دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه پرینت گرفتن در اکسل با آموزش گام به گام

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۰ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از نرم افزارهای پرکاربرد مجموعه آفیس، نرم افزار اکسل می باشد. در این برنامه برای پرینت گرفتن مطالب نیاز است تا تنظیمات ابتدایی آن را بدانید وگرنه با چاپ برگه هایی روبرو می شوید که مطالب گسسته ای دارد. در این مطلب با نحوه پرینت گرفتن و تنظیمات اولیه آن در خدمت شما عزیزان هستیم.

اگر به تازگی کار با نرم افزار اکسل را شروع کرده اید و نحوه پرینت گرفتن صفحات در اکسل را نمی دانید با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا تنظیمات اولیه این کار را فرابگیرید.

آشنایی با نحوه پرینت گرفتن در اکسل و تنظیمات اولیه آن

در مجموعه آفیس یکی از نرم افزارهای پرکاربرد نرم افزار اکسل می باشد. از آنجا که محیط اکسل یک محیط صفحه گسترده بوده و تعداد سلول های زیادی دارد در ضمن جداول و نمودارهای زیادی در آن استفاده می شود تنظیمات چاپ و پرینت گرفتن اهمیت بالایی دارد. صفحه بندی و چاپ برگه ها در اکسل کمک می کند تحلیل های آماری و مطالب این چنینی به شکل مطلوب روی برگه ها چاپ شود. به این ترتیب در ادامه این مطلب با نحوه پرینت گرفتن در اکسل آشنا می شوید تا بدانید چگونه یک صفحه را در اکسل چاپ کنید و برخی تنظیمات اولیه و مهم آن را فرابگیرید.

پرینت گرفتن در اکسل

برای پرینت گرفتن در اکسل به ویژه وقتی نخستین بار می خواهید یک فایل اکسل را چاپ کنید لازم است تنظیمات پرینت در اکسل را چک نمایید. به این ترتیب مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. برای چاپ یک برگه در اکسل ابتدا در برگه از منوی file روی گزینه print کلیک کنید یا کلیدهای ctrl+p را همزمان بگیرید. با این کار پیش نمایش صفحه و تنظیمات چاپ را مشاهده خواهید کرد. در بخش تنظیمات پرینت اکسل، نخستین قسمت که با آیکون پرینتر نمایان می باشد بخش print است. با انتخاب این گزینه عملیات چاپ شروع می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۲. برای پیش نمایش دیگر صفحاتی که چاپ می شود روی صفحه بعدی یا صفحه قبلی در پایین پنجره کلیک نمایید.

۳. برای چاپ برگه روی کلید بزرگ چاپ print کلیک کنید. به جای چاپ کلیه برگه ها می توان فقط انتخاب فعالی را چاپ کرد یا پرینت گرفت.

قابل ذکر است  پس از این که تنظیمات پرینتر اعمال شد و اطمینان یافتید که فایل اکسل برای چاپ آماده است گزینه print را انتخاب نمایید. کادر copies که در کنار گزینه print حضور دارد رای تعیین تعداد چاپ می باشد. به طور مثال اگر می خواهید فایل اکسل ۴ بار چاپ شود در این کادر عدد ۴ را وارد نموده تا سند شما در  نسخه چاپ شود.

۴. مورد بعدی تنظیمات چاپگر می باشد. در این بخش نوع پرینتر یا چاپگر( چه چاپگر مجازی و چه واقعی) باید مشخص شود. در صورتی که پرینتر مجازی مدنظر شما باشد باید گزینه Microsoft xps document writer را انتخاب کنید.

۵. حالا پروسه تنظیمات چاپ شروع می شود. ابتدا سلول هایی را که می خواهید چاپ کنید انتخاب کنید سپس در قسمت print selection (چاپ موارد انتخابی) را انتخاب نمایید.

۶. برای چاپ موارد انتخابی روی کلید بزرگ چاپ print کلیک کنید.

دقت کنید که می توان همه برگه های فعال را با استفاده از گزینه print active sheets چاپ کرد(با گرفتن ctrl و کلیک روی برگه ها همه آن ها انتخاب می شود) یا کل فایل اکسل را توسط گزینه print entire workbook پرینت بگیرید. یا چندین قسمت از یک صفحه در سند را چاپ کنید به طور مثال ۲ تا ۲ فقط صفحه دوم را چاپ خواهد کرد.

۷. برای چاپ نسخه های متعدد یا چندین کپی به فلش کنار جعبه کپی رجوع کنید.

۸. اگر کپی حاوی چندین صفحه است می توان بین collated و uncollated تغییر داد. به طور مثال اگر مدنظر شماست که ۶ نسخه چاپ شود با انتخاب گزینه collated  همه (تمام صفحات) اولین نسخه و سپس نسخه دوم و الی آخر به همین ترتیب چاپ می شود. با انتخاب گزینه uncollated ابتدا ۶ نسخه از صفحه ۱، سپس ۶ نسخه از صفحه ۲ و الی آخر به همین ترتیب چاپ خواهد شد.

۹. برای تنظیم جهت گیری صفحات می توانید بین جهت گیری عمودی portraite orientation (ردیف بیشتر ولی ستون کمتر) و جهت گیری افقی landscape orientation (ستون بیشتر ولی ردیف کمتر) با توجه به صفحه اکسل مدنظر یکی را برگزینید.

۱۰ برای تنظیم حاشیه صفحه می توانید یا یکی از حاشیه های از پیش تعریف شده (عادی، گسترده یا باریک) را از لیست کشویی حاشیه انتخاب نمایید یا رو آیکون show margins را در پایین سمت راست پنجره کلیک نموده و بعد به صورت دستی خطوط تغییر حاشیه صفحه را بکشید.

۱۱. برای قرار دادن داده های بیشتری در یک صفحه می توانید ورق را در یک صفحه متناسب سازی کنید. برای این کار برگه fit sheet در یک صفحه را از فهرست کشویی scaling برگزینید. دقت کنید که می توان چاپ را به یک صفحه گسترده یا یک صفحه بالا کاهش دهید. روی گزینه custom scaling کلیک نموده تا به طور دستی یک درصد را وارد نمایید یا به اندازه چاپی به تعداد مشخصی از صفحات گسترده و بلند بیافزایید. توجه کنید که اکسل به شما هشدار نمی دهد که پرینت شم غیرقابل خواندن است.

۱۲. برای پرینت ردیف حروف، ستون اعداد و خطوط سلول در اکسل یا به عبارتی چاپ خطوط گرید(گریدهای عمودی و افقی روی شیت اکسل یا ستون/ردیف هدر) مراحل زیر را دنبال کنید.

در زبانه page layout در گروه sheet options تیک گزینه های print را در زیر Headings  و Gridlines فعال نمایید.

در برگه از منوی فایل روی گزینه برای پیش نمایش چاپ کلیک نمایید.

در ادامه می بینید که گریدها و سربرگ ها در پرینت قرار گرفته اند.

همچنین برای مشاهده آموزش فرمول نویسی اکسل و نحوه رسم نمودار در اکسل کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *