دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

مخدر پان پراگ و اثرات زیانبار آن را بشناسید

  • زهره گنج بخش
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

آیا تاکنون چیزی در مورد مخدر پان پراگ شنیده اید؟ این ماده مخدر که امروزه به عنوان یک خوشبو کننده دهان در بازار عرضه می شود و متاسفانه بسیاری از افراد را در دام خود گرفتار کرده است.

پان پراگ مخدری که به عنوان چهارمین ماده پر مصرف جهان شناخته شده است. در پاکستان از پر مصرف ترین ماده اعتیاد آور در بین جوانان پان پراگ است. مخدر پان پراگ در کشور هند به عنوان تمیز کننده دهان رایج شده است. به طوری که حتی در مهمانی ها آن را پذیرایی می کنند. پان پراگ امروزه در قالب های زیبا به شکل آدامس وارد کشور ایران می شده است. متاسفانه قالب خوراکی این ماده باعث شده که کودکان و خرد سالان را مورد هدف قرار دهد.

مخدر زیان بار و خطرناک پان پراگ

آشنایی با مخدر پان پراگ

این مخدر صنعتی در قالب های گول زننده و بسته بندی های جذابی تولید می شوند. در بسته های جذاب و  کوچکی مثل آدامس،  پودر خوشبو کننده دهان، پاستیل و حتی بسته های سماق و نمک رستوران ها این مخدر عرضه می شود. قیمت ارزان این ماده اعتیاد آور سبب شده تا به راحتی بتوان این ماده را تهیه و استفاده کرد.

نام های دیگر این مخدر

این ماده اعتیاد آور با نام های دیگری مثل پان عربی، راجا عربی، ناس افغانی، کوپر هندوستان، تایتانیک، جی ال، راجا، مست کننده، ناس بهداشتی، ناس خارجی، بی تی، پان چاپی، پان اسفناج، ناس کابلی، سیگار چرس، پان پتی، نسوار و دپی نیز عرضه می شوند.

مخدر خطرناک پان پراگ

مواد تشکیل دهنده این مخدر

برای درست کردن این ماده دانه های درشت و قرمز درخت بتل را تهیه می کنند. آن ها را داخل برگ همین درخت می پیچند. سپس به همراه ادویه جات معطر، آهک، خاکستر، تناباکو، ساخارین و افزودنی های غیر مجاز و با اسانس های متنوع در بازار عرضه می کنند.

  •  آرون گروپس

در پان پراگ ترکیباتی نظیر منیزیم. سرب و آرسنیک یافت می شود. تحقیقات نشان داده شده که در بعضی از موارد ترکیبات روانگردانی مانند اکستازی در این ماده نیز دیده شده است. هم چنین برای بالا بردن قدرت یادگیری، سرخوشی و شادی کاذب و ایجاد حالت نشئه کنندگی از ترکیبات توهم زا و اعتیاد آوری مثل حشیش و تریاک، به مواد تشکیل دهنده پان پراگ اضافه می کنند.

مخدر پان پراگ خطرناک

اثرات مصرف پان پراگ

  • افراد این ماده اعتیاد آور را به دلیل احساس سرخوشی کوتاه مدت و هم چنین حس گرمی و شادی که ایجاد می کند ، مورد مصرف خود قرار می دهند. هم چنین به عنوان خوشبو کننده دهان این ماده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • اما پان پراگ آثار مخرب و زیان باری در از بین بردن سلامت دندان ها و لثه ها دارد. با مصرف این ماده نیکوتین موجود در آن به وسیله بزاق دهان جذب می شود. همین امر باعث زرد شدن دندان ها  و بیمار ی های دهان شده است. این ماده سلول های دفاعی بدن را ضعیف کرده و باعث ایجاد بیماری های لثه ای می شود.
  • این ماده اعتیاد آور یزاق دهان را افزایش می دهد. این امر باعث می شود که افراد مصرف کننده پان پراگ آب دهان خود را در هر مکانی بیرون ریخته و باعث بروز عفونت ها و بیماری هایی مثل هپاتیت و سل شود.
  • از عوارض و اثرات زیان بار دیگر این مخدر می توان به سرطان های حنجره، لثه و دندان ها اشاره کرد. از همین رو طبق تحقیقات به عمل آماده هندوستان به عنوان مقام دوم در سرطان دهان شناخته شده داست.

مخدر پان پراگ و اثرات آن بر سلامت

  • استفاده از این مخدر باعث بروز مشکلاتی در قلب و عروق و هم چنین دستگاه تنفس می شود.
  • بیماری های کلیوی و سرطان روده ی بزرگ از دیگر اثرات زیان بار مصرف این ماده است که ساخارین موجود در پان پراگ علت بروز این بیماری ها می شود.
  • نیکوتین موجود در این مواد اعتیاد آور، باعث می شود روی مغز تاثیر گذاشته و عملکرد آن را مختل کند.
  • استفاده از این ماده در بزرگسالان باعث عقیم شدن مردان می شود. مصرف آن در کودکان مدرسه، باعث ایجاد نئشگی و سرگیجه می شود. این امر در افت تحصیلی این کودکان به شدت تاثیر گذار است.
  • از دست دادن تعادل در حرکت و حتی رفتار مصرف کنندگان از دیگر عوارض آن می باشد.

خطرناک بودن پان پراک بیشتر به دلیل این است که کودکان بدون اینکه از عواقب آن اطلاعی داشته باشند آن را در قالب پاستیل ها، آدامس ها و خوشبو کننده های دهان استفاده می کنند. والدین نیز تصور می کنند که این مواد خوراکی هستند و به همین خاطر مانع خوردن آن ها نمی شوند.

پان پراگ و اثرات زیان بار آن

متاسفانه پان پراگ که بیش از دو سال است به کشور ما راه پیدا کرده است همچون ماده مخدر دی ام تی و ماده مخدر ریستال در حال نابود کردن جوانان به ویژه دانشجویان می باشد و رفته رفته روند گسترشی داشته است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *