دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بهترین خوراکی های پروتئین دار کدامند؟

  • مریم صبوری
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

مواد غذایی و خوراکی های پروتئین دار که مفید در جهت کاهش وزن و بدنسازی می باشد که بدون چربی بوده از قبیل؛ حبوبات، گوشت سفید مثل میگو و ماهی ها، میوه و سیفی جات، آجیل ها و گوشت قرمز می باشند.

یکی از مهم ترین مواد و خوراکی که باید در برنامه غذایی هر فرد باشد پروتئین است. مصرف خوراکی های پروتئین دار چه با هدف عضله سازی باشد چه هدف بهبود و سلامت و کاهش وزن اثرات مثبتی بر روی عملکرد خوب بدن و سلامتی می گذارد. اصلیت کلمه پروتئین از واژه یونانی گرفته شده به معنای اول که همین امر میزان بااهمیت بودن ان را نشان می دهد. پروتئین بخشی از سلول های بدن هر شخص را به ترمیم و ساخت عضلات و بافت ناخن و مو پوست تخصص می دهد. سیستم ایمنی برای پشتیبانی از مغز و عضلات به ساخت آنزیم و هورمون کمک می کند. چنانچه بدن دچار کمبود پروتئین شود فرد موجب فرسودگی عضلانی شده و روند ترمیم زخم ها و سیستم ایمنی امکان دارد به خطر بیفتد. در نتیجه سلامتی بدن در برابر عفونت ها آسیب پذیر تر می شود.

مواد غذایی حاوی پروتئین

لیست بهترین خوراکی های پروتئین دار

رژیم غذایی غنی از پروتئین به کاهش وزن کمک کرده و سبب نگه داشتن وزن به حالت طبیعی سلامت عضلات کمک می کند. پس به حد لازم به بدن پروتئین برسانید. بسته به نوع جنسیت و سن و سطح فعالیت هر فردی پروتئین مورد نیاز باید به بدن برسد. با داشتن تغذیه صحیح و سالم می توان به عناصر مغذی تعادل مناسب ایجاد کرد که اگر با کمبود مواد مغذی آسیب به بدن دچار مشکلاتی می شود. با این تفاسیر پروتئین اضافه از راه ادرار دفع می شود و مابقی ان تبدیل به گلوکز و چربی خواهد شد.

پس این را در نظر بگیرید که مصرف زیاده از حد پروتئین سبب افزایش وزن و در ورزشکاران منجر به کم آبی خواهد شد. همچنین برای افرادی که از بیماری مزمن کلیه رنج می برند باید قبل از افزودن پروتئین اضافه با پزشک متخصص مشورت کنند. در کل خوراکی های پروتئین دار به ۲ منبع حیوانی و گیاهی تقسیم می شوند که دارای چربی و سدیم و قند هستند. در این مقاله لیست بهترین مواد غذایی حاوی پروتئین را برای شما عزیزان آورده ایم با مجله آرگا همراه باشید:

خوراکی های پروتئین دار چیست؟

  • انواع گوشت سفید

برای بهره بردن از یک منبع قوی پروتئین می توانید از گوشت سفید طیور استفاده نمایید. به خاطر داشتن چربی کمتر نسبت به گوشت قرمز از منبع غنی پروتئین محسوب می شود. که بوقلمون و سینه مرغ از محبوب ترین غذا ها در بین مردم است ولی در موقع طبخ و مصرف باید پوست آن ها را جدا کرد چون مملو از چربی اشباع می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • فرآورده های لبنی

غذاهای لبنی مثل پنیر و ماست و شیر یک منبع فوق العاده از پروتئین ها هستند. این لبنیات به عنوان مواد غذایی کلسیم دار و دارای ویتامین D نیز محسوب می گردند. انواع لبنیات بدون چربی و کم چرب را انتخاب کنید که کلسترول خون تان بالا نرود. از جمله محصولات لبنی غنی از پروتئین ماست یونانی، پنیر سوئیسی، موزارلا، پنیر پارمسان و یا نوع روستایی، چدار می باشند.

لیست غذا های منبع پروتئین

  • غذا های دریایی

میگو ها و خرچنگ و صدف ها و ماهی های آب سرد مثل ماهی سالمون و ماهی تن و شاه ماهی ماهی هالیبوت دارای مقدار قابل توجهی پروتئین هستند. چون علاوه بر این مواد جزء غذاهای کم چربی می باشند که سرشار از اسید های چرب امگا ۳ می باشند. در نهایت برای سلامتی قلب مفید هستند.

  • آجیل و دانه ها

مصرف آجیل ها مثل گردو، فندق، پسته، دانه های کدو تنبل و دانه شاهدانه و بادام درختی و هندی از مواردی هستند که منبع فوق العاده پروتئین می باشند. این خوراکی های مغذی با داشتن چربی سالم و فیبر و ویتامین B ، منیزیم و سلنیوم و کلسیم و ویتامین D جزو اقلامی هستند که موجب سیری بیشتر فرد شده و در نهایت برای رژیم لاغری متناسب می باشند. که بهتر است از خام و بدون نمک آن استفاده کرد.

مصرف پروتئین و لاغری

  • گوشت قرمز

گوشت قرمز یکی دیگر از خوراکی های پروتئین دار می باشد که می توان برای چربی کمتر آن را به صورت تف داده و یا کبابی شده مصرف کرد. برای کاهش چربی و کالری کمتر می توان از گوشت کم چرب آن استفاده کرد که گوشت گاو و گاومیش یک گزینه مناسب در این راستا با داشتن ویتامین ب ۱۲ و روی و آهن از آن برخوردار بود.

  • حبوبات

حبوباتی از قبیل؛ لوبیا قرمز و سیاه، نخود، عدس، سویا، جو دوسر، ذرت، تمپه، تخم چیتا، گندم اسپلت همه این ها از جمله مواد مغذی می باشند که سرشار فیبر بوده و تا ساعت ها می توانند بدن فرد را سیر نگه دارند. همچنین برای سلامت قلب بسیار مفید می باشد و سرشار از تیامین، منیزیم، منگنز، مواد مغذی، پتاسیم می باشند.

لیست خوراکی های پروتئین دار

  • انواع سیفی جات و میوه

کلم بروکلی، یک گیاه خوشمزه در مقایسه با انواع سبزیجات دیگر می باشد. همچنین گیاهانی مثل جوانه بروکسل، گیاه تف، آواکادو، گیاه کینوآ، کنگر فرنگی، گوجه فرنگی، گل کلم و کلم چینی که دارای پروتئین هستند و از و ویتامین های گروه C و K و پتاسیم و فیبر بهره می برند.

  • تخم مرغ

یکی دیگر از لیست خوراکی های پروتئین دار تخم مرغ است که منبع عالی از پروتئین سالم و مقوی می باشد. سفیده تخم مرغ با پروتئین سالمی که دارد برای مصرف روزانه بهترین گزینه است. مواد معدنی و ویتامین ها و آنتی اکسیدان موجود در تخم مرغ می تواند ان ها را تا حد زیادی در طول روز سیر نگه دارد.

لیست خوراکی های پروتئین دار

توصیه می شود از مواد غذایی نشاسته دار به همراه منبع غذایی غنی از پروتئین مصرف چون موجب التهاب و نفخ در دستگاه گوارش خواهد شد. همچنین بهتر است از چند مواد خوراکی پروتئین دار به طور همزمان مصرف نشود چون موجب هضم سخت در معده خواهد شد. مصرف مواد غذایی با داروی تئوفیلین تداخل دارد که باید قبل از مصرف هر دارو درباره تداخلات آن بروشورش را مطالعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *