دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

کشور پاکستان با دانستنی های جالب و پیشینه تاریخی خواندنی

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

کشور پاکستان از جمله سرزمین های واقع در جنوب آسیا می باشد که در این مقاله می خواهیم شما را با تاریخ، موقعیت جغرافیایی، مذهب و همچنین مکان های دیدنی این کشور به صورت آشنا نماییم.

به طور کلی پاکستان از دسته کشور های جمهوری اسلامی می باشد که در جنوب غرب آسیا واقع شده و پایتخت آن شهر اسلام آباد است. بر اساس آمار تخمینی که در سال ۲۰۰۸ صورت گرفت این کشور با جمعیتی بالغ بر ۷۲ میلیون تن ششمین کشور پرجمعیت دنیا به شمار می رود.

آشنایی کامل با کشور پاکستان

بهتر است بدانید پاکستان که امروزه به عنوان جمهوری اسلامی پاکستان شناخته می شود کشوری در آسیای جنوبی است که قسمتی از آن در خاورمیانه قرار گرفته است. این کشور مرز آبی هزار کیلومتری با دریای عرب یا به عبارت دیگر دریای مکران در قسمت جنوب دارد و از غرب با ایران از شمال با افغانستان، ار شرق با هندوستان و از شمال شرق با جمهوری خلق چین هم مرز است. امروزه ناحیه کشمیر مورد ادعای هندوستان و پاکستان است و هر دو کشور هند و پاکستان به صورت جداگانه ای بخش هایی از این منطقه را اداراه می کنند و این مناطق توسط خط کنترل از یکدیگر جدا شده اند.

توجه داشته باشید که پاکستان ششمین کشور پرجمعیت دنیا و دومین کشور دارنده جمعیت مسلمان است که در سال ۱۹۴۷ به عنوان یک دولت و کشور جدید و یکی از دو قسمت هند و بریتانیایی شناخته و تاسیس شد. به صراحت می توان گفت که پاکستان دارای تاریخچه کهنی از زندگی و تمدن است که شامل تمدن دره سند نیز می شود. از زمان استقلال این کشور دوره های رشد نظامی و اقتصادی و همچنین بی ثباتی را همگام با جدا شدن از بنگلادش از خود تجربه کرده است. همچنین این کشور از لحاظ بزرگی نیروهای مسلح در رده هفتم جهان است و تنها کشور اسلامی دارنده جنگ افزار هسته ای می باشد.

خصوصیات کشور پاکستان

پیشینه تاریخی پاکستان:

به طور کلی کشور پاکستان در سال ۱۹۴۷ با جدایی از سرزمین هند موجودیت مستقلی پیدا کرد. استقلال این کشور ریشه در مبارزات مسلمانان هند از دوران قیام سید احمد خان در سال ۱۲۷۴ داشت. مبارزان مسلمانان هند زمانی گسترش بیشتری پیدا کرد که ملی گرایی هندی در اواخر سده هجدهم و اوایل سده نوزدهم میلادی با حمایت بریتانیا که مسلمانان را عامل اصلی شورش های آزادی خواهانه هندیان می دانست شدت بیشتری پیدا کرد. در سال ۱۲۸۵ حزب مسلم لیگ سراسر هند برای پیگیری خواسته های مسلمانان تشکیل شد و با برآورده نشدن این خواسته ها طرح استقلال مسلمانان از سوی این حزب مطرح شد.

به صراحت می توان گفت که استقلال خواهی مسلمانان با ریاست محمد علی جناح بر مسلم لیگ وارد مرحله تازه ای شد، مرحله ای که به استقلال این کشور در سال ۱۳۲۶ انجامید. در طول این مدت پاکستان به صورت یکی از اعضای جامعه مشترک المنافع بریتانیا باقی ماند و در پی جدایی پاکستان و درگیری های شدید هندوها و مسلمانان، بیش از ۸ میلیون مسلمان از هند به پاکستان مهاجرت کردند. جالب است بدانید که نخستین قانون اساسی این کشور در سال ۱۹۵۶ نگاشته شد و پس از این تاریخ نیز قانون اساسی این کشور چندین مرتبه دستخوش تغییر شد. با تصویب قانون اساسی پاکستان ریاست عالیه انگلستان بر دولت لغو و نظام مستقل جمهوری تصویب گردید.

خلاصه ای از تاریخ پاکستان

  •  آرون گروپس

موقعیت جغرافیایی:

در واقع مساحت پاکستان بدون احتساب کشمیر آزاد حدود ۷۹۶۰۹۵ کیلومتر مربع است. این کشور شامل اسلام آباد، پنجاب، سرحد، سند و بلوچستان و سایر مناطق قبایلی است که سهم سرزمینی ۵ ایالت پنجاب ۲۵ درصد، سند ۷ درصد، سرحد ۴.۹ درصد و بلوچستان ۶.۳۳ درصد و مناطق قبایلی ۴.۳ درصد است. از نظر جغرافیایی می توان این سرزمین را به بخش عمده تقسیم کرد که این بخش عبارت است از:

  • منطقه کوهستانی شمالی که محل تقاطع سه رشته کوه عظیم جهان یعنی هندوکش، قراقروم و هیمالیا بوده است.
  • دشت های پنجاب و سند در اطراف رود سند
  • فلات بزرگ بلوچستان که در جنوب غربی به صورت پراکنده گسترش یافته است.

گرچه در بسیاری از منابع مختلف مناطق جغرافیای این کشور به بخش های کوچک تری تقسیم شده اما سه منطقه طبیعی بیان شده به راحتی می توانند سیستم ارتباط مناسبی را با سایر کشور های جهان برقرار کنند. علاوه بر این وجود بندر بزرگ کراچی در جنوب پاکستان باعث شده تا این کشور از امکانات لازم به منظور دسترسی به آب های آزاد برخوردار باشد.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که اقیانوس هند موثرترین عامل در تسهیل ارتباطات این کشور با سیار کشور های به شمار می آید. توجه داشته باشید که طول سواحل این سرزمین ۱.۰۴۶ کیلومتر است و آب و هوای آن گرم و خشک خواهد بود. از لحاظ منابع طبیعی پاکستان چندان غنی نیست زیرا به جز برخورداری از میزان متنابهی گاز طبیعی در سایر منابع بسیار فقیر است. همچنین از نظر حوادث و بلایای طبیعی این کشور بسیار حادثه خیز است به گونه ای که به صورت متناوب زلزله هایی در شمال و در غرب آن رخ می دهد و همچنین سیل معمولا پس از باران های شدیدی که موجب طغیان رودخانه سند می شود بخش مهمی از آن را فرا می گیرد.

موقعیت جغرافیایی پاکستان

آب و هوا پاکستان:

بهتر است بدانید که بخش های شمال و غربی این کشور کم آب است و جنوب و بسیاری از مناطق شرقی در معرض نوعی باد موسمی استوایی قرار دارند. به صراحت می توان گفت که دما به نسبت فصل و ارتفاع بسیار متنوع است از ساحل داخل استوایی تا کوه های سرد شمالی دور، همچنین زمستان های سرد و تابستان های گرم در شمال و آب و هوای معتدل در جنوب که متاثر از اقیانوس هند است. نواحی مرکزی این کشور دارای تابستان بسیار گرمی است و دمای آن ها معمولا به بیش از ۴۵ درجه سانتی گراد می رسد و همچنین زمستان های سردی دارد به گونه ای که دمای هوا کمتر از دمای انجماد خواهد رسید.

پایتخت و شهر های مهم:

پاکستان نیز مانند سایر کشورهای جهان دارای پایتخت و شهر های مهمی است که اغلب فعالیت های اقتصادی، تجاری، سیاسی و مذهبی در آن ها صورت می گیرد و در ادامه سعی داریم به بیان برخی از این شهر های مهم پاکستان بپردازیم:

شهر اسلام آباد :

پایتخت پاکستان محسوب می شود و یکی از مهم ترین شهر های این کشور خواهد بود. دقت داشته باشید که این شهر دارای بیشترین مراکز اداری در پاکستان بوده و بناهای تاریخی بسیاری را در آن مشاهده خواهید کرد.

شهر لاهور :

یکی از شهر های مدرن در پاکستان لاهور است که با سایر شهر های پاکستان کاملا متفاوت خواهد بود. در واقع این شهر می تواند برای افرادی که به امکانات زندگی اهمیت می دهند بسیار ایده آل باشد.

شهر حیدرآباد :

از دیگر شهر های مهم پاکستان می تواند حیدرآباد اشاره کرد که با وجود اینکه برای زندگی امکانات کمی دارد اما از نظر هزینه در وضعیت عالی قرار گرفته و یک شهر بسیار کم خرج خواهد بود.

شهر بهکر :

بهکر نیز از دسته شهرهایی محسوب می شود که در دوره های زمانی خاص تغییرات چشمگیری داشته به گونه ای که هر بخش آن توانسته از بخش دیگر متمایز باشد.

شهر دیره اسماعیل خان :

دیره اسماعیل خان یک شهر در پاکستان است که اغلب افراد بومی در آن زندگی می کنند. با وجود اینکه شهر بافت قدیمی دارد اما طبیعت آن بسیار چشم نواز خواهد بود.

شهر های مهم در پاکستان

آداب و رسوم مردم:

مردم این کشور علاقه زیادی به شعر و احساسات دارند و به همین خاطر موسیقی و رقص و آواز در این کشور رتبه بسیار خوبی دارد. صنعت فیلم و سینما در کشور پاکستان رشد خوبی داشته اما به صورت کلی متاثر از فرهنگ هندی است. در واقع فرهنگ کشور پاکستان بسیار مشابه با مردم هندی است و این موضوع حتی در حجاب کشور پاکستان نیز دیده می شود.

مردم این سرزمین نسبت به عقاید مذهبی خود بسیار پایبند هستند و به این ترتیب به هیچ عنوان اجازه بی احترامی به دین خاصی فراهم نشده است. آداب و رسوم مردم شاید کمی برای شما عجیب باشد زیرا این مردم گاهی به یکدیگر دست می دهند و گاهی نیز سعی می کنند تنها به شما سلام بدهند. به عبارتی می توان گفت که مردم دیر صمیمی می شوند و اما طول دوستی ها در این کشور بسیار طولانی است و مردم سعی دارند دوستی های خود را طولانی تر بدانند.

در پاکستان همه چیز به خودتان بستگی دارد و اگر خود را سریع تر با آداب و رسوم آن سازگار کنید قطعا در ارتباط گیری هم راحت تر خواهید. با وجود اینکه آقایان جایگاه بالاتری از بانوان دارند اما به بانوان به هیچ عنوان بی احترامی نمی شود. در فرهنگ پاکستان دو بخش تعلیم و تربیت حوزه های دینی و مراکز علمی مشاهده می شود که هر یک برای افراد فراهم داشته است. در پاکستان مدرسان دینی زیادی دیده می شود که باعث شده فعالیت های دینی در آن بیشتر از قبل باشد.

آشنایی با آداب و رسوم مردم

ادیان و زبان رسمی پاکستان:

جالب است بدانید که اهمیت دین اسلام در ساختار حکومتی باکستان نیز بازتاب یافته و نظام سیاسی آن در قانون اساسی که به سال ۱۹۷۳ میلادی به تصویب رسید جمهوری اسلامی معرفی شده و برای تطبیق قوانین موضوعه با شریعت اسلامی شورایی با نام شورای عقاید و احکام اسلامی تشکیل شد.

با این وجود بیشتر اقلیت های دیدنی در پاکستان در مجلس شورای ملی پاکستان نماینده دارند و می توانند آزادانه به اجرای آیین های خود بپردازند. توجه داشته باشید که حدود ۹۶ درصد از جمعیت پاکستان مسلمان هستند. همچنین در پاکستان زبان فارسی به عنوان زبان رسمی اعلام شده به گونه ای که در حدود هشتصد سال به طول انجامید و رتبه بسیار بالایی را شامل شده است.

غذاهای محبوب پاکستانی:

همچنین تنوع جغرافیایی و فرهنگی پاکستان در گوناگونی غذاهای آن نیز مشاهده می شود از برخی غذاهای پاکستانی می توان به پاکوره، بریانی، گل گاپا، تارکا دال، نهاری، پایا و حلیم اشاره کرد. پیشنهاد می شود که با سفر به این کشور حتما این غذاها را امتحان کنید و از طعم خارق العاده شان لذت ببرید.

غذاهای معروف سرزمین پاکستان

قوانین عمومی در پاکستان:

در این کشور دسته بندی های متفاوتی از نظر قانون دیده می شود و بخش های روستانشین به نسبت سایر بخش ها وضعیت مخصوص به خود را دارند.

یکی از قوانین بسیار مهم پاکستان طرز پوشش است زیرا از جمله کشورهای اسلامی می باشد و بسیار مهم است که در مکان های عمومی سعی کنید از پوشش کامل استفاده نمایید.

با وجود اینکه مردم این کشور کمتر به سراغ ماشین های شخصی می روند اما در هر صورت رانندگی باید به صورت دقیق و با رعایت قوانین خاص خود صورت بگیرد.

این کشور یک سرزمین قدرتمند در زمینه سینمایی محسوب می شود که به همین خاطر باید تمامی مردم به فیلم و سینما احرام بگذارند.

بانوان در این کشور اجازه خوانندگی ندارند هر چند که این قانون در سال های اخیر کمتر دیده می شود.

آشنایی قوانین عمومی پاکستان

جاذبه های گردشگری پاکستان:

همانطور که می دانید پاکستان امروزه از لحاظ گردشگری پیشرفت زیادی کرده و به همین منظور در ادامه سعی داریم تا به بیان برخی از مکان های دیدنی پاکستان بپردازیم:

پارک ملی دئوسای:

این پارک ملی امروزه با نام سرزمین غول ها شناخته شده فضایی که در فصل بهار سرسبز و تماشایی می شود و با وجود کوه های برفی که پشت آن قرار گرفته منظره ای رویایی به وجود خواهد آورد. همچنین این پارک ملی حیات وحش متنوعی را به خود اختصاص داده که از روباه قرمز تبتی تا موش های خرماهای طلایی را می توانید در آن مشاهده کنید.

بازدید از پارک ملی در کشور پاکستان

کوه های یخی بالتورو:

توجه داشته باشید که کوه های یخی باتورو یکی از بزرگ ترین دره های یخی جهان محسوب می شود که دسترسی به آن بسیار دشوار است. با این حال یکی از پر ترافیک ترین مناطق کوهستانی این کشور محسوب می شود زیرا کوهنوردان بسیاری برای رفتن به قله ها یخی به این منطقه می آیند.

جاذبه های گردشگری پاستان

دره کاغان:

کاغال در واقع دره ای خوش منظره در شمال پاکستان که از جمله جاذبه هایی محسوب می شود که مشابه مناظر رویایی داستان های افسانه ای خواهد بود. بر اساس یک افسانه محلی یک پرنس ایرانی در کنار دریاچه سیفول ملوک عاشق یک پرنسس افسانه ای می شود و از آنجایی که یک غول نیز عاشق این شاهزاده بوده است هر دو تصمیمی می گیرند با یکدیگر فرار کنند و پس از فرار آن ها این دریاچه با اشک های غول ایجاد می شود. امروزه دره کاغان و دریاچه های زیبا و کرستالی آن به یک مقصد گردشگری محبوب گردشگران تبدیل شده است به ویژه که آسمانی صاف برای تماشای ستارگان در شب دارد.

بازدید از دره کاغان در پاکستان

دریاچه عطا آباد:

دریاچه عطا آباد در دره هونزا واقع شده که آب های لاجوردی شفاف و کوه های سنگی که دور تا دور آن را احاطه کرده اند. همچنین این دریاچه در سال ۲۰۱۰ در اثر سیلی که رخ داد شکل گرفته و امکان قایق سواری روی آن وجود دارد که از محبوب ترین تفریحات گردشگران خواهد بود.

جاذبه های توریستی پاکستان

شهر موهنجودارو:

شهر اسرار آمیز موهنجودارو که امروزه با نام تپه مردگان شناخته می شود از جمله آثار بر جای مانده از تمدن باستانی سند است که حکایت از وجود تمدنی پیشرفته و اعجاب انگیز در این منطقه دارد. همچنین در این کشور بناهای تاریخی زیادی وجود دارد اما شهر باستانی که در سال ۱۹۲۲ توسط سرجات مارشال باستان شناس انگلیسی در نزدیکی رود سند کشف شد در نوع خود بسیار بی نظیر خواهد بود. قدمت این شهر به عصر فلز و تقریبا به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *