دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دریاچه سد نمرود روستای سُله بن با دیدنی های زیبا

  • محدثه خاکشور
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب گردشگری آرگا به معرفی دریاچه سد نمرود پرداخته ایم. این دریاچه و سد مصنوعی از جاذبه های دیدنی شهرستان فیروزکوه به شمار می رود که قرار است سرنوشت روستای سُله بن را تغییر داده و موجب تغییر مکان آن گردد.

دریاچه نمرود؛ از مکان های دیدنی فیروزکوه می باشد و در واقع سدی است که در فاصله ۲ کیلومتری آبادی سُله بن، بر روی رودخانه حبله رود واقع شده است. روستای سُله بن در مابین فیروزکوه و تهران واقع شده که نفس های پایانی خود را می کشد، زیرا ماجرا از این قرار است که این آبادی با آبهای دریاچه سد نمرود کاملا پوشش داده شده و پنهان شود. برای آشنایی بیشتر خواهشمندیم با آرگا در این مطلب همراه باشید.

هویت دریاچه سد نمرود

سد نمرود، یک سد به صورت مخزنی می باشد که تاریخ تاسیس و ساخت آن به سال ۱۳۸۴ باز می گردد. مشکل های ناشی از کمبود آب زیاد در دشت و شهر گرمسار دلیل ایجاد این سد شد، به گونه ای تصمیم بر آن شد تا آبادی سُله بن نیز از آب جاری حبله رود در شهر و دشت گرمسار متنعم گردد. اکنون قسمت گسترده ای از احداث سد صورت گرفته که این سد عظیم آبگیری می کند. گفته می شود که سد نمرود میزان آبی برابر با ۱۲۰ میلیون متر مکعب را انبار و نگهداری می نماید.
دریاچه سد نمرود
دریاچه سد نمرود دارای بلندی ۸۲ متر، و گنجایش ۱۱۹.۵ میلیون متر مکعب آب می باشد که مسئولیت آب رسانی، آب نوشیدنی شهرستان هایی همچون ایوانکی، گرمسار، زمین های زراعی گرمسار، چزگین. و نیز آب قسمت صنعتی فیروزکوه را عهده دار می باشد.

جغرافیای دریاچه نمرود

دریاچه مصنوعی سد نمرود در ناحیه شکار ممنوع کاوه ده دارای ۱۷۴ هکتار مساحت, و در فاصله دو کیلومتری آبادی «سُله بن» از توابع بخش «ارجمند» و در فاصله ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروزکوه، بر روی رودخانه «حبله رود» واقع شده است. محل قرارگیری دقیق تر شهرستان فیروزکوه در پایکوه فیروزکوه از رشته کوههای البرز و در بلندی ۲۰۲۰ متری از سطح دریا می باشد.

تاریخچه آبادی سُله بن

این آبادی دارای تاریخچه ای ۳۰۰۰ ساله می باشد که می توان به آن را از روی سفالینه های مکشوفه داخل تپه های باستانی پی برد. با ایجاد سد و آبگیری کامل آن اراضی پیرامون آن یعنی آبادی سُله بن به مکان جدید خود در همان نزدیکی منتقل می شود.  لازم به ذکر است که زبان متداول این منطقه زبان فارسی و لهجه سخن گفتن آنان مازندرانی می باشد.
آشنایی با دریاچه سد نمرود روستای سله بن

آب و هوای سُله بن

این روستا دارای آب و هوایی خاص می باشد که به گونه ی شگفت انگیزی در فصل زمستان سرد و بارشی می گردد، که بر همین اساس ناحیه ای سرد و خشک کوهستانی شناخته می شود. اما در فصول بهار و تابستان چهره متفاوتی از خود نشان می دهد و آب و هوای دلچسب و خوبی را تقدیم مردمان آبادی و گردشگران می نماید. شاید به همین خاطر است که این آبادی کوهستانی ۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی و مزرعه در کشت دارد.

معرفی دریاچه سد نمرود از جاذبه های فیروزکوه

دیدنی های زیبا و طبیعی دریاچه نمرود

مناطق پیرامون دریاچه سد نمرود در بخش شهرستان فیروزکوه به دلیل وضعیت زمین شناسی منحصر به فردش که متشکل از ویژگی های طبیعی و دست ساز انسانی است، از گذشته یکی از مناطق ایرانی است که از گذشته از جمله مناطق سکونتی مهم حیات وحش کشورمان و مناطق نخجیرگاهی پایتخت (تهران) به شمار می رود. جانوران وحشی مختلف، مراتع سبز و همچنین چمنزارهای وسیع، منظره ها و چشم اندازهای طبیعی از دیدنی های گردشگری طبیعی این دریاچه محسوب می شوند.

پوشش گیاهی نمرود

جالب است شما را با ناحیه ای به اسم شکار ممنوع «کاوه ده» با وسعتی بالای ۱۷۴ هزار هکتار آشنا کنیم که پوشش گیاهی متنوعی را دارا می باشد و از انواع گوناگون گیاهی جنگلی فیروزکوه همچون بنه، زرشک، ارس، بادام کوهی را شامل می شود. علاوه بر این در این منطقه انواع نمونه های چراگاهی مانند گون، درمنه، گیاهان صنعتی و دارویی به میزان زیاد وجود دارد. این دارا بودن موجب شده تا جانوران و حیات وحش کشورمان در این منطقه سکونت یافته و پناهگاهی برای خود بیابند.

معرفی دریاچه سد نمرود واقع در فیروزکوه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

حیات وحش نمرود

طبیعت پیرامون این دریاچه و سد دارای پوشش گیاهی گوناگونی می باشد که موجب گردیده تا انواع گونه های جانوری زیادی در این ناحیه سکون داشته باشند. در چیدمان این طبیعت می توانید انواع جانوران گیاه خوار و گوشت خوار همچون کل و بز، گراز، میش و قوچ، پلنگ، آهو شاهد باشید. که در طول سیر خود انواع گوناگون خزنده ها و پرنده ها را مشاهده خواهید کرد.

به علت هوای مرطوب و سرد ناحیه و همچنین پوشش گیاهی خیلی زیبای آن انواع جانوران رام و غیر رام همچون پلنگ، میش، گراز، قوچ، بز، کل سکونت دارند. و اما در شرح پوشش گیاهی این ناحیه می توان به گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی همچون بنه، بادام، ارس، زرشک، درمنه، گون اشاره داشت.

معرفی دریاچه سد نمرود و محل قرارگیری آن

آشنایی با اهالی محلی مناطق دریاچه نمرود

اهالی محلی فیروزکوه و مناطق سد نمرود از تبار و طایفه شاخه های ۱۶ گانه نزاد آریایی هستند. نیز اجداد بعضی از ساکنان فیروزکوه طوایف و خویشان ترکان پازوکی مناطق ارومیه بوده اند که در آن دوران حکومت صفوی به این منطقه تبعید گردیده اند.

همچنین گروهی از طایفه های فارس و قوم های کرد از چندین سال قبل در فیروزکوه سکونت داشته اند. برخی از طایفه و تیره ها در بهار و تابستان ییلاق گونه به این منطقه کوچ می نمایند. گوناگونی قومیتی در این منطقه موجب معاشرت فرهنگی بین ساکنین محلی گردیده و رابطه خوبی و مصالحت آمیزی را میان آنان ایجاد کرده است.

آشنایی با دریاچه سد نمرود

مکان های دیدنی و توریستی پیرامون سد نمرود

شهستان فیروزکوه شامل مناطق توریستی و دیدنی منحصر به فرد و خارق العاده ای همچون تنگه ساواشی (واشی) در ۱۵ کیلومتری شمال غربی آن می باشد. چشمه آب «دریابک»، چشمه آب معدنی «خمده»، تنگه میشینه مرگ از جاذبه های طبیعی این منطقه و نیز آبادی لزور (دریاچه مصنوعی سد لزور) از دیدنی های شهرستان فیروزکوه و اطراف دریاچه سد نمرود محسوب می شود که می توانید با آن آشنا شوید.

معرفی دریاچه سد نمرود

زمان مناسب سفر

دمای هوای شهرستان فیروزکوه میان -۱۰ – ۳۴ درجه می باشد که به هیچ وجه خورشید با گرمای داغ و سوزاننده اش شما را در این شهرستان و اطراف دریاچه آزار نمی دهد. از نیمه های ماه دوم بهار تا میانه های ماه سوم تابستان را می توان مناسب ترین زمان سفر و بازدید از دریاچه نمرود دانست. در این فصول همه ی اراضی پیرامون دریاچه از سرسبزی و زیبایی بالایی برخوردار است. اما با وجود اینهمه زیبایی و سرسبزی اگر قصد ماهیگیری در این سد را دارید، پیشنهاد می کنیم تا زمان سفر خود را پاییز انتخاب کنید، و با توجه به اینکه هوای شب ها به طور کلی کمی خنک است بهتر است لباس مناسب همراه خود داشته باشید.

دریاچه سد نمرود و قدمت و جغرافیای آن

مسیر دستیابی

برای رفتن به این منطقه اگر از خودروی شخصی بهره می برید، می توانید نخست به طرف شهرستان فیروزکوه در شمت غربی تهران حرکت کرده، سپس در فاصله پنج کیلومتری این شهرستان داخل جاده ارجمند (منتهی به بخش ارجمند که به تازگی شهر شده) گردید. در امتداد همین جاده لازم است مسافتی به اندازه ۱۲۰ کیلومتر حرکت کنید تا به آبادی «سُله بن» دست پیدا کنید.  دریاچه نمرود در فاصله ۲ کیلومتری سله بن واقع شده است.

چنانچه در استان سمنان و توابع آن سکونت دارید نیز می توانید با حرکت در مسیر جاده سمنان – فیروزکوه به مسیر دسترسی یابید. و شمالی ها نیز با حرکت در مسیر جاده قائم شهر – فیروزکوه می توانند به دریاچه یا سد مورد نظر دسترسی پیدا کنند.

آشنایی با دریاچه سد نمرود

روستای سُله بن که جایگاه قرارگیری مردمانی برابر با تقریبا ۶۰۰ نفر است، دارای مردمان دائمی و نیز جمعیتی فصلی است که دسته ی دوم کسانی می باشند که در بهار و تابستان به این منطقه آمده و در فصل سرما به مناطق شهری کوچ می نمایند. سد نمرود در مجاورت تنگه واشی واقع شده است که در صورت تمایل داشتن به اقامت یک شبه در آن، خوب است اقامتگاه بوم گردی آبادی امیریه با اتاق هایی ۲ و ۴ تخت سر بزنید. همچنین در ابتدای مسیر جاده فیروزکوه یک هتل، و در بخش ارجمند نیز سوییت هایی برای گذراندن شب وجود دارند.
معرفی دریاچه سد نمرود
از همراهی شما آرگایی های عزیز متشکر هستیم. و در ادامه از شما دعوت می کنیم در صورت تمایل آشنایی با دریاچه های اطراف تهران از جمله دریاچه چیتگر، دریاچه تار و هویر بر روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *