دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی ام جی gt سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷

  • حکیمه فهیمی
  • ۹ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

ام جی gt محصول سال ۲۰۱۴ شرکت چینی سایک موتورز می باشد که تعداد معدودی از آن با مدتی تاخیر در سال ۲۰۱۶ در ایران حضور یافت. این خودرو کامپکت در کشورهای زیادی بخصوص انگلستان صادر می شود از این رو خودرویی کاملا بین المللی به حساب می آید. با بررسی ام جی gt سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ همراه این مطلب از آرگا باشید.

خودرو کامپکت ام جی gt برخلاف اکثر خودروهای چینی بازار ایران در کشورهای زیادی از جمله انگلستان صادر می شود. از این رو مالک این خودرو عملا یک اتومبیل کاملا بین المللی دارد. این خودرو در سال ۲۰۱۴ معرفی و تا سال ۲۰۱۶ تولید آن ادامه داشت. در این مطلب قصد داریم با بررسی ام جی gt مشخصات فنی این خودرو را به طول کامل بیان نماییم.

آشنایی و بررسی خودرو کامپکت ام جی gt

ام جی gt خودرو کامپکت تولید شرکت چینی سایک موتورز است که اولین مدل آن در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. قرار بود این خودرو در سال ۲۰۱۵ وارد ایران شود ولی پس از تاخیراتی نخستین سری آن در اواخر پاییز ۱۳۹۵ به عنوان مدل ۲۰۱۶ به کشور وارد شد. هر چند می توان gt را نسخه جمع و جورتر و ارزان تر از ام جی ۶ توصیف نمود و در حقیقت آن از روی پلتفرم هاچ بک ام جی ۵ ساخته شده و نکته جالبتر این که خود این هاچ بک هم بر روی پلتفرم ام جی ۳۵۰ شکل گرفته است.

از این رو می توان گفت gt به عنوان جانشین ۳۵۰ به بازار ایران وارد شده است. در حال حاضر نیز با وجود رقبایی نظیر النترا، لنسر، مزدا ۳ و کرولا انتخاب این محصول از ام جی بخاطر قیمت پایین ترش می تواند ریسک سخت ولی جذاب برای مشتریان ایرانی محسوب شود.

می توان برند ام جی را اصیل ترین برند در بین شرکت های خودروسازی چینی محسوب کرد چرا بالغ بر ۹۰ سال پیش در انگلستان تاسیس شده و از سال ۲۰۰۶ شرکت چینی سایک موتورز مالکیت آن را در اختیار گرفت. و در حال حاضر بین طرفداران ام جی و علاقمندان صنعت خودرو بر بریتانیایی بودن این برند اختلاف نظر وجود دارد.

از طرف دیگر با حضور مهندسین و طراحان اروپایی در اکثر شرکت های چینی مانند جک و چری کیفیت فنی و ظاهری خودروهای تولید چین بهبود یافته که به وضوح دیده می شود. با این وجود دفتر مهندسی و طراحی خودرو ام جی انگلستان در بیرمنگام هماهنگ با خط تولید این شرکت در چین در حال فعالیت است از این رو نمی توان ام جی را کاملا چینی یا بریتانیایی تلقی کرد.

  •  آرون گروپس

قابل ذکر است که سایک موتورز برای خریداری کمپانی ام جی در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه کرد در حالی که سود عملیاتی آن با تیراژ تولید هشتاد هزار دستگاه در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۵ دلار گزارش شده است. همانطور که اشاره شد ام جی gt در سال ۲۰۱۶ و به تعداد محدودی وارد ایران شد ولی همانند دیگر محصولات این شرکت موفقیت خاصی کسب نکرد و به خودرویی ناکام تبدیل شد.

این خودرو هم اکنون در نسخه های کارکرده یا با کارکرد کم در بازار حضور دارد و از آنجا که برخلاف اکثر خودروهای چینی بازار در کشورهای زیادی بویژه انگلستان صادر می شود عملا مالک آن خودرویی کاملا بین المللی در اختیار دارد. در ادامه به بررسی ام جی gt سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ می پردازیم تا بیشتر با این محصول چینی زیبا آشنا شوید.

طراحی بیرونی بسیار خوب و آینده نگر

از دلایل محبوبیت ام جی ۶ در ایران ارائه این خودرو با مدل فست بک بود که توسط آن شیشه عقب با کاپوت صندوق بالا آمده و جذابیت ظاهری آن را افزایش می داد. در بررسی ها مشخص شد این موضوع در مورد ام جی gt وجود ندارد و با یک سدان سایز متوسط که مشابه فست بک به نظر می رسد مواجه هستیم.

از طرف دیگر شباهت نمای جلویی ام جی gt با نسخه جدید ام جی ۶ و کراس اور gs که در کشور نیز حضور دارند به آشکارا در فرم چراغ ها و جلوپنجره ای مشاهده می شود.

با توجه به بررسی ها می توان گفت ظاهر بیرونی ام جی gt راضی کننده بوده و با طراحی خاصی که دارد می تواند نظر جوانان را به خود جلب کند. در زبان طراحی جدید ام جی gt چراغ های اسپرت و جلوپنجره ای بسیار باریک به نوعی بلوغ رسیده اند و در این خودرو طرح تیز و به اصطلاح چشم عقابی در چراغ های اصلی دیده می شود که با یک هالوژن مرکزی و راهنما در حاشیه داخلی همراه می باشد.

همانطور که اشاره شد نمای روبرو ام جی gt کاملا مشابه ام جی ۶ بوده که این موضوع در چراغ ها و جلوپنجره ای دقیقا مشهود است. خطوطی که روی کاپوت تعبیه شده چهره خودرو را تهاجمی و جوان پسند ساخته است. جلوپنجره ای پلاستیکی و مشکی رنگ ام جی gt با هنرمندی تمام چشم بیننده را به سوی نشان شرکت سازنده سوق می دهد. طرح سپر با فرم سه بعدی و چشم نواز در نزدیکی چرخ و زیر چراغ نمایی متفاوت ایجاد کرده است.

محل قرارگیری پلاک، به لوگو نزدیک بوده که ترکیب قابل قبولی به نظر می رسد. قسمت کمی از پایین سپر با ادوات مشبک و مشکی تولید شده که علاوه بر انتقال هوا محل نه چندان مناسبی برای led روشنایی روز دارد. خطوط حجم دهنده نمای روبرو به ویژه روی کاپوت نقش پررنگی ایفا کرده و حس اسپرت خودرو را با اشاره به نشان ام جی بالا می برند.

در بررسی نمای کناری ام جی gt می توان گفت همان چهره زیبا و جسورانه نمای روبرو تکرار شده و در این نما دو خط از درب ها عبور کرده اند که زیبایی خاصی به خودرو بخشیده است.

در نمای کناری همانند طرح روی کاپوت خطوط تیزی تعبیه شده که کاملا واضح، شخصیتی جسور و تهاجمی برای ام جی gt ایجاد کرده و این شرایط از روی چراغ جلو در راستای دستگیره ها تا گلگیر عقب و از روی چراغ عقب در امتداد شیشه های پنجره تا لبه گلگیر جلو مشاهده می شود. از نکات مثبت طراحی می توان به شیب جذاب سقف و شیشه عقب اشاره نمود که به خوبی تا صندوق امتداد دارد.

در ادامه به بررسی نمای عقب ام جی gt می پردازیم. نخستین موضوعی که در این نما جلب توجه می کند پیوسته بوده چراغ های عقب است. هر چند طراحی جدیدی نیست و قبلا در رنو تالیسمان آن را شاهد بودیم ولی می تواند برای عامه افراد عجیب و ناخوشایند به نظر برسد.

در این بخش نیز خطوط تیز حضور دارند و لبه کاپوت عقب حاشیه ظریفی داشته که با خطی حجم دهنده تا روی ستون c امتداد دارد. خط دیگری که در نمای کناری از کنار پنجره ها تا چراغ عقب مشاهده می شود روی درپوش صندوق به متناظرش پیوسته و البته بر لوگوی سازنده مجددا تاکید می کند. حتی لبه مثلثی چراغ پشت نیز با خط آشکاری روی گلگیر پشتیبانی می شود.

به طور کلی بدنه ام جی gt چنان منسجم و هماهنگ طراحی شده که محدوده سپر عقب و گلگیر جانبی را در برمی گیرد. نکته منفی در این نما بکار رفتن پلاستیک سیاه با اندازه تقریبا بزرگ است که به همراه اگزوزهای دوقلوی به هم چسبیده ارائه شده و طرحی خاصی ندارد.

به جرئت می توان گفت طراحی زیبای نمای عقب ام جی gt نظر بیننده را جلب نموده و چراغ های به هم پیوسته نیز زیبایی قابل قبولی ایجاد کرده است.

در مجموع طراحی بیرونی ام جی gt بسیار خوب و آینده نگر صورت گرفته و فراتر از خودروسازی چین محسوب می شود. هرچند این خودرو برای بازار انگلیس طراحی نشده ولی حس یک محصول اسپرت و آینده نگر را تلقی می کند.

ضمنا ابعاد خودرو ۴۶۱۲ میلی متر طول، ۱۸۰۴ میلی متر عرض،۱۴۸۸ میلی متر ارتفاع سقف و ۲۶۵۰ میلی متر فاصله محور می باشد.

طراحی داخلی خاص و زیبا

هنگامی که وارد کابین ام جی gt می شوید طراحی داخلی خاص و زیبای آن شما را مجذوب خود می سازد. بررسی ها نشان می دهد ام جی برای آن سنگ تمام گذاشته و در هر بخشی از فضای داخلی طرحی دلنشین لحاظ شده است. نقطه اوج زیبایی کابین در کناره درب ها دیده می شود که بسیار جذاب به نظر می رسد.

تنها نکته قابل انتقاد کیلومتر شمار است که سایک موتورز می توانست آن را زیباتر طراحی کند. فرمان بکار رفته در ام جی gt کاملا مشابه با نمونه بکار رفته در ام جی ۶ بوده و تفاوتی مشاهده نمی شود.

البته سوای زیبایی چشم نواز کابین ام جی gt در مواردی صرفه جویی طراحان خودرو برای کاهش هزینه ها دیده می شود با این وجود اثری از پوشش پارچه ای یا ادوات فلزی براق در داشبورد مشاهده نمی شود. پلاستیک خشک با رنگ خاکستری تیره کیفیت بدی نداشته ولی به اندازه کیفیت ام جی ۶ نیست.

از طرفی برخی ترفندها با حداقل هزینه زیبایی این قسمت را بالا برده که شامل طراحی کشیده و مثلثی مجاری هوای تهویه مطبوع، گروه بندی کلیدهای داشبورد و تورفتگی محل نمایشگر است.

مانیتور ام جی gt سایز ۷ اینچی داشته که در کابین خودرو اهمیت زیادی دارد. پشت پنل شیوه طراحی سیلندری مشاهده می شود که هر چند به روز ولی کاملا تکراری و فاق خلاقیت است. نمایشگر tft کارکرد کیلومتر، مصرف سوخت و اطلاعاتی این چنینی را نشان می دهد. و چند چراغ کوچک هشداردهنده مانند ترمزدستی و کمربند هم زیر آن قرار دارد.

در ادامه بررسی طراحی داخلی ام جی gt باید گفت صندلی ها راحتی و پوشش مناسبی دارند که به چرم شباهت دارند. ضمنا تودوزی ها با پوشش پارچه ای و همراهی دستگیره های نقره ای رنگ نمای جذابی را ایجاد کرده و حس یک محصول کم کیفیت و ارزان قیمت را کاهش می دهند.

در مجموع طراحی و متریال کابین ام جی gt نمره خوبی می گیرد و ناگفته نماند صندوق خودرو جادار بوده و ظرفیت ۴۸۵ لیتر را ارائه می دهد و با خواباندن صندلی های ردیف عقب افزایش پیدا می کند.

پیشرانه رضایت بخش

برخلاف اکثر سدان های چینی که صرفا با یک پیشرانه ارائه می شوند در بررسی ها مشخص شد ام جی gt با دو پیشرانه در چین ارائه می شود که هر دو  با جعبه دنده دستی یا خودکار قابل خریداری هستند.

مدل پایه و ارزان تر ام جی gt از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ بهره می برد که قدرتی برابر با ۱۲۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را در ۲۰۰۰-۴۴۰۰ دور در دقیقه تولید می کند که نشان از عملکرد قابل قبول سیستم توربوشارژ می باشد.

در ایران ام جی gt با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ و گیربکس اتومات ۶ سرعته ارائه شد. شتاب صفر تا صد خودرو کمتر از ۱۰ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن با متوسط مصرف سوخت ۸ لیتر در هر صد کیلومتر حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.

پیشرانه ام جی gt توانسته در کشور رضایت بخش ظاهر شود و شتابگیری قابل قبول آن نیز بر این موضوع افزوده است. اما انتظار می رفت با توجه به اسپرت بودن خودرو عملکرد بهتری ارائه دهد. می توان گفت قدرت خوب پیشرانه ام جی gt سبب شده تا این خودرو مورد توجه قرار گیرد.

نسخه دیگر پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوشارژر  با گیربکس ۷ سرعته کلاچ دوگانه می باشد که توانی برابر با ۱۴۷ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۳۵ نیوتن متر را در ۱۶۰۰-۴۰۰۰ دور در دقیقه ارائه می دهد. بنابر اطلاعات سایت اصلی شتاب صفر ا صد خاصی با نسخه ۱.۵ لیتری نداشته و در حدود ۹.۵ ثانیه به حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و متوسط مصرف سوخت آن ۵.۹ لیتر اعلام شده که اختلاف زیادی را نشان می دهد.

آپشن ها و امکانات رفاهی

بررسی ها نشان می دهد ام جی gt با فهرست نسبتا کاملی از آپشن ها و امکانات رفاهی ارائه می شود که از جمله آن ها می توان به سانروف برقی دو حالته، کروز کنترل، رینگ های اسپرت ۱۶ اینچی یا لاستیک های به پهنای ۲۰۵ میلی متر، پدال های آلومنیومی، چراغ های جلو هالوژن اصلی با امکان تنظیم ارتفاع، نوار ال ای دی روشنایی روز، نور دو رنگ پس زمینه، صندلی های چرمی، سیستم بازیافت نیروی ترمز، خروجی تهویه عقب، فیلتر هوای ورودی، صندلی راننده با تنظیم دستی ۶ جهته و تنظیم دستی ۴ جهته صندلی سرنشین جلو، پر کننده گودی کمر راننده به شکل دستی، روشن شدن اتومات چراغ ها، فرمان چرمی چندکاره، سیستم بدرقه، آینه های جانبی برقی گرم شونده، شیشه های برقی جلو عقب اشاره کرد.

همچنین این خودرو مجهز به ۶ عدد کیسه هوا، شیشه های ضد uv، صندلی عقب با تکیه گاه آرنج با قابلیت پیکربندی ۴۰: ۶۰ و قفل مهار کودک یا ایزوفیکس، سیستم صوتی همراه با ۶ اسپیکر، بلوتوث، نمایشگر ۷ اینچی، ورودی های AUX,USB، عملکرد برف پاک کن اتومات بر اساس سرعت خودرو، سیستم کمک محرک ترمز و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، شیشه بالابر برقی با سیستم ایمنی محافظ در کلید شیشه بالابر راننده، استانداردهای EN, E-MARK اروپا در محافظت از عابران پیاده، تکنولوژی ایمنی USD در طراحی بدنه و … می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *