دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

اختلال گوش میانی از تشخیص عفونت تا درمان آن

  • مریم صبوری
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

عفونت های مزمن گوش امکان دارد باعث آسیب دائمی و اختلال گوش میانی شود که در صورت عدم درمان به پرده گوش آسیب می زند و موجب پارگی آن می شود. که ما در این مقاله از مجله آرگا به توضیح کامل این اختلال عفونتی می پردازیم.

گوش انسان از ۳ بخش اصلی تشکیل شده که این ۳ بخش به خاطر جایی که دارند به نام های گوش داخلی، گوش میانی و گوش خارجی تقسیم می شوند. که گوش میانی گذرگاهی است که صداهایی که از محیط بیرون از راه گوش خارجی لاله و مجرای گوش وارد می شود را دریافت می کند. گوش میانی صداهای دریافت شده را از محیط را گاهی تقویت می کند و در برخی موارد هم که شدت صدای ورودی زیاد باشد برای جلوگیری از آسیب به ساختار درونی تر کمتر می کند. در ورودی گوش میانی پرده گوش قرار دارد که به نام استخوانچه گوش صدا را به صورت حلزونی به گوش منتقل می کند. که ما در این مقاله در مورد اختلال گوش میانی و بیماری های که دارد می خواهیم توضیح دهیم.

بیماری گوش

بیماری و اختلال گوش میانی

هر اختلال و ناهماهنگی که موجب درد و کم شنوایی و حالت ناخوشی در گوش شود را بیماری گوش میانی می گویند. این اختلال می تواند بسیار پیچیده و گسترده باشد که با عوامل زیادی به شکل اکتسابی و مادرزادی و ارثی ممکن است موجب این بیماری شود. از علائم شایع آن عفونت های گوش میانی است که موجب ترشح و درد و گاهی سوراخ شدن پرده تمپان می گردد.

یکی از شایع ترین اختلالات در افراد بزرگسال بیماری اتواسکلروزیس است که به خاطر چسبندگی استخوانچه گوش میانی رخ می دهد و گاهی شنوایی را محدود می کند. هنگام زدن و وارد شدن ضربه های ناخواسته به داخل گوش ممکن است بیماری گوش میانی ایجاد شود. که برای درمان و تشخیص اختلال گوش میانی و علت بیماری باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در مراکز کلینیکی شنوایی مراجعه کنید.

درباره اختلال گوش میانی چه می دانید؟

علائم عفونت گوش میانی

اگر عفونت گوش طولانی و درمان نشود امکان دارد موجب پیامدهای بلندمدت شود که عفونت گوش مزمن با تکرار عفونت به هر دلیلی به این علائم دچار خواهد شد، از قبیل:

  •  آرون گروپس
  • اختلال در شنوایی و کم شنوایی موقتی و خفیف که در موقع عفونت گوش بسیار پیش می آید و پس از تخلیه عفونت بهتر خواهد شد. با این وجود عفونت گوش مزمن با وجود مایعات در گوش میانی سبب کم شنوایی می شود. که در هنگام آسیب به پرده گوش ساختار گوش میانی امکان افت شنوایی دائمی در آن وجود دارد.
  • تاخیر رشدی و گفتاری که اگر نوزاد یا کودک تان با مشکل شنوایی به صورت موقت یا دائم دچار اختلال شود. مهارت اجتماعی و گفتاری و رشدی آن سبب تاخیر در گفتارش می شود.
  •  اگر عفونت گوش درمان نشود با گسترش عفونت بدخیم تر خواهد شد که به بافت اطراف گوش وسعت یافته و بیشتر می شود. عفونت های برآمدگی استخوانی در پشت گوش سبب آسیب به استخوان و تشکیل کیست پر چرک خواهد شد. که در برخی موارد به بافت گوش میانی و جمجمه و مغز و غشای اطراف مغز گسترش می یابد.
  • بیشترین آسیب به پرده گوش می خورد که اگر تا ۳ روز بهبود و درمان نشود در یکسری موارد به جراحی احتیاج است.

ناهنجاری گوش میانی

پیشگیری از عفونت Middle ear

با رعایت یکسری نکات و خطرات در عفونت و اختلال گوش میانی را می توان پیشگیری و آن را کاهش داد:

  • از علائم سرماخوردگی و سایر بیماری ها پیشگیری کنید به خانواده و فرزندان خود یاد بدهید که همیشه دست هایشان را بشویند و و غذا و آشامیدنی و وسایل شخصی را با کسی به اشتراک نگذارند. به آن ها روش صحیح و بهداشتی عطسه و سرفه کردن را بیاموزید. تا حد لازم حضور فرزندتان در مهدکودک را محدود کنید مراقب کسانی که رفت و آمد می کنید و در جاهای عمومی باشید که بیماری عفونی نداشته باشد و از آن ها دوری کنید.
  • از دود سیگار و افراد سیگاری تا حد امکان دوری کنید و یا از آن ها بخواهید در بیرون از خانه و یا در مکانی دیگر سیگار بکشند.
  • به کودکتان شیر مادر بدهید و تا شش ماه بگذارید از شیر مادر تغذیه کند که حاوی مقدار زیادی آنتی بادی بوده و از عفونت گوش پیشگیری می کند. همچنین اگر از شیشه شیر استفاده می کنید کودک را در حالت ایستاده به حالت درازکش نکنید و نشسته شیر را در کنار او رها نکنید. برای اطلاعات بیشتر به شناسایی عفونت گوش در کودکان بر روی لینک کلیک نمایید.
  • در رابطه با واکسیناسیون با متخصص گوش و حلق و بینی مشاوره بگیرید و هر سوالی که دارید از او بپرسید. در مورد واکسن های فصلی آنفولانزا و واکسن های باکتریایی و پنوموکوک که برای جلوگیری از عفونت گوش کمک می کند.

درد گوش

تشخیص عفونت در گوش

با دقت سعی کنید علائم تمام بیماری را برای پزشک متخصص توضیح دهید که هر بیماری دارد به درستی تشخیص داده شود. طبق بررسی ها استفاده از اوتوسکوپ برای مشاهده داخل گوش و گلو و بینی لازم است که از ان طریق با توجه به نفس کشیدن می تواند گوش دهد. همینطور دستگاه اتوسکوپ پنوماتیک یکی از ابزار های تخصصی است برای تشخیص پزشک به گوش و حلق و بینی نگاه می کند و گوش و مایع میانی را در پشت پرده بررسی می کند.

در این دستگاه مقداری هوا در برابر پرده گوش فرستاده شده و به شکل معمول موجب حرکت پرده گوش خواهد شد. تست های دیگری مثل تمپانومتری، بازتاب سنج آکوستیک، تیمپانونسنتز و یکسری آزمایشات دیگر است که با گفتار درمانی تشخیص داده می شود.

چکاندن قطره برای درمان گوش

اختلالات گوش میانی

  1. اوتیت مدیای حاد: این عفونت گوش میانی به نام اوتیت مدیای حاد که در صورت وجود مایع در گوش میانی، علائم عفونت شروع نسبتا ناگهانی دارند و طبق نظر پزشک تشخیص داده می شود و مورد درمان قرار می گیرد.
  2. اوتیت مدیا افیوژن: در صورتی که تشخیص پزشک متخصص اوتیت مدیا افیوژن باشد، پزشک با دیدن مایعات گوش میانی می تواند علائمی را پیدا کند که هیچ علامتی از عفونت نباشد.
  3. اوتیت مدیا خلط اور مزمن: اگر طبق نظر دکتر گوش و حلق و بینی اوتیت مدیا باشد که به معنای عفونت مزمن خلط آور یعنی درمان طولانی مدت موجب پارگی پرده گوش شده که این عفونت با سرازیر شدن چرک از گوش همراه است.

درمان عفونت گوش Middle

درمان عفونت گوش های متعددی در این رابطه وجود دارد که برخی مواقع بدون مصرف آنتی بیوتیک با عوامل زیادی بستگی دارد مثل سن و شدت علائم می باشد.

دلیل اختلال گوش میانی

  • تشخیص

در مرحله عدم اطمینان به اختلال گوش میانی که طی ۴۸ ساعت اولیه بهبود یابد که بیشتر عفونت ها در ۲ هفته اول خود به خود بدون نیاز هر چیزی نیاز به درمان نداشته و از بین می رود. که در درد خفیف گوش میانی در ۱ یا هر ۲ گوش کمتر از ۲ روز با دمای بدن کمتر از ۳۹ درجه سانتی گراد در کودکان ۶ تا ۲۴ ماهه و بیشتر است. طبق بررسی ها نشان می دهد که درمان با آنتی بیوتیک برای عفونت گوش مفید بوده و از طرف دیگر مصرف آن موجب مقاومت باکتری ها به دارو می شود که مزایا و خطراتی به همراه دارد.

  • تحمل درد

توصیه هایی هنگام درمان درد ناشی از عفونت گوش پزشک به شما می کند که با استفاده از داروی ضد درد برای تسکین درد از دارو بدون نسخه مثل استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده شود. هنگام دادن دارو آسپرین به فرزندتان احتیاط کنید و مطابق دارویی که پزشک دستور داده استفاده نمایید. قطره های بی حسی در موقع وجود عدم زخم یا پارگی در پرده گوش برای تسکین درد از آن استفاده کرد.

پیشگیری اختلال گوش میانی

  • آنتی بیوتیک

پس از معاینه اولیه پزشک با در نظر گرفتن شرایط آنتی بیوتیک تجویز می شود که درد گوش پس از علائم بهبودی با دستورالعمل استفاده می شود. که با مصرف نکردن کامل دارو می توان منجر به برگشت مجدد عفونت مقاومت و باکتری در برابر دارو آنتی بیوتیکی شد که به صورت اتفاقی با میزان دوز مصرفی با پزشک یا متخصص داروساز می توان مشورت کرد.

  • تخلیه کانال گوش

یکسری شرایط خاص وجود دارد که برای تخلیه مایعات از گوش میانی توصیه می شود اگر فرزند شما پس از پاکسازی عفونت دچار عفونت طولانی مدت و مکرر شود با تجمع مزمن مایع می توان از این روش پیشنهادی استفاده کرد. که با یک عمل سرپایی میرینگوتومی جراح سوراخ کوچکی در پرده گوش ایجاد می کند که با بیرون کشیدن مایع از گوش میانی بکار می رود.

برای کمک به تهویه گوش میانی و جلوگیری از تجمع مایعات یک لوله ریز در دهانه کانال گوش قرار می گیرد. که این لوله از ۶ ماه تا ۱ سال در محل خودش باقی می ماند و بعد مثل بخیه از سطح جدا می شود که برای ماندگاری بیشتر نیاز به برداشتن و جراحی نیست. چون پرده گوش بعد از خارج شدن لوله مجدد بسته خواهد شد.

علائم اختلال گوش میانی

  • درمان اوتیت مزمن

اوتیت مزمن خلط آور یا عفونت مزمن که سبب ایجاد سوراخ و پارگی در پرده گوش می شود بسیار سخت بوده و تماما با استفاده از آنتی بیوتیک به صورت قطره تجویز و درمان می شود. امکان دارد دکتر معالج قبل تجویز قطره به مکش مایع از کانال گوش دستور دهد.

  • مراقبت

اگر به صورت مکرر به عفونت گوش مبتلا می گردید و در گوش میانی دچار اختلال می شوید که با جمع شدن مایع علائم این اختلال دیده می شود باید زیر نظر مراقبت پزشکی قرار بگیرید. پزشک گوش و حلق و بینی تعداد دفعات مراجعات را برای شما می گوید و از شما تست زبانی و شنوایی گرفته می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *