دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

از خواص پوست انبه چه می دانید؟

  • سحر هودانلویی
  • ۲ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

انبه از میوه های بسیار خوشمزه و پر طرفدار در سراسر جهان به شمار می‌آید که تنها در مناطق گرمسیر قابل رشد می باشد. در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا خواص پوست انبه را مطالعه نمایید.

انبه از دیگر میوه های بسیار محبوب در جهان به شمار می آید که به طور کلی در مناطق گرمسیر قابل رشد می باشد. این میوه قدمتی ۴ هزار ساله دارا است که بزرگترین تولید کننده آن به کشور هند مرتبط است. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا خواص پوست انبه را به شما معرفی نماییم.

همچنین قابل ذکر است که کشور هند چیزی در حدود نیمی از نیاز جهان را نسبت به میوه انبه تامین می نماید و در کشور ایران نیز بیشترین مقدار تولیدکننده انبه به استان هرمزگان تعلق دارد. انبه را می توان از دیگر میوه های آبدار و خوشمزه به میان آورد که مقادیر بسیاری از ویتامین، مواد معدنی و آنزیم های موثر برای سلامتی بدن را دارا است .همچنین خواص پوست انبه نیز از این قاعده مستثنا نیست و دارای آنتی اکسیدان های موثری به مانند کورستین و رسورا ترول است که در نهایت به ارتقا سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود.

پوست انبه و خواص متعدد

آشنایی با میوه انبه

انبه از دیگر میوه های بسیار خوشمزه به شمار می آید که به طور معمول قبل از مصرف پوست آن به دور ریخته می‌شود. برخی از افراد بر این باورند که پوست بسیار مغذی او نیز بایستی قبل از مصرف باید به دور ریخته شود. همچنین انبه را می توان از دیگر میوه های استوایی به شمار آورد که به دلیل طعم شیرین و مواد مغذی بسیار بالا از طرفداران بخش خصوصی برخوردار است.

رنگ پوست میوه انبه قبل از رسیدن کامل سبز رنگ است و اما به هنگام رسیدن وابسته به نوع انبه از پوست هایی با سایه زرد، قرمز و نارنجی برخوردار است. به ،طور کلی از خواص غذایی انبه می توان به موارد زیر اشاره داشت؛

  1. فیبر
  2. پتاسیم
  3. مس
  4. ویتامین c
  5. ویتامین e
  6. ویتامین b6
  7. ویتامین a
  8. آنتی اکسیدان
  9. پلی فنول
  10. کارتنوئید
  • پوست انبه

همچنین پوست این میوه خوشمزه به مانند گوشت دارای خواص غذایی بسیار زیادی است. خواص گفته شده در ادامه مطلب در پوست انبه وجود دارد.

  1. پلی فنول
  2. کارتنوئید ها
  3. فیبر
  4. ویتامین c
  5. ویتامین e
  6. آنتی اکسیدان

آشنایی با میوه انبه

  •  آرون گروپس

همچنین قابل ذکر است که طی تحقیقات انجام شده این چنین مشخص شد که پوست انبه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی می باشد که برای افراد مبتلا به انواع بیماری های قلبی و سرطان های خاص بسیار موثر می باشد.

از دیگر خواص پوست انبه می‌توان به تری ترپن ها و تری ترپنوئید ها اشاره کرد که دارای تاثیرات ضد سرزان و دیابت به شمار می آیند. همچنین فیبر موجود در پوست انبه برای بهبود دستگاه سیستم گوارش و تنظیم گرسنگی موثر قائل می باشد. در اصطلاحی دیگر می توان این چنین بیان کرد که چیزی در حدود ۷۸ درشد از پوست انبه را فیبر تشکیل داده است.

از مزایای زیبایی بخش پوست انبه نیز می توان به از بین بردن جوش و آکنه اشاره کرد.

  • تاثیرات آن بر سلامتی و زیبایی

همانطور که در ابتدا با ویتامین‌های موجود در پوست انبه به خوبی آشنا شدید در ادامه قابل به ذکر می باشد که مصرف این خوراکی می‌تواند به ارتقای سیستم ایمنی بدن منجر شده و فیبر موجود در آن به تقویت عملکردهای سوخت‌وساز بدن بپردازد. افراد مبتلا به چاقی می توانند با مصرف این خوراکی ها در کاهش وزن خود تاثیراتی قائل شوند.

پوست انبه با ایجاد تسهیل در حرکات روده به بهبود دستگاه گوارش منجر می گردد. همچنین مواد مغذی موجود در پوست انبه به مانند آنتی اکسیدان ها در از بین بردن عفونت ها و بیماری های مضر تاثیرات موثر قائل می شوند‌ همان طور که گفته شد ترکیباتی به مانند تری ترپن و تری ترپنوئید ها به ایجاد تعادل در سطح قند خون بدن می پردازد.

معرفی خواص پوست انبه

  • پوست انبه و خواص متعدد

همچنین خواص پوست انبه به کندی روند پیری پوست نیست مرتبط است که در نهایت سلامتی پوست را به شما هدیه خواهد کرد. به طور کلی می توان این چنین بیان کرد که بسیاری از مواد مغذی و ویتامین های انبه در پوست آن گنجانده شده است و خود میوه دارای قند و کربوهیدرات و کالری است که چندان ضرری برای شما به دنبال نخواهد داشت.

همچنین پوست این نوع دارای مواد شیمیایی بسیاری به مانند اتیل گالات و پنتاگالویل گلوکوز است که در نهایت به جلوگیری از رشد تومور، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می گردد. مراقبت از سلامتی کبد نیز از دیگر خواص پوست این میوه به شمار می آید. همچنین طبق مطالعات انجام شده این چنین مشخص شد که پوست انبه در مقایسه با گوشت دارای پلی فنول می‌باشد، که مواد شیمیایی موجود در آن در نهایت به کاهش ریسک ابتلا به سرطان، آب مروارید، آلزایمر و پارکینسون می‌گردد.

  • نکاتی دیگر

همچنین در ادامه این مطالعات این چنین مشخص شد که پوست انبه دارای ترکیباتی می باشد که در نهایت رادیکال های مضر در بدن را از بین خواهد بود، که از این رو برای عملکردهای بدن تاثیراتی موثر قائل می گردد. قابل به ذکر است که مصرف انبه با پوست می‌تواند به درمان یبوست، اسهال خونی، و سوئ هاضمه بپردازد. از این رو افراد در کشور هندوستان به جوشاندن پوست آن نیز می پردازند  چرا که از پوست این میوه به عنوان تاثیری موثر برای ازبین بردن مشکلات التهابی و غشای مخاطی معده به شما می آورند.

  • ارزش غذایی این خوراکی به چه صورت است؟

  1. کالری ۶۰
  2. پروتئین ۰,۸ گرم
  3. کربوهیدرات ۱۵ گرم
  4. فیبر ۱,۶ گرم
  5. چربی ۰,۴ گرم
  6. قند ۱۴ گرم

مزایای مصرف انبه

خواص پوست انبه برای افراد مختلف

به طور کامل در ادامه مطلب به بررسی تاثیراتی که این میوه بر روی افراد مختلف خواهد داشت، پرداخته ایم.

  • زنان باردار

  1. همان طور که گفته شد انبه غنی از مقادیر بالای آهن است که این آهن برای رشد جنین و درمان کم خونی زنان باردار بسیار موثر است.
  2. ویتامین b۶ موجود در میوه انبه نیز حالت تهوع و استفراغ های صبحگاهی را در دوران بارداری به مرور از بین خواهد برد.
  3. این میوه غنی از فیبر و آب است که برای پیشگیری از ابتلا به یبوست در دوران بارداری بسیار موثر است.
  4. همچنین پتاسیم و منیزیم موجود در انبه برای پیشگیری از ابتلا به پره اکلامپسی یا در اصطلاح دیگر فشار خون بالا در دوران بارداری موثر است.
  5. و در پایان نیز ویتامین c موجود در این میوه به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی برای رشد جنین و ارتقای سیستم ایمنی بدن خانم باردار عمل خواهد کرد.
  • کودکان و خردسالان

  1. به طور کلی میوه انبه را می‌توانید از ۶ ماهگی در برنامه غذایی نوزاد خود قرار دهید.
  2. ویتامین a موجود در انبه به تقویت بینایی و بهبود سلامت چشمی در خردیال شما می پردازد.
  3. میوه انبه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان خواهد شد.
  4. ویتامین b6 و اسید گلوتامین موجود در آن به تقویت حافظه نوزادان و کودکان می پردازد.
  5. همچنین این میوه در هضم غذای نوزاد و کودکان تاثیر موثری قائل می شود.

خواص پوست انبه برای افراد مختلف چگونه است

مزایایی که مصرف انبه برای افراد در پی خواهد داشت

خواص پوست انبه شامل موارد گفته شده در ادامه مطلب نیز خواهد شد.

  • درمان و کاهش سرفه

میوه انبه از طبیعتی گرم برخوردار است که از این رو برای درمان سرفه، سردرد، درد های قولنجی و تنگی نفس موثر شناخته می‌شود.

  • جلوگیری از ابتلا به آسم

قابل به ذکر است که انبه در پیشگیری از ابتلا به آسم موثر قائل است، چرا که این میوه غنی از بتاکاروتن است که می‌تواند به کاهش بیماری آسم منجر شود.

  • کاهش وزن

از دیگر خواص پوست انبه می‌توان به کالری بسیار پایین آن اشاره داشت چرا که از این رو می تواند مورد طرفداران بسیاری از افراد پیروی کننده از رژیم لاغری به شمار آید. همچنین گفتنی است که این میوه سبب کاهش اشتها شده و در نتیجه از پرخوری های غذایی در افراد چاق جلوگیری می نماید. در حالتی دیگر نیز غنی از فیبر است که در نهایت به جذب چربی در بدن و کاهش وزن شما منجر خواهد شد.

تقویت بینایی با پوست انبه

  • سلامت چشم و بینایی

همچنین میوه انبه غنی از ویتامین a است که در نهایت برای تقویت چشم و بینایی موثر واقع می گردد. درحالت دیگر این میوه می‌تواند بسیاری از بیماری‌های چشم را به مانند شب کوری و خشکی چشم را بهبود بخشیده و در مواردی از ابتلا به آن جلوگیری نماید.

  • درمان خشکی پوست

به طور کلی اگر از پوست خشک و حساس برخوردار هستید انبه برای شما بهترین گزینه به شمار می‌آید، چراکه در اصطلاح دیگر برخی از افراد از آن به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی به میان می آورند. از این رو بایستی این میوه را خورد کرده و سپس بر روی پوست خود ماساژ دهید. پس از گذشت ۲۰ دقیقه پوست خود را با آب ولرم بشویید و با حوله خشک نمایید.

  • تسکین اعصاب و تقویت حافظه

همچنین مصرف میوه انبه باعث کاهش فشار عصبی شده و در نهایت آرامش روحی را برایتان به ارمغان می آورد  چرا که اسیدآمینه و پیشتاز تولید سروتونین که همان هورمون شادی است، در این میوه وجود دارد.

در پایان نیز برای تقویت تمرکز حافظه می توان این میوه را که غنی از گلوتامین اسید است، مصرف کنید.

  • جوانسازی پوست

از دیگر خواص پوست انبه نیز می‌توان به جوانسازی پوست اشاره کرد  چرا که از بروز پیری زودرس جلوگیری می نماید. طبیعی است که این میوه به تنهایی نتواند چین و چروک پوست را از بین ببرد، اما به خوبی می تواند در روند به وجود آمدن آن کاهش سرعت به میان آورد.

جوانسازی پوست با پوست انبه

همانطور که می دانید رادیکال‌های موجود در هوا  آلودگی هوا و استرس از دلایل اصلی در برود چون چین و چروک به شمار می آیند که از این رو می‌توان ماسک تهیه شده از پوست انبه را اعمال نمایید.

در صورت دیگر می‌توانید خمیر تهیه شده از پوست انبه را به روی پوست خود قرار داده و پس از گذشت ۱۵ دقیقه پوست خود را با آب ولرم بشویید.

  • درمان آکنه

برای درمان و از بین بردن جوش و آکنه صورت خود می توانید از پوست انبه استفاده نمایید. جوش از موارد آزار دهنده بر روی پوست است که به طور کلی در سن بلوغ برای خانم ها و آقایان ایجاد می گردد.

در صورتی که بتوان عامل ژنتیکی این مورد را فاکتور گرفت می توان به وسیله پوست انبه به درمان آن بپردازید.

  • تقویت گردش خون

گردش خون سالم نیز برای سلامتی بسیار ضروری به شمار می‌آید که از دیگر خواص پوسته انبه می توان به این موارد اشاره کرد.

  • درمان کرم

همچنین قابل ذکر می باشد که پوست انبه دارای خواص ضد التهابی است که برای درمان کرم بسیار موثر به شمار می آید. از این رو بایستی پوست انبه را به خوبی بشویید و در دو لیوان آب به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید، سپس عصاره آن را از صافی عبور داده و میل نمایید.

کاهش وزن با پوست انبه

  • کاهش وزن

هم چنین از دیگر خواص پوست انبه می توان به کاهش وزن طبیعی اشاره کرد، چرا که این خوراکی دارای ماده فعال زیستی با غلظت بسیار بالا است که از این رو به پیشگیری از رشد سلول های چربی در بدن منجر می شود.

  • رفع اختلالات پریودی

به طور کلی خونریزی بیش از حد در دوران پریودی می ‌تواند به کمبود خون در بدن خانم ها منجر گردد. با مصرف پوست انبه می‌توانید خونریزی های بیش از حد دوران قاعدگی خود را تا حدودی درمان نمایید. از این رو بایستی مقداری روغن در تابه گرم کرده و پوست انبه را در آن سرخ نمایید، سپس به مانند چیپس آن را میل نمایید.

آشنایی با عوارض مصرف پوست انبه

و در پایان از این مطلب به معرفی برخی از عوارضی که در صورت مصرف بیش از حد پوست انبه برای افراد رخ می دهد، پرداخته ایم.

ارزش غذایی میوه انبه

  1. کسانی که دارای طبع گرم می‌باشند، نباید این خوراکی را زیاده از حد مصرف نمایند.
  2. به طور کلی پوست و عصاره انبه دارای اوروشیول است که می‌تواند سبب بروز حساسیت و آلرژی گردد.
  3. همچنین انبه در تاثیر قرص های به مانند وارفارین اختلال ایجاد می نماید که از این رو برای پیشگیری از بروز تداخلات دارویی نباید این میوه را مصرف نمایید.
  4. مصرف انبه به صورت ناشتا معده خالی می تواند به ایجاد اختلالات معده منجر شود.
  5. همانطور که مطالعه کردید انبه دارای پتاسیم بسیار است که افراد مبتلا به اختلالات کلیه بایستی قبل از مصرف این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *