمندان بر این باورند که مصرف این نوع گیاه می‌تواند سبب گردد تا در ازای ذخیره‌سازی چربی ها، آن را بسوزاند.

از آنجا که این روغن برای طبخ غذا نیز استفاده می شود می تواند آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید و تنها با آزاد کردن این روغن در برنامه غذایی خود به تناسب اندام و کاهش وزن بپردازید. در سال‌های اخیر از این خاصیت امگا ۶ در مکمل های کاهش وزن، استفاده مکرر شده است.

زیبایی پوست با مصرف گیاه گلرنگ

  • زیبایی پوست

همانطور که تا به حال مطالعه کرده اید استفاده از این روغن برای زیبایی پوست صورت چند هزار ساله برخوردارند. در سال‌های اخیر این چنین مشخص شد که این گیاه سرشار از اسید لینولئیک می باشد. این اخبار برای افرادی که از بیماری های پوستی و آکنه رنج می برند، بسیار موثر است چرا که می تواند به ترمیم سلول های پوستی و در نهایت با تقویت آن ها به کاهش زخم و از بین بردن لکه های پوستی منجر گردد.

  • کاهش علائم پریودی

بسیاری از خانم‌ها در دوره پریودی درد وحشتناک و ناخوشایندی را تجربه می نمایند که از این رو با استفاده از خواص گیاه گلرنگ بسیار موثر شناخته می‌شود چراکه این گیاه با تنظیم نوسانات هورمونی از تشدید علائم این بیماری جلوگیری می کند. طبق آمارهای نشان داده شده در آمریکا از هر ده خانم ۵ نفر از این سندروم رنج می برند که برای درمان این مشکل به آنان استفاده از روغن گیاه گلرنگ توصیه شده است.

  • سایر خواص

  1.  مسکن
  2. مسهل
  3. معرق
  4. ضد التهاب
  5.  ضد سرطان
  6. بهبود کیفیت جریان خون
  7. بهبود عفونت های زنانه
  8. بهبود زردی
  9. بهبود ناباروری و افزایش دهنده اسپرم در مردان
  10. کاهش دردهای پریودی
  11. ضد نفخ
  12. حساسیت و آلرژی
  13. توقف لخته شدن خون و احتمال خونریزی شدید

عواقب مصرف گیاه گلرنگ

عواقبی که در پی دارد

این نوع گیاه نیز دارای برخی هشدارات دارویی برای افراد می باشد که در ادامه به معرفی آن پرداخته ایم.

  1. مصرف این گیاه برای برخی از افراد مضر بوده و پیشنهاد نمی گردد. یکی از اساسی‌ترین این موارد مصرف دانه و یا گل آن در طی دوران بارداری و شیردهی خانم ها می باشد در دوران بارداری به علت خاصیت قاعده آوری استفاده از دانه و یا گلان خطرناک بوده و امکان سقط جنین را در پی دارد،  البته درادامه مصرف روغن آن نیز منع نشده است.
  2. استفاده از عصاره دانه و روغن حاصل از دانه گلرنگ به همراه شیر و یا پس از آن سبب بستن آن می گردد که از این رو بایستی از مصرف آن اجتناب پذیرید.
  3. در صورت ابتلا به حساسیت با گیاهان خانواده آستراسه به مانند آفتابگردان  گل‌داوودی و همیشه بهار باید از مصرف گیاه گلرنگ پیشگیری نمایید.
  4. گلرنگ دارای ویژگی رقیق کنندگی خون می باشد که از لخته شدن و توقف خونریزی نیز برخوردار است  از این افراد مبتلا به زخم معده و یا هموروئید نباید از آن استفاده نمایند. توجه داشته باشید که این خاصیت گلرنگ به خونریزی بیشتر در هنگام عمل جراحی نیز منجر می گردد. این گیاه به علت خاصیت های ذکر شده با داروهای رقیق کننده و ضد انعقاد خون به مانند آسپرین و وارفارین در تداخل می باشد و نباید با یک دیگر مصرف گردد.

در صورتی که به مطالعه این چنین مطالب علاقمند هستید می‌توانید با کلیک بر روی دیگر مطالب مرتبط همانند نگاهی به خواص گیاه ناخنک و خواص گیاه رازک  باری دیگر با ما همراه شده و تیم مجله نویسی آرگا را حمایت نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *