دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخچه شرکت آمازون از گذشته تا به امروز

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که آمازون از دسته شرکت های معروف در زمینه فروش محصولات اینترنتی می باشد که در این مقاله قصد داریم شما را با خصوصیات بارز و تاریخچه شرکت آمازون به صورت کامل اشنا نماییم.

به طور کلی شرکت آمازون یکی از خرده فروشی های پیشتاز در سطح آنلاین است که در ابتدای تاریخچه کار خود را با فروش کتاب و سی دی آغاز کرد و در اواخر دهه ۹۰ میلادی محصولاتش را نه تنها یه کتاب بلکه به وسایل الکترونیک، اسباب بازی، ابزار دستی و لوازم خانگی گسترش داد و تبدیل به یکی از غول های صنعت آنلاین شد.

آشنایی با تاریخچه شرکت آمازون

بهتر است بدانید که آمازون از دسته شناخته شده ترین برندهای تاریخ است که در گذر زمان به محبوب خانواده ها تبدیل شد زیرا همه چیز از محصولات تازه گرفته تا دانلود فیلم ها بر روی تلفن هوشمند را سریع تحویل خواهد داد. در واقع این شرکت نوعی تجارت الکترونیکی و پردازش ابری است که در تاریخ ۵ جولای سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس در شهر سیاتل ایالت واشنگتن بنیان گذاری شد.

در تاریخچه شرکت آمازون, این شرکت بزرگ ترین شرکت خرده مبتنی بر اینترنت در سراسر جهان است که فعالیت اصلی خود را به عنوان فروشگاه آنلاین کتاب آغاز کرد و مدتی بعد به فروش محصولات متنوعی مانند سی دی، دی وی دی، نرم افزارها و کتاب های الکترونیکی پرداخت.

آمازون روز به روز محصولات بیشتری را در سایت خود عرضه کرد و امروزه شما هر چیزی را که نیاز داشته باشید می توانید از آن خریداری نمایید زیرا آمازون امروزه محصولات زیادی را تحت برند خود به بازار عرضه می کند. این شرکت در سال ۲۰۱۵ از شرکت خرده فروشی والمارت پیشی گرفت و در ۳ ماهه ی سوم سال ۲۰۱۶ به عنوان چهارمین شرکت باارزش جهان شناخته شد.

مطالعه تاریخچه شرکت آمازون

پیشینه آمازون از گذشته تا امروز:

همانطورکه متوجه شدید آمازون از دسته شرکت های معتبر و معروف جهان است که در ادامه سعی داریم به بیان تاریخچه و سرگذشت آن به صورت کامل بپردازیم:

اوایل سال ۱۹۹۰: شروع فعالیت آمازون

در دهه ۹۰ میلادی بود که استفاده از اینترنت در سطح جهان معمول شد و استفاده از کامپیوتر های شخصی از مصارف بیزینس گرفته تا خانگی به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد. همینطور که استفاده از اینترنت در سطح جامعه گسترده تر می شد بیزینس های تصمیم گرفتند از این بستر آنلاین برای گسترش کسب و کارشان استفاده کنند به گونه ای که فروش محصولات به صورت آنلاین فرصت ها و پتانسیل های زیادی با خود به همراه داشت و در پی آن جف بزوس یعنی موسس آمازون پیشتاز این ماجرا شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

به طور کلی سال ۱۹۹۴ بود که جف بزوس شغل خود یعنی معاونت رییس در یکی از شرکت های وال استریت را ترک کرد و به سیاتل آمریکا رفت و فعالیت هایش را برای تاسیس یک استارت آپ شروع کرد. یکی از مسائلی که بزوس را تشویق به فعالیت کرد مقاله ای بود که در آن رشد ۲۳۰۰ درصدی سالانه اینترنت پیش بینی شده بود و همین موضوع باعث شد جف بزوس لیستی از ۲۰ محصولی که از طریق اینترنت امکان فروششان بود را تهیه و همین لیست ۲۰ تایی را به یک لیست ۵ تایی کاهش داد که البته از نظر خودش مهمترین محصولات بودند و این پنج محصول شامل لوح فشرده، سخت افزار و نرم های افزار های کامپیوتری، ویدیو و کتاب خواهد بود.

چگونگی شروع فعالیت کمپانی آمازون

بزوس شهر سیاتل را در کشور آمریکا برای دفتر مرکزی خود انتخاب کرد زیرا سیاتل از نظر تکنولوژی از سایر شهر ها پیشرفته بود و یکی انتشاراتی خیلی بزرگ هم برای توزیع کتاب در نزدیکی آن بود. در همین اثنا بود که تلاش های جف بزوس برای جذب سرمایه گذاران شروع شد و توسعه دهندگان حرفه ای برای وب سایتش انتخاب کرد و در نهایت در سال ۱۹۹۵ وب سایتی را تاسیس کرد و طی مدت کمی به وب سایت شماره ۱ فروش کتاب در سطح وب تبدیل گشت.

در تاریخچه شرکت آمازون توجه داشته باشید تنها ۴ ماه از فعالیت آمازون می گذشت که تبدیل به یک وب سایت بزرگ و محبوب شد و در بسیاری از نظرسنجی های اینترنتی رده های بالایی کسب کرد به گونه ای که آمازون از ۵۰ ایالت در آمریکا و ۴۵ کشور مختلف دیگر سفارش می گرفت. البته یکی از تفاوت هایی که آمازون با رقیب های خود داشت این بود که در انبار آمازون موجودی نهایتا به ۲۰۰۰ محصول می رسید و اغلب سفارشات بدون اینکه واسطه ای داشته باشند مستقیما از توزیع کنندگان و عمده فروشان تامین می شد و به دست مشتری ها می رسید پس عملا انباری هم نیاز نخواهد بود.

شرکت آمازون به عنوان پیشتاز تجارت الکترونیکی تلاش کرد تا استاندارد های بالایی را برای خرید تحت وب به وجود بیاورد چیزی که تا آن زمان توسط هیچ کسی پیاده سازی نشده بود. در واقع هدف آمازون از این بیزینس تنها کسب سود نبود و توجه زیادی به مشتری ها داشت و به صراحت می توان گفت که دلیل موفقیتش هم همین بود.

جالب است بدانید که قیمت محصولات با تخفیف ارائه می شد و نسبت به بازار بسیار پایین تر بود و حتی قسمتی در وب سایت وجود داشت تحت عنوان مرکز مشاوره که در آن مشتری ها می توانستند برای خرید کتابی که در حوزه علاقه شان است مشورت بگیرند و آمازون نیز بر اساس تاریخچه مشتری کتاب های نزدیک به سلیقه اش را به او پیشنهاد می داد.

خصوصیات بارز شرکت آمازون

سال ۱۹۹۷: خروج آمازون از بخش خصوصی

بهتر است بدانید که در عرض کمتر از دو سال آمازون توانست تا از بخش خصوصی خارج شود و در سال ۱۹۹۷ سهامش را به صورت عمومی وارد بازار بورس آمریکا کرد. یکی دیگر از زمینه های رشد آمازون همکاری با دیگر وب سایت ها بود که در اوایل سال ۹۶ صورت گرفت.

در واقع برنامه همکاری جف بزوس به این صورت بود که وب سایت های مستقل و شخصی می توانستند تبلیغ یکی از کتاب های دلخواهشان را روی وب سایت بگذارند و مشتری را به وب سایت آمازون هدایت کنند. اگر مشتری سفارشی را انجام می داد حدود ۳ الی ۸ درصد کمیسیون به صاحب وب سایت تعلق می گرفت یعنی چیزی که امروزه تحت عنوان افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی استفاده می شود.

در مطالعه تاریخچه شرکت آمازون باید گفت به طور کلی در اواسط سال ۹۷ میلادی بود که آمازون قراردادهای بزرگی با شرکت های مختلف بست و دریچه ای از شهرت بیشتر به روی آن باز شد. در همین زمان بود که بزوس اعلام کرد شرکتش اولین خرده فروشی اینترنتی است که حدود یک میلیون مشتری دارد در حالی که در سال ۲۰۱۸ آمازون با فعالیت در ۱۶۰ کشور دنیا سالانه حدود ۲۳۲ میلیارد دلار فروش خواهد داشت.

سال ۱۹۹۸: سیر صعودی شهرت و موفقیت روز افزون آمازون

در حالی که در تاریخچه آن شرکت آمازون وارد سومین سال از فعالیت خود می شد برنامه افیلیت مارکتینگش ۳۰ هزار عضو جذب کرده بود که حالا کمیسیونی درصدی دریافت می کردند و حدود دو ماه بعد تعداد اعضا دوبرابر شد و به ۶۰ هزار نفر رسید. همچنین مشتری های آمازون هم روز به روز در حال رشد بودند به گونه ای که طی ۶ ماه مشتری های آمازون از یک میلیون به دو میلیون رسید. به عبارت دیگر می توان گفت حدود ۲۷ ماه طول کشید تا آمازون اولین میلیونی شدنش را جشن بگیرد و ۶۰ ماه بعد دومین میلیونی شدنش را جشن گرفت.

در واقع در سال ۹۸ بود که آمازون تصمیم گرفت علاوه بر کتاب موزیک آنلاین را هم وارد بازار کارش کند و همین موضوع باعث شد تا وب سایت موزیک آنلاین آمازون تاسیس شود و بیشتر از ۱۲۵ هزار قطعه موسیقی روی آن عرضه گردد. به تدریج مشتری ها می توانستند پیش از خرید هر آهنگ قسمتی از آن را گوش کنند و بعد تصمیم به خرید بگیرند.

آشنایی با بنیان گذار شرکت آمازون

سال ۱۹۹۹ به بعد: تبدیل شدن آمازون به غول تجارت الکترونیک

به طور کلی در سال ۱۹۹۹ بود که آمازون تصمیم گرفت به غیر از کتاب محصولات دیگری مانند وسایل الکترونیکی و اسباب بازی را هم وارد وب سایت خود بکند. آمازون آنقدر در فروش محصولاتی که فکرش را نمی کنید موفق بود که به مناسبت سال نو میلادی ۲۵۰۰ مایل یعنی به ۴۰۰۰ کیلومتر زبان فروخت و در همان سال سال بود که جف بزوس از طرف مجله تایم جایزه شخص سال را از آن خود نمود.

برای آشنایی با تاریخچه شرکت های همچون اپل و بورس می توانید در مطالب دیگر آرگا بیابید و با پیشینه آن ها آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *