دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کپسول گلوکزاسیلین و موارد تجویز و شرایط مصرف این دارو

  • سحر هودانلویی
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

کپسول گلوکزاسیلین از دیگر داروهای موثر در درمان و جلوگیری از گسترش عفونت های باکتریایی به شمار می‌آید که در ادامه این مطلب به معرفی کامل این دارو پرداخته ایم.

به طور کلی کپسول گلوکزاسیلین برای بهبود انواعی از عفونت های باکتریایی موثر است. همچنین می توان این دارو را از دیگر انواع آنتی بیوتیک های پنی سیلین معرفی کرد که از رشد باکتری ها پیشگیری می نماید.

عوارض جانبی کپسول گلوکزاسیلین

آشنایی با کپسول گلوکزاسیلین

همان طور که گفته شد این کپسول برای درمان انواع عفونت های باکتریایی موثر و مفید شناخته شده است. این نوع از آنتی‌بیوتیک‌ها به تنهایی عفونت های باکتریایی را از بین خواهند برد و برای عفونت های ویروسی به مانند سرماخوردگی های معمولی و آنفولانزا تاثیر چندانی نخواهد داشت. استفاده غیر ضروری و یا به صورت مرتب از آنتی بیوتیک ها می تواند تاثیرگذاری آن ها را در دراز مدت کاهش دهد.

  • موارد مصرف

قابل ذکر است که کپسول گلوکزاسیلین برای بهبود عفونت های ناشی از گونه های استافیلوکوک که پنی سیلین از ترشح می نمایند، استفاده می گردد.

  • نحوه تاثیرگذاری آن

به طور کلی این کپسول باکتریوسید می‌باشد که با اتصال به پروتئین های اختصاصی متصرف متصل شونده به پنی سیلین که در دیواره های سلول باکتری قرار گرفته اند، موجب مهار مرحله‌ آخر ساخت دیواره سلولی باکتری ها خواهد شد و به این شکل موجب از بین رفتن باکتری های در حال رشد تقسیم می‌شود.

  • فارماکوکینتیگ این کپسول

به طور کلی ۵۰ درصد از این کپسول به روش خوراکی جذب خواهد شد که در حضور غذا تأثیر آن کاهش پیدا می‌کند. غلظت سرمی آن پس از یک الی دو ساعت به اوج خود خواهد رسید.

نکات کپسول گلوکزاسیلین

نیمه عمر دارو نیز یک الی ۵ ساعت است که در صورت ایجاد نقص در کار کلیه ها می تواند به پنج الی دو ساعت افزایش پیدا کند. همچنین ۳۰ الی ۶۰ درصد از دارو به صورت تغییر نیافته از کلیه ها خارج می گردد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • نحوه استفاده از آن به چه صورت است؟

این کپسول ها می توان به صورت خوراکی طبق تجویز پزشک مصرف نمود. کپسول کلوگزاسیلین بایستی به صورت ناشتا و هنگامی که معده خالی است، برای جذب بیشتر آن استفاده نمایید. همچنین در صورتی که از سوسپانسیون مایع آن استفاده می نمایید  باید قبل از استفاده بطری آن را به خوبی تکان دهید.

مقدار مصرف کپسول گلوکزاسیلین بر اساس شرایط پزشکی شما و تجویز پزشک می تواند متغیر باشد. اما در کودکان بایستی بر اساس وزن و سن آن ها مقدار مشخصی از دارو تجویز گردد. برای آن که این کپسول تأثیر بهتری قائل شود بایستی در فواصل زمانی مشخص مصرف گردد. همچنین برای آن که ساعت مصرف آن را فراموش نکنید خوب است که در طی روز آن را در یک وعده مشخص بخورید.

قابل به ذکر است تا زمانی که دوره درمان به پایان نرسد باید به مصرف این قرص ادامه دهید. اگر در برخی از روز ها علائم بیماری شما از بین نرفت نبایستی به صورت خودسرانه مصرف آن را قطع نمایید، چرا که توقف زود هنگام به مصرف این قرص می تواند اجازه رشد و گسترش باکتری ها را به خود دهد، که در نهایت سبب و بروز مجدد عفونت خواهد شد.

تنها در صورتی که مشکل شما برطرف نشد و بلکه به صورت شدیدتری بروز پیدا کرد باید کرد و به پزشک خود اطلاع دهید.

معرفی کپسول گلوکزاسیلین

  • نکاتی که باید در نظر داشته باشید

در صورت وجود هر یک از بیماری های گوارشی به مانند کولیت که وابسته به آنتی بیوتیک است و ایجاد نقص در کار کلیه ها بایستی این کپسول را با احتیاط بیشتری مصرف نمایید.

  • توصیه های دارویی

در بیماران مبتلا به ایجاد اختلال در کارکرد کلیه نیاز به کاهش مقدار دوز دارو نمی باشد، مگر آنکه این اختلال بسیار شدید باشد. همچنین کپسول کلوگزاسیلین خوراکی را بایستی با معده خالی و یا ترجیحا یک الی دو ساعت قبل از سرو غذا مصرف نمایید.

  • عوارض جانبی

قلبی عروقی

  1. کاهش فشار خون
  2. ترومبوفلبیت

دستگاه اعصاب مرکزی

  1. سرگیجه
  2. لتارژی
  3. میوکلونوس
  4. تشنج
  5. پرش عضلات

پوست

  1. خارش
  2. راش پوستی
  3. کهیر

گوارش

  1. احساس درد در شکم
  2. اسهال
  3. درد سردل
  4. نفخ
  5. پرموی زبان
  6. مدفوع شل
  7. سیاه شدن زبان
  8. حالت تهوع
  9. کولیت
  10. التهاب دهان
  11. استفراغ

فارماکوکینتیگ کپسول گلوکزاسیلین

دستگاه تناسلی

  1. مشاهده خون در ادرار
  2. پروتئین در ادرار

هماتولوژی و انکولوژی

  1. آگرانولوسیتوز
  2. آنمی
  3. سرکوب مغز استخوان
  4. بالا رفتن سطح ائوزینوفیل خون
  5. گرانولوسیتوپنی
  6. آنمی همولیتیک
  7. ترومبوسیتوپنی
  8. لکوپنی
  9. نوتروپنی
  10. ترومبوسیتوپنی

کبد

  1. بالا رفتن آلکالین فسفاتاز سرم
  2. بالا رفتن سطح سرمی آلاین آمینوترانسفراز
  3. بالا رفتن سطح سرمی آسپارتات آمینوترانسفراز
  4. سمیت کبدی

افزایش حساسیت ها

  1. آنافیلاکسی
  2. واکنش بسیار زیاد حساسیت

ایمونولوژی

  • واکنشی به مانند بیماری سرم

اعصاب عضلانی

  • اسپاسم حنجره

کلیه

  1. بی کفایتی کلیه
  2. بیماری توبولی کلیه
  3. نفریت بینابینی

نحوه استفاده ازکپسول گلوکزاسیلین

تنفس

  1. برونکواسپاسم
  2. ادم حنجره
  3. عطسه
  4. خس خس سینه

متفرقه

  • تب
در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان موثر واقع گشت می توانید با کلیک بر روی دیگر مطالب همانند کپسول جینکوبیلوبا و کپسول بایو فلورا باری دیگر با ما همراه شده و اطلاعات دارویی خود را افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *