دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک چطور درمان می شود؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

از جمله دغدغه های مادران در دوران شیردهی چگونگی و نحوه از شیر گرفتن کودک است که بهتر است به صورت ناگهانی و به یک باره انجام نگیرد. تجربه کردن درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک به مدت چند روز کاملا عادی بوده و امکان دارد به خاطر انسداد مجرای شیری سینه ها دچار تورم گردند که البته مادران می توانند با انجام یک سری راهکارها این دردها را التیام دهند.

از جمله مشکلاتی که امکان دارد پس از شیر گرفتن نوزاد برای مادر اتفاق بیفتد بروز دردهایی در ناحیه سینه ها می باشد که در واقع امری کاملا طبیعی است. بهتر است برای انجام این عمل و قطع شیردهی به مرور زمان و به صورت تدریجی این کار را انجام دهید چرا که در غیر این صورت امکان دراد با عوارض و مشکلاتی همراه باشد. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب به بررسی روش های موثر کاهش درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک به جهت آگاهی شما عزیزان بپردازیم.

علت بروز درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک

مطابق با نظر پزشکان و کارشناسان بهترین زمان برای قطع شیردهی کودک بعد از اتمام دو سالگی او می باشد و توصیه می شود که به منظور جلوگیری از ایجاد درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک مادران در طی چند روز با کاهش تعداد دفعات شیر دهی این عمل را به تدریج انجام داده تا هم برای نوزاد و هم برای مادر راحت باشد و مشکلی برای آن ها بوجود نیاورد.

راه های درمان درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک

بهتر است بدانید سینه ها در دوره شیردهی دائما مشغول به تولید شیر می باشند و هورمونی که این عمل را برعهده دارد پرولاکتین نام دارد. زمانی که وعده های شیردهی کاهش می یابد و سینه ها به میزان کمتری پمپاژ دارند بدن مادر به ترشح عامل مهار کننده پرولاکتین می پردازد و به مرور زمان تولید شیر قطع می شود.

در هنگام قطع شیردهی، شیر تولید شده در سینه ها تجمع پیدا کرده و به دلیل این که راه خروجی پیدا نکرده در نتیجه باعث ایجاد درد و ناراحتی در مادر شده و حتی امکان دارد با مشکلات عاطفی و احساسی همچون افسردگی همراه باشد.

علت درد و تورم سینه پس از شیر گرفتن نوزاد

دلایل اصلی درد سینه در هنگام قطع شیردهی

این امکان وجود دارد که بدن مادر حتی بعد از گذشت چند هفته همچنان به تولید شیر ادامه دهد که همین امر موجب شده شیر تولیدی در مجراهای شیر باقی بماند و باعث انسداد آن ها گردد در نتیجه باعث ایجاد درد و تورم در قسمت سینه ها و پستان شود. سینه های مادر به خاطر ایجاد عفونت از طریق نوک پستان دچار آسیب شده و یا امکان دارد پوست ترک خورده و دچار التهاب گردد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بروز درد احتمال دارد در هر بخشی از هاله نوک پستان در یک یا هر دو سینه اتفاق بیفتد. در روزهای اولیه بعد از شیر گرفتن درد ایجاد شده خیلی شدید می باشد ولی پس از گذشت چند روز به مرور کاهش می یابد. در این زمان سینه ها کمی بزرگ شده و مادر احساس سفتی و ناراحتی در محل سینه هایش می کند.

دلیل درد سینه بعد از قطع شیردهی

علل قطع شیردهی

  • ایجاد درد و سوزش های شدید در قسمت سینه و پستان
  • رشد و نمو کودک
  • نبود شیر کافی
  • سرکار رفتن مادر و حضور نداشتن در کنار نوزاد

علائم همراه با درد سینه بعد از قطع شیردهی

  • نشانه های شبیه به آنفولانزا همچون تب و لرز، خستگی و کسالت، سرد شدن بدن، استرس و بی قراری
  • کاهش درد با سپری شدن زمان و بهبودی آن
  • بزرگی و سفتی سینه ها
  • بالا رفتن میزان وزن
  • ایجاد التهاب و تورم در محل نوک سینه
  • ادامه یافتن درد تا حدود چند هفته
  • ایجاد افسردگی و ضعیف شدن روحیه
  • نشتی شیر در زمان اصطکاک سینه
  • ایجاد توده های سفت در قسمت سینه ها
  • در صورت ابتلا به ورم سینه نشانه هایی همچون سوزش، التهاب، سفتی و گرما در سینه ها ایجاد شده
  • شدید شدن درد در روزهای ابتدایی

روش های بهبودی درد سینه بعد از قطع شیردهی

نحوه درمان و بهبودی درد سینه

در ادامه راهکارهایی موثر در جهت التیام درد ایجاد شده در سینه ها که بعد از شیر گرفتن کودک بروز پیدا کرده را در اختیارتان قرار داده ایم.

پمپاژ کردن شیر :

تنها یک مرتبه در روز و یا در طی دو روز در صورتی که درد ایجاد شده قابل تحمل نبود می توانید به تخلیه کردن و پمپاژ شیر بپردازید.

استفاده از دمنوش مریم گلی :

خوردن چند فنجان دمنوش مریم گلی در طول روز می تواند در کم شدن تولید شیر در سینه ها و همچنین کاهش درد موثر و کمک کننده باشد.

استفاده از برگ کلم تازه :

گذاشتن برگ کلم تازه و خنک بر روی سینه و پستان ها و عوض کردن دائم آن ها بعد از پژمردگی باعث کاهش درد و التهاب سینه می شود. برگ کلم در واقع آنزیم هایی را آزاد خواهد کرد که در روند خشک شدن شیر کمک شایانی می کند.

راهکارهای رفع درد سینه بعد از قطع شیردهی

خوردن آب و مایعات فراوان :

با نوشیدن آب و مایعات به مقدار زیاد می توانید در از بین رفتن سموم بدن کمک زیادی کرده و همچنین از جمع شدن باکتری ها و ایجاد عفونت ممانعت نمایید.

استفاده از کمپرس آب سرد :

آب سرد سبب مسدود شدن مجرای سینه شده و موجب کم شدن ترشح شیر می گردد. جدای از آن در تسکین و بهبودی درد و ناراحتی موثر می باشد.

استفاده از حمام آب داغ :

استفاده کردن از حمام آب داغ موجب کم شدن میزان تورم و رفع انسداد رگ های شیردهی در سینه ها می شود. در صورتی که مجرای شیردهی دچار انسداد گردد با ماساژ دادن آن ها به آرامی با استفاده از آب گرم باعث رفع درد شده و مجاری را نرم تر نمایید. بهتر است بدانید که برای بهبودی انسداد مجرای شیردهی آب داغ خیلی موثر می باشد ولی پس از آن از کمپرس آب سرد استفاده نمایید چرا که آب گرم سبب بالا رفتن تولید شیر می گردد.

علت درد گرفتن سینه پس از شیر گرفتن نوزاد

تغذیه سالم و مناسب :

خوردن مولتی ویتامین ها و ویتامین های ضروری و مورد احتیاج بدن در زمان شیر دادن و پس از شیردهی می تواند در بهبود قدرت بدنی و روحیه مادر کمک کننده باشد و سبب رفع دردهای ایجاد شده گردد.

الگوی خواب مناسب :

خوابیدن به مقدار نیاز و با کیفیت خوب می تواند در تقویت و کسب قوای بدنی کمک کننده باشد.

استفاده از استامینوفن و ایبوپروفن :

در صورتی که درد ادامه یافت می توانید از داروهای مسکنی همچون استامینوفن و ایبوپروفن استفاده نمایید.

انجام فعالیت های ورزشی :

انجام دادن حرکتی همچون شنا سوئدی در طی روز می تواند در کم کردن درد و بهبودی عضله های سینه کمک کننده باشد و سبب کم شدن بافت چربی در دور اطراف سینه شود در نهایت درد سینه پس از قطع شیردهی التیام می یابد.

علت درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک

در مطلب ارائه شده دلایل اصلی درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک را به همراه راه های تسکین و رفع آن شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *