دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

وظیفه و عملکرد سنسور اکسیژن در خودرو

  • سحر هودانلویی
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

خودرو از سنسور و محافظت کننده های متفاوتی برخوردار است که سنسور اکسیژن یکی از آن ها می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا نحوه عملکرد سنسور اکسیژن و نکات در رابطه با آن مطالعه نمایید.

به طور کلی سنسور اکسیژن یکی از سنسورهای موتور خود را به شمار می‌آید که ایجاد عیب در آن سبب بروز اختلال در نحوه کار موتور می گردد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا عملکرد سنسور اکسیژن را با بیان دیگر نکات مرتبط به شما معرفی نماییم.

 سنسور اکسیژن چیست

عملکرد سنسور اکسیژن

به طور کلی سنسور اکسیژن از قطعات الکترونیکی بسیار کوچک به شمار می آید که در برخی از خودروها از ابتدای لوله اگزوز و در برخی دیگر بر منیفولد دود قرار گرفته است. با توجه به مدل خودرو برخی یک سنسور و برخی دیگر چندین سنسور اکسیژن دارا هستند.

نحوه عملکرد سنسور اکسیژن بدین صورت است که سوخت را اندازه گیری کرده و اطلاعات آن را به ECU می فرستد. ایجاد اختلال در این سنسور سبب کاهش شتاب خودرو،  بالا رفتن مصرف سوخت و در نهایت افزایش آلاینده‌ها می‌گردد.

  • خودرو های دارای دو سنسور

برخی از مدل های خودرو بدین صورت هستند که دارای دو سنسور اکسیژن می باشتد‌ یکی از این سنسورها در ورودی مخزن کاتالیست اگزوز و دیگری در قسمت خروجی آن قرار گرفته است. شایان به ذکر است که تولید آلایندگی این خودروها در مقایسه با دیگر خودروهای یک سنسور بسیار کمتر می باشد.

  • این سنسور چه وظیفه ای را بر عهده دارد؟

این سنسور ها به طور کلی ترکیب سوخت را بررسی می کند در صورتی که مقدار اکسیژن موجود در سوخت کاهش یابد، احتراق به خوبی صورت نگرفته که این عامل سبب بالا رفتن مصرف سوخت و آلایندگی آن می گردد. همچنین کامپیوتر خودرو با توجه به وضعیت آب و هوایی و دما نسبت اکسیژن و سوخت را مشخص می نماید که سنسور اکسیژن باید آن را تنظیم و بررسی نماید.

در آخر قابل ذکر است که اکسیژن موجود در هوا و لوله اگزوز ولتاژی را در سنسور اکسیژن ایجاد می نماید. این ولتاژ به کامپیوتر خودرو انتقال داده شده و در آنجا با دریافت اخلاف اکسیژن ترکیب سوخت و هوا را تنظیم می نماید.

 تعویض سنسور ماشین

  •  آرون گروپس
  • زمان تعویض سنسورها

در دفترچه راهنمای خودرو بایستی زمان دقیق تحویل سنسور اکسیژن ذکر شده باشد. به طور میانگین باید بعد از هر ۱۵۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض این سنسورها نمایید

نشانه های سنسور اکسیژن معیوب

  • بالا رفتن مصرف سوخت

در صورتی که مصرف سوخت خودرو به طرز غیرقابل باوری افزایش پیدا کرده باشد از دلایل آن می ‌توان به بروز عیب در سنسور اکسیژن اشاره کرد.

  • خروجی بوی ناخوشایند از اگزوز

قابل ذکر است که با توجه به رنگ دود خارج شده از اگزوز می توانید بسیاری از مشکلات خودرو را اطلاع پیدا کنید. در صورتی که در دود اگزوز تغییر پیدا شده بود و بوی نامطبوع نیز از آن خارج می شد، باید نسبت به تعمیر سنسور اکسیژن خودرو اقدام نمایید.

  • روشن شدن چراغ چک

چراغ چک و یا در اصطلاح دیگر چراغ هشدار دهنده خودرو از روش های بسیار ساده برای فهمیدن عیب موجود در بخش های مختلف خودرو می باشد. روشن شدن چراغ چک از دلایل خرابی سنسور اکسیژن به شمار می آید.

علت ریپ زدن ماشین

  • ریپ زدن خودرو

ایجاد ریپ در عملکرد سنسور اکسیژن سبب کاهش شتاب خودرو می گردد. همچنین خودرو در سربالایی ها توان کافی را نداشته و سبب ایجاد ریپ در آن می گردد.

  • بالا رفتن سطح آلایندگی

به طور کلی آلایندگی ها نقش بسزایی در آلودگی هوای ایفا می کند و می تواند آسیب جبران ناپذیری به محیط زیست وارد نمایند. مقدار آلایندگی خودرو از نکاتی است که در معاینه فنی به آن توجه به خصوصی می‌گردد. ایجاد عیب در سنسور اکسیژن تا حد قابل توجهی تولید آلاینده ها را افزایش می دهد که از این رو بدین نشانه باید توجه کافی داشته باشید.

و در پایان نیز هریک از نشانه‌های گفته شده می‌تواند نشان‌دهنده هشداری از خرابی سنسور اکسیژن باشد، اما اتکا کردن به آن ها تنها راه چاره نمی‌باشد. یکی از راه هایی که می توان از خرابی سنسور اکسیژن به طور قطع اطلاع پیدا نماید، مراجعه به سرویس های دوره ای خودرو است. سرویس خودرو در فصل های مشخص برای خودرو و محیط زیست تاثیرات چشمگیری را خواهد داشت، که در ادامه از تقبل هزینه های بسیار زیاد نیز جلوگیری می کند.

آشنایی با عوامل موثر خرابی سنسور اکسیژن

  • کیفیت سوخت

همانطور که مطالعه کردید این سنسور با سوخت ارتباط مستقیمی دارند و پایین بودن کیفیت سوخت مصرف سبب کاهش عمر سنسور اکسیژن می گردد.

  • ایجاد ضربه

به طور کلی این سنسورها ضربه گیر نیستند و ایجاد ضربه شدید به مانند تصادف سبب آسیب رسیدن به آن می گردد.

آشنایی با شمع خودرو

  • شمع ها

همچنین خرابی شمع های خودرو به سنسور اکسیژن آسیب جدی وارد می نماید، چرا که شمع های خراب سبب احتراق ناقص و در نهایت تولید دود می گردد، که این دود عملکرد سنسور اکسیژن را با اختلال مواجه می کند.

و در پایان سنسورهای اکسیژن در کیفیت و قیمت های متفاوتی در بازار عرضه و به فروش می‌رسند. سنسورهایی که به طور کلی از کیفیت پایینی برخوردار هستند به خوبی عمل نمی کنند. از این رو خوب است که سنسور باکیفیت استفاده نمایید تا کارکرد خودرو خود را با مشکلات دیگری مواجه نکنید.

در صورتیکه مطالعه این مطلب برایتان موثر واقع گشت می توانید با کلیک بر روی دیگر مطالب مرتبط همانند مشکلات خودروهای دوگانه سوز و تشخیص رنگ خودرو باری دیگر با تیم مجله نویسی آرگا همراه شده و اطلاعات خود را در این رابطه افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *