دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

عوارض ارتودنسی دندان و راه های پیشگیری از مشکلات آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

دندان ها امکان دارد در اثر عوامل مختلف دچار ناهنجاری های گوناگونی گردند و نیاز به درمان داشته باشند که یکی از این روش ها انجام ارتودنسی می باشد که برای تمامی سنین قابل اجرا می باشد، ولی مسئله ای که در این رابطه باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشت عوارض ارتودنسی و مشکلات پیرامون آن می باشد.

یکی از راهکارهایی که به منظور مرتب سازی دندان ها و قرار گرفتن آن ها در یک ردیف و راستا انجام می گیرد ارتودنسی بوده که اغلب با کمک بریس های قابل تنظیم اجرا می گردد و در روند انجام آن هیچ نوع دردی بجز کمی در قسمت دندان ها و لثه ها احساس نمی شود. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان به معرفی مضرات و عوارض ارتودنسی بپردازیم.

آشنایی با خطرات و عوارض ارتودنسی

گاهی اوقات وجود اختلال در قسمت فک و دندان افراد سبب بروز مشکلات مختلفی در ظاهر و زیبایی صورت شده که در نتیجه بیمار از لحاظ روحی دچار آسیب می شود ولی برای رفع چنین مشکلی می توان از روش های درمانی ارتودنسی کمک گرفت که البته باید نسبت به خطرات و عوارض ارتودنسی آگاهی لازم را داشت و سپس جهت انجام آن اقدام نمود.

این نوع روش درمانی در واقع به منظور اصلاح ناهنجاری های موجود در فک و دندان، ایجاد تناسب و بازیابی کارکرد طبیعی آن ها و همچنین سایر مشکلات مختلف در این زمینه انجام می گیرد. ارتودنسی در حقیقت با توسعه عمل جویدن، وضعیت گفتار و در کل سلامت عمومی دهان و دندان موجب بالا رفتن میزان آسایش و عزت نفس و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی او می گردد.

مهمترین و شایع ترین عوارض ارتودنسی

بعد از این که متخصص مربوطه بریس ها را درون دهان شما گذاشت شما بایستی نکات و اصول مهمی را برای مواظبت از سلامت دندان و لثه ها رعایت نمایید چرا که در غیر این صورت عوارض و خطراتی را به دنبال خواهد داشت که با استفاده از بکارگیری راهکارهایی می توان از بروز آن ها جلوگیری نمود. در ادامه مهمترین مشکلات ناشی از انجام ارتودنسی را شرح داده ایم.

پوسیده شدن دندان ها

از رایج ترین عوارضی که در اثر ارتودنسی بروز پیدا خواهد کرد پوسیدگی دندان ها می باشد. چرا که با وجود براکت ها در داخل دهان باکتری ها به آسانی می توانند در میان آن ها رشد و نمو پیدا کرده و موجب پوسیده شدن دندان ها گردند. البته می توان گفت این باکتری ها نتیجه جمع شدن مواد غذایی در قسمت زیرین بریس ها می باشد و در صورتی که نکات بهداشتی رعایت شود هیچ نوع پیامدی به دنبال نخواهد داشت. بدین ترتیب رعایت نمودن اصول بهداشتی همچون مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و … بسیار ضرورت دارد.

خطرات مختلف انجام درمان ارتودنسی

  •  آرون گروپس

مدت زمان درمان

به طور معمول طول دوره درمان ارتودنسی حدود ۱۸ الی ۲۴ ماه می باشد. امکان دارد در برخی موارد این دوره کمتر و یا بیشتر شود. در صورتی که تمامی نکات مراقبتی لازم به درستی انجام گیرد این موارد خیلی کم اتفاق خواهد افتاد. این موارد دربردارنده نکاتی همچون رعایت بهداشت دهان و دندان، همیاری مریض با دندانپزشک، نبود بیماری های اثرگذار بر روی روال درمان و … می باشد.

احتمال بازگشت درمان ارتودنسی

در صورتی که درمان ارتودنسی به شکل درست و بوسیله متخصص ارتودنسی صورت پذیرد خطر برگشت آن خیلی کم می باشد. پس از برداشتن بریس ها به منظور ثبات نتیجه درمان بایستی حداقل به مدت یک سال از نگه دارنده ها و پلاک های متحرک استفاده گردد.

مهمترین مشکلات انجام ارتودنسی

کوتاهی قسمت طول ریشه

کوتاه شدن بخش ریشه و یا تحلیل رفتن آن از سایر خطرات ارتودنسی دندان می باشد که خطر ایجاد آن بسیار کم می باشد. ولی در بیمارانی که زمینه آسم، صدمه و شکستگی دندان دارند درصد احتمال آن بیشتر است. کوتاهی ریشه دندان در طولانی مدت صدمه ای به دندان ها نمی زند. به منظور ممانعت از ایجاد چنین مشکلی متخصص ارتودنسی بایستی توجه کافی بر روی میزان و مدت زمان نیروی اعمالی ارتودنسی را داشته باشد.

ایجاد درد در فک

این تصور که با اجرای ارتودنسی به طور حتمی مشکلاتی برای فک ایجاد خواهد شد و یا ناهنجاری های فکی از بین خواهند رفت اشتباه می باشد. ولی با انجام ارتودنسی امکان دارد بعضی مشکلات مرتبط با فک برطرف شوند که احتیاج به روش های درمانی مکمل نیز می باشد و برخی مواقع با مشکلات مختلفی همراه می باشد.

مشکلات لثه

از جمله مضرات رایج ارتودنسی ایجاد بیماری های لثه می باشد. از اصلی ترین نشانه های ایجاد این بیماری خونریزی لثه در زمان مسواک زدن است. ملتهب شدن و ورم کردن لثه از دیگر نشانه های این نوع بیماری ها می باشد. در صورت ایجاد بیماری هایی همچون پریودنتال درمان با کمک ارتودنسی خیلی مشکل خواهد شد چرا که خطراتی که برای لثه ها به وجود می آید موجب می شود که میزان حرکت و فعالیت دندان ها کم شود و رویه درمان نیز با مانع و تاخیر مواجه شود.

مشکلات روش درمانی ارتودنسی

ایجاد زخم و خراش در دهان

با قرار دادن براکت ها درون دهان تا وقتی که دهان به آن عادت نماید امکان دارد زخم و یا خراش های سطحی در دهان ایجاد شود. این موضوع کاملا عادی می باشد ولی با کمک موادی همچون موم ارتودنسی می توان در کم کردن زخم ها و درد ناشی از آن موثر بود.

اشتباه فرد درمان کننده

موثرترین عاملی که سبب ایجاد مشکلات ارتودنسی می گردد مرتبط با شخص درمان کننده می باشد. در صورتی که فرد مهارت کافی را در این زمینه نداشته باشد خطر ایجاد عوارض بسیاری از اوایل درمان تا انتهای آن وجود دارد. بدین ترتیب حتما در گزینش دندانپزشک به منظور درمان دندان هایتان توجه نمایید. با انتخاب غلط دندانپزشک خود عوارض مختلفی همچون کشیدن ناصحیح دندان، مشکلات لثه، پوسیده شدن دندان ها، ناهنجاری های فک و … امکان دارد که رخ بدهد.

مشکلات و عوارض ارتودنسی

راه های جلوگیری از بروز خطرات ارتودنسی

با توجه به این که اغلب مشکلات ارتودنسی در ارتباط با مسائل بهداشتی دهان در طول درمان می باشد بنابراین رعایت یک سری نکات به منظور پیشگیری از مشکلات و عوارض ارتودنسی دندان ضروری بوده و بسیار کمک کننده می باشد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

مواظبت از دهان و دندان :

بیماران بایستی تا جای امکان دندان های خود را پس از استفاده هر نوع مواد غذایی با استفاده از مسواک نرم و دارای فلوراید به خوبی مسواک بزنند. همینطور بکار بردن نخ دندان برای تمیز کردن بین بریس ها و قسمت زیر سیم ها ضرورت زیادی دارد.

انواع خطرات ناشی از انجام ارتودنسی

مصرف مواد غذایی مناسب :

کم کردن مصرف مواد غذایی شیرین و نشاسته ای در پیشگیری از ایجاد پلاک و در نهایت پوسیدگی دندان خیلی تاثیرگذار می باشد. همینطور بایستی از خوردن غذاهای چسبنده و سفت که می توانند به بریس ها بچسبند یا آن ها را دچار شکستگی نمایند نیز بایستی پرهیز نمود.

مراجعه به دندانپزشک به صورت منظم :

معاینه شدن به صورت منظم بوسیله دندانپزشک به مطمئن شدن از سلامت دندان ها و لثه ها کمک خواهد کرد. دندانپزشک وجود هر گونه مشکلی را در آغاز بررسی و تشخیص داده و در صورت نیاز اقدامات درمانی لازم را در زمان مناسب انجام خواهد داد.

خطرات انجام ارتودنسی

در این مطلب انواع خطرات و عوارض ارتودنسی را به همراه نکات مراقبتی در این زمینه شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد. به منظور آشنایی با کامپوزیت دندان و میناکاری دندان می توانید از لینک های قرار داده شده بازدید نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *