دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

قی کردن چشم نوزاد چیست و علایم بروز آن کدامند؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۹ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

از جمله التهابات بسیار رایج در نوزادان که چشم ها را درگیر کرده و امکان دارد در اثر وجود عفونت، آلرژی و حساسیت های مختلف ایجاد گردد قی کردن چشم نوزاد است که بخاطر پایین بودن سطح ایمنی بدن نوزاد امکان دارد بروز پیدا کند و می توان با بهره گیری از راهکارهایی به درمان و رفع آن پرداخت.

یکی از مشکلاتی که در رابطه با نوزادان امکان دارد پیش بیاید بروز ترشحات غلیظ از قسمت چشم نوزاد می باشد که در زمان برخاستن از خواب هنگام صبح مشاهده می شود. این عارضه ممکن است نشان دهنده بیماری های چشمی باشد و در هنگام بروز چشم ها را دچار خارش و سوزش نماید. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان به بررسی علل قی کردن چشم نوزاد و نحوه درمان آن بپردازیم.

علت قی کردن چشم نوزاد

به طور کلی قی کردن در واقع به شرایطی گفته می شود که ترشحاتی زردرنگ در گوشه داخلی چشم ظاهر شده که امکان دارد به صورت مرطوب و چسبنده باشد و یا از حالت خشک و پوسته مانندی برخوردار باشد که پس از خوابیدن موجب تشکیل یک قشر بر روی چشم می گردد. قی کردن چشم نوزاد نیز دلایل مختص به خود را دارد و امکان دارد تحت تاثیر عوامل مختلفی بروز پیدا کند و در هنگام ایجاد موجب چسبیده شدن پلک ها و مانع از باز شدن چشم ها گردد.

راه های درمان قی کردن چشم نوزاد

برخی اوقات به دلیل تماس داشتن نوزاد با میکروب های مسیر زایمان این عارضه در روزهای ابتدایی تولد ایجاد می گردد که بایستی خیلی زود رفع و درمان شود. ترشحاتی که در زمان انجام زایمان از مادر خارج می گردد در ارتباط مستقیم با چشم نوزاد قرار دارد.

قی کردن در حقیقت مخلوطی از ماده مخاطی، روغن، سلول های پوستی و سایر دبری هایی می باشد که در قسمت گوشه چشم مخصوصا زمانی که نوزاد در حال خواب می باشد تجمع می یابند. در اغلب موارد این گونه ترشحات زرد رنگ عارضه ای بدون خطر می باشند و خود به خود بهبود پیدا می کنند اما برخی اوقات نشان دهنده مشکل بزرگتری در چشم ها می باشند.

روش های درمان قی کردن چشم کودک

  •  آرون گروپس

دلایل قی کردن چشم کودک

  • عوامل عفونی باکتریایی
  • عوامل عفونی ویروسی
  • ملتهب شدن مژه ها
  • مواد آلرژیک یا حساسیت زا همچون گرده گیاهان
  • وجود عفونت در پلک ها
  • بروز التهاب ملتحمه چشم
  • ملتهب شدن پلک ها
  • خشک شدن چشم ها به خاطر وزش باد
  • بروز سرماخوردگی
  • وجود اشیا خارجی درون چشم
  • مسدود شدن مجاری اشک چشم

دلایل رایج قی کردن چشم کودک

عوامل موثر بر قی کردن چشم

در ادامه بعضی از عواملی که باعث بروز بیماری کونژنکتیویت می شود را برای شما عزیزان معرفی کرده ایم.

انواع ویروس :

در صورتی که کودک به این عارضه مبتلا باشد و علامت های سرماخوردگی را داشته باشد تا حد زیادی بخاطر عفونت ویروسی می باشد. ویروس ها در واقع رایج ترین دلیل بروز این عارضه می باشند.

انواع باکتری ها :

در صورتی که چشم های نوزاد ماده ای زرد رنگ تولید کرد که موجب می شود پلک ها دچار تورم و ضخامت گردد به احتمال زیاد باکتری هایی همچون استافیلوکوکوس، استرپتوکوکوس و یا هموفیلوس موجب آن شده اند.

استفاده از قطره های چشم در نوزادان تازه به دنیا آمده :

قطره های چشمی در آغاز تولد عفونت های باکتریایی را که سبب حساس شدن چشم کودک می گردد را متوقف می سازد.

طریقه بهبودی قی چشم کودک

واکنش های حساسیت زا :

این نوع واکنش ها در کودکان زیر یک سال بسیار نادر می باشد ولی در صورتی که چشمان کودک دچار خارش، التهاب و اشک ریزی شد و آبریزش بینی نیز داشت امکان دارد دلیل آن واکنش های حساسیت زا به خاطر وجود گرد و غبار، گرده و یا دود باشد.

انواع محرک ها :

هر چیزی که قادر باشد سبب بروز آلرژی در چشم و پلک شود حتی کلر موجود در آب استخر نیز از علل بروز این عارضه می باشد.

بروز سرماخوردگی :

در این مواقع تنها به کودک استامینوفن داده شده و اعمالی همچون چکاندن قطره بینی، بیرون آوردن ترشحات بینی، بکار بردن دستگاه بخور سرد، ساکشن کردن و پاکسازی چشم ها با استفاده از پنبه خیس و تمیز انجام می گیرد.

انسداد مجرای اشک :

به طور میانگین حداقل حدود ۲۰ درصد از کودکانی که تازه به دنیا آمده اند مجرای اشک هر دو چشم و یا یکی از چشم هایشان مسدود می باشد و یا تا اندازه ای بسته می باشد. انسداد مجرای اشکی امکان دارد سبب بروز علائم این عارضه همچون تولید ترشحات زرد رنگ و یا سفید رنگ گردد.

شیوه رفع قی چشم کودک

عفونت های چشمی :

این عارضه در کودکان بالاتر از یک سال رایج تر بوده چرا که دست های آلوده خود را به چشم هایشان می مالند. برای پاکسازی چشم ها می توانید با استفاده از پنبه خیس و شستشوی دست هایشان به صورت دائم و استفاده از قطره و پماد آنتی بیوتیک این عمل را انجام دهید.

نحوه درمان

در ادامه روش های درمانی موثری در این زمینه را شرح داده ایم.

  • در صورتی که چشم دچار عفونت شده باشد احتیاج به قطره چشمی آنتی بیوتیک یا آنتی بیوتیک خوراکی زیر نظر چشم پزشک خواهد بود.
  • با تجویز پزشک می توانید در زمان شب پماد تتراسایکلین چشمی به قسمت داخلی چشم ها بمالید و در هنگام صبح پس از کمپرس آب گرم پلک ها را با استفاده از شامپو بچه بشویید و برای یک زمان کم از قطره های آنتی بیوتیک روزانه سه مرتبه استفاده نمایید.
  • شستن چشم ها با استفاده از آب جوشیده و ولرم راهکار مناسبی می باشد.
  • برای پاکسازی چشم ها با استفاده از یک تکه پنبه یا یک تکه پارچه که درون آب گرم مرطوب شده خیلی آرام قی چشم ها را تمیز نمایید.

طریقه از بین بردن قی چشم کودک

نکات مهم در رابطه با مراقبت از چشم های نوزاد

  • برای دیزاین اتاق خواب کودک خود از نور یک چراغ خواب و یا لامپی کم نور استفاده نمایید.
  • زمانی که در حال شیر دادن به کودک خود هستید عوض کردن جهت او به سمت راست و چپ در هر زمان می تواند کمک بزرگی در بهبود قوای بینایی او کند.
  • تا جایی که امکان دارد وضعیت تختخواب کودک خود را در زمان خواب به طور مرتب عوض کنید. در واقع می توانید به راحتی با عوض کردن وضعیت گهواره کودک نسبت به نور چراغ خواب هر روز و به صورت پی در پی موجب تقویت قدرت بینایی او شوید.
  • کودک خود را برای زمان زیادی تنها رها نکنید. حتی در صورتی که در اتاق نیستید و در جایی دیگر مشغول به کار هستید تا جای امکان سعی کنید به حرف زدن با او از راه دور همچنان ادامه بدهید به گونه ای که او متوجه حضور شما در نزدیکی خود شود و به دائما مکان خود را عوض کنید تا شما را بیابد.
  • قرار دادن چند اسباب بازی در نزدیکی کودک و لمس نمودن آن ها بوسیله او در چنین وضعیتی بسیار مناسب می باشد.

دلایل قی کردن چشم نوزاد

در این مطلب علل اصلی قی کردن چشم نوزاد و روش های درمان و رفع این عارضه را به همراه نکات مهم در این زمینه شرح دادیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید. ضمن اینکه شما با مراجعه به مطالب پیشین می توانید اطلاعات مفیدی را در رابطه با مشکل در انحراف چشم در کودکان و علایم ضعیف شدن چشم در کودکان را کسب نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *