دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

شیاف و قرص بیزاکودیل را بهتر بشناسیم

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از مشکلاتی که امروزه رایج شده است و بیشتر سالمندان را درگیر می کند یبوست می باشد. یکی از داروهای درمان یبوست شیاف و قرص بیزاکودیل است که در این مطلب در مورد نحوه مصرف و عوارض جانبی آن بحث خواهیم کرد.

یکی از داروهایی که مشتقات دی فنیل متان می باشد بیزاکودیل، است این دارو اغلب به صورت قرص ۵ میلی گرم و شیاف های ۵ و ۱۰ میلی گرم در داروخانه ها در دسترس می باشد. این دارو اکثر اوقات برای درمان یبوست مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب به بررسی کامل و جامع اطلاعات دارویی این قرص خواهیم پرداخت. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

این قرص یک نوع ملین است که باعث تحریک حرکات شکم می شود، این دارو برای درمان یبوست و تخلیه شکم قبل از عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. بیزاکودیل، ممکن است برای دیگر اهداف نیز مورد استفاده قرار گیرد. جالب است بدانید این دارو بطور مستقیم روی روده تاثیر می گذارد و باعث افزایش حرکات شکمی می شود.

 قرص های بیزاکودیل

بررسی اطلاعات دارویی کامل قرص بیزاکودیل

همانطور که گفتیم این قرص یک داروی ملین است. قبل از مصرف آن بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. اگر به بیماری های شکمی، حالت تهوع و استفراغ مبتلا هستید از این دارو به هیچ وجه استفاده نکنید. اگر متوجه تغییرات ناگهانی در عادات شکمی خود شدید و این وضعیت برای ۲ هفته طول کشید بهتر است با پزشک و متخصص خود مشورت کنید.

این دارو نباید برای مدت زمان طولانی تر از ۱ هفته مورد استفاده قرار گیرد مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد. خونریزی مقعد با عدم موفقیت در تخلیه شکم ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی تر باشد. در این صورت استفاده از شیاف و قرص را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرید.

عوارض جانبی قرص و شیاف بیزاکودیل

موارد مصرف

این دارو اغلب برای تسکین و درمان یبوست مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای دیگر شرایط که توسط پزشک تعیین می شود مورد استفاده قرار می گیرد. بیزاکودیل، یک ملین است. بطور مستقیم روی شکم تاثیر می گذارد و ماهیچه های شکمی را تحریک می کند و در نهایت باعث می شود تا شکم کار کند و تخلیه شود.

  •  آرون گروپس

احتیاط در مصرف قرص های بیزاکودیل

نحوه مصرف

از بیزاکودیل بر اساس تجویز پزشک استفاده کنید. همچنین می توانید بروشور روی بسته را برای کسب اطلاعات از میزان دوز مصرفی دقیق مطالعه کنید. این قرص را از طریق دهان بدون غذا و یا همراه با غذا مصرف کنید.

این قرص را همراه با لیوان آب مصرف کنید. نوشیدن مایعات زیاد همراه با مصرف بیزاکودیل توصیه شده است. با پزشک خود برای گرفتن دستورالعمل ها مشورت کنید. قرص بیزاکودیل را یکباره بخورید. آن نشکنید، خرد نکنید و نجوید. یک ساعت پس از مصرف داروی درمان ترشی معده و شیر از این قرص استفاده نکنید. اگر بطور منظم از این دارو استفاده می کنید و یک دوز آن را فراموش کردید، به محض ممکن آن را مصرف کنید اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک بودید از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید و از برنامه معمول خود استفاده کنید.

منع مصرف قرص و شیاف بیزاکودیل

میزان دوز مصرف معمول

افراد بالغ و کودکان بزرگتر از ۱۰ سال روزانه یک یا دو عدد قرص قبل از خواب باید مصرف کنند. اگر از بیزاکودیل، ملین ۵ میلی گرم قبلا استفاده نکرده اید، با یک قرص شروع کرده و سپس در صورت نیاز آن را به دو قرص افزایش دهید. وقتی حرکات شکمی به حالت طبیعی خود بازگشتند معمولا می توانید مصرف این دارو را متوقف کنید.

قرص های بیزاکودیل، ۵ میلی گرم تنها باید برای کودکان بین ۴ تا ۱۰ سال مورد استفاده قرار گیرد. این کودکان باید روزانه قبل از خواب یک عدد قرص ۵ میلی گرم استفاده کنند. همچنین افراد بالغ و کودکان بزرگتر از ۱۲ سال می توانند روزانه ۱ یا ۲ عدد شیاف استفاده کنند.

قرص و شیاف بیزاکودیل

عوارض جانبی

اگر هر یک از نشانه های واکنش حساسیتی مثل کهیر، مشکلات تنفسی، ورم صورت، لب ها، زبان یا گلو را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر هر یک از عوارض جانبی زیر در رابطه با این قرص را مشاهده کردید حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ادرار کمتر از حد معمول یا عدم خروج ادرار
  • خشکی، سرگیچه، تغییرات رفتاری، افزایش تشنگی، از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ
  • تورم، افزایش وزن، احساس تنگی نفس
  • خونریزی مقعد
  • شکم درد شدید یا گرفتگی عضلات، اسهال یا حالت تهوع شدید و یا مداوم
  • کاهش پتاسیم( ضربان قلب نامنظم، افزایش ادرار، گرفتگی عضلات پا، ضعف ماهیچه یا احساس لنگی)
  • نفخ معده و سوء تغذیه
  • اسهال یا مدفوع شل
  • جوش های پوستی

قرص بیزاکودیل

موارد احتیاطی مصرف دارو

قبل از مصرف این دارو بدون نسخه یا هر داروی دیگر حتما باید با پزشک خود یا پزشک داروساز مشورت شود تا اطمینان پیدا کنید که مصرف این دارو برای شرایط فعلی تان مناسب می باشد.

خانوم ها در صورت بارداری یا شیردهی و نیز اگر قصد باردار شدن دارند باید حتما قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنند.

مصرف بیزاکودیل در کودکان زیر ده سال حتما باید با تجویز پزشک و زیر نظر وی باشد.

اگر سابقه هر نوع جراحی روده و شکمی را دارید، حتما قبل از مصرف دارو، پزشک تان را در جریان قرار دهید.

در صورت مصرف دارو های ادرار آور همچون هیدروکلروتیازید، اسپیرونولاکتون، فوروزماید و مانند آن که برای رفع کم آبی بدن تان و به منظور کنترل فشار خون و ورم تجویز شده اند، حتما با پزشک یا دارو ساز مشورت کنید.

در صورت احساس درد شدید در ناحیه شکم، تهوع، یبوست های شدید و طولانی مدت باید قبل از هر گونه مصرف دارو یبوست حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا در این مواقع مصرف داروهای ملین و مسهل می تواند موجب سوراخ شدن روده ها شود.

داروی بیزاکودیل
‎قبل از مصرف دارو حتما لیستی از دارو های گیاهی و مکمل که در حال مصرف آنها هستید، تهیه کنید و در اختیار پزشک یا دارو ساز قرار دهید.

و اگر سابقه حساسیت به این نوع دارو و یا داروهای مشابه دیگر را دارید، حتما پزشک یا دارو ساز را مطلع سازید.

توصیه هایی برای مصرف دارو

از مصرف همزمان بیزاکودیل با دارو های سوءهاضمه اجتناب کنید، زیرا روکش مخصوص این قرصها با دارو های ضد اسیده معده از بین خواهد رفت، بنابراین در صورت نیاز برای مصرف داروی سوءهاضمه و ضد اسید معده، حتما حداقل مصرف آنها را با مصرف قرص بیزاکودیل فاصله دهید.

افرادی که یبوست دارند، باید بدانند؛ خوردن غذا های آماده و فراوری شده همچون شیرینی جات، پودینگ، شیرین کننده های مصنوعی، شکر و پنیر می تواند این مشکل آنها را تشدید نماید.

بنابراین برای حفظ سلامت بدن و عملکرد بهتر روده؛ رعایت یک رژیم غذایی مناسب شامل فیبر (غلات، نان با آرد کامل و سبوس دار ، میوه و سبزیجات دارای برگ سبز) و نیز نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب به صورت روزانه در کنار داشتن تحرک و انجام فعالیت ورزشی مناسب بسیار موثر است.‎

قرصهای بیزاکودیل

اگر شما از شیاف بیزاکودیل استفاده می کنید بهتر است آن را با استفاده از آب مرطوب کنید و سپس با استفاده از انگشت سبابه شیاف را به اندازه ۵ سانت به مقعد فرو کنید و تا زمان دفع مدفوع که حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد اجازه دهید تا داخل مقعد بماند. دقت کنید زنان حامله نباید از این دارو استفاده کنند. در صورت تمایل کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دیگر داروها می توانید به بخش اطلاعات دارویی رجوع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *