دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه فرنی عسل و فواید و خواص خوردن آن

  • سحر هودانلویی
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

فرنی از خوراکی‌های محبوب و مناسب برای فصول سرد و ماه مبارک رمضان به شمار می آید، که ایجاد تنوع در نحوه تهیه آن امری مناسب بر شمار می آید. از این در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا طرز تهیه فرنی عسل را به همراه تاثیراتی که مواد آن برای بدن در پی دارد را مطالعه نمایید.

فرنی از دیگر پودینگ های سنتی متعلق به ایران به شمار می‌آید که به وسیله آرد برنج، شکر و یا عسل، شیر، گلاب و مقداری هل در روز های مناسبتی تهیه می گردد. شما نیز می توانید این دسر خوشمزه و خنک را در روزهای گرم میل نمایید و همچنین آن را برای افراد مریض تهیه نمایید. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا طرز تهیه فرنی عسل را به شما آموزش دهیم.

 طرز تهیه فرنی عسل چگونه است

فرنی را می‌توان از خوراکی های خوشمزه و محبوب در روزهای ماه مبارک رمضان به شمار آورد که بسیاری از افراد آن را برای سرو انتخاب می کنند. قابل به ذکر است که می توان فرنی را به روشدهای مختلف و به وسیله آرد برنج، گندم و یا نشسته تهیه نمایید.

همچنین با کلیک برای دیگر لینک های مرتبط همانند طرز تهیه فرنی با نشاسته و تزیین شله زرد تک نفره می‌توانید دیگر آموزش ها آشپزی تیم آرگا را مطالعه نمایید.

این خوراکی را می‌توان از دسرهای خوشمزه و مقوی برای افراد روزه‌دار و مریض به شمار آورد، که انرژی خود را از دست داده‌اند و میل به مصرف غذاهای سنگین ندارند. همچنین فرنی از خوراکی های خوشمزه و محبوب در ایران شناخته شده است که از این رو در ادامه این بخش از مجله آشپزی آرگا به آموزش آن پرداخته ایم.

آموزش طرز تهیه فرنی عسل

  • مواد مورد نیاز

  1. ۴ پیمانه شیر
  2. ۶ قاشق غذاخوری آرد برنج
  3. ۲ قاشق غذاخوری عسل
  4.  یک قاشق چایی خوری گلاب
  • نحوه تهیه

  1. برای تهیه این خوراکی خوشمزه بایستی در ابتدا آرد برنج را الک کرده و به داخل یک پیمانه شیر بریزید و با یکدیگر هم بزنید.
  2. حالا شیر و آرد را در طی ۴۵ دقیقه کنار بگذارید تا به اندازه کافی به همراه شیر خیس بخورد.
  3. حالا در قابلمه دیگر عسل و باقی مانده شیر را با یکدیگر ترکیب و گرم نمایید.
  4. در همان حین که مواد شروع به جوشیدن می کنند، بایستی مخلوط شیر و آرد برنج را هم بدان اضافه کرده و وسیله قاشق همواره هم بزنید، تا مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند.
  5. در این مرحله از طرز تهیه بایستی گلاب را اضافه کرده و مواد را تا زمانی که شیر به غلظت مورد دلخواه برسد، با یکدیگر هم بزنید.
  6. حالا حرارت را کم کرده و اجازه دهید که فرنی چیزی در حدود ۲۰ دقیقه به خوبی پخته گردد و هر از گاهی می توانید در این بین آن را هم بزنید.
  7. به وسیله یک قاشق کناره و ته ظرف را به خوبی خراش دهید تا فرنی گلوله گلوله نشود.
  8. در نهایت این امر نیز شعله را خاموش کرده و اجازه دهید که فرنی به خوبی خنگ گردد.
  9. شما می توانید این خوراکی خوشمزه را با توجه به میل شخصی سرد و گرم میل نمایید.

امیدواریم از طعم خوشمزه فرنی با عسل در همراهی با این بخش از تیم آشپزی مجله آرگا لذت برده باشید، نوش جان.

آموزش طرز تهیه فرنی عسل

  •  آرون گروپس

معرفی فواید آرد برنج

آرد برنج را می توان از مواد اصلی در تهیه فرنی به شما آورد که با خرد کردن دانه های برنج را به صورت پودر تهیه می گردد. همچنین قابل به ذکر است که تمامی آرد های برنج به یک روش تهیه نشده اند و در صورت تفاوت می‌تواند تأثیرات مختلفی برای سلامتی بدن قائل شوند.

  • فیبر

آرد برنج غنی از فیبر می باشد که می تواند برای بسیاری از رژیم های غذایی از جمله طرز تهیه فرنی با عسل استفاده گردد. به علت دارا بودن مقادیر بالای فیبر می تواند در نهایت کلسترول را کاهش داده، و سطح قند خون بدن را بهبود بخشد، که در نهایت در هضم غذا تاثیر به‌سزایی قائل می‌شود. همچنین جایگزینی آرد گندم با آرد برنج می تواند به کاهش وزن، درمان بیماری‌های دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و روده بزرگ منجر گردد.

  • بدون گلوتن

همچنین قابل ذکر است که این نوع آرد فاقد گلوتن می باشد. از این رو برای افرادی که توانایی تحمل آن را ندارند از جمله کسانی که از بیماری سلیاک رنج می برند، گزینه مناسبی به شمار می آید. قابل به ذکر است که بیماری سلیاک از دیگر اختلالات گوارشی به شمار می‌آید که به محض ورود گلوتن، سیستم ایمنی بدن را با اختلالاتی مواجه می‌کند.

  • مقادیر بالای کولین

کولین از دیگر مواد مغذی برای انسان و حیوانات به شمار می‌آید، که در نهایت به انتقال کلسترول و تری گلیسیرید از کبد به دیگر نقاط مورد نیاز بدن منجر می شود. از این رو بهتر می تواند تاثیر بسزایی در بهبود سلامتی کبد قائل شود.

آشنایی با فواید عسل

آشنایی با فواید عسل

عسل نیز می‌تواند بسیاری از مزایای سلامتی را برای افراد به وجود آورد. به طور کلی عسل خام که به طور مستقیم از کندوی زنبور به دست می آید و دارای گرده‌هایی می باشد، علاوه بر موم غنی از  آنتی اکسیدان های فراوان می باشد.  در ادامه با دیگر فواید عسل آشنا خواهید شد.

  • درمان اسهال

طبق مطالعات انجام شده در رابطه با عسل این چنین مشخص شد که مصرف آن می‌تواند در طی زمان به بهبود عارضه اسهال منجر گردد. همچنین این خوراکی سبب بالا رفتن مصرف پتاسیم و آب می گردد که این امر در هنگام اسهال برای فرد بسیار مناسب می باشد.

  • غنی از آنتی اکسیدان

قابل ذکر است که عسل مورد نیاز در طرز تهیه فرنی عسل حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان است، که این نوع آنتی اکسیدان دارای اسیدهای آلی و ترکیبات فنلی به مانند فلاونوئیدها است. به طور کلی آنتی اکسیدان به کاهش خطر بروز حملات قلبی، سکته های مغزی و برخی از انواع سرطان ها منجر می‌شود. همچنین در برخی از مواقع نیز با بهبود سلامتی چشم ارتباط مستقیمی دارد.

  • کاهش فشار خون

فشار خون نیز از دیگر شرایط بسیار خطرناک برای بروز بیماری‌های قلبی به شمار می‌آید. از این رو از عسل در از بین بردن این شرایط، تاثیر موثر قائل می‌شود، چرا که این ماده دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی است که در نهایت به کاهش فشارخون می‌پردازد.

بهبود کلسترول با عسل

  • بهبود کلسترول

همان طور که می‌دانید سطوح بالا کلسترول از عوامل خطرناک برای ایجاد بیماری‌های قلبی به شمار می‌آید. طبق مطالعات انجام شده این چنین مشخص شد که عسل می تواند سطح کلسترول بدن را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. عسل کلسترول بد را کاهش داده و می‌تواند سطح کلسترول خوب را هم تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

  • کم شدن تری گلیسیرید

بالا رفتن مقادیر تری گلیسیرید خون از دیگر عوامل خطرزا برای عمل کرده قلب به شمار می‌آید. همچنین این شرایط در مواجهه با انسولین دیابت نوع ۲ نیز ارتباط مستقیمی دارد. قابل به ذکر است که سطوح گلیسیرید در رژیم غذایی دارای قند و کربوهیدرات های تصفیه شده تا حد قابل توجهی بالا می‌رود. طی مطالعات انجام شده این چنین، مشخص شد که مصرف منظم عسل می‌تواند سطوح گلیسیرید را کاهش داده به خصوص هنگامی که در ازای قند مصرف می گردد.

فواید گلاب

گلاب نیز از دیگر مواد مورد نیاز مهم در طرز تهیه فرنی عسل به شمار می‌آید و در طی هزاران سال از این مایع استفاده شده است. همان‌ طور که می‌دانید از گلاب در محصولات زیبایی، غذایی و آشامیدنی استفاده می کنند که دارای تاثیرات موثری برای سلامتی بدن می باشد.

معرفی فواید گلاب

  • درمان گلو درد

بسیاری از پزشکان برای درمان گلودرد آنتی بیوتیک تجویز می کند  اما در گذشته نه چندان دور برای بهبود این عارضه از گلاب استفاده می‌کردند.

  • پیشگیری از عفونت

همچنین گلاب از خواص ضد عفونی بسیار قدرتمند برخوردار می باشد که از این رو در درمان و پیشگیری از بروز عفونت تاثیر موثری قائل می شود. از این رو گلاب در انواع درمان های طبیعی و دارویی گنجانده شده است. برخی از افراد از آن به عنوان قطره های چشمی برای از بین بردن التهاب ملتحمه استفاده می کند، چرا که خواص ضد عفونی و ضد درد آن ثابت شده می باشد.

  • غنی از آنتی اکسیدان

به طور کلی گلبرگ های گل رز و روغن آن دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند برای مراقبت از سلول های آسیب دیده موثر به شمار آید.

  • افزایش خلق و خوی مثبت

همچنین گلاب دارای خواص ضد افسردگی و اضطراب قوی می باشد، که طی مطالعات انجام شده این چنین مشخص شد که عصاره گلبرگ های گل رز توانایی تقویت سیستم عصبی مرکزی را دارد.  این تاثیر می‌تواند از بروز افسردگی و اضطراب تا حد قابل توجهی پیشگیری نماید.

درمان سردرد با گلاب

  • درمان سردرد

گلاب نیز از از رایحه های بسیار موثر برای درمان و تسکین درد سر به شمار می‌آید.

مزایای مصرف شیر

همان‌طور که می‌دانید شیر از تأثیرات بسیار موثری برای سلامتی بدن غنی می باشد، که در نهایت  بسیاری از اجهات سلامتی را در بر می‌گیرد.

  • تراکم استخوان ها

شیر منبع غنی از کلسیم به شمار می‌آید که با دارا بودن ویتامین دی به تراکم استخوان ها منجر می گردد. همچنین کلسیم از دیگر مواد معدنی بسیار ضروری برای تراکم استخوان و دندان ها، حرکت عضلات و سیگنال های عصبی به شمار می آید، که بسیاری از پزشکان توصیه بر آن دارند که برای جلوگیری و درمان پوکی استخوان و شکستگی آن خوراکی های دارای منابع غنی از کلسیم را در برنامه غذایی خود جای دهید.

  • پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی

همچنین شیر از منابع غنی از پتاسیم به شمار می آید که می تواند به از بین بردن انسداد های رگ های خونی و کاهش فشار خون منجر شود. دریافت پتاسیم علاوه بر کاهش مصرف سدیم، می تواند به پایین آمدن سطوح فشار خون و از بین بردن ریسک ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی منجر شود.

مزایای مصرف شیر

  • درمان سرطان

و در آخر شیر از دیگر مواد مورد نیاز در طرز تهیه فرنی عسل به شمار می‌آید که علاوه بر دارا بودن از مقادیر بالای کلسیم و ویتامین دی به پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز کمک موثر قائم می‌شود. کلسیم می‌تواند از پوشش های روده مراقبت کرده و خطر سرطان روده بزرگ و راست روده را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

در این شرایط و طی تحقیقات انجام شده این چنین مشخص شد که مصرف بیش از حد کلسیم با سرطان پروستات رابطه مستقیمی دارد.

  • تقویت عضلات

قابل به ذکر است که شیر گاو به روش سریع گوسابه کمک بسزایی می کند از این رو منطقی به شمار می آید که مصرف شیر گاو نیز به رشد عضلات منجر شود. گفتنی می‌باشد که شیر گاو دارای مقادیر بالایی از پروتئین با کیفیت است که تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن را شامل می‌شود. از این رو منبع غنی انرژی به شمار می‌آید و برای عضله سازی خوراکی مناسب است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *