دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان گرفتگی سینوس در خانه با چند ترفند گیاهی و سنتی

  • سحر هودانلویی
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

گرفتگی بینی و سینوس ها از عوامل آزار دهنده به شمار می آید که می توانید در منزل و یا به وسیله قرص و دارو به درمان آن بپردازید. در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا روش های درمان گرفتگی سینوس را مطالعه نمایید.

به طور کلی سینوس ها با غشاهای مخاطی و موهای نازکی به مانند مژه که از اولین خطوط دفاعی در برابر گرد و غبار پراکنده در هوا به شمار می آیند، پوشیده شده اند. این غشا که از بافت نرم و صورتی متشکل شده است، مخاطی را ترشح می‌نماید که در به دام انداختن گرد و غبار و دیگر مواد مضر موجود در هوا موثر عمل می‌کند. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا روش های درمان گرفتگی سینوس در منزل را مطالعه نمایید.

گرفتگی سینوس چیست

گرفتگی سینوس

هنگامی که گرفتگی سینوس ها رخ می دهد، مرطوب نگه داشتن مسیر بینی امکان دارد که به کاهش احساس پری و گرفتگی آن منجر می شود.

گرفتگی سینوس در اصطلاحی دیگر سینوزیت نیز معرفی می‌شود که به علت التهاب و تورم بافت پوشش دهنده مسیرهای بینی و سینوس ها ایجاد می گردد. اگر چه یک ویروس، سرماخوردگی و آلرژی های فصلی از دلایل گرفتگی سینوس به شمار آیند اما عفونت باکتریایی در این رابطه بی تاثیر نخواهد بود.

  • نشانه های این عارضه

در صورتی که به این عارضه اطلاع شده باشید می توانید یک و یا ترکیبی از علائم گفته شده در ادامه مطلب و تجربه نمایید.

  1. احساس درد در سر
  2. خستگی مفرط
  3. سرفه های پی در پی
  4. آبریزش و گرفتگی بینی
  5. احساس درد در گلو
  6. فشار در اطراف گونه ها دیگر بخش های صورت
  • چه زمان به پزشک باید مراجعه کرد؟

در صورتی که به گرفتگی سینوس مبتلا شدید و نشانه‌های آن چیزی بیشتر از ده روز به طول انجامید و تب بالای ۳۹ درجه برای شما بروز پیدا کرد، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید. همچنین قابل ذکر می‌باشد که ایجاد تغییر رنگ در ترشحات بینی می تواند از علائم عفونت باکتریایی به شمار آید،  که بایستی برای درمان به پزشک مراجعه نمایید.

آشنایی با روش های درمان گرفتگی سینوس

آشنایی با روش های درمان گرفتگی سینوس

به طور کلی داروهای خانگی بسیاری وجود دارد که می تواند به درمان گرفتگی سینوس منجر می‌شود  اما در این رابطه نکاتی وجود دارد که باید برای هر یک از آن ها به کار ببرید. در ادامه مطلب با ما همراه شوید و روش های درمان را با تعاریفی کامل مطالعه نمایید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • مصرف مایعات

مصرف مایعات به مانند آب و آبمیوه می تواند به کاهش ترشحات مخاطی و کمک به بیرون راندن آن ها کند. همچنین این رابطه بایستی از مصرف نوشیدنی های دارای کافئین و یا الکل بپرهیزید، چرا که می توانند به بروز کم آبی در بدن منجر گردد.

  • مرطوب نگه داشتن سینوس ها

در این روش درمان بایستی هوای گرم یک کاسه و یا ظرف حاوی آب داغ را نفس بکشید. از این رو بایستی یک حوله بر روی سر خود قرار دهید و بخار را به سمت صورت خود سوق دهید.

همچنین در روش دیگر می‌تواند دوش آب گرم بگیرید و در هوای گرم و مرطوب نفس بکشید. این روش به کاهش درد و کمک به تخلیه مخاط منجر می شود.

تاثیر کمپرس آب گرم

  • کمپرس آب گرم

در روش دیگر نیز می‌توان حوله های گرم و مرطوب را بر اطراف بینی، گونه و چشم قرار دهید تا درد آن به بعد قابل توجه کاهش پیدا کند.

  • تمیز نگه داشتن سینوس ها

برای شستشوی مجاری بینی باید از یک وسیله کوچک استفاده نمایید.  توجه داشته باشید که تمیز نگه داشتن سینوس از روش‌های موثر در درمان آن به شمار می‌آید.

  • بالا نگه داشتن سر

همچنین روش به تخلیه سینوس ها کمک بسزایی کرد و در نهایت تراکم را کاهش می‌دهد.

  • دارو های ضد گرفتگی

برای باز کردن بینی باید جریان خون را به غشای بینی کاهش داد تا در نهایت ورم و گرفتگی آن کاهش پیدا کند. همچنین استفاده از داروهای ضد گرفتگی می تواند به باز کردن مجاری بینی  کاهش درد و فشار به سینوس ها موجب شود.

  • مصرف خوراکی های تند

بسیاری از افراد به مصرف خوراکی های تند به مانند فلفل و خردل به باز کردن مجاری بینی خود می‌پردازند، که در نهایت این روش فشار و درد ناشی از سینوس ها کاهش می یابد. طبق برخی از مطالعات انجام شده این چنین مشخص شد که کیسایسین از مواد فعال در فلفل چیلی به شمار می‌آید که می‌تواند به کاهش بسیاری از دردها منجر شود.

تاثیر اسپری بینی

  • اسپری بینی

همچنین استفاده از اسپری بینی به درمان سینوس منجر می شود. بسیاری از این گرفتگی ها اغلب همراه با سرماخوردگی، تب و آلرژی‌های تنفسی فوقانی همراه می باشد که استفاده از اسپری بینی می‌تواند در درمان آن تسریع ایجاد کند و در نهایت با کاهش ورم بینی تنفس را راحت تر نماید.

  • برگ آچیرانتس آسپرا

به طور کلی این گیاه دارویی شامل گل های تیغ دار است که از تاثیرات دارویی بسیاری غنی است. این برگ به مانند یک علف رشد خواهد کرد و بومی هند است که مزه ای تلخ زننده دارد، اما به طور کلی برای درمان سینوس ها روش موثر معرفی می‌شود.

  • عدس

از خواص عدس می توان به پروتئین آن اشاره کرد که در وعده های غذایی افراد هندوستان نقش موثری را ایفا می نماید. عدس به طور کلی در زمانی که کامل و سالم است رنگ قهوه‌ای دارد که پس از شکستگی زرد رنگ خواهد شد.

برای استفاده از این روش درمان در ابتدا بایستی آن ها را به صورت تازه و با برگ تهیه نمایید. برای استفاده از عدس بایستی آن ها را به وسیله برگ های تازه و نابالغ به خوبی پخته نماید و سپس به همراه بعد های غذایی خود تا جایی که امکان است، میل  می نماید.  همچنین افراد دارای شرایط زیر باید از استفاده این روش درمان گرفتگی  سینوس اجتناب پذیرند.

  1. خانم های باردار و شیرده به هیچ وجه نباید از برگ‌های این گیاه استفاده نمایند.
  2. استفاده بیش از برگ های تازه عدس می تواند سبب اسهال و استفراغ گردد.
  3. مردانی که تحت درمان ناباروری قرار دارند نباید از این برگ ها در طی زمان مشخص شده توسط پزشک خود استفاده نماید.

تاثیر برگ گیاه پاگودت قرمز و عسل

  • برگ های گنمام سیلوستر و عسل

در این روش درمان نیز باید آب برگ های این گیاه را به خوبی بگیرد و طبق ذائقه شخصی چند قطعه از عسل به آن اضافه نمایید. سپس در طی روز دو مرتبه و با شکم خالی این خمیر را میل نمایید. پس از گذشت چند روز می توانید نتیجه مصرف آن را در رفع گرفتگی بینی خود احساس نمایید.

همچنین افراد مبتلا به دیابت و کسانی که نسبت به این گیاه و عسل حساسیت دارند باید از این روش درمان اجتناب .ذیرند همچنین در صورتی که در طی روز به تزریق انسولین می پردازید، هرگز به امتحان این ترکیب نپردازید.

استفاده از دارو درمانی

ادامه این مطلب را به معرفی مناسب ترین قرص های شیمیایی برای درمان گرفتگی سینوس ها پرداخته ایم.قابل ذکر است هنگامی که سینوس ها به التهاب و گرفتگی مبتلا می‌شوند، انسداد های در حفره بینی رخ می دهد که از تبادل هوا جلوگیری کرده و فرد را مجبور به تخلیه مخاط می نماید. به طور کلی احساس فشار و پری مخاط ها در نواحی پیشانی، چشم و فک بروز پیدا می کند. قرص استامینوفن و ایبوپروفن از دیگر داروهای موثر برای کاهش درد ناشی از انباشته شدن مخاط ها به شمار می آیند.

روش دارو درمانی برای گرفتگی سینوس

  • ضد گرفتگی

به طور کلی ضد احتقان های بینی به مانند قرص، شربت یا اسپری قابل دسترسی می باشند که با کاهش جریان خون به سینوس ها کمک می کنند تا تورم و التهاب بینی به مرور کاهش یابد. از رایج‌ترین ضد احتقان بینی میتوان به فنیل آفرین و سودوآفدرین اشاره کرد.

  • قرص ضد التهاب غیر استروئیدی

قرص های همانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن، عملکرد های بدن را از ترشح پروستاگلاندین ها و مواد شیمیایی به مانند هورمون های افزایش دهنده دمای بدن و باز کردن رگ های خونی که باعث درد، تب، قرمزی، تورم و التهاب می گردد، باز می دارند.

  • استامینوفن

به طور کلی قرص استامینوفن بر خلاف دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی سبب پایین آمدن تورم و التهاب نمی گردد، بلکه تسکین‌دهنده درد به واسطه مغز می باشد.

  • آتتی هیستامین

به طور کلی آنتی هیستامین ها نیز برای درمان حساسیت ها به کار می روند اما برای درمان دیگر عارضه هایی به مانند اختلالات معده و سرماخوردگی نیز موثر می باشد. قابل به ذکر است که آنتی‌هیستامین‌ها با گرفتگی آثار هیستامین ها که سیستم ایمنی بدن را برای مراقبت از مهاجمان خارجی ترشح می نماید، به کار می‌اندازد.

همچنین آنتی هیستامین ها علائمی را به مانند التهاب، گرفتگی، آبریزش بینی و عطسه را به وجود می‌آورند.

ترفند ساده درمان سینوزیت

ترفند ساده درمان سینوزیت

زمانی که احساس گرفتگی در بینی خود دارید و این امر بسیار آزاردهنده و ناراحت کننده تلقی می شود، پیشنهاد می کنیم که از ترفند ساده گفته شده در ادامه مطلب کمک بگیرید.

در این ترفند تنها کاری که باید انجام دهید آن است که زبانتان را به سقف دهان خود را فشار داده و یک انگشت تان را در میان ابروهایتان قرار داده و فشار دهید. این اقدام را چیزی در حدود ۲۰ ثانیه حفظ نمایید و پس از آن شاهد تخلیه شدن سینوس های خود به روشی ساده باشید.

  • چگونگی عملکرد آن

قابل ذکر است که سینوس‌ها حفره‌های توخالی در استخوان جمجمه می‌باشد که با یکدیگر در ارتباط هستند و با بافت غشای مخاطی و مخاط پر شده‌اند. به طور کلی این استخوان ها انعطاف پذیر هستند و با اقدام به ماساژ ساده می توان به تمیز کردن هر گونه مایع در درون این حفره ها بپردازید.

با اعمال فشار در میان ابروها استخوان پیشانی را کمی به داخل سوق داده که این فشار بی‌تاثیر نمی‌باشد. همچنین فشار زبان به سقف دهان، فک فوقانی و تیغه بینی را متاثر خواهد نمود که تمام این استخوان‌ها با مجرای بینی و دهان در ارتباط هستند. این فشار سبب می‌شود تا تیغه بینی به عقب و جلو حرکت کرده و دیگر استخوان های برجسته ای را که از مایع انباشته شده اند  تمام مواد را به سمت بیرون هل دهند.

به طور کلی این ترفند ساده برای درمان گرفتگی سینوس برای آن دسته از افرادی مناسب است که از انعطاف پذیری خوبی در قسمت استخوان‌ها برخوردار هستند و همچنین اگر غشای مخاطی خیلی ملتهب باشد، امکان دارد که به راحتی سینوس ها را تخلیه نکند.

روش های پیشگیری از ابتلا به گرفتگی به

معرفی روش های پیشگیری از ابتلا به این عارضه

درصورت ابتلا به این بیماری هیچ فردی دیگر دوست نخواهد داشت که این عارضه را باری دیگر تجربه نماید. از این رو در ادامه این مطلب به معرفی روش های موثر برای پیشگیری از ابتلا به گرفتگی سینوس ها اختصاص داده ایم.

  • پیروی از رژیم غذایی سالم

به طور کلی پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم می تواند سلامتی شما را تضمین نماید. بدین صورت که هر ماده خوراکی سالم که به بدن شما وارد می گردد می تواند کلید سلامتی شما را به همراه داشته باشد. در صورتی که تمایل به ارتقای سیستم ایمنی بدن خود هستید  بایستی به وسیله مصرف خوراکی‌های سالم از خود مراقبت نمایید.

  • ورزش

پیروی از یک برنامه ورزشی به طور منظم می‌تواند سیستم ایمنی خوب و سلامتی شما را به همراه داشته باشد.

  • ترک سیگار

این مورد نیاز به توضیح بسیار نیست چون همانطور که می دانید، سیگار برای سلامتی خوب نیست و در نهایت می‌تواند به تحریک سینوس ها منجر شود.

تاثیر استفاده از بخور

  • استفاده از بخور

در صورتی که محیط زندگی شما آب و هوای خشک دارد، بایستی به طور همواره از یک مرطوب کننده برای مرطوب نگه داشتن هوای تنفسی خود استفاده نمایید. همچنین در صورت دیگر می توانید در هنگام حمام هوای حمام و بخار آن را نفس بکشید. از این رو مناسب است که یک فیلتر کلرین بر سر دوش خود نصب نمایید، تا مواد شیمیایی سمی به موجب کلر را نفس نکشید.

  • عدم استفاده از آنتی بیوتیک ها

به طور کلی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های ویروسی تاثیری قائل نمی باشند و در حالتی دیگر این دسته از قرص ها به سلامتی شما ضربه خواهند زد.

  • نظافت منزل

و در پایان نیز گرد و خاک و کیفیت بد هوای در منزل می‌تواند به گرفتگی سینوس ها منجر شود. از این رو پیشنهاد می شود که همواره محیط منزل خود را تمیز نگه داشته و به نظافت روزانه آن بپردازید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *